Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Jerker »

I den här lilla bubblan vi umgås, vi som är Teslaentusiaster, så verkar det som att en HUD i model 3 skulle vara det bästa som kan hända. Och nu talar ju allt mer för att det är så det kommer att bli. Men är det bara bra sett ur alla presumtiva köpares synvinkel? Jag har några närstående som ser det som rena SiFi och som aldrig skulle sätta sig bakom ratten i en bil med enbart en HUD. En bekant som provkörde olika elbilar tyckte att e-golfen var bäst eftersom instrumenten var mer traditionella.

Vad tror ni, kan detta bli ett köphinder, om M3 enbart kommer med HUD?
Användarvisningsbild
mikeberg22se
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 nov 2014 21:44

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av mikeberg22se »

Jag hoppas det blir en HUD! Det jag dock är lite undrande över är hur det kommer kännas att sitta i förarstolen med en, som jag uppfattar det, relativt låg profil och höjd på "instrumentbrädan". Kommer det kännas lite "o ombonat"? Snudd på osäkert?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Gustafsson »

Jag har HUD i min Prius. Saknar den inte en sekund i min Modell S. Skulle inte lägga många kronor på en sådan som extra tillbehör.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av e5m1r »

Gustafsson skrev:
Jag har HUD i min Prius. Saknar den inte en sekund i min Modell S. Skulle inte lägga många kronor på en sådan som extra tillbehör.
Det är skillnad på HUD och HUD :)
Du har allt ifrån simpla en färgade till fler färgade och det vi hoppad på från tesla är augmented reality hud
Men jag kan hålla med om att vissa kommer inte uppskatta HUD alls
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av HelectriC »

Gustafsson skrev:
Jag har HUD i min Prius. Saknar den inte en sekund i min Modell S. Skulle inte lägga många kronor på en sådan som extra tillbehör.
HUD i prius visar väl bara hastigheten och möjligen något mer? Just i Prius är det ju helt onödigt då samma information visas på precis samma sätt (digitalsiffror) lite till höger på den centrerade skärmen i bilen. Så Prius är nog inget bra exempel :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av TiborBlomhall »

Det löser sig genom att HUD säkerligen blir extratillbehör.

För baspriset $35,000 kommer du säkert få enbart en mittenskärm som uppe till vänster även visar hastigheten, precis som i bilarna som visades upp. Det är inget konstigt, det finns massor med bilar som har hastighetsmätaren inte framför föraren utan i mitten.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Limbster »

För mig känns det som det kan kvitta med eller utan HUD, kan tänka mig att för vissa äldre och konservativa människor blir det avgörande. Finns ju människor som fortfarande inte vill köpa en smartphone, men den gruppen är för liten att planera en bil runt.

Jag är mer bekymrad över exempelvis sätena i bilen, jag sitter jätte illa i MS, hade jag fått en så hade det bara varit att sälja. Liknande problem ser jag hos många biltillverkare. Max två varianter på stolar är vanligt med väldigt dålig möjligheter till någon vettig inställning. Min erfarenhet är att premium bilarna är byggda för den lätt korpulente herren över 50 år som sitter mest hela dagen. Är man lite mer aktiv i sitt liv kan det bli svårt att sitta bra i de sätena.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av bjelkeman »

Har du provat standardsätena? Jag kan nog inte anklagas för att vara korpulent, och de funkar dör mig.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av mati »

HUD är i mina ögon en gimmick. En häftig sådan visserligen, men jag klarar mig bra utan. Jag tror inte att jag skulle vilja betala extra för att få en HUD, däremot så skulle jag inte bli skrämd om bilen bara fanns att köpa med HUD och utan konventionell instrumentering.
Däremot så är jag ganska säker på att lite mindre tekniskt intresserade faktiskt avstår från att köpa en bil som bara har HUD. Det där nymodiga med elbilar i sig är ju redan tillräckligt skrämmande. Tänk om elen tar slut och så. Men om bilen dessutom inte har någon vanlig hastighetsmätare bakom ratten längre så blir folk totalt vettskrämda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av HelectriC »

Speciellt äldre skulle antagligen ha mest nytta av HUD kontra yngre eftersom äldre generellt har svårare att omfokusera från nära till långt bort och att då få allt serverat i samma fokusområde borde vara ens tor fördel. Dessutom är det antagligen mer koncentrationsstörande för äldre att se ner på en annan skärm och snabbt gå tillbaka
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Gustafsson »

HelectriC skrev:
Gustafsson skrev:
Jag har HUD i min Prius. Saknar den inte en sekund i min Modell S. Skulle inte lägga många kronor på en sådan som extra tillbehör.
HUD i prius visar väl bara hastigheten och möjligen något mer? Just i Prius är det ju helt onödigt då samma information visas på precis samma sätt (digitalsiffror) lite till höger på den centrerade skärmen i bilen. Så Prius är nog inget bra exempel :?
Håller helt med om det ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Limbster »

bjelkeman skrev:
Har du provat standardsätena? Jag kan nog inte anklagas för att vara korpulent, och de funkar dör mig.
Tror bara det har varit de dyrare säten i MS jag prov suttit.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Jerker »

Som sagt, vi är nog lite i en egen bubbla här. Jag har pratat en del om denna möjlighet med en HUD med folk i min bekantskapskrets och det är verkligen ingen som gör vågen, tvärtom. Och att bara ha instrumenteringen på en skärm nere till höger...

Ska bli verkligt intressant att se hur M3:s interiör ser ut och hur den kommer att tas emot!
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av StefL »

Att bara ha instrument/hastighet på mittskärmen tror jag är en större dealbreaker - och vad säger egentligen lagen om placering av t.ex. hastighetsmätare? Det måste ju gå att läsa av den på ett rimligt sätt utan att behöva ta blicken från vägen alltför mycket så någon form av gräns måste det väl finnas?
Personligen är jag måttligt sugen på HUD och skulle gärna sett ett traditionellt huvudinstrument framför ratten - en skärm vore helt OK bara den kunde visa en hastighetsmätare med visare istället för siffror som inte på långa vägar är lika intuitivt. Men jag gör som jag brukar och avhåller mig från att jaga upp mig över något jag inte vet ett skit om, vi lär få veta tids nog vad lösningen blir...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av TiborBlomhall »

StefL skrev:
Att bara ha instrument/hastighet på mittskärmen tror jag är en större dealbreaker - och vad säger egentligen lagen om placering av t.ex. hastighetsmätare? Det måste ju gå att läsa av den på ett rimligt sätt utan att behöva ta blicken från vägen alltför mycket så någon form av gräns måste det väl finnas?
Titta på valfri Renault Scenic, hastighetsmätaren mitt på instrumentpanelen:
Bild
Som dessutom vann designpris https://www.dexigner.com/news/9032

Innan min Leaf åkte jag runt just i en sån och hade aldrig problem med hastighetsmätarens placering - förrän jag satte mig i andra bilar och läste av radions frekvens som hastighet ;)
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av strejf »

TiborBlomhall skrev:
StefL skrev:
Att bara ha instrument/hastighet på mittskärmen tror jag är en större dealbreaker - och vad säger egentligen lagen om placering av t.ex. hastighetsmätare? Det måste ju gå att läsa av den på ett rimligt sätt utan att behöva ta blicken från vägen alltför mycket så någon form av gräns måste det väl finnas?
Titta på valfri Renault Scenic, hastighetsmätaren mitt på instrumentpanelen:
Bild
Som dessutom vann designpris https://www.dexigner.com/news/9032

Innan min Leaf åkte jag runt just i en sån och hade aldrig problem med hastighetsmätarens placering - förrän jag satte mig i andra bilar och läste av radions frekvens som hastighet ;)
Så horribelt fult. Må Elon rädda oss från alla andra biltillverkare snarast.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av NiklasTesla »

Skillnad på HUD & HUD... Det Tesla är på G att införa lär mer bli Augmented Reality" än HUD (även som bas lär det bli en enklare form av AR). Googla gärna video Panasonics AR. Men postar även bild under.

Om man skall gå tillbaka till huvudfrågan om konservativa bilköpare kommer bli bortskämda utan instrumentpanel så är mitt svar nej. :D Dom kommer ändå vara dom sista som Köper elbil först när
Model 3 rullat ute på gatorna ett tag samt dom sätt överlägsenheten i grannens / kollegans bil (som lär vara en eldriven model 3 med högre grad av självkörning, säkerhetssystem och Augmented Reality mm).
PanasonicHUD1.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
StefL skrev:
Att bara ha instrument/hastighet på mittskärmen tror jag är en större dealbreaker - och vad säger egentligen lagen om placering av t.ex. hastighetsmätare? Det måste ju gå att läsa av den på ett rimligt sätt utan att behöva ta blicken från vägen alltför mycket så någon form av gräns måste det väl finnas?
Titta på valfri Renault Scenic, hastighetsmätaren mitt på instrumentpanelen:
Bild
Som dessutom vann designpris https://www.dexigner.com/news/9032

Innan min Leaf åkte jag runt just i en sån och hade aldrig problem med hastighetsmätarens placering - förrän jag satte mig i andra bilar och läste av radions frekvens som hastighet ;)
Fast det är inte samma sak som att enbart ha skärmen som det satt i visningsbilarna. Skärmen sitter ju ungefär där panelen med ventilationsutblås och radio sitter i den här bilen, och det är en viss skillnad.

Det finns en viktig sak med just hastighetsmätaren: Man ska inte behöva leta efter den. Man ska bara behöva kasta en hastig blick på den och omedelbart uppfatta hastigheten. På en stor skärm riskerar den informationen att försvinna i mängden (om inte just hastighetsmätaren är väldigt stor).

