Men hur är det egentligen med laddhastigheten på 60 bilarna? Jag har för mig att jag läst/hört att laddhastigheten är mjukvarustyrd också, d.v.s. att det går långsamt att ladda på slutet även på 60 bilarna även att de är 75 pack som är mjukvarudegraderade. Eller stämmer inte det, d.v.s. går det fortare att ladda till 100% än om det faktiskt hade varit ett verkligt 60kWh pack i bilen?MangeT skrev:Inte på 60D eftersom det är 80% av 75.
Utrustningspaket till M3 ?
Moderator: Redaktion
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Vid 90% så laddar en 60 (75 kWh pack) fortfarande snabbt. 50kW. Det går bra fort ända till 100%.peken skrev:Men hur är det egentligen med laddhastigheten på 60 bilarna? Jag har för mig att jag läst/hört att laddhastigheten är mjukvarustyrd också, d.v.s. att det går långsamt att ladda på slutet även på 60 bilarna även att de är 75 pack som är mjukvarudegraderade. Eller stämmer inte det, d.v.s. går det fortare att ladda till 100% än om det faktiskt hade varit ett verkligt 60kWh pack i bilen?MangeT skrev:Inte på 60D eftersom det är 80% av 75.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Utrustningspaket till M3 ?
En 75a eller andra modeller går ner mot 1-2 kW effekt mot slutet när det närmar sig 100%peken skrev:Men hur är det egentligen med laddhastigheten på 60 bilarna? Jag har för mig att jag läst/hört att laddhastigheten är mjukvarustyrd också, d.v.s. att det går långsamt att ladda på slutet även på 60 bilarna även att de är 75 pack som är mjukvarudegraderade. Eller stämmer inte det, d.v.s. går det fortare att ladda till 100% än om det faktiskt hade varit ett verkligt 60kWh pack i bilen?
Men 60(75) går sällan under 35kW när den når 100. Det skulle i så fall vara om batteriet är kallt eller om högre effekt inte finns tillgängligt.
0-100% går på ca 55min för en 60(75) kontra 80-90min för en 75, 85, 100
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Eftersom vi vet att S kommer vara snabbare än 3:an. Nästa Roadster blir ju snabbare än S, så vill man ha en snabb bil är det Roadstern man får vänta på.
För mig blir 3:an en perfekt arbetsbil. Priset på SUC laddning kommer för mig bli det som avgör batteristorleken jag väljer.
Jag bor i Kungsbacka och åker till Borås minst en gång i veckan ca 20 mil TUR. Med lite extra resor mm så behöver jag lätt 25-30 mil, om det inte blir ekonomiskt billigare att ta klent batteri och betala på SuC de gånger jag behöver det.
En bruksbil behöver ej gå fort.
Men sattans vad jag skall jobba så jag kan ha råd med Roadstern i framtiden
För mig blir 3:an en perfekt arbetsbil. Priset på SUC laddning kommer för mig bli det som avgör batteristorleken jag väljer.
Jag bor i Kungsbacka och åker till Borås minst en gång i veckan ca 20 mil TUR. Med lite extra resor mm så behöver jag lätt 25-30 mil, om det inte blir ekonomiskt billigare att ta klent batteri och betala på SuC de gånger jag behöver det.
En bruksbil behöver ej gå fort.
Men sattans vad jag skall jobba så jag kan ha råd med Roadstern i framtiden
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Alltså pris skillnaden på hemma och SUC är 1kr kilowatten så om du varje vecka köper 20kilovatt i SUC så är det på 3 års bilägande 3000kr är du föreatagare skulle det motivera att köpa det större batteriet om mellanskillnaden var 10000krAnders77 skrev:Eftersom vi vet att S kommer vara snabbare än 3:an. Nästa Roadster blir ju snabbare än S, så vill man ha en snabb bil är det Roadstern man får vänta på.
För mig blir 3:an en perfekt arbetsbil. Priset på SUC laddning kommer för mig bli det som avgör batteristorleken jag väljer.
Jag bor i Kungsbacka och åker till Borås minst en gång i veckan ca 20 mil TUR. Med lite extra resor mm så behöver jag lätt 25-30 mil, om det inte blir ekonomiskt billigare att ta klent batteri och betala på SuC de gånger jag behöver det.
En bruksbil behöver ej gå fort.
Men sattans vad jag skall jobba så jag kan ha råd med Roadstern i framtiden
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Glöm inte tidsförlusten om man måste stanna vid SC varje gång. Den kostnaden är betydligt högre än SC priset på el.
Sen kan jag tänka mig att det inom inte en alls för lång framtid kommer finnas en destinationsladdare utanför stället du besöker i Borås.
Sen kan jag tänka mig att det inom inte en alls för lång framtid kommer finnas en destinationsladdare utanför stället du besöker i Borås.
Re: Utrustningspaket till M3 ?
[quote="LarsL"]Glöm inte tidsförlusten om man måste stanna vid SC varje gång. Den kostnaden är betydligt högre än SC priset på el.
äta måste man ju, så ett stopp på SUC i veckan är inte jobbigt
äta måste man ju, så ett stopp på SUC i veckan är inte jobbigt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Nej ett stopp på en långfärd är inget problem. Då behöver man ändå stanna till var 20-25 mil för att äta eller sträcka på benen. Men det blir lite träligt om man ska stanna i 20 minuter efter att man varit på ett möte och bara ska hem och hämta barnen på dagis tex. Händer det här ofta typ ett par gånger i veckan så kan ett större batteri vara värt priset.
Re: Utrustningspaket till M3 ?
LarsL skrev:Nej ett stopp på en långfärd är inget problem. Då behöver man ändå stanna till var 20-25 mil för att äta eller sträcka på benen. Men det blir lite träligt om man ska stanna i 20 minuter efter att man varit på ett möte och bara ska hem och hämta barnen på dagis tex. Händer det här ofta typ ett par gånger i veckan så kan ett större batteri vara värt priset.
Det jobbigaste med ett litet batteri kommer vara dom gånger man ska studsa alltså ladda på SUC ut i ödemarken och tillbaka till samma SUC är det 12mil ut i ödemarken så måste man ladda fullt på SUC ca 2 timmar och när man kommer tillbaka till SUC 1 timme dom dagarna kommer man slita sitt hår och gråta bittert
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Och glöm inte tidsförlusten som blir av skräpmat, riskerar minst 10 år av ditt liv, räkna på vad du tjänar på 10 år nästa gång du äter skräp vid en SuC
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Utrustningspaket till M3 ?
hmm. tror vi bör veta eftersom jag har för mig att tesla har gått ut med vad ett SuC kostar. kommer inte ihåg med säg 1krKwH.(är det rimligt?) säg att man fyller på ca 40 kwH då blir det 40 kr per dag
och säg att det tar ca 20 minuter (nej, vi säger 30 minuter (0.5 timmar). En normalarbetare tjänar ca 32000 mån för skatt och 23000 efter. delat i 40 timmar /normalarb vecka) = 575 kr/h och häften av det är säg 290 kr för ett laddstop
290 + 40 kr = 330 kr per stopp. ( då räknar vi att den gått 25 mil)
säg att man behåller bilen i 3 år och man gör ca 250 resor om året där man behöver fylla på 330 * 250 *3 = 245 000 kr. (det är alltså vad merkostnaden blir av att välja instegsmodellen)
Då inser man att högsta och dyraste modellen kan var inom räckhåll när man skall diskutera med arbetsgivaren. denna uträkning får givetvis användas när investeringen skall rationaliseras.
och säg att det tar ca 20 minuter (nej, vi säger 30 minuter (0.5 timmar). En normalarbetare tjänar ca 32000 mån för skatt och 23000 efter. delat i 40 timmar /normalarb vecka) = 575 kr/h och häften av det är säg 290 kr för ett laddstop
290 + 40 kr = 330 kr per stopp. ( då räknar vi att den gått 25 mil)
säg att man behåller bilen i 3 år och man gör ca 250 resor om året där man behöver fylla på 330 * 250 *3 = 245 000 kr. (det är alltså vad merkostnaden blir av att välja instegsmodellen)
Då inser man att högsta och dyraste modellen kan var inom räckhåll när man skall diskutera med arbetsgivaren. denna uträkning får givetvis användas när investeringen skall rationaliseras.
