Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av apkungen »

Jag har hängt upp mig på en sak och det är att Musk sa att han trodde på typ 100k reservationer av model 3 under unviel part 1. Och att part 2 var det som han trodde skulle ge de stora volymerna. Så jag började fundera på vad som skulle Kuba locka fyra ggr fler köpare. Självkörande bil, jo det kommer komma iom att model s o x har hårdvaran redan men det kommer nog inte dra såå mycket mer eftersom ingen vet när det verkligen kommer gå att använda fullt ut.

Därför tänkte jag aha, det är det här när jag läste artikeln nedan. 0 till 90 procent på 15min o 50 mils räckvidd på det. Riktigt snabb snabbladdning, då behövs inte hemmaladdning längre:
http://pushevs.com/2016/12/27/tesla-sup ... batteries/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Svenssons »

Hemladdningen ser jag inte som något negativt utan något positivt. Visst finns det en del som idag inte har så smidigt att ladda hemma men lösningen är inte hyperladdning för dessa utan fler laddstolpar och destinationsladdare där de parkerar bilen.

Tror inte att hyperladdning kommer komma till Model 3 nästa år men mycket möjligt att CCS-laddning kommer och att bilen klarar av lite högre C-värde än dagens batteripack. Om batteripacken har C-hastighet på 2 för max laddhastighet vilket vore ungefär dubbla mot dagens så skulle 120kW vara tillräckligt som snitthastighet för 60kWh batteripack. Visserligen går det säkert att trycka i mycket mer effekt vid låg SoC men det kommer inte betyda att en Model 3 kommer att laddas från tomt till fullt på under 10 minuter. Snarare 30 minuter om man lyckas dubblera C vilket vore en enorm bedrift.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Kalle »

Jag tror han menade självkörande bilar som part 2.
Han kallade även eventet för part 2 på twitter.
(Sen sa han att det även kommer en part 3)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av e5m1r »

Jag tror att part 2 är inte part 2 han refererade till i part 1 utan snarare part 3 är den parten som refererades i part 1 som part 2
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Jerker »

Tror absolut att Tesla jobbar med nya batterilösningar hela tiden. Och om Elon skriver som han gör i den där tweeten så borde det finnas nåt runt hörnet som än en gång kommer att aktersegla de andra biltillverkarna. SuC har i flera år varit överlägsna alla andra laddlösningar och frågan är om Tesla verkligen skulle släppa den tätplatsen till CCS 350 kW? Kanske, eftersom SuC initialt var nödvändigt för att kunna sälja Teslas bilar. Men kanske vill man fortsätta att vara ett bilföretag i täten och erbjuda prestanda som andra inte gör och då kommer säkert de bästa batterierna att finnas i Teslas bilar och de kommer att ladda snabbare än alla andra - även i fortsättningen.

Kanske är det så att vi inte kommer att se det stora genombrottet för elbilsförsäljningen förrän vi fyller på 50 mils körning på högst 15 minuter, och då finns det fortfarande en del att göra på den fronten.

Och om nu flera olika biltillverkare (t.ex. Fisker) och batteritillverkare går ut med att de kan utnyttja grafen, superkapacitorer etc. i fungerande batterier så kommer detta naturligtvis att finnas i Teslas bilar, vore konstigt annars.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av FredrikR »

apkungen skrev:
Jag har hängt upp mig på en sak och det är att Musk sa att han trodde på typ 100k reservationer av model 3 under unviel part 1. Och att part 2 var det som han trodde skulle ge de stora volymerna. Så jag började fundera på vad som skulle Kuba locka fyra ggr fler köpare. Självkörande bil, jo det kommer komma iom att model s o x har hårdvaran redan men det kommer nog inte dra såå mycket mer eftersom ingen vet när det verkligen kommer gå att använda fullt ut.

Därför tänkte jag aha, det är det här när jag läste artikeln nedan. 0 till 90 procent på 15min o 50 mils räckvidd på det. Riktigt snabb snabbladdning, då behövs inte hemmaladdning längre:
http://pushevs.com/2016/12/27/tesla-sup ... batteries/
Nu är jag kanske tråkig. Kan ju vara så att Elon helt enkelt inte trodde så många var så tokiga och skulle vara villiga att reservera något så långt innan och innan man fått veta mer konkret om bilen. Behöver ju inte vara något speciellt som presenteras, bara att man får mer detaljer.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Bjelke »

FredrikR skrev:
apkungen skrev:
Jag har hängt upp mig på en sak och det är att Musk sa att han trodde på typ 100k reservationer av model 3 under unviel part 1. Och att part 2 var det som han trodde skulle ge de stora volymerna. Så jag började fundera på vad som skulle Kuba locka fyra ggr fler köpare. Självkörande bil, jo det kommer komma iom att model s o x har hårdvaran redan men det kommer nog inte dra såå mycket mer eftersom ingen vet när det verkligen kommer gå att använda fullt ut.

