Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Svenssons »

gellerstam skrev:
e5m1r skrev:
70mph bakom en lastbil på den vägen köper jag inte
Photoshop säkert
Klart att det är en fixad bild. Har för mig vi cirkulerat originalbilden här på forumet.
Det är ju bara att högerklicka på bilden och välja bildsök i vissa webbläsare så får man upp sökresultat med liknande bilder som t.ex. denna:

https://electrek.co/2016/08/29/tesla-mo ... prototype/

Det är som sagt var Photoshop.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av NiklasTesla »

Surfaren skrev:
Kanske vi ska ändra ämnet till "Kan en avsaknad av HUD i M3 skrämma bort köpare?" :D
Haha bra rubrik! ;) Är själv lite besviken (speciellt efter Elons tweet om att det kommer bli "spaceship interior") på avsaknad av HUD/Augmented Reality i basmodellen av 3an men kommer köpa den ändå mest troligt. Misstänker ändå starkt att det så småningom på alla Teslas bilar med dyrare tillval (även 3an) kommer komma HUD/augmented Reality.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Laban »

Att det inte är standard kan jag köpa men blir ändå lite förvånad om det inte kommer som tillval. En simpel HUD som i ex Renault Megane kostar 6900 :- som tillval och då ingår avståndsvarnare, adaptiv fartkontroll i paketet. Så själva HUD'en kan inte kosta speciellt mycket, inklusive installationen.

Det borde man väl kunna klämma in i Model 3, om inte annat så att det blir tyst på den hyfsat vokala delen på TMC som ser det som ett måste med en i synfältet central hastighetsmätare.

(holländska)

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Smutt »

6900kr för den där? Det skulle jag alldrig betalat
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av dstr »

Om Elom gått all in på rymdskeppsgrejjen så lär det skrämma bort fler än en enkel Hud.

Jag tror på hastighetsmätare i lcd, antingen klassiskt placerad eller på ratten.
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Silversound »

Eller så satsar de på integrerad display i framrutan, men ljusgenomsläppet är nog för lågt i Panasonics variant och det lär bli dyrt om man måste byta glas...
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Jerker »

Med tanke på Elons korthuggna svar på frågorna om HUD kan man kanske räkna med att det finns nåt ess som han helt vill spara till presentationen. Kanske kan han överraska oss alla?
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Wilson »

bylund skrev:
Kalle skrev:
Ord och inga visor:
Jag trodde mångas problem var just att den var för centralt placerad och inte framför föraren...
Precis. Det där kan ju tolkas som att hastighetsmätaren inte kommer att sitta på den stora skärmen i mitten. Är det bara jag som känner att man, så fort Elon twittrar, beter sig som en kär tonårstjej som överanalyserar pojkvännens mess in i minsta detalj? Tänk om han har ändrat sig!? Tänk om vi får en HUD ändå!?

Man är inne osunt ofta på Twitter för att se om han har skrivit något nytt. Och när han skriver något så är man direkt inne på forumet för att diskutera vad som sades. Vad betydde det egentligen? Vad menade han med att han skulle hämta sin ”magic wand”? Kan han skaka fram några dual motors ändå? Eller var han bara sarkastisk?

Och när han skriver ”You won’t care”, som svar på att någon tänker köpa en tredjpearts-HUD. Syftar han då på att den där Spacehip-like steering control grejen kommer vara så über-mega-läcker att en HUD skulle kännas helt obsolet?

Fan, Elon, lek inte så här med våra känslor!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Legato »

Personligen tycker jag inte centralt placerad hastighetsmätare är viktigt, jag använder farthållaren till 90%+ av tiden ändå.

Däremot älskar jag HUD, framförallt för att se navigation samt hastighetsgränser utan att behöva släppa blicken på vägen. Gillar inte att ha ljud på navigationen, jag gillar att lyssna ostört på musik, särskilt med X:ens fantastiska Ultra-HiFi :-)

Har väldigt svårt att förstå varför inte Tesla har HUD i alla modeller. Måste vara extremt billigt att bygga in och förutom att det är väldigt praktiskt så tror jag gemene man anser att det är rätt "hi-tech" vilket ju Tesla/Elon annars brukar älska.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av LarsL »

Det kommer inte bli någon HUD!
Bild
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av LarsL »

Utan HUD eller annan instrumentering som kan ge information om vad bilen gör så vet jag inte om jag vill prova self-drivning. Det blir lite som att flyga, du sitter där utan att kunna påverka någonting... Jag gillar inte att flyga!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Laban »

Smutt skrev:
6900kr för den där? Det skulle jag alldrig betalat
Det hade nog inte jag heller gjort, men för de som absolut måste ha hastighetsindikatorn ovanför alternativt under ratten så borde det fungera.

Men jag är som sagt inte speciellt brydd om en HUD personligen, såg nyligen en recension av Prius Prime som har samma lösning , om än då separata skärmar och inte speciellt estetiskt tilltalande (precis som hela bilen):

Bild

Inte ett ljud om att det skulle vara ett problem. Såg även en recension av Prius (ej Prime) och där nämnde dom bara att det var lite annorlunda men att man snabbt vande sig.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Surfaren »

Kanske HUD är för mossigt för Elon, och det blir hologram istället? Givetvis kommer det på S några veckor innan då, så det inte blir en billig 3:a som är häftigare än dyra S.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Smutt »

Jag får känslan att taktiken är en lågpris Tesla om man nu kan kalla en halv miljon det :lol: och dom som vill ha det häftiga får betala det dubbla.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av dstr »

Eller så är det ngt hud-ish. Holigram ovanpå instrumentbrädan tex.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Laban »

Smutt skrev:
Jag får känslan att taktiken är en lågpris Tesla om man nu kan kalla en halv miljon det :lol: och dom som vill ha det häftiga får betala det dubbla.
Vet inte om HUD eller skärm vid ratten är något som jag betecknar som häftigt, åtminstone inte om så länge vi pratar om billiga HUD lösningar. Tror inte jag kommer att sakna något av dem. Det som är Tesla för mig är OTA uppdateringar, prestanda, snabbladdare, stor skärm/touch, autopilot, frunk, design... (ingen speciell ordning). Allt detta kommer Model 3 att ha, och förhoppnings OK kvalitet på det också. Det är faktiskt lite kul när man pratar om Model 3 och Ludicrous mode på TMC. "Kommer den att ha 0-100 under 3s eller ej". Grundversionen kommer att göra 0-100 på under 6s, extremt bra prestanda för 99% av bilköparna.

Kanske dags att fundera på vad som verkligen har betydelse när man köper bil ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av vigge50 »

Vad tycker ni, håller ni med denna artikeln eller är han helt fel på det?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-model-3/
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av chaffis75 »

vigge50 skrev:
Vad tycker ni, håller ni med denna artikeln eller är han helt fel på det?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-model-3/
Läste den precis och tänkte också länka den. Intressant artikel och jag tycker han har rätt i mycket dock kanske de är lite väl snålt. Sedan tycker jag att mycket information ska vara tillgängligt men de behöver inte visas hela tiden.
I hans exempel pratar han om oljetemperatur, det ser ju ut som han valt den informationen specifikt, de är väl inte fel att man kan göra däremot behöver den ju inte visas som standard.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Vad tycker ni, håller ni med denna artikeln eller är han helt fel på det?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-model-3/
Tycker han har helt rätt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Laban »

På tal om "onödig information", ny tweet från Elon angående hastighetsindikator:
@drmanejwala @arctechinc On center screen. Also, center screen *will* show speed as an overlay that changes opacity according to relevance.
Kör man för fort visas det tydligare, mer transparent om man kör under eller lika med hastighetsbegränsningen ? Spekulation från TMC, i artikeln nämndes ungefär samma lösning:
Om informationsskärmen i Tesla Model 3 visar hastigheten med stora bokstäver, i vitt när du kör lagligt och i rött när du kör för fort vet du redan i ögonvrån hur du ligger till jämfört med hastighetsgränsen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Surfaren »

Det är mycket snack om hastighetsmätaren. Jag tycker det finns annat som är intressant att ha synligt, som t.ex. sensorinformationen som för mig gör så Model S känns mindre än den är på vägen, då man har bättre koll på när något är nära runt omkring. Även om Model 3 blir en mindre bil så blir den knappast en småbil, så jag skulle gärna se att denna sensordata finns kvar (utan att man måste gå in i någon exklusiv undermeny, det hinner jag ju inte med om jag får plötsligt möte på en trång gata).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av themax »

Den här artikeln kan möjligen bringa ytterligare ledtrådar i hur förarmiljön i Model 3 kommer se ut. Jag tror att ratten kommer utrustas med sån information som är nödvändig att visa för föraren, det vill säga de få saker som föraren behöver förutom hastigheten i stora skärmen. Det vill säga markering om att "Autopilot" är tillgänglig och möjlig att aktivera (och att aktiveringen sker på ratten, inte med spak).

Tänk Model X-prototypens ratt kopplat till Elons löfte om "spaceship controls". För jag tvivlar på att de kommer implementera en joystick i Model 3 istället för ratt (som ju faktiskt ÄR "spaceship controls"). Men vi får fortsätta spekulera några månader till, och för mig verkar detta rimligt.

https://electrek.co/2017/03/29/tesla-mo ... -designer/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av LarsL »

Tror inte riktigt på den varianten heller. Det blir för komplicerat och M3 skulle vara enkel.


M3 kanske kommer fungera som Leaf prototypen vi sett i en annan tråd. Den fungerade så att självkörningen var alltid aktiverad men kunde overridas av föraren och sedan återaktiveras direkt när föraren släpper ratten. På det sättet behöver vi inte veta om autopilot är aktiverat eller inte... det är den nämligen alltid.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Tror inte riktigt på den varianten heller. Det blir för komplicerat och M3 skulle vara enkel.


M3 kanske kommer fungera som Leaf prototypen vi sett i en annan tråd. Den fungerade så att självkörningen var alltid aktiverad men kunde overridas av föraren och sedan återaktiveras direkt när föraren släpper ratten. På det sättet behöver vi inte veta om autopilot är aktiverat eller inte... det är den nämligen alltid.
Glöm inte bort att AP inte är aktiverad som standard i model 3 (eller någon annan Tesla). Så de köpare som inte är villiga att betala för det måste ju kunna få relevant information från skärmen.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Tror inte riktigt på den varianten heller. Det blir för komplicerat och M3 skulle vara enkel.


M3 kanske kommer fungera som Leaf prototypen vi sett i en annan tråd. Den fungerade så att självkörningen var alltid aktiverad men kunde overridas av föraren och sedan återaktiveras direkt när föraren släpper ratten. På det sättet behöver vi inte veta om autopilot är aktiverat eller inte... det är den nämligen alltid.
Glöm inte bort att AP inte är aktiverad som standard i MR (eller någon annan Tesla). Så de köpare som inte är villiga att betala för det måste ju kunna få relevant information från skärmen.
Jo, men eftersom det inte kommer finnas någon relevant information för föraren så kanske det är så att Självkörande blir standard.
Skriv svar