Model 3 med CCS-laddning?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Tars »

Tars skrev:
e5m1r skrev:
chaffis75 skrev:
Swede1 skrev:
Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Jag ser de ju inte som en delbreaker idag för en M3 men om Tesla är smarta så sätter de en CCS kontakt där i europa. Jag ser ett par anledningar till detta...
- Blir mer flexibelt för kunden, precis som med chademo adapter men jag inte inte glad för adaptrar så låt oss få de inbyggt och då är de självklart CCS som gäller eftersom vi i europa redan har typ2 uttag på bilen.
- Tesla slipper bygga ut sitt SUC nät lika mycket, en del laddning kommer hamna på CCS laddare och kommer såklart avlasta SUC nätet.

jag hoppas verkligen att Tesla sätter CCS på M3 men vi får väl se... skulle inte heller bli förvånad om de inte blir så... Just nu har de ju inte ens stöd för chademo adaptern i USA.
Jag vill minnas att chademo adapter finns i USA
Jorå, finns en USA-bil till salu i Sverige med Chademoadapter.
Svarar på mitt eget citat, vilket pucko jag är.
M3 har självklart inte stöd för adaptern. Sorry. My bad.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av chaffis75 »

Tars skrev:
Tars skrev:
e5m1r skrev:
chaffis75 skrev:
Swede1 skrev:
Dealbreaker för mig om model 3 inte får ccs kontakt. 600 laddplatser med ccs, ja sätter inte tesla in en ccs kontakt som de flesta andra elbilar har så är de rökta.
Jag ser de ju inte som en delbreaker idag för en M3 men om Tesla är smarta så sätter de en CCS kontakt där i europa. Jag ser ett par anledningar till detta...
- Blir mer flexibelt för kunden, precis som med chademo adapter men jag inte inte glad för adaptrar så låt oss få de inbyggt och då är de självklart CCS som gäller eftersom vi i europa redan har typ2 uttag på bilen.
- Tesla slipper bygga ut sitt SUC nät lika mycket, en del laddning kommer hamna på CCS laddare och kommer såklart avlasta SUC nätet.

jag hoppas verkligen att Tesla sätter CCS på M3 men vi får väl se... skulle inte heller bli förvånad om de inte blir så... Just nu har de ju inte ens stöd för chademo adaptern i USA.
Jag vill minnas att chademo adapter finns i USA
Jorå, finns en USA-bil till salu i Sverige med Chademoadapter.
Svarar på mitt eget citat, vilket pucko jag är.
M3 har självklart inte stöd för adaptern. Sorry. My bad.
Tack 8-) :ugeek:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Jerker »

Nej, det är ju det som You You kämpar med, att få fram en adapter som ska göra det möjligt för honom att genomföra sin roadtrip i Europa med sin 3:a inom kort. Men Tesla vill ju inte att han ska göra det och hjälper honom inte.
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Mistafrizz »

En dum fråga kanske.

Men varför funkar ej en chademoadapter till M3?
- den svarta MS på Blocket har ju en adapter, och både MS och M3 kan ladda på amerikanska SuC?
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Jerker »

Mistafrizz skrev:
En dum fråga kanske.

Men varför funkar ej en chademoadapter till M3?
- den svarta MS på Blocket har ju en adapter, och både MS och M3 kan ladda på amerikanska SuC?
Adaptern ska väl stödjas av mjukvaran i bilen också. Jag tror personligen att Tesla väntar med det tills det är dags för lanseringen i Europa och övriga världen eftersom det förhindrar inofficiell export av 3:or.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
Mistafrizz skrev:
En dum fråga kanske.

Men varför funkar ej en chademoadapter till M3?
- den svarta MS på Blocket har ju en adapter, och både MS och M3 kan ladda på amerikanska SuC?
Adaptern ska väl stödjas av mjukvaran i bilen också. Jag tror personligen att Tesla väntar med det tills det är dags för lanseringen i Europa och övriga världen eftersom det förhindrar inofficiell export av 3:or.
Ja allt i tesla är mjukvara idag och självklart även för denna adapter. Jag tror dom du att de är ett sätt att begränsa grå import av M3 till andra delar av välden. När den väl börjar sälja i Europa kanske de lägger till stödet för de amerikanska bilarna men eftersom vi får CCS ( :D eller? :shock: ) i Europa så kanske de inte blir stöd för adaptern här, finns ju liksom ingen poäng tycker jag om den som sagt får CCS.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av Mistafrizz »

Ok ok - tack för förklaringen. :)
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model 3 med CCS-laddning?

Inlägg av mans71 »

Jerker skrev:
Mistafrizz skrev:
En dum fråga kanske.

Men varför funkar ej en chademoadapter till M3?
- den svarta MS på Blocket har ju en adapter, och både MS och M3 kan ladda på amerikanska SuC?
Adaptern ska väl stödjas av mjukvaran i bilen också. Jag tror personligen att Tesla väntar med det tills det är dags för lanseringen i Europa och övriga världen eftersom det förhindrar inofficiell export av 3:or.
Så kan det naturligtvis vara! Har funderat på samma sak... :D
Model S P85DL+
Skriv svar