Utrustningspaket till M3 ?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av peken »

MangeT skrev:
Inte på 60D eftersom det är 80% av 75.
Men hur är det egentligen med laddhastigheten på 60 bilarna? Jag har för mig att jag läst/hört att laddhastigheten är mjukvarustyrd också, d.v.s. att det går långsamt att ladda på slutet även på 60 bilarna även att de är 75 pack som är mjukvarudegraderade. Eller stämmer inte det, d.v.s. går det fortare att ladda till 100% än om det faktiskt hade varit ett verkligt 60kWh pack i bilen?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av bjelkeman »

peken skrev:
MangeT skrev:
Inte på 60D eftersom det är 80% av 75.
Men hur är det egentligen med laddhastigheten på 60 bilarna? Jag har för mig att jag läst/hört att laddhastigheten är mjukvarustyrd också, d.v.s. att det går långsamt att ladda på slutet även på 60 bilarna även att de är 75 pack som är mjukvarudegraderade. Eller stämmer inte det, d.v.s. går det fortare att ladda till 100% än om det faktiskt hade varit ett verkligt 60kWh pack i bilen?
Vid 90% så laddar en 60 (75 kWh pack) fortfarande snabbt. 50kW. Det går bra fort ända till 100%.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av Zoidberg »

peken skrev:
Men hur är det egentligen med laddhastigheten på 60 bilarna? Jag har för mig att jag läst/hört att laddhastigheten är mjukvarustyrd också, d.v.s. att det går långsamt att ladda på slutet även på 60 bilarna även att de är 75 pack som är mjukvarudegraderade. Eller stämmer inte det, d.v.s. går det fortare att ladda till 100% än om det faktiskt hade varit ett verkligt 60kWh pack i bilen?
En 75a eller andra modeller går ner mot 1-2 kW effekt mot slutet när det närmar sig 100%
Men 60(75) går sällan under 35kW när den når 100. Det skulle i så fall vara om batteriet är kallt eller om högre effekt inte finns tillgängligt.

0-100% går på ca 55min för en 60(75) kontra 80-90min för en 75, 85, 100
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av Anders77 »

Eftersom vi vet att S kommer vara snabbare än 3:an. Nästa Roadster blir ju snabbare än S, så vill man ha en snabb bil är det Roadstern man får vänta på.

För mig blir 3:an en perfekt arbetsbil. Priset på SUC laddning kommer för mig bli det som avgör batteristorleken jag väljer.

Jag bor i Kungsbacka och åker till Borås minst en gång i veckan ca 20 mil TUR. Med lite extra resor mm så behöver jag lätt 25-30 mil, om det inte blir ekonomiskt billigare att ta klent batteri och betala på SuC de gånger jag behöver det.

En bruksbil behöver ej gå fort.

Men sattans vad jag skall jobba så jag kan ha råd med Roadstern i framtiden :)
Svart X90D, bokat en M3.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av Smutt »

Anders77 skrev:
Eftersom vi vet att S kommer vara snabbare än 3:an. Nästa Roadster blir ju snabbare än S, så vill man ha en snabb bil är det Roadstern man får vänta på.

För mig blir 3:an en perfekt arbetsbil. Priset på SUC laddning kommer för mig bli det som avgör batteristorleken jag väljer.

Jag bor i Kungsbacka och åker till Borås minst en gång i veckan ca 20 mil TUR. Med lite extra resor mm så behöver jag lätt 25-30 mil, om det inte blir ekonomiskt billigare att ta klent batteri och betala på SuC de gånger jag behöver det.

En bruksbil behöver ej gå fort.

Men sattans vad jag skall jobba så jag kan ha råd med Roadstern i framtiden :)
Alltså pris skillnaden på hemma och SUC är 1kr kilowatten så om du varje vecka köper 20kilovatt i SUC så är det på 3 års bilägande 3000kr är du föreatagare skulle det motivera att köpa det större batteriet om mellanskillnaden var 10000kr
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av LarsL »

Glöm inte tidsförlusten om man måste stanna vid SC varje gång. Den kostnaden är betydligt högre än SC priset på el.

Sen kan jag tänka mig att det inom inte en alls för lång framtid kommer finnas en destinationsladdare utanför stället du besöker i Borås.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av Smutt »

[quote="LarsL"]Glöm inte tidsförlusten om man måste stanna vid SC varje gång. Den kostnaden är betydligt högre än SC priset på el.

äta måste man ju, så ett stopp på SUC i veckan är inte jobbigt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av LarsL »

Nej ett stopp på en långfärd är inget problem. Då behöver man ändå stanna till var 20-25 mil för att äta eller sträcka på benen. Men det blir lite träligt om man ska stanna i 20 minuter efter att man varit på ett möte och bara ska hem och hämta barnen på dagis tex. Händer det här ofta typ ett par gånger i veckan så kan ett större batteri vara värt priset.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Nej ett stopp på en långfärd är inget problem. Då behöver man ändå stanna till var 20-25 mil för att äta eller sträcka på benen. Men det blir lite träligt om man ska stanna i 20 minuter efter att man varit på ett möte och bara ska hem och hämta barnen på dagis tex. Händer det här ofta typ ett par gånger i veckan så kan ett större batteri vara värt priset.