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Jobbar du endast 40 timmar i månaden eller tjänar du ungefär 128 000 kr i månaden?Mickep skrev:hmm. tror vi bör veta eftersom jag har för mig att tesla har gått ut med vad ett SuC kostar. kommer inte ihåg med säg 1krKwH.(är det rimligt?) säg att man fyller på ca 40 kwH då blir det 40 kr per dag
och säg att det tar ca 20 minuter (nej, vi säger 30 minuter (0.5 timmar). En normalarbetare tjänar ca 32000 mån för skatt och 23000 efter. delat i 40 timmar /normalarb vecka) = 575 kr/h och häften av det är säg 290 kr för ett laddstop
290 + 40 kr = 330 kr per stopp. ( då räknar vi att den gått 25 mil)
säg att man behåller bilen i 3 år och man gör ca 250 resor om året där man behöver fylla på 330 * 250 *3 = 245 000 kr. (det är alltså vad merkostnaden blir av att välja instegsmodellen)
Då inser man att högsta och dyraste modellen kan var inom räckhåll när man skall diskutera med arbetsgivaren. denna uträkning får givetvis användas när investeringen skall rationaliseras.
Dividera siffrorna med fyra så får du en bättre summa eftersom det är ungefär 4 veckor per månad.
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Hänger inte riktigt med. Menar du att man ska se laddtiden som arbetstid? Om man ska kunna se den som arbetstid så förutsätter det att man annars skulle har gjort något som hade inbringat de pengarna istället.
32000 låter lite högt i mina ögon. I min bekantskapskrets ligger nog snarare medellönen på 25000. Bland Teslaägarna här på forumet kan jag tänka mig att medellönen ligger betydligt högre, dock, fast model 3 ska ju säljas till medelinkomsttagare.
Vad syftar du på med att det kostar 1:-/kWh? Om du menar att det är det som det kostar om man inte har fri SuC-laddning så är priset 1:80/kWh, men man ska ju jämföra med vad det kostar att ladda hemma istället, så det blir mellanskillnaden mellan dessa. Sen ska man dra bort de första 400 kWh som ingår varje år i SuC-laddning.
Sen är det ju sällan så enkelt att det bara är att välja det batteripack som skulle passa en bäst. Har man inte råd att köpa annat än instegsmodellen så är det bara så. Även om man i månadskostnad skulle landa lägre så ser inte banken det på det sättet. De ser bara på vad lånet kommer att kosta dig, och tycker de att du inte har råd med det större batteriet så är det bara att gilla läget.
Det är dyrt att vara fattig.
32000 låter lite högt i mina ögon. I min bekantskapskrets ligger nog snarare medellönen på 25000. Bland Teslaägarna här på forumet kan jag tänka mig att medellönen ligger betydligt högre, dock, fast model 3 ska ju säljas till medelinkomsttagare.
Vad syftar du på med att det kostar 1:-/kWh? Om du menar att det är det som det kostar om man inte har fri SuC-laddning så är priset 1:80/kWh, men man ska ju jämföra med vad det kostar att ladda hemma istället, så det blir mellanskillnaden mellan dessa. Sen ska man dra bort de första 400 kWh som ingår varje år i SuC-laddning.
Sen är det ju sällan så enkelt att det bara är att välja det batteripack som skulle passa en bäst. Har man inte råd att köpa annat än instegsmodellen så är det bara så. Även om man i månadskostnad skulle landa lägre så ser inte banken det på det sättet. De ser bara på vad lånet kommer att kosta dig, och tycker de att du inte har råd med det större batteriet så är det bara att gilla läget.
Det är dyrt att vara fattig.
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Det säger väl sig självt att om du gör 250 resor per år (fler än arbetsdfagar förövrigt) så skall du ha stora batteriet. Förstår man inte det så är det ju frågan hur man alls fick jobbet
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Gör inte du också armhävningar medan du laddar?Limbster skrev:Och glöm inte tidsförlusten som blir av skräpmat, riskerar minst 10 år av ditt liv, räkna på vad du tjänar på 10 år nästa gång du äter skräp vid en SuC
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Utrustningspaket till M3 ?
Har bara långsam laddning på min nuvarande så orkar tyvärr inte göra armhävningar hela tiden, får nöja mig med att jogga lite i väntan på min M3
nöjd med min Ampera tillsvidare