Därför tänkte jag aha, det är det här när jag läste artikeln nedan. 0 till 90 procent på 15min o 50 mils räckvidd på det. Riktigt snabb snabbladdning, då behövs inte hemmaladdning längre:
http://pushevs.com/2016/12/27/tesla-sup ... batteries/
Nu är jag kanske tråkig. Kan ju vara så att Elon helt enkelt inte trodde så många var så tokiga och skulle vara villiga att reservera något så långt innan och innan man fått veta mer konkret om bilen. Behöver ju inte vara något speciellt som presenteras, bara att man får mer detaljer.
Jag är oxo lite tråkig och håller med dig.
Vad är det vi inte vet så mkt om efter part1?
Jo inredningen (instrumenteringen mest) samt batteri/laddning.
Inredningen har ju Elon antytt ska bli ngt alldeles extra och på batterisidan har han inte sagt så mkt som gäller Model 3 direkt, så jag gissar på instrumenteringen som det stora när det kommer
till part 2...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Anders77 »

Bjelke skrev:
FredrikR skrev:
apkungen skrev:
Jag har hängt upp mig på en sak och det är att Musk sa att han trodde på typ 100k reservationer av model 3 under unviel part 1. Och att part 2 var det som han trodde skulle ge de stora volymerna. Så jag började fundera på vad som skulle Kuba locka fyra ggr fler köpare. Självkörande bil, jo det kommer komma iom att model s o x har hårdvaran redan men det kommer nog inte dra såå mycket mer eftersom ingen vet när det verkligen kommer gå att använda fullt ut.

Därför tänkte jag aha, det är det här när jag läste artikeln nedan. 0 till 90 procent på 15min o 50 mils räckvidd på det. Riktigt snabb snabbladdning, då behövs inte hemmaladdning längre:
http://pushevs.com/2016/12/27/tesla-sup ... batteries/
Nu är jag kanske tråkig. Kan ju vara så att Elon helt enkelt inte trodde så många var så tokiga och skulle vara villiga att reservera något så långt innan och innan man fått veta mer konkret om bilen. Behöver ju inte vara något speciellt som presenteras, bara att man får mer detaljer.
Jag är oxo lite tråkig och håller med dig.
Vad är det vi inte vet så mkt om efter part1?
Jo inredningen (instrumenteringen mest) samt batteri/laddning.
Inredningen har ju Elon antytt ska bli ngt alldeles extra och på batterisidan har han inte sagt så mkt som gäller Model 3 direkt, så jag gissar på instrumenteringen som det stora när det kommer
till part 2...
Även jag är tråkig. Att en bilfabrikant som inte ens säljer idag 100k bilar per år, skulle på nån vecka få 4 gånger sin års tillverkning bokad direkt är nog svårt att kalkylera in. För även om Elon vid part 2, som jag tror med är den som nu blir part 3, skulle få många bokningar så hade de inte planerat denna tillverkningsvolym 2018. Innan part 1 var tanken att tillverka 200k bilar 2018 och 500k bilar 2020. Så om part 2 hade varit våren 2017 och de då fått in 400k bokningar direkt så hade de suttit i skiten. Planera om tillverkningsvolymerna för 2018 hade de inte hunnit göra då.

Så ärligt jag tror inte att Elon hade räknat med denna efterfrågan alls. Jag tror att de räknade med att ha 200-300k M3 bokade efter part 2 eventet. För då hade orderstocken fyllt tillverkningsvolymen för 2018 och lite in på 2019.

Tack vare part 1 och alla sektmedlemmar som bokade innan eventet runt om i världen har Elon fått planera om hela tillverkningen, och detta har gett andra märken en spark upp i röven så hårt så de putsar skon när de borstar tänderna.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Vad är det vi inte vet så mkt om efter part1?
Jo inredningen (instrumenteringen mest) samt batteri/laddning.
Inredningen har ju Elon antytt ska bli ngt alldeles extra och på batterisidan har han inte sagt så mkt som gäller Model 3 direkt, så jag gissar på instrumenteringen som det stora när det kommer
till part 2...
Vi vet väl egentligen ingenting alls förutom hur Model 3 ser ut. Utvändigt. Ungefär. Vi vet i alla fall hur de två uppvisade prototyperna ser ut. Och så lermodellen med hängande öron. Och så vet vi att den kommer att kosta från 35'$ i Amerikat. Tämligen irrelevant för Sverige och inte mer än en liten fingervisning för oss.
Allt annat är mer eller mindre spekulation som bygger delvis på lite vaga och lagom luddiga uttalanden från Elon. Sen har alla gjort sina egna "rimlighetsanalyser" och på det viset klurat ut hur Model 3 förmodligen kommer att bli. Men vet vi det verkligen? Nej. Vi hoppas och vi tror. Så sett är det ganska spännande att det är så otroligt många som har reserverat en Model 3. Tänk vilka skyhöga förväntningar folk har. Vi får verkligen hoppas att det går riktigt bra och att det inte blir 400 tusen besvikna ansikten istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Limbster »

Är oxå ganska säker på att något helt extra kommer att presenteras till nästa event om M3, något med batterierna verkar helt klart rimligt, sen är jag inte tekniskt kunnig nog att bedöma rimligheten i artikeln. Tesla kommer att jobba på med målsättning att elbilen ska vara bättre än fossilbilen i alla avseenden, frågan är bara hur lång tid det kommer ta.

Många trevliga överraskningar återstår att se med Elon vid rodret, precis som det var när Steve Jobs styrde Apple.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Vad är det vi inte vet så mkt om efter part1?
Jo inredningen (instrumenteringen mest) samt batteri/laddning.
Inredningen har ju Elon antytt ska bli ngt alldeles extra och på batterisidan har han inte sagt så mkt som gäller Model 3 direkt, så jag gissar på instrumenteringen som det stora när det kommer
till part 2...
Vi vet väl egentligen ingenting alls förutom hur Model 3 ser ut. Utvändigt. Ungefär. Vi vet i alla fall hur de två uppvisade prototyperna ser ut. Och så lermodellen med hängande öron. Och så vet vi att den kommer att kosta från 35'$ i Amerikat. Tämligen irrelevant för Sverige och inte mer än en liten fingervisning för oss.
Allt annat är mer eller mindre spekulation som bygger delvis på lite vaga och lagom luddiga uttalanden från Elon. Sen har alla gjort sina egna "rimlighetsanalyser" och på det viset klurat ut hur Model 3 förmodligen kommer att bli. Men vet vi det verkligen? Nej. Vi hoppas och vi tror. Så sett är det ganska spännande att det är så otroligt många som har reserverat en Model 3. Tänk vilka skyhöga förväntningar folk har. Vi får verkligen hoppas att det går riktigt bra och att det inte blir 400 tusen besvikna ansikten istället.
För mig så har det viktigaste visats och sagts,
Ganska snygg, ungefär som model S bortsett från bakluckan/taket och lite kortare, kan ladda på SuC, har en viss räckvidd samt dragkrok, och ett givet pris i USA iaf.
Vad mer behöver vi veta/kommer dom att kunna visa nästa gång? Ja för mig handlar det mest om interiören och möjligen bättre batteri/laddteknik (men blir det ungefär som nu så är dom ff klassledande).
That´s it lixom.
Däremot tror jag priset i Sverige blir "för" högt och det i kombination med min erfarenhet av Teslas kvalitet och hantering av bristerna i den att jag inte ens bokat en...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av themax »

mati skrev:
Så sett är det ganska spännande att det är så otroligt många som har reserverat en Model 3. Tänk vilka skyhöga förväntningar folk har. Vi får verkligen hoppas att det går riktigt bra och att det inte blir 400 tusen besvikna ansikten istället.
Jag är ju själv en tidig reservant och kan bara tala för mig själv. Skulle det innan Model 3 dyker upp finnas till exempel en Audi med ~30 mil räckvidd och snabbladdning utplacerat efter Norrlandskusten där jag oftast reser så tvekar jag inte en sekund med att flytta mina pengar till Ingolstadt.

Som hängiven el-wannabe så är dock Tesla det företag som visat sig leverera för omställningen av fordonsflottan. Liknelsen ovan med sko i munnen är rolig men också sann. Tror någon på allvar att vi hade sett CCS-350 och en uppsjö av el-mellanklassare från "de stora" om Tesla bara hade fått ett tusental reservationer?

Förväntningarna för mig ligger i att de faktiskt kommer leverera en bil jag kan köpa när min Audi A4 rullat ungefär 20.000 mil. Jag har dock, efter ha läst många ägares kommentarer och också åkt med många av er, inte samma förväntningar på att bilen ska ha samma premiumkänsla i inredning. Men just den biten är för mig sekundär, det viktigaste är att den levererar de där ~30 milen och att det räcker med att slå en drill medan jag laddar på Gävle Bro när jag ska upp till Hälsingland från Stockholm.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Däremot tror jag priset i Sverige blir "för" högt och det i kombination med min erfarenhet av Teslas kvalitet och hantering av bristerna i den att jag inte ens bokat en...
Instämmer. Jag har ju bokat en. Än så länge. Men avbokningen är bara några klicks bort. Jag kommer inte att köpa någon Model 3, det är i princip helt säkert. Kanske om min Model S faller i bitar precis den dagen det går att beställa en Model 3, om det samtidigt inte finns någon annan elbil att köpa just då. Eller om Model 3 skulle visa sig vara ett riktigt fynd jämfört med allt annat som går på el. Men inget av detta är ju särskilt troligt.
Sannolikt blir Model 3 (åtminstone här i Sverige) en ganska dyr bil, möjligen en riktigt bra bit över halvmiljonen. Samtidigt som jag inte tror att Teslas byggkvalitet och detaljkänsla kommer att bli så bra fram tills dess att det höga priset är motiverat längre. Hittills var det försvarbart att en Tesla är jättedyr, trots alla brister, eftersom de inte har några verkliga konkurrenter. Men det kommer förmodligen att se helt annorlunda ut när Model 3 släpps här hos oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av LarsL »

Elons tweets är ruggigt kryptiska, både den om laddhastigheten och om part 2 (eller part 3). Dessutom hänger de ofta ihop med ett resonemang och tidigare tweets i flödet. Det är därför farligt att ta dem allt för bokstavligt och dra stora växlar på dem.

Så vad ska avslöjas vid part 2 som skulle göra att ännu fler bokar en bil?

1. Att den verkligen finns och kommer levereras i tid?
2. Att inredningen ser vettig ut och inte som en prototyp tex en integrerad skärm?
3. Att den är utrustad med 350kW CCS?
4. Att den har en räckvidd på +50mil?
5. Helt självkörande (ja, det kommer ju även om det inte är tillåtet i trafik).

Nej, knappast eller?

För mig är det viktigaste för att:
1. Det får plats 2 vuxna och 3 barn.
2. Finns möjlighet till dragkrok.
3. 25 mils räckvidd i motorvägsfart och 15 mil med hästtransport.
4. Att priset hålls på en rimlig nivå, största konkurrenten är en 2-3 år gammal Model X, beroende på när Model 3 kan levereras.
5. Att kvalité känslan är i klass med MB E-klass. (Speciellt om den kryper upp mot 500kkr).
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av apkungen »

Lite väl skeptiska tongångar här tycker jag :p. Jag hoppas på något riktigt stort iom part 3. Vi får väl se. Tesla har både överraskat oss och gjort oss besvikna förr.

Vad gäller pris så kan det bli rätt högt med det behöver inte bli så himla dyrt om man inte lägger till massor med tillval tror jag. Nu med model s nya fina textilsäten så är det inget tillval jag känner att jag skulle behöva ha. Möjligtvis steg ett av autopilot men det kostar ju ändå 60k. För model 3 lär samma funktion kosta hälften så mycket om de vill att folk ska köpa den.

En model s kostnad i Sverige o priset i usa ger en "dollarkurs" på cirka 12kr och model 3 skulle iom det kosta 430k i utgångspris. Med ap 460k och efter miljöbilspremie 400-420kkr.

(Amerikanska versionen av designstudion är nu mobilanpassad btw, lär komma snart till Sverige).

Men visst, vill man ha fyrhjulsdrift, större batteri och premiuminteriör mm då kan den nog lätt kosta upp emot 600kkr och vill man också ha prestanda så blir det säkert upp emot 800kkr. Inga konstigheter med det tycker jag.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Limbster »

Hahaha, klart att Tesla kommer att överraska oss Apkungen :D

Men pris är ett problem, låt säga att dollarn sjunker till 7 kronor, då har vi ett helt annat läge i Sverige :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Seregon »

För mig är det just dollarkursen som skulle behöva vända för att jag utan större tvekan ska faktiskt beställa M3 snarare än att vänta på nästa IONIQ med större batteri eller Model Y som antagligen får lite vettigare bagagelucka (om den nu inte faktiskt är fixad på M3).

Vad gäller val så är jag bedömt mest ute efter fyrhjulsdrift (även om bakhjulsdriften i en elbil kanske är helt okej på vinterväglag?) och första steget av AP, sett till vad som finns att välja på till S/X.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Kalle »

För att ja ska fulfölja reservationen krävs att den klarar ca 30 mil i motorvägs fart och inte blir mycket dyrare en 400k, mer en så tillåter inte ekonomin tyvärr. Autopilot hadde varit gött men heldre en tesla utan AP en ingen tesla alls.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Laban »

Kalle skrev:
För att ja ska fulfölja reservationen krävs att den klarar ca 30 mil i motorvägs fart och inte blir mycket dyrare en 400k, mer en så tillåter inte ekonomin tyvärr. Autopilot hadde varit gött men heldre en tesla utan AP en ingen tesla alls.
Ja det ska bil intressant att se var det landar. Dollarn har väl börjat gå ner nu igen, 9.2 just nu vad jag kan se. Tar man Model S nuvarande växlingskurs blir det 35000*12.53 (858000SEK/68000$) -> 438 550 SEK. Säg ~400k efter supermiljöbilspremien. Räknar man om det med en dollarkurs på 8 kr hamnar man på ca 340 000 SEK efter 40k premien. 7 kr blir 300 000 SEK.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Kalle »

Laban skrev:
Kalle skrev:
För att ja ska fulfölja reservationen krävs att den klarar ca 30 mil i motorvägs fart och inte blir mycket dyrare en 400k, mer en så tillåter inte ekonomin tyvärr. Autopilot hadde varit gött men heldre en tesla utan AP en ingen tesla alls.
Ja det ska bil intressant att se var det landar. Dollarn har väl börjat gå ner nu igen, 9.2 just nu vad jag kan se. Tar man Model S nuvarande växlingskurs blir det 35000*12.53 (858000SEK/68000$) -> 438 550 SEK. Säg ~400k efter supermiljöbilspremien. Räknar man om det med en dollarkurs på 8 kr hamnar man på ca 340 000 SEK efter 40k premien. 7 kr blir 300 000 SEK.
Blir de 300 så tar ja atonomous ap me :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
Kalle skrev:
För att ja ska fulfölja reservationen krävs att den klarar ca 30 mil i motorvägs fart och inte blir mycket dyrare en 400k, mer en så tillåter inte ekonomin tyvärr. Autopilot hadde varit gött men heldre en tesla utan AP en ingen tesla alls.
Ja det ska bil intressant att se var det landar. Dollarn har väl börjat gå ner nu igen, 9.2 just nu vad jag kan se. Tar man Model S nuvarande växlingskurs blir det 35000*12.53 (858000SEK/68000$) -> 438 550 SEK. Säg ~400k efter supermiljöbilspremien. Räknar man om det med en dollarkurs på 8 kr hamnar man på ca 340 000 SEK efter 40k premien. 7 kr blir 300 000 SEK.
Om Bonus-malus är inför blir det väl -60000kr istället för 40. Men dollarn måste ner också annars kan det bli svettigt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Laban »

Om man nu ska återgå till ämnet i rubriken så tycker jag man kan fundera på vad det egentligen är Tesla har visat upp. Det är kanske inte helt uppenbart att intresset var så stort med tanke på att Model 3 faktiskt saknar en del saker som gjorde att Model S stack ut lite, 7 säten, hatchback.

Men det kanske snarare är en fördel att det "bara" är en helt vanlig sedan. Och på tal om det ska det bli intressant att se vad de gör med Model Y, falkvingedörrar osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Laban skrev:
Kalle skrev:
För att ja ska fulfölja reservationen krävs att den klarar ca 30 mil i motorvägs fart och inte blir mycket dyrare en 400k, mer en så tillåter inte ekonomin tyvärr. Autopilot hadde varit gött men heldre en tesla utan AP en ingen tesla alls.
Ja det ska bil intressant att se var det landar. Dollarn har väl börjat gå ner nu igen, 9.2 just nu vad jag kan se. Tar man Model S nuvarande växlingskurs blir det 35000*12.53 (858000SEK/68000$) -> 438 550 SEK. Säg ~400k efter supermiljöbilspremien. Räknar man om det med en dollarkurs på 8 kr hamnar man på ca 340 000 SEK efter 40k premien. 7 kr blir 300 000 SEK.
Om Bonus-malus är inför blir det väl -60000kr istället för 40. Men dollarn måste ner också annars kan det bli svettigt.
Japp, förslaget är 60tkr men det kan bli annat, jag hoppas på lite mer/annat om det ska hända saker här, helst procentuellt som tex bort med momsen eller liknande...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Musk trodde inte på så många reservationer förrän part 2

Inlägg av Tars »

Har nu faktiskt tagit bort min reservation på model 3 pga att jag inte kommer köpa en IOM att jag kommer ha en model s och så har jag BMW som kommer finnas i mina ägor ett tag fram över.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar