Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
LarsL skrev:
De som oroar mig lite är att det talats om att Model 3 ska bli enklare. Det har talats om att de bara ska ha en skräm inte två. En HUD låter mer komplicerat än en extra skärm, tycker jag.
Fördelen med HUD är att den bör vara enklare att montera. Tesla slipper även att göra en egen instrumentpanel för högerstyrda bilar vilket förstås kostar pengar. Som ex kommer GM inte släppa en högerstyrd Bolt. Med HUD'en är det bara en fråga om var hålet för den ska vara.
Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av icreate »

Tråden antyder att HUD är något nytt och skrämmande. Det är ju många bilmärken som har HUD i olika varianter redan nu. Den bästa varianten tycker jag att BMW har, med kollisionsvarning etc.
Att få upp grafisk varning av fotgängare eller andra faror direkt i synfältet när du kör på en våt mörk väg höjer säkerheten avsevärt!

Att alla inte vill ha alla nymodigheter förstår jag, men det behöver inte vara avskräckande för det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Jerker »

icreate skrev:
Tråden antyder att HUD är något nytt och skrämmande. Det är ju många bilmärken som har HUD i olika varianter redan nu. Den bästa varianten tycker jag att BMW har, med kollisionsvarning etc.
Att få upp grafisk varning av fotgängare eller andra faror direkt i synfältet när du kör på en våt mörk väg höjer säkerheten avsevärt!

Att alla inte vill ha alla nymodigheter förstår jag, men det behöver inte vara avskräckande för det.
Men finns det nån bil som enbart har HUD och ingen traditionell instrumentering?
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av _TonyV »

Men flesta 'premium' bilarna har väl bara skärmar ändå idag.
Så vad skulle en HUD skilja mot skärmarna i driftsäkehet. Om kontrasten är ok för HUD i alla lägen så borde det inte vara en dealbreaker.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av chaffis75 »

_TonyV skrev:
Men flesta 'premium' bilarna har väl bara skärmar ändå idag.
Så vad skulle en HUD skilja mot skärmarna i driftsäkehet. Om kontrasten är ok för HUD i alla lägen så borde det inte vara en dealbreaker.
Nu tänker du alldeles för fritt, jag har hört Volvo ägare som aldrig ska köpa en Volvo igen för att de finns autobroms som standard i bilen :roll:
Kanske inte den kundgruppen som köper en Tesla ändå men du förstår kanske vad jag menar...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla kanske vill skrämma bort lite kunder i början. 400,000 kunder som står i kö skapar bra rubriker men även otåliga kunder. Det kanske är bra med lagom lång kö i början och då är det bra att det blir "äventyrliga" kunder som kan tänka sig nya grejer som står i kö, inte bakåtsträvare som även skulle hitta massa problem i övrigt på bilen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev:
Tesla kanske vill skrämma bort lite kunder i början. 400,000 kunder som står i kö skapar bra rubriker men även otåliga kunder. Det kanske är bra med lagom lång kö i början och då är det bra att det blir "äventyrliga" kunder som kan tänka sig nya grejer som står i kö, inte bakåtsträvare som även skulle hitta massa problem i övrigt på bilen.
Ja detta är en mycket bra poäng, de saknar ju inte direkt folk som vill köpa den som de är nu....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av JFAH »

HUD är trevligt, och även utan HUD med bara central placerad instrumentbräda är jag fullt nöjd. Jag har aldrig riktigt förstått poängen med centralt placerad instrumentbräda. Den tar bara upp plats i blickfältet. Om det lyser rött, ja då är det intressant att titta ned, men det kan man ju ordna på annat sätt. I övrigt är ju instrumentbrädan rätt oviktig redan i en ice bil, och i en elbil finns det ju ännu mindre skäl till den.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.
Tror inte det är någon större grej att anpassa panelen för ratten på Model 3:

Bild

Men det är kanske är många bäckar små. Tunnare instrumentpanel, enklare att montera ihop, billigare, speciellt om HUD är tillval. Jämfört med en "vanlig" instrumentpanel så borde den vara betydligt enklare att anpassa för högerstyrning, ex:

Bild

Dessutom gillar jag inte plottriga inredningar som ovan, ser fördjävligt ut om jag ska vara helt ärlig.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.
Tror inte det är någon större grej att anpassa panelen för ratten på Model 3:

Men det är kanske är många bäckar små. Tunnare instrumentpanel, enklare att montera ihop, billigare, speciellt om HUD är tillval. Jämfört med en "vanlig" instrumentpanel så borde den vara betydligt enklare att anpassa för högerstyrning, ex:


Dessutom gillar jag inte plottriga inredningar som ovan, ser fördjävligt ut om jag ska vara helt ärlig.
BMW-bilden känns som mer lyx och premium medans model 3-bilden känns som fattigt billigt skräp i lägsta tänkbara
prisklass tycker jag, även om jag kan hålla med om plotter-känslan lite grann, men totalt sett vinner Jaguar/BMW/Merca-
bilarna i den högre prisklassen 7 dagar av 7 för mig...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Seregon »

Bjelke skrev:
BMW-bilden känns som mer lyx och premium medans model 3-bilden känns som fattigt billigt skräp i lägsta tänkbara
prisklass tycker jag, även om jag kan hålla med om plotter-känslan lite grann, men totalt sett vinner Jaguar/BMW/Merca-
bilarna i den högre prisklassen 7 dagar av 7 för mig...
Men egentligen, vad förutom vanlig dashboard och knappar på ratten är det egentligen som saknas?
Ventilationen är mycket snyggare integrerad i Teslan utan de stora fula gallren som ändå aldrig går att ställa in på ett bra sätt. Radio/GPS behövs inte tack vare skärmen. Växelspak och GPS-manöverdon behövs inte heller.
Jag vet inte hur valen av halv/parkeringsljus görs i en tesla, men just förutom hastighetsmätare och varvtal (varav hastighetsmätare lär lösas av HUD och varvtal är en icke-fråga) så är det faktiskt bara knappar på ratten för kontroll av stereovolym/låt som jag saknar från den undre bilden.
I övrigt börjar faktiskt Model 3:s interiör växa på mig. Det är väldigt spartanskt, men ändå rätt rent och fräscht.
Model S85D -15, "Voltaire"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av chaffis75 »

Seregon skrev:
Bjelke skrev:
BMW-bilden känns som mer lyx och premium medans model 3-bilden känns som fattigt billigt skräp i lägsta tänkbara
prisklass tycker jag, även om jag kan hålla med om plotter-känslan lite grann, men totalt sett vinner Jaguar/BMW/Merca-
bilarna i den högre prisklassen 7 dagar av 7 för mig...
Men egentligen, vad förutom vanlig dashboard och knappar på ratten är det egentligen som saknas?
Ventilationen är mycket snyggare integrerad i Teslan utan de stora fula gallren som ändå aldrig går att ställa in på ett bra sätt. Radio/GPS behövs inte tack vare skärmen. Växelspak och GPS-manöverdon behövs inte heller.
Jag vet inte hur valen av halv/parkeringsljus görs i en tesla, men just förutom hastighetsmätare och varvtal (varav hastighetsmätare lär lösas av HUD och varvtal är en icke-fråga) så är det faktiskt bara knappar på ratten för kontroll av stereovolym/låt som jag saknar från den undre bilden.
I övrigt börjar faktiskt Model 3:s interiör växa på mig. Det är väldigt spartanskt, men ändå rätt rent och fräscht.
Ja att BMW panelen är för plottrig håller jag med om men jag tycker nog modell 3 panelen är lite väl enkel men vi får inte glömma att denna bild är 1 år gammal och mycket kan ha hänt sedan dess. Nu vet jag inte hur processen ser ut för att designa en bil men jag skulle ju tro att man mer fokus på utsidan först och sedan kommer insidan, dvs jag tror de kan ha hänt mycket där innan sedan denna bilen visades.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Kalle »

Sen är det ju endel lagkrav som måste upfyllas. Varningsblinkersen måste ha en fysisk knapp. (Och ja tror även barningslampor måste ha en fysisk plats framför föraren.)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.
Tror inte det är någon större grej att anpassa panelen för ratten på Model 3:

Men det är kanske är många bäckar små. Tunnare instrumentpanel, enklare att montera ihop, billigare, speciellt om HUD är tillval. Jämfört med en "vanlig" instrumentpanel så borde den vara betydligt enklare att anpassa för högerstyrning, ex:


Dessutom gillar jag inte plottriga inredningar som ovan, ser fördjävligt ut om jag ska vara helt ärlig.
BMW-bilden känns som mer lyx och premium medans model 3-bilden känns som fattigt billigt skräp i lägsta tänkbara
prisklass tycker jag, även om jag kan hålla med om plotter-känslan lite grann, men totalt sett vinner Jaguar/BMW/Merca-
bilarna i den högre prisklassen 7 dagar av 7 för mig...
Det här är nog första gången som jag känner av en viss bakåtsträvan från Bollnästrakten... :o
Ju renare och simplare ju lyxigare!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Bjelke skrev:
Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.
Tror inte det är någon större grej att anpassa panelen för ratten på Model 3:

Men det är kanske är många bäckar små. Tunnare instrumentpanel, enklare att montera ihop, billigare, speciellt om HUD är tillval. Jämfört med en "vanlig" instrumentpanel så borde den vara betydligt enklare att anpassa för högerstyrning, ex:


Dessutom gillar jag inte plottriga inredningar som ovan, ser fördjävligt ut om jag ska vara helt ärlig.
BMW-bilden känns som mer lyx och premium medans model 3-bilden känns som fattigt billigt skräp i lägsta tänkbara
prisklass tycker jag, även om jag kan hålla med om plotter-känslan lite grann, men totalt sett vinner Jaguar/BMW/Merca-
bilarna i den högre prisklassen 7 dagar av 7 för mig...
Det här är nog första gången som jag känner av en viss bakåtsträvan från Bollnästrakten... :o
Ju renare och simplare ju lyxigare!
:lol: Jag är inget stort fan av avsaknad av allt för att det ska kännas lyx/premium, för mig är det snudd på tvärtom, och Tesla får inte många poäng av mig på just den biten. Gör ju inte saken bättre att
den är ganska kasst byggd oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
:lol: Jag är inget stort fan av avsaknad av allt för att det ska kännas lyx/premium, för mig är det snudd på tvärtom, och Tesla får inte många poäng av mig på just den biten. Gör ju inte saken bättre att
den är ganska kasst byggd oxo...
Att den är "kasst byggd" kan ju diskuteras. Visserligen passar inte alla plåtbitar alltid men när det går åt pipan rejält så känns den ganska välbyggd... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av TiborBlomhall »

När jag provåkte Model 3 på eventet kände jag "jag kan ta den som den är". Om Elon twittrar ut att "nä, det blev ingen omdesign av inredningen, vi kör som första prototypen såg ut" så blir jag inte ledsen för det, det såg fint ut och var funktionellt redan som den var.

Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av _TonyV »

Smart att lägga eventet kvällstid, inte mycket som syns av bilen då :lol:
Och Tibor din fråga om laddporten, hade de bilarna ingen synlig laddport annars förstår jag inte svaret "We dont talk about it really"
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av TiborBlomhall »

Man såg mycket mer av den än dåliga mobilinspelningen som fokuserat in sig på ljusa skärmen ger sken av.

Prototypen saknade laddport. Varken vid bakljusen som dagens Teslor eller på andra ställen. De ville kanske inte avslöja att de byter till CCS? :D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev:
När jag provåkte Model 3 på eventet kände jag "jag kan ta den som den är". Om Elon twittrar ut att "nä, det blev ingen omdesign av inredningen, vi kör som första prototypen såg ut" så blir jag inte ledsen för det, det såg fint ut och var funktionellt redan som den var.
Den där filmen hade jag inte sett... Intressant...

Ja de är lätt att ha åsikter att man vill ha det så eller så men ser man totalen så hade jag köpt den vilken dag som, de handlar nog mest om att den inte sticker för mycket i pris med tanke på den dyra dollarn.

Jag hoppas verkligen den får CCS så slipper man adapter men de är ingen deal breaker precis...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av gellerstam »

Såg denna på Twitter...

Nu har Tesla iof sagt att det bara ska vara en skärm. Men vem vet ?
M3 Ev disp2.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av mati »

Men hastighetsmätaren sitter ju iaf på rätt ställe och inte nånstans i mitten. Det anser jag som positivt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av e5m1r »

70mph bakom en lastbil på den vägen köper jag inte
Photoshop säkert
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Bjorn »

Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.
Tror inte det är någon större grej att anpassa panelen för ratten på Model 3:

Bild

Men det är kanske är många bäckar små. Tunnare instrumentpanel, enklare att montera ihop, billigare, speciellt om HUD är tillval. Jämfört med en "vanlig" instrumentpanel så borde den vara betydligt enklare att anpassa för högerstyrning, ex:

Bild

Dessutom gillar jag inte plottriga inredningar som ovan, ser fördjävligt ut om jag ska vara helt ärlig.
Kan bara hålla med. BMWn väcker inte särskilt mycket habegär hos mig. Dags att ta ett steg vidare från 70-tals designen snart? Känner att detaljkvaliteten inte spelar så stor roll när man inte ens vill ha detaljerna.

Jag skräms inte bort av HUD, men heller inte om man för märkbart lägre pris bara får mittskärmen. Skulle kunna tänka mig att köpa Model3 som den som den visades på eventet, precis som Tibor Skrev.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av gellerstam »

e5m1r skrev:
70mph bakom en lastbil på den vägen köper jag inte
Photoshop säkert
Klart att det är en fixad bild. Har för mig vi cirkulerat originalbilden här på forumet.
Tesla Model Y
Skriv svar