Utrustningspaket till M3 ?
Moderator: Redaktion
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Utrustningspaket till M3 ?
Tror ni att det kan bli utrustningpaket likt nedan på M3? För att få en enklare och snabbare produktion.
https://evannex.com/blogs/news/tesla-mo ... -key-video
Gör dett verkligen ngn skillnad i produktion? Kommer inte rätt delar till rätt monteringsstation vid rätt tillfälle i vilket fall?
idén kommer från Gör dett verkligen ngn skillnad i produktion? Kommer inte rätt delar till rätt monteringsstation vid rätt tillfälle i vilket fall?
Tesla Model Y
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Baserat på den där spekulationen skulle jag gissa att batterierna blir genomgående något mindre, så vill en ha 100kWh är det nog en S/X som gäller. Glastak kommer väl bedömt att vara standard på samtliga. Sedan gissar jag att basvarianten av M3 inte kommer att ha några gratiskilometer alls på supercharger.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Utrustningspaket till M3 ?
100kWh batteri, självkörande och fyrhjulsdrift för 55k låter ju lite väl billigt med.
Men man kan ju hoppas.
Men man kan ju hoppas.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Håller med, svårt att tro att man skulle få en med den specen för det priset... Men visst, gärna för migKuncale skrev:100kWh batteri, självkörande och fyrhjulsdrift för 55k låter ju lite väl billigt med.
Men man kan ju hoppas.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Jag tar den till höger. Känns som en bra deal. Dream on....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Känns inte som några direkta rimliga paket, tja möjligen basic men sedan tycker jag hans idéer inte håller, han spekulerar för mycket och logiska fel.
- Liftime supercharge, varför skulle de finnas till någon av alternativen på modell 3 när inte ens modell X med en mycket högre prislapp har det.
- Varför skulle man ens bry sig om att paketera de olika auto pilot nivåerna för logistiken, Elon har ju sagt att HW för detta kommer finnas i alla modell3 från start, mjukvaran är ju bara att aktivera.
- Priserna, jo $35000 är ju korrekt men sedan är de ju verkligen öppet, tex tror jag att best paketet är för billigt, jag är övertygad om att Tesla kommer ta mer betalt för en maxad modell3, en Volvo eller BMW kan ju både dubbla och trippla priset från grund modellen.
/Fredrik
- Liftime supercharge, varför skulle de finnas till någon av alternativen på modell 3 när inte ens modell X med en mycket högre prislapp har det.
- Varför skulle man ens bry sig om att paketera de olika auto pilot nivåerna för logistiken, Elon har ju sagt att HW för detta kommer finnas i alla modell3 från start, mjukvaran är ju bara att aktivera.
- Priserna, jo $35000 är ju korrekt men sedan är de ju verkligen öppet, tex tror jag att best paketet är för billigt, jag är övertygad om att Tesla kommer ta mer betalt för en maxad modell3, en Volvo eller BMW kan ju både dubbla och trippla priset från grund modellen.
/Fredrik
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Och varför skulle de börja paketera olika färdiga nivåer på det här viset när de aldrig gjort det förut.
Kan iofs tycka det är lite synd för det brukar göra bra saker för andrahandsvärdet, på något vis blir tillvalen mer värda när de är en del av större paket med tydlig prislapp. Tex beggade Volvos brukar ofta annonseras med vilket paket den har, business, summum osv.
Kan iofs tycka det är lite synd för det brukar göra bra saker för andrahandsvärdet, på något vis blir tillvalen mer värda när de är en del av större paket med tydlig prislapp. Tex beggade Volvos brukar ofta annonseras med vilket paket den har, business, summum osv.
Model Y LR AWD 2022
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Tror författaren gissar ganska rätt, blir många fördelar med att ha några tydliga nivåer, både för konsument och tillverkare. En mer skräddarsydd lösning passar bättre i premium segmentet som MS. Lite tillval kommer säkert gå att fixa, precis som på många andra bilmärken. Sen hoppas jag på att mellan modellen ska kosta 42 tusen dollar som Elon twittrat.
Med de nya batterierna som ska sitta i M3 ser jag inte det som alls omöjligt att det blir många kWh. Elon pratade om att när väl M3 kommer gå att köpa kommer det vara överlägset mest bil för pengarna. Har svårt att se att de inte kommer lansera en bil som fullständigt kommer överglänsa Bolten, Leaf gen 2, i3, ioniq mm.
Med de nya batterierna som ska sitta i M3 ser jag inte det som alls omöjligt att det blir många kWh. Elon pratade om att när väl M3 kommer gå att köpa kommer det vara överlägset mest bil för pengarna. Har svårt att se att de inte kommer lansera en bil som fullständigt kommer överglänsa Bolten, Leaf gen 2, i3, ioniq mm.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Teslas designstudio är genialisk jämför mot alla andra. Att konfigurera en Tesla med de paket som finns är ganska enkelt. Att konfigurera valfri annan bil är inte att leka med. Det tar ju en hel förmiddag att sätta ihop en BMW på deras hemsida och då får man spelet av alla paket som inte går att välja för man redan valt adaptiv farthållare två sidor tidigare osv.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Nja. Han skrev att han trodde att medelpris skulle bli 42k dollar. Betyder inte att det finns en specifik konfiguration som kostar 42k.Limbster skrev:Sen hoppas jag på att mellan modellen ska kosta 42 tusen dollar som Elon twittrat.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Förmodligen blir det som med S och X att det enda som skiljer sig mellan modellerna och deras grundpriser är batteriet och AWD/RWD. Resten kommer att gå att designa precis som man önskar. Däremot så tror jag inte att Model 3 kommer med 100kWh-batteri. Det skulle ju vara största batteriet för S/X, inte särskilt troligt att 3:an går att köpa med samma high-end batteri. Då skulle den ju få längre räckvidd än de dyra modellerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Tror på 55/70/85 och inget uppgradsbart. Serierna kommer att vara så stora att det lönar sig att bygga olika sorters batterier.
Jag tror också att model 3 i grundmodell kommer att få en väldigt effektiv drivlina i nivå med hyundai ioniq. Ioniq har 28kWh batteri och kommer att komma 124 Miles = 200 km i EPA cykeln! Model 3 med 55 batteri kommer alltså att komma 243 Miles eller 393km på en laddning, vilket är bättre än chevrolet bolt och kommer att räcka mer än väl för de flesta.
En 85a skulle komma över 60mil om den skulle få samma energiförbrukning. Jag kan inte ser hur man kan behöva större batteri.
Härnäst blir att sätta in en superkondensator som kan laddas ur under korta stunder om 2s, tiden det kommer att ta att åka 0-100
Jag tror också att model 3 i grundmodell kommer att få en väldigt effektiv drivlina i nivå med hyundai ioniq. Ioniq har 28kWh batteri och kommer att komma 124 Miles = 200 km i EPA cykeln! Model 3 med 55 batteri kommer alltså att komma 243 Miles eller 393km på en laddning, vilket är bättre än chevrolet bolt och kommer att räcka mer än väl för de flesta.
En 85a skulle komma över 60mil om den skulle få samma energiförbrukning. Jag kan inte ser hur man kan behöva större batteri.
Härnäst blir att sätta in en superkondensator som kan laddas ur under korta stunder om 2s, tiden det kommer att ta att åka 0-100
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5294
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Jag tror du har väldigt rätt i dina antaganden.apkungen skrev:Tror på 55/70/85 och inget uppgradsbart. Serierna kommer att vara så stora att det lönar sig att bygga olika sorters batterier.
Jag tror också att model 3 i grundmodell kommer att få en väldigt effektiv drivlina i nivå med hyundai ioniq. Ioniq har 28kWh batteri och kommer att komma 124 Miles = 200 km i EPA cykeln! Model 3 med 55 batteri kommer alltså att komma 243 Miles eller 393km på en laddning, vilket är bättre än chevrolet bolt och kommer att räcka mer än väl för de flesta.
En 85a skulle komma över 60mil om den skulle få samma energiförbrukning. Jag kan inte ser hur man kan behöva större batteri.
Härnäst blir att sätta in en superkondensator som kan laddas ur under korta stunder om 2s, tiden det kommer att ta att åka 0-100
Trixandet med uppgraderingsbara batterier är ju bara ett sätt att sprida prisbilden på en väldigt dyr produkt, och på så vis attrahera lite fler köpare. Model 3 kommer vara en volymbil och då har man inte råd att bygga in överkapacitet utan att ta betalt för det.
Superkondensatorn tror jag att Tesla sparar till nya Roadstern.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Vad vet vi idag. Jo vi vet att idag ryms max ett 70kWh pack i M3. Sen har det väl ryktats om att instegs-packet kommer ligga på 55 kWh. Eller har det bekräftats? Jag börjar själv fundera på att gå på största batteripacket om ekonomin tillåter. Bäst vore om alla bilar får 70kWh batteri som är mjukvarustrypt för instegsmodellen. Då kan man ju göra något åt det om man går på minsta och sedan ångrar sig.
Produktion och leverans ska ju starta i juli, till tesla-anställda initialt. När tror ni att dom blir inbjudna till design-studion? De kanske rent av redan blivit inbjudna via deras My Tesla konton. Men där lär det inte läckas så mycket, där har tesla lyckats.
När icke-tesla anställda blir inbjuda får ju även vi i europa veta mer, när tror ni att det blir?
Produktion och leverans ska ju starta i juli, till tesla-anställda initialt. När tror ni att dom blir inbjudna till design-studion? De kanske rent av redan blivit inbjudna via deras My Tesla konton. Men där lär det inte läckas så mycket, där har tesla lyckats.
När icke-tesla anställda blir inbjuda får ju även vi i europa veta mer, när tror ni att det blir?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Teslaanställda kan mycket väl få en lapp eller ett mail att fylla i vad de vill ha utan att designstudion är klar. Jag tror att design studion öppnar för de första amerikaner strax efter att den har visats upp första gången och de första leveranserna ges ut liknande så som för Model X. Hur långt tid det sen är till de första leveranserna till allmänheten är en väldigt bra fråga.peken skrev:Vad vet vi idag. Jo vi vet att idag ryms max ett 70kWh pack i M3. Sen har det väl ryktats om att instegs-packet kommer ligga på 55 kWh. Eller har det bekräftats? Jag börjar själv fundera på att gå på största batteripacket om ekonomin tillåter. Bäst vore om alla bilar får 70kWh batteri som är mjukvarustrypt för instegsmodellen. Då kan man ju göra något åt det om man går på minsta och sedan ångrar sig.
Produktion och leverans ska ju starta i juli, till tesla-anställda initialt. När tror ni att dom blir inbjudna till design-studion? De kanske rent av redan blivit inbjudna via deras My Tesla konton. Men där lär det inte läckas så mycket, där har tesla lyckats.
När icke-tesla anställda blir inbjuda får ju även vi i europa veta mer, när tror ni att det blir?
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Jag tror att batterierna kommer vara något i spannet:
45 60 och 75.
Förutsätter man att de kommer få liknande "förbrukning" som ioniq kommer de klara det galant på minsta batteriet.
fast givetvis de som tror att de flesta vill trycka pedalen i mattan på övergångstället är viktigare än hur långt man kommer kommer nog titta på de högre specen.
Tror att normalpendlaren (som inte har någon diagnos) kommer klara sig utmärkt på instegsmodellen.
45 60 och 75.
Förutsätter man att de kommer få liknande "förbrukning" som ioniq kommer de klara det galant på minsta batteriet.
fast givetvis de som tror att de flesta vill trycka pedalen i mattan på övergångstället är viktigare än hur långt man kommer kommer nog titta på de högre specen.
Tror att normalpendlaren (som inte har någon diagnos) kommer klara sig utmärkt på instegsmodellen.
Re: Utrustningspaket till M3 ?
75kWh ska det nog vara som max: https://electrek.co/2017/03/24/tesla-mo ... elon-musk/peken skrev:Vad vet vi idag. Jo vi vet att idag ryms max ett 70kWh pack i M3.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Mickep skrev:...
Tror att normalpendlaren (som inte har någon diagnos)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Ja, Elon har sagt att 75 är max vad som får plats. Vi kan sen bara hoppas att det faktiskt går att välja 75 också.bjelkeman skrev:75kWh ska det nog vara som max: https://electrek.co/2017/03/24/tesla-mo ... elon-musk/peken skrev:Vad vet vi idag. Jo vi vet att idag ryms max ett 70kWh pack i M3.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Med samma förbrukning som Ioniq så krävs förvisso endast 48 kWh men jag tror Tesla vill översträffa 215 miles och även komma över Bolt och då krävs lite större batteri.Mickep skrev:Jag tror att batterierna kommer vara något i spannet:
45 60 och 75.
Förutsätter man att de kommer få liknande "förbrukning" som ioniq kommer de klara det galant på minsta batteriet.
fast givetvis de som tror att de flesta vill trycka pedalen i mattan på övergångstället är viktigare än hur långt man kommer kommer nog titta på de högre specen.
Tror att normalpendlaren (som inte har någon diagnos) kommer klara sig utmärkt på instegsmodellen.
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Man kommer behöva större batteri om man ska dra hästtransport tex.apkungen skrev:...
En 85a skulle komma över 60mil om den skulle få samma energiförbrukning. Jag kan inte ser hur man kan behöva större batteri.
...
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Det här. Vore korkat av Tesla att ta bort en stor konkurrensfördel.18650 skrev:Teslas designstudio är genialisk jämför mot alla andra. Att konfigurera en Tesla med de paket som finns är ganska enkelt. Att konfigurera valfri annan bil är inte att leka med. Det tar ju en hel förmiddag att sätta ihop en BMW på deras hemsida och då får man spelet av alla paket som inte går att välja för man redan valt adaptiv farthållare två sidor tidigare osv.
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Aha! Tack för rättelsen!bjelkeman skrev:75kWh ska det nog vara som max: https://electrek.co/2017/03/24/tesla-mo ... elon-musk/peken skrev:Vad vet vi idag. Jo vi vet att idag ryms max ett 70kWh pack i M3.
Personligen har jag hela tiden tänkt ta minsta batteriet. Det kommer räcka gott och väl för mina vardagliga behov. Kör ca 8 - 10 mil per dag idag normalt. Ibland mer. Men om det är som alla säger att man minst dubblar sin körsträcka per år så får man ta med det i beräkningarna. Men det bör ändå räcka med minsta batteriet.
Men nu på senare tid har jag börjat tänka annorlunda. Jag kommer ju vilja resa lite längre sträckor och kommer förmodligen vilja göra det mer och oftare med Teslan. Och då tror jag att ett 70-75kWh pack kommer underlätta en hel del med avseende på planering och frihet. Och även kunna ta resor till fjällen på vintern (har ca 35 mil till Hemavan dit vi brukar åka).
Jag har tidigare tänkt 450-500kkr som budget. Den har jag höjt till 550-600kkr.
Det jag ska ha är AP, dual motor, dragkrok och glastak. Köldpaket och premiumljud om det finns som tillval. Jobbigt att inte veta alls vad man kan välja samt var det kommer hamna i pris. Man kan bara spekulera, och det gör vi. Skönt att man inom några månader vet betydligt mer, förhoppningsvis allt inklusive pris på dual motor och performance-modeller.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Re: Utrustningspaket till M3 ?
D och P kommer ju senare enligt Elon (D möjligen kanske innan årsskiftet och P "om ett år"). Så tyvärr kan det ju dröja även tills vi får veta priserna på dessa. Jag hade från början siktet inställt på en P men tror inte jag orkar vänta ett Elon-år...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla