Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Cornelis
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 aug 2015 01:02

Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Cornelis »

Någon som har koll på Adam Jones trovärdighet och track record när det gäller att bedöma Teslas leveransutfästelser? Och vad tror ni om hans senaste utspel?

https://electrek.co/2016/11/23/tesla-mo ... n-stanley/

Låter ju inte alls bra... :-/
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Silversound »

Utan att ha läst så noga vad han skriver, så skulle jag ändå ta alla spekulationer från utomstående med en skottkärra salt. Det är bara anställda inom Tesla som har alla detaljer och vet hur de ligger till i tidsplanen. Han kanske har bra grund till sina analyser och han kanske till och med har rätt, men det är ändå spekulationer utan all fakta. Jag väljer i alla fall att inte hetsa upp mig av sånt här. Det blir som det blir i slutändan... :)
Hyundai Ioniq -18
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Swede1 »

Att Elon.inte håller mycket optimistiska tidplaner är vanligt. Men att volym produktion startar först 2019 låter lite pessimistiskt. Men 1 år sent kanske är rimligt när man ser Elons track record. Samtidigt är model 3. Volym produktion väldigt viktig och det verkar som mycket kraft lagts på att få en smidig, effektiv och billig tillverkning, samt fokus på tidplan. Så borde vara större chans att de håller tidplanen bättre denna gång.

Cheva Bolt / Amperae, verkar också dröja med volymproduktion och försäljning.

Elbilsrevolutionen kanske blir 1-2 år försenad till 2019-2020?
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av akeller »

Absolut har Tesla dåligt track record men man får väl hoppa att de lärt sig lite på vägen. Dessutom skall Model 3 vara en enklare bil, inga falkvingedörrar osv.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Bjelke »

Jag tror fortfarande att 2017 blir det år då den fossila sidan av branschen börjar få det riktigt svettigt, inte för att alla prisvärda (ngt billigare) elbilar med skaplig räckvidd börjar
nå ut på bred front, utan för att fossilbilsköpare börjar fundera både två och tre gånger innan man beställer sina bilar pgav av osäkerheten med andrahandsvärden och regler kring dessa bilar,
går dom ens att sälja om tre år? Hur mycket dyrare/omständigare blir det med en fossilbil dom närmaste åren? Hur står sig vår miljöimage mot våra konkurrenter om vi köper dessa? osv osv.
Det är oxo nu först vi börjar se gott om begagnat att köpa och det slår nog snabbare än många tror mot begagnat-marknaden.

Hindren för att köra en elbil (laddinfrastrukturen) börjar bli vääääldigt mycket mindre och nu börjar gemene man att se detta omkring sig och förstå att elbilen faktiskt är ett fungerande alternativ redan idag.
Det jag tänker på att vi med snabba steg närmar och den punkt då "vanliga" människor börjar anamma det här (precis som i Norge redan), det är inte längre mest "nördar" som köper elbilar.

Jag skrev säkert för ett år sedan att ordet paradigmskifte kännetecknar elbilsutvecklingen i stort, och jag tror vi nu befinner mitt i detta skifte! :) Alla tecken och fakta finns där redan.

Det vi nu har som största hindren är tillgång och prisbilden (den ena är helt klart en följd av den andra hävdar jag bestämt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Limbster »

Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Swede1 »

Bjelke skrev:
Jag tror fortfarande att 2017 blir det år då den fossila sidan av branschen börjar få det riktigt svettigt, inte för att alla prisvärda (ngt billigare) elbilar med skaplig räckvidd börjar
nå ut på bred front, utan för att fossilbilsköpare börjar fundera både två och tre gånger innan man beställer sina bilar pgav av osäkerheten med andrahandsvärden och regler kring dessa bilar,
går dom ens att sälja om tre år? Hur mycket dyrare/omständigare blir det med en fossilbil dom närmaste åren? Hur står sig vår miljöimage mot våra konkurrenter om vi köper dessa? osv osv.
Det är oxo nu först vi börjar se gott om begagnat att köpa och det slår nog snabbare än många tror mot begagnat-marknaden.

Hindren för att köra en elbil (laddinfrastrukturen) börjar bli vääääldigt mycket mindre och nu börjar gemene man att se detta omkring sig och förstå att elbilen faktiskt är ett fungerande alternativ redan idag.
Det jag tänker på att vi med snabba steg närmar och den punkt då "vanliga" människor börjar anamma det här (precis som i Norge redan), det är inte längre mest "nördar" som köper elbilar.

Jag skrev säkert för ett år sedan att ordet paradigmskifte kännetecknar elbilsutvecklingen i stort, och jag tror vi nu befinner mitt i detta skifte! :) Alla tecken och fakta finns där redan.

Det vi nu har som största hindren är tillgång och prisbilden (den ena är helt klart en följd av den andra hävdar jag bestämt).
HM, revolutionen verkar trög än, även Norge med massiva subventionerade endast 15 % elbilar sålda.

http://elbilsstatistik.se/startsida/se-statistik/

http://www.regionfakta.com/Norrbottens-
lan/Infrastruktur/Nyregistrerade-Personbilar-efter-drivmedel/

9000 el/laddhybrider av totalt 361 000 sålda bilar 2015.

Totalt 25 000 laddbara. Mja, revolution kräver nog över hälften laddbara fordon. År 2022 kanske?

Men hjälp till att upplysa om att det fungerar redan idag, långresor kan ta längre tid, annars bara fördelar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Bjelke »

Swede1 skrev:
Bjelke skrev:
Jag tror fortfarande att 2017 blir det år då den fossila sidan av branschen börjar få det riktigt svettigt, inte för att alla prisvärda (ngt billigare) elbilar med skaplig räckvidd börjar
nå ut på bred front, utan för att fossilbilsköpare börjar fundera både två och tre gånger innan man beställer sina bilar pgav av osäkerheten med andrahandsvärden och regler kring dessa bilar,
går dom ens att sälja om tre år? Hur mycket dyrare/omständigare blir det med en fossilbil dom närmaste åren? Hur står sig vår miljöimage mot våra konkurrenter om vi köper dessa? osv osv.
Det är oxo nu först vi börjar se gott om begagnat att köpa och det slår nog snabbare än många tror mot begagnat-marknaden.

Hindren för att köra en elbil (laddinfrastrukturen) börjar bli vääääldigt mycket mindre och nu börjar gemene man att se detta omkring sig och förstå att elbilen faktiskt är ett fungerande alternativ redan idag.
Det jag tänker på att vi med snabba steg närmar och den punkt då "vanliga" människor börjar anamma det här (precis som i Norge redan), det är inte längre mest "nördar" som köper elbilar.

Jag skrev säkert för ett år sedan att ordet paradigmskifte kännetecknar elbilsutvecklingen i stort, och jag tror vi nu befinner mitt i detta skifte! :) Alla tecken och fakta finns där redan.

Det vi nu har som största hindren är tillgång och prisbilden (den ena är helt klart en följd av den andra hävdar jag bestämt).
HM, revolutionen verkar trög än, även Norge med massiva subventionerade endast 15 % elbilar sålda.

http://elbilsstatistik.se/startsida/se-statistik/

http://www.regionfakta.com/Norrbottens-
lan/Infrastruktur/Nyregistrerade-Personbilar-efter-drivmedel/

9000 el/laddhybrider av totalt 361 000 sålda bilar 2015.

Totalt 25 000 laddbara. Mja, revolution kräver nog över hälften laddbara fordon. År 2022 kanske?

Men hjälp till att upplysa om att det fungerar redan idag, långresor kan ta längre tid, annars bara fördelar.
Sant, inte är det ett skifte i bilindustrin som går supersnabbt, men allt går ändå snabbare än dom allra flesta prognoser :)
Så visst, om man kikar på Norge så inser man enkelt att det verkligen inte kommer att gå så superfort här i Sverige iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Bjelke »

Limbster skrev:
Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Eftersom dom siktar på massproduktion redan från start så tror jag inte att vi kommer att få se så många förseriebilar tidigt, utan snarare väldigt nära produktionsstart.
Det är vansinnigt dyrt förhållandevis att bygga förseriebilar innan alla verktyg till "riktiga" produktionen finns på plats, och med deras sjukt grymma tidsplan så tror jag inte dom lägger så mycket
krut på förserietillverkning helt enkelt.
Dom kör nog med ett helt nytt upplägg för att vara inom bilindustrin (igen)...
OM jag har rätt så betyder det ju tyvärr att det kan bli en massa saker som mest bygger på teoretiska modeller och inte praktiska tester osv. Vilket i sin tur kan betyda en hel del ändringar i konstruktionen
under resans gång, men DET är Tesla iaf vana vid...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av chpaulin »

Swede1 skrev:
HM, revolutionen verkar trög än, även Norge med massiva subventionerade endast 15 % elbilar sålda.
Detta är för mig väldigt underligt. Vi har ju redan fastställt att det enklaste sättet att konvertera en "petrolhead" är att låta dem åka med alternativ köra en elbil sen gör drivlinan resten av övertalningen. Med en marknadsandel på 20% elbilar i Norge så bör väl majoriteten åkt/kört en elbil och insett fördelarna (bortsett från miljöaspekterna). Varför köpa en klen 1.6L BMW 5-serie när man för samma pengar kan få en Tesla? Även elbilar med kortare räckvidd klarar sig utmärkt i Norge med tanke på hur bra laddningsmöjligheter det finns överallt.

Jag har en hypotes att de tidiga inhemsktillverkade elbilarna i Norge var så fula och så klena att de skapat en subkultur där man "hatar" elbilar bara för att man kan.

Jag tror också att om Sverige hade infört samma regelverk som Norge hade elbilsmarknaden i Sverige bokstavligen exploderat och vi hade knipit förstaplatsen på antal elbilar i fordonsflottan på nolltid.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Jerker »

man får inte glömma att de flesta köper begagnat! Fortfarande finns väldigt få begagnade elbilar på marknaden, även i Norge. Det är det som är den verkliga flaskhalsen för en snabb övergång till elbilar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Bjelke »

chpaulin skrev:
Swede1 skrev:
HM, revolutionen verkar trög än, även Norge med massiva subventionerade endast 15 % elbilar sålda.
Detta är för mig väldigt underligt. Vi har ju redan fastställt att det enklaste sättet att konvertera en "petrolhead" är att låta dem åka med alternativ köra en elbil sen gör drivlinan resten av övertalningen. Med en marknadsandel på 20% elbilar i Norge så bör väl majoriteten åkt/kört en elbil och insett fördelarna (bortsett från miljöaspekterna). Varför köpa en klen 1.6L BMW 5-serie när man för samma pengar kan få en Tesla? Även elbilar med kortare räckvidd klarar sig utmärkt i Norge med tanke på hur bra laddningsmöjligheter det finns överallt.

Jag har en hypotes att de tidiga inhemsktillverkade elbilarna i Norge var så fula och så klena att de skapat en subkultur där man "hatar" elbilar bara för att man kan.

Jag tror också att om Sverige hade infört samma regelverk som Norge hade elbilsmarknaden i Sverige bokstavligen exploderat och vi hade knipit förstaplatsen på antal elbilar i fordonsflottan på nolltid.
Jag har en annan hypotes,
även i Norge finns det människor som inte har råd eller vill lägga mycket pengar på en bil och alltså köper en betydligt billigare bil, och i den gruppen finns det INGA elbilar med rejäl räckvidd. En
liten vanlig bil kan dock fortfarande åka väldigt långt på en tank och skitenkelt tanka på en vanlig mack och därmed är elbil ändå inget alternativ för denna kundgrupp, sedan får vi tycka vad vi vill
om den saken, men räckvidden ÄR fortfarande viktigt för dom flesta oavsett hur många laddstationer det finns (har du inget monsterbatteri så får du ladda länge för varje 10-tals mils-laddning).
Så fram tills det finns billigare elbilar så kommer det inte ske ngn explosion på marknaden (såvida inte fossilare blir ännu dyrare, tex om skatter och bränslet blir dyrare).
Dom som kör väldans mycket kortare sträckor men inte några direkt längre köper såklart ofta elbilar redan nu då det kan löna sig pgav bränslekostnaderna :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
man får inte glömma att de flesta köper begagnat! Fortfarande finns väldigt få begagnade elbilar på marknaden, även i Norge. Det är det som är den verkliga flaskhalsen för en snabb övergång till elbilar.
Fast det vi mest tittar på är nybilsförsäljningen och den är inte lika "drabbad" direkt...
Men som jag skrev tidigare så kan begagnat-marknaden påverka försäljningen av fossilare pgav osäkerheten kring värdet på dessa när dom ska avyttras.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av vigge50 »

Vi får inte glömma angående de med förproduktion att Tesla lät både Tesla-, SpaceX- och solarcityanställda lägga en reservation innan den sista mars. Detta betyder att när första bilen kommer till en utomstående så har Tesla antagligen redan producerat flera tusen Teslor som har körts runt en hel del och där alla felrapporter går direkt till Tesla. Nu finns det risk att tiden är för kort mellan först leveransen till anställd och första till kund men annars så hinner nog bilarna testas en hel del och köras ganska långt.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Franz »

http://www.businessinsider.com/morgan-s ... &IR=T&IR=T
Tesla Will Not Be Building 500,000 Cars By 2020
Adam Jonas för 2 år sedan...

Tror inte att det är något nytt under solen utan helt enkelt att han vägt in Teslas track-record vad gäller förseningar. Han kan så klart ha rätt men jag tror inte att han sitter på någon slags insider-info.
Driver sajten Car.info
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Swede1 »

Bjelke skrev:
chpaulin skrev:
Swede1 skrev:
HM, revolutionen verkar trög än, även Norge med massiva subventionerade endast 15 % elbilar sålda.
Detta är för mig väldigt underligt. Vi har ju redan fastställt att det enklaste sättet att konvertera en "petrolhead" är att låta dem åka med alternativ köra en elbil sen gör drivlinan resten av övertalningen. Med en marknadsandel på 20% elbilar i Norge så bör väl majoriteten åkt/kört en elbil och insett fördelarna (bortsett från miljöaspekterna). Varför köpa en klen 1.6L BMW 5-serie när man för samma pengar kan få en Tesla? Även elbilar med kortare räckvidd klarar sig utmärkt i Norge med tanke på hur bra laddningsmöjligheter det finns överallt.

Jag har en hypotes att de tidiga inhemsktillverkade elbilarna i Norge var så fula och så klena att de skapat en subkultur där man "hatar" elbilar bara för att man kan.

Jag tror också att om Sverige hade infört samma regelverk som Norge hade elbilsmarknaden i Sverige bokstavligen exploderat och vi hade knipit förstaplatsen på antal elbilar i fordonsflottan på nolltid.
Jag har en annan hypotes,
även i Norge finns det människor som inte har råd eller vill lägga mycket pengar på en bil och alltså köper en betydligt billigare bil, och i den gruppen finns det INGA elbilar med rejäl räckvidd. En
liten vanlig bil kan dock fortfarande åka väldigt långt på en tank och skitenkelt tanka på en vanlig mack och därmed är elbil ändå inget alternativ för denna kundgrupp, sedan får vi tycka vad vi vill
om den saken, men räckvidden ÄR fortfarande viktigt för dom flesta oavsett hur många laddstationer det finns (har du inget monsterbatteri så får du ladda länge för varje 10-tals mils-laddning).
Så fram tills det finns billigare elbilar så kommer det inte ske ngn explosion på marknaden (såvida inte fossilare blir ännu dyrare, tex om skatter och bränslet blir dyrare).
Dom som kör väldans mycket kortare sträckor men inte några direkt längre köper såklart ofta elbilar redan nu då det kan löna sig pgav bränslekostnaderna :)
Ja, elbilar är för dyra och för få begagnade, också är folk konservativa och jobbigt att lära sig nytt. Det finns många laggers som väntar med ny teknik. Jämför tex platt TV och tjock TV. Vi får hoppas L kurvan som är logaritmisk, så att elbilsförsäljningen helt plötsligt växer snabbt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av bylund »

Limbster skrev:
Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Att vintertesta bilarna i Sverige är lite att gå över Atlanten efter snö. Det finns såklart testanläggningar i Nordamerika också. Att Roadstern testades i Sverige beror nog mest på att den sattes ihop hos Lotus i Storbritannien.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Limbster skrev:
Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Att vintertesta bilarna i Sverige är lite att gå över Atlanten efter snö. Det finns såklart testanläggningar i Nordamerika också. Att Roadstern testades i Sverige beror nog mest på att den sattes ihop hos Lotus i Storbritannien.
Precis, vi kommer nog inte att få se skymten av ngn här för några vintertester...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Mickep »

Att säga att någonting skall misslyckas är så ofantligt mycket enklare än att säga att något kommer lyckas. Och sägs det tillräckligt ofta kan det också bli en självuppfyllande profetia.
En negativ prognos är därför det säkraste korten för en analys.

Men om vi tittar objektivt på det, har vi fått några rapporter om förseningar? Inte på material, inte på personal, inte på verkstäder. Istället tyckte jag det Stod att de var i fas.
Historisk så har det varit förseningar och därför ser jag ingen anledning att förutsätta att så inte kommer ske i modell3s fall heller.

Det kommer vara barnsjukdomar och elfel i bilar är oerhört svåra att komma tillrätta med.speciellt vi här i norr kommer nog få vänta något år. Det är den säkra analysen. Skulle tesla leverera i tid skulle det ändå gå att hitta något som man kan säga, vad var det jag sa.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Limbster »

Bjelke skrev:
bylund skrev:
Limbster skrev:
Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Att vintertesta bilarna i Sverige är lite att gå över Atlanten efter snö. Det finns såklart testanläggningar i Nordamerika också. Att Roadstern testades i Sverige beror nog mest på att den sattes ihop hos Lotus i Storbritannien.
Precis, vi kommer nog inte att få se skymten av ngn här för några vintertester...
Troligen sant angående Sverige, dock kvarstår faktum att vintertester krävs för att bygga en bil med kvalitet för vinter och detta är sista vintern innan produktion på norra halvklotet, så någonstans bör dessa bilar dyka upp och med amatör bilder till vårt forum inom en väldigt snar framtid om de inte avser att sälja en helt otestad bil eller mer troligt att det minst dröjer ett år till.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av e5m1r »

Limbster skrev:
Bjelke skrev:
bylund skrev:
Limbster skrev:
Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Att vintertesta bilarna i Sverige är lite att gå över Atlanten efter snö. Det finns såklart testanläggningar i Nordamerika också. Att Roadstern testades i Sverige beror nog mest på att den sattes ihop hos Lotus i Storbritannien.
Precis, vi kommer nog inte att få se skymten av ngn här för några vintertester...
Troligen sant angående Sverige, dock kvarstår faktum att vintertester krävs för att bygga en bil med kvalitet för vinter och detta är sista vintern innan produktion på norra halvklotet, så någonstans bör dessa bilar dyka upp och med amatör bilder till vårt forum inom en väldigt snar framtid om de inte avser att sälja en helt otestad bil eller mer troligt att det minst dröjer ett år till.
Det finns många test anläggningar i USA


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Limbster »

Ja, men har man inga bilar att testa kan det finnas hur många testanläggningar som helst
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Jerker »

En detalj som talar för att Tesla ligger i fas är att först stod det på MyTesla att leveranserna börjar sent 2017. Det ändrades i höstas till "under 2017". Tycker inte att den ändringen skulle gjorts om man var osäker på om leveranserna skulle kunna börja i tid.
Användarvisningsbild
Dr_bus
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 apr 2016 13:09
Ort: Örebro

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av Dr_bus »

Texten på sidan ändrades från "produktionen startar sent 2017" till "produktionen startar i mitten av 2017". Den mest optimistiska tolkningen blir att dom har tidigarelagt det hela med ett halvår.
Men "produktion" behöver inte betyda att det blir leveransklara bilar, det kanske bara är produktion av en förserie som används för krockprov och andra förstörande tester. Resultat från dessa tester kan även kräva konstruktionsändringar av vissa detaljer innan det blir produktion av leveransklara bilar.



.
IMG_0006.PNG
Senast redigerad av Dr_bus, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt en Model 3 SR+ ,2019-04-15, Levererad, 2019-06-22. Såld 2021-09-07.
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones

Inlägg av vigge50 »

Dr_bus skrev:
Texten på sidan ändrades från "produktionen startar sent 2017" till "produktionen startar i mitten av 2017". Den mest optimistiska tolkningen blir att dom har tidigarelagt det hela med ett halvår.
Men produktion behöver inte betyda att det blir leveransklara bilar, det kanske bara är produktion av en förserie som används för krockprov och andra förstörande tester. Resultat från dessa tester kan även kräva konstruktionsändringar av vissa detaljer innan det blir produktion av leveransklara bilar.



.
Vet du ungefär när denna ändringen gjordes, är i en diskution om när produktionen kommer igång.
Skriv svar