Det jobbigaste med ett litet batteri kommer vara dom gånger man ska studsa alltså ladda på SUC ut i ödemarken och tillbaka till samma SUC är det 12mil ut i ödemarken så måste man ladda fullt på SUC ca 2 timmar och när man kommer tillbaka till SUC 1 timme dom dagarna kommer man slita sitt hår och gråta bittert
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av Limbster »

Och glöm inte tidsförlusten som blir av skräpmat, riskerar minst 10 år av ditt liv, räkna på vad du tjänar på 10 år nästa gång du äter skräp vid en SuC 8-)
nöjd med min Ampera tillsvidare
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av Mickep »

hmm. tror vi bör veta eftersom jag har för mig att tesla har gått ut med vad ett SuC kostar. kommer inte ihåg med säg 1krKwH.(är det rimligt?) säg att man fyller på ca 40 kwH då blir det 40 kr per dag
och säg att det tar ca 20 minuter (nej, vi säger 30 minuter (0.5 timmar). En normalarbetare tjänar ca 32000 mån för skatt och 23000 efter. delat i 40 timmar /normalarb vecka) = 575 kr/h och häften av det är säg 290 kr för ett laddstop

290 + 40 kr = 330 kr per stopp. ( då räknar vi att den gått 25 mil)

säg att man behåller bilen i 3 år och man gör ca 250 resor om året där man behöver fylla på 330 * 250 *3 = 245 000 kr. (det är alltså vad merkostnaden blir av att välja instegsmodellen)
Då inser man att högsta och dyraste modellen kan var inom räckhåll när man skall diskutera med arbetsgivaren. denna uträkning får givetvis användas när investeringen skall rationaliseras.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
hmm. tror vi bör veta eftersom jag har för mig att tesla har gått ut med vad ett SuC kostar. kommer inte ihåg med säg 1krKwH.(är det rimligt?) säg att man fyller på ca 40 kwH då blir det 40 kr per dag
och säg att det tar ca 20 minuter (nej, vi säger 30 minuter (0.5 timmar). En normalarbetare tjänar ca 32000 mån för skatt och 23000 efter. delat i 40 timmar /normalarb vecka) = 575 kr/h och häften av det är säg 290 kr för ett laddstop

290 + 40 kr = 330 kr per stopp. ( då räknar vi att den gått 25 mil)

säg att man behåller bilen i 3 år och man gör ca 250 resor om året där man behöver fylla på 330 * 250 *3 = 245 000 kr. (det är alltså vad merkostnaden blir av att välja instegsmodellen)
Då inser man att högsta och dyraste modellen kan var inom räckhåll när man skall diskutera med arbetsgivaren. denna uträkning får givetvis användas när investeringen skall rationaliseras.
Jobbar du endast 40 timmar i månaden eller tjänar du ungefär 128 000 kr i månaden?

Dividera siffrorna med fyra så får du en bättre summa eftersom det är ungefär 4 veckor per månad.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av Jerker »

Hänger inte riktigt med. Menar du att man ska se laddtiden som arbetstid? Om man ska kunna se den som arbetstid så förutsätter det att man annars skulle har gjort något som hade inbringat de pengarna istället.

32000 låter lite högt i mina ögon. I min bekantskapskrets ligger nog snarare medellönen på 25000. Bland Teslaägarna här på forumet kan jag tänka mig att medellönen ligger betydligt högre, dock, fast model 3 ska ju säljas till medelinkomsttagare.

Vad syftar du på med att det kostar 1:-/kWh? Om du menar att det är det som det kostar om man inte har fri SuC-laddning så är priset 1:80/kWh, men man ska ju jämföra med vad det kostar att ladda hemma istället, så det blir mellanskillnaden mellan dessa. Sen ska man dra bort de första 400 kWh som ingår varje år i SuC-laddning.

Sen är det ju sällan så enkelt att det bara är att välja det batteripack som skulle passa en bäst. Har man inte råd att köpa annat än instegsmodellen så är det bara så. Även om man i månadskostnad skulle landa lägre så ser inte banken det på det sättet. De ser bara på vad lånet kommer att kosta dig, och tycker de att du inte har råd med det större batteriet så är det bara att gilla läget.

Det är dyrt att vara fattig.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av 18650 »

Det säger väl sig självt att om du gör 250 resor per år (fler än arbetsdfagar förövrigt) så skall du ha stora batteriet. Förstår man inte det så är det ju frågan hur man alls fick jobbet :lol:
BMW i3 REX i väntan på Model3
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av 18650 »

Limbster skrev:
Och glöm inte tidsförlusten som blir av skräpmat, riskerar minst 10 år av ditt liv, räkna på vad du tjänar på 10 år nästa gång du äter skräp vid en SuC 8-)
Gör inte du också armhävningar medan du laddar? :twisted:
BMW i3 REX i väntan på Model3
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av Limbster »

Har bara långsam laddning på min nuvarande så orkar tyvärr inte göra armhävningar hela tiden, får nöja mig med att jogga lite i väntan på min M3 :roll:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Skriv svar