Jag vet också att många ogillar om det inte går att få en analog hastighetsmätare. Jag förstår den invändningen. Själv har jag ännu efter drygt ett år med Zoe inte vant mig vid den digitala visningen. Den måste liksom gå en extra sväng igenom hjärnan. Den analoga visningen går liksom direkt in i mitt medvetande på ett sätt som den digitala inte gör. För mig är det dock ingen stor grej, jag bara noterar att jag inte tycker att en digital visning (enbart) är optimal.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av 18650 »

Jerker skrev:
Som sagt, vi är nog lite i en egen bubbla här. Jag har pratat en del om denna möjlighet med en HUD med folk i min bekantskapskrets och det är verkligen ingen som gör vågen, tvärtom. Och att bara ha instrumenteringen på en skärm nere till höger...

Ska bli verkligt intressant att se hur M3:s interiör ser ut och hur den kommer att tas emot!
Men vad vet folk om HUD? Vad vet vi om hur M3 HUD kommer se ut? Vem gör vågen åt något de inte förstår vad det är för något?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Jerker »

18650 skrev:
Jerker skrev:
Som sagt, vi är nog lite i en egen bubbla här. Jag har pratat en del om denna möjlighet med en HUD med folk i min bekantskapskrets och det är verkligen ingen som gör vågen, tvärtom. Och att bara ha instrumenteringen på en skärm nere till höger...

Ska bli verkligt intressant att se hur M3:s interiör ser ut och hur den kommer att tas emot!
Men vad vet folk om HUD? Vad vet vi om hur M3 HUD kommer se ut? Vem gör vågen åt något de inte förstår vad det är för något?
Det är inte så svårt att förklara vad en HUD i princip innebär.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av 18650 »

Jerker skrev:
Det finns en viktig sak med just hastighetsmätaren: Man ska inte behöva leta efter den. Man ska bara behöva kasta en hastig blick på den och omedelbart uppfatta hastigheten.
Men varför måste det vara så? Lika dumt som att elbilar måste låta som bensinbilar. Det finns kanske mycket smartare sätt att göra det på. Vibrationer i ratten kanske, force feedback på gaspedalen eller vad som. Vissa bilar har ju en hastighetsspärr som du kan ställa in, vid omkörning kan du göra en kick down och överskriva gränsen du satt. Så varför vill du veta exakta siffran?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Seregon »

Jerker skrev:
Jag vet också att många ogillar om det inte går att få en analog hastighetsmätare. Jag förstår den invändningen. Själv har jag ännu efter drygt ett år med Zoe inte vant mig vid den digitala visningen. Den måste liksom gå en extra sväng igenom hjärnan. Den analoga visningen går liksom direkt in i mitt medvetande på ett sätt som den digitala inte gör. För mig är det dock ingen stor grej, jag bara noterar att jag inte tycker att en digital visning (enbart) är optimal.
Jag känner precis tvärtom, i synnerhet om det är en bil jag inte kört mycket (och iom att jag inte kör jätteofta heller). Med en analog hastighetsmätare måste jag inte bara kolla på var pilen befinner sig, utan även vilket streck som är i närheten av pilen, eller halvstreck på 40/60/80-sträckor. Bra mycket enklare att se en exakt siffra och kunna justera därefter.
Model S85D -15, "Voltaire"
benke_berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av benke_berguv »

Har HUD på lexusen och ser mest som en kul grej. Praktiska nyttan är noll enligt mig.

Dessutom: http://teknikensvarld.se/head-up-displa ... ig-189001/

Kanske ligger nåt i ovanstående?

//Benke



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Jerker »

18650 skrev:
Jerker skrev:
Det finns en viktig sak med just hastighetsmätaren: Man ska inte behöva leta efter den. Man ska bara behöva kasta en hastig blick på den och omedelbart uppfatta hastigheten.
Men varför måste det vara så? Lika dumt som att elbilar måste låta som bensinbilar. Det finns kanske mycket smartare sätt att göra det på. Vibrationer i ratten kanske, force feedback på gaspedalen eller vad som. Vissa bilar har ju en hastighetsspärr som du kan ställa in, vid omkörning kan du göra en kick down och överskriva gränsen du satt. Så varför vill du veta exakta siffran?
Jag har hastighetsspärr i min bil nu, och den använder jag nästan aldrig. Tycker inte att den är så användbar. Att trampa igenom gäller just vid omkörningar när man ändå trampar gasen i botten. Det blir alldeles för mycket kraft om man bara ska göra en en liten hastighetsökning som kan vara rätt användbart i stadskörning, t.ex. vid filbyten.

Men jag omformulerar mig: Jag vill kunna se hastighetsmätaren snabbt och utan behöva leta efter den.
benke_berguv
Inlägg: 139
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av benke_berguv »

En fördel med en "analog" mätartavla är ju att man inte behöver läsa den alls. När man är van sin bil så räcker det ju att se nålens position i periferiseendet för att veta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar