Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Jerker »

man får inte glömma att de flesta köper begagnat! Fortfarande finns väldigt få begagnade elbilar på marknaden, även i Norge. Det är det som är den verkliga flaskhalsen för en snabb övergång till elbilar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Bjelke »

chpaulin skrev:
Swede1 skrev:
HM, revolutionen verkar trög än, även Norge med massiva subventionerade endast 15 % elbilar sålda.
Detta är för mig väldigt underligt. Vi har ju redan fastställt att det enklaste sättet att konvertera en "petrolhead" är att låta dem åka med alternativ köra en elbil sen gör drivlinan resten av övertalningen. Med en marknadsandel på 20% elbilar i Norge så bör väl majoriteten åkt/kört en elbil och insett fördelarna (bortsett från miljöaspekterna). Varför köpa en klen 1.6L BMW 5-serie när man för samma pengar kan få en Tesla? Även elbilar med kortare räckvidd klarar sig utmärkt i Norge med tanke på hur bra laddningsmöjligheter det finns överallt.

Jag har en hypotes att de tidiga inhemsktillverkade elbilarna i Norge var så fula och så klena att de skapat en subkultur där man "hatar" elbilar bara för att man kan.

Jag tror också att om Sverige hade infört samma regelverk som Norge hade elbilsmarknaden i Sverige bokstavligen exploderat och vi hade knipit förstaplatsen på antal elbilar i fordonsflottan på nolltid.
Jag har en annan hypotes,
även i Norge finns det människor som inte har råd eller vill lägga mycket pengar på en bil och alltså köper en betydligt billigare bil, och i den gruppen finns det INGA elbilar med rejäl räckvidd. En
liten vanlig bil kan dock fortfarande åka väldigt långt på en tank och skitenkelt tanka på en vanlig mack och därmed är elbil ändå inget alternativ för denna kundgrupp, sedan får vi tycka vad vi vill
om den saken, men räckvidden ÄR fortfarande viktigt för dom flesta oavsett hur många laddstationer det finns (har du inget monsterbatteri så får du ladda länge för varje 10-tals mils-laddning).
Så fram tills det finns billigare elbilar så kommer det inte ske ngn explosion på marknaden (såvida inte fossilare blir ännu dyrare, tex om skatter och bränslet blir dyrare).
Dom som kör väldans mycket kortare sträckor men inte några direkt längre köper såklart ofta elbilar redan nu då det kan löna sig pgav bränslekostnaderna :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
man får inte glömma att de flesta köper begagnat! Fortfarande finns väldigt få begagnade elbilar på marknaden, även i Norge. Det är det som är den verkliga flaskhalsen för en snabb övergång till elbilar.
Fast det vi mest tittar på är nybilsförsäljningen och den är inte lika "drabbad" direkt...
Men som jag skrev tidigare så kan begagnat-marknaden påverka försäljningen av fossilare pgav osäkerheten kring värdet på dessa när dom ska avyttras.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av vigge50 »

Vi får inte glömma angående de med förproduktion att Tesla lät både Tesla-, SpaceX- och solarcityanställda lägga en reservation innan den sista mars. Detta betyder att när första bilen kommer till en utomstående så har Tesla antagligen redan producerat flera tusen Teslor som har körts runt en hel del och där alla felrapporter går direkt till Tesla. Nu finns det risk att tiden är för kort mellan först leveransen till anställd och första till kund men annars så hinner nog bilarna testas en hel del och köras ganska långt.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Franz »

http://www.businessinsider.com/morgan-s ... &IR=T&IR=T
Tesla Will Not Be Building 500,000 Cars By 2020
Adam Jonas för 2 år sedan...

Tror inte att det är något nytt under solen utan helt enkelt att han vägt in Teslas track-record vad gäller förseningar. Han kan så klart ha rätt men jag tror inte att han sitter på någon slags insider-info.
Driver sajten Car.info
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Swede1 »

Bjelke skrev:
chpaulin skrev:
Swede1 skrev:
HM, revolutionen verkar trög än, även Norge med massiva subventionerade endast 15 % elbilar sålda.
Detta är för mig väldigt underligt. Vi har ju redan fastställt att det enklaste sättet att konvertera en "petrolhead" är att låta dem åka med alternativ köra en elbil sen gör drivlinan resten av övertalningen. Med en marknadsandel på 20% elbilar i Norge så bör väl majoriteten åkt/kört en elbil och insett fördelarna (bortsett från miljöaspekterna). Varför köpa en klen 1.6L BMW 5-serie när man för samma pengar kan få en Tesla? Även elbilar med kortare räckvidd klarar sig utmärkt i Norge med tanke på hur bra laddningsmöjligheter det finns överallt.

Jag har en hypotes att de tidiga inhemsktillverkade elbilarna i Norge var så fula och så klena att de skapat en subkultur där man "hatar" elbilar bara för att man kan.

Jag tror också att om Sverige hade infört samma regelverk som Norge hade elbilsmarknaden i Sverige bokstavligen exploderat och vi hade knipit förstaplatsen på antal elbilar i fordonsflottan på nolltid.
Jag har en annan hypotes,
även i Norge finns det människor som inte har råd eller vill lägga mycket pengar på en bil och alltså köper en betydligt billigare bil, och i den gruppen finns det INGA elbilar med rejäl räckvidd. En
liten vanlig bil kan dock fortfarande åka väldigt långt på en tank och skitenkelt tanka på en vanlig mack och därmed är elbil ändå inget alternativ för denna kundgrupp, sedan får vi tycka vad vi vill
om den saken, men räckvidden ÄR fortfarande viktigt för dom flesta oavsett hur många laddstationer det finns (har du inget monsterbatteri så får du ladda länge för varje 10-tals mils-laddning).
Så fram tills det finns billigare elbilar så kommer det inte ske ngn explosion på marknaden (såvida inte fossilare blir ännu dyrare, tex om skatter och bränslet blir dyrare).
Dom som kör väldans mycket kortare sträckor men inte några direkt längre köper såklart ofta elbilar redan nu då det kan löna sig pgav bränslekostnaderna :)
Ja, elbilar är för dyra och för få begagnade, också är folk konservativa och jobbigt att lära sig nytt. Det finns många laggers som väntar med ny teknik. Jämför tex platt TV och tjock TV. Vi får hoppas L kurvan som är logaritmisk, så att elbilsförsäljningen helt plötsligt växer snabbt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av bylund »

Limbster skrev:
Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Att vintertesta bilarna i Sverige är lite att gå över Atlanten efter snö. Det finns såklart testanläggningar i Nordamerika också. Att Roadstern testades i Sverige beror nog mest på att den sattes ihop hos Lotus i Storbritannien.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Limbster skrev:
Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Att vintertesta bilarna i Sverige är lite att gå över Atlanten efter snö. Det finns såklart testanläggningar i Nordamerika också. Att Roadstern testades i Sverige beror nog mest på att den sattes ihop hos Lotus i Storbritannien.
Precis, vi kommer nog inte att få se skymten av ngn här för några vintertester...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Mickep »

Att säga att någonting skall misslyckas är så ofantligt mycket enklare än att säga att något kommer lyckas. Och sägs det tillräckligt ofta kan det också bli en självuppfyllande profetia.
En negativ prognos är därför det säkraste korten för en analys.

Men om vi tittar objektivt på det, har vi fått några rapporter om förseningar? Inte på material, inte på personal, inte på verkstäder. Istället tyckte jag det Stod att de var i fas.
Historisk så har det varit förseningar och därför ser jag ingen anledning att förutsätta att så inte kommer ske i modell3s fall heller.

Det kommer vara barnsjukdomar och elfel i bilar är oerhört svåra att komma tillrätta med.speciellt vi här i norr kommer nog få vänta något år. Det är den säkra analysen. Skulle tesla leverera i tid skulle det ändå gå att hitta något som man kan säga, vad var det jag sa.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Limbster »

Bjelke skrev:
bylund skrev:
Limbster skrev:
Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Att vintertesta bilarna i Sverige är lite att gå över Atlanten efter snö. Det finns såklart testanläggningar i Nordamerika också. Att Roadstern testades i Sverige beror nog mest på att den sattes ihop hos Lotus i Storbritannien.
Precis, vi kommer nog inte att få se skymten av ngn här för några vintertester...
Troligen sant angående Sverige, dock kvarstår faktum att vintertester krävs för att bygga en bil med kvalitet för vinter och detta är sista vintern innan produktion på norra halvklotet, så någonstans bör dessa bilar dyka upp och med amatör bilder till vårt forum inom en väldigt snar framtid om de inte avser att sälja en helt otestad bil eller mer troligt att det minst dröjer ett år till.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av e5m1r »

Limbster skrev:
Bjelke skrev:
bylund skrev:
Limbster skrev:
Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Att vintertesta bilarna i Sverige är lite att gå över Atlanten efter snö. Det finns såklart testanläggningar i Nordamerika också. Att Roadstern testades i Sverige beror nog mest på att den sattes ihop hos Lotus i Storbritannien.
Precis, vi kommer nog inte att få se skymten av ngn här för några vintertester...
Troligen sant angående Sverige, dock kvarstår faktum att vintertester krävs för att bygga en bil med kvalitet för vinter och detta är sista vintern innan produktion på norra halvklotet, så någonstans bör dessa bilar dyka upp och med amatör bilder till vårt forum inom en väldigt snar framtid om de inte avser att sälja en helt otestad bil eller mer troligt att det minst dröjer ett år till.
Det finns många test anläggningar i USA


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Limbster »

Ja, men har man inga bilar att testa kan det finnas hur många testanläggningar som helst
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Jerker »

En detalj som talar för att Tesla ligger i fas är att först stod det på MyTesla att leveranserna börjar sent 2017. Det ändrades i höstas till "under 2017". Tycker inte att den ändringen skulle gjorts om man var osäker på om leveranserna skulle kunna börja i tid.
Användarvisningsbild
Dr_bus
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 apr 2016 13:09
Ort: Örebro

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Dr_bus »

Texten på sidan ändrades från "produktionen startar sent 2017" till "produktionen startar i mitten av 2017". Den mest optimistiska tolkningen blir att dom har tidigarelagt det hela med ett halvår.
Men "produktion" behöver inte betyda att det blir leveransklara bilar, det kanske bara är produktion av en förserie som används för krockprov och andra förstörande tester. Resultat från dessa tester kan även kräva konstruktionsändringar av vissa detaljer innan det blir produktion av leveransklara bilar.



.
IMG_0006.PNG
Senast redigerad av Dr_bus, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt en Model 3 SR+ ,2019-04-15, Levererad, 2019-06-22. Såld 2021-09-07.
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av vigge50 »

Dr_bus skrev:
Texten på sidan ändrades från "produktionen startar sent 2017" till "produktionen startar i mitten av 2017". Den mest optimistiska tolkningen blir att dom har tidigarelagt det hela med ett halvår.
Men produktion behöver inte betyda att det blir leveransklara bilar, det kanske bara är produktion av en förserie som används för krockprov och andra förstörande tester. Resultat från dessa tester kan även kräva konstruktionsändringar av vissa detaljer innan det blir produktion av leveransklara bilar.



.
Vet du ungefär när denna ändringen gjordes, är i en diskution om när produktionen kommer igång.
Användarvisningsbild
Dr_bus
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 apr 2016 13:09
Ort: Örebro

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Dr_bus »

vigge50 skrev:
Vet du ungefär när denna ändringen gjordes, är i en diskution om när produktionen kommer igång.
Är inte säker på när texten blev ändrad, men jag tror att det var i oktober.
Beställt en Model 3 SR+ ,2019-04-15, Levererad, 2019-06-22. Såld 2021-09-07.
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av FredrikR »

http://insideevs.com/analyst-predicts-m ... ction-low/

Han ger sig inte. Verkar ha ett ordentligt horn i sidan på Tesla (eller blankat många Tesla aktier).

Endast 2000 bilar levereras under 2017 , åter otroligt lågt med tanke på hur optimistiska Tesla låter.

Snittbilen ska kosta nästan som en instegs Model S! Kan ju vara så att alla väljer att maxa sina bilar, det är ju utom Teslas kontroll, men med tanke på Elons senaste Tweets om enklare instegsmodel så låter det som att han är helt ute och cyklar.

2020 ska man vara uppe i en produktion av 150-200 000 bilar. Då skulle man ju ligga flera år efter i sin produktions upptrappning.


Det positiva är att Wall Streets egen Saida har ändrat sig drastiskt från förra prognosen där det ju var först i slutet av 2018 som vi ens skulle kunna få se leverans av enstaka 3or.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Skriv svar