Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Moderator: Redaktion
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Utan HUD eller annan instrumentering som kan ge information om vad bilen gör så vet jag inte om jag vill prova self-drivning. Det blir lite som att flyga, du sitter där utan att kunna påverka någonting... Jag gillar inte att flyga!
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Det hade nog inte jag heller gjort, men för de som absolut måste ha hastighetsindikatorn ovanför alternativt under ratten så borde det fungera.Smutt skrev:6900kr för den där? Det skulle jag alldrig betalat
Men jag är som sagt inte speciellt brydd om en HUD personligen, såg nyligen en recension av Prius Prime som har samma lösning , om än då separata skärmar och inte speciellt estetiskt tilltalande (precis som hela bilen):
Inte ett ljud om att det skulle vara ett problem. Såg även en recension av Prius (ej Prime) och där nämnde dom bara att det var lite annorlunda men att man snabbt vande sig.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Kanske HUD är för mossigt för Elon, och det blir hologram istället? Givetvis kommer det på S några veckor innan då, så det inte blir en billig 3:a som är häftigare än dyra S.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Jag får känslan att taktiken är en lågpris Tesla om man nu kan kalla en halv miljon det och dom som vill ha det häftiga får betala det dubbla.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Eller så är det ngt hud-ish. Holigram ovanpå instrumentbrädan tex.
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Vet inte om HUD eller skärm vid ratten är något som jag betecknar som häftigt, åtminstone inte om så länge vi pratar om billiga HUD lösningar. Tror inte jag kommer att sakna något av dem. Det som är Tesla för mig är OTA uppdateringar, prestanda, snabbladdare, stor skärm/touch, autopilot, frunk, design... (ingen speciell ordning). Allt detta kommer Model 3 att ha, och förhoppnings OK kvalitet på det också. Det är faktiskt lite kul när man pratar om Model 3 och Ludicrous mode på TMC. "Kommer den att ha 0-100 under 3s eller ej". Grundversionen kommer att göra 0-100 på under 6s, extremt bra prestanda för 99% av bilköparna.Smutt skrev:Jag får känslan att taktiken är en lågpris Tesla om man nu kan kalla en halv miljon det och dom som vill ha det häftiga får betala det dubbla.
Kanske dags att fundera på vad som verkligen har betydelse när man köper bil ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Vad tycker ni, håller ni med denna artikeln eller är han helt fel på det?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-model-3/
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-model-3/
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Läste den precis och tänkte också länka den. Intressant artikel och jag tycker han har rätt i mycket dock kanske de är lite väl snålt. Sedan tycker jag att mycket information ska vara tillgängligt men de behöver inte visas hela tiden.vigge50 skrev:Vad tycker ni, håller ni med denna artikeln eller är han helt fel på det?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-model-3/
I hans exempel pratar han om oljetemperatur, det ser ju ut som han valt den informationen specifikt, de är väl inte fel att man kan göra däremot behöver den ju inte visas som standard.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Tycker han har helt rätt.vigge50 skrev:Vad tycker ni, håller ni med denna artikeln eller är han helt fel på det?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-model-3/
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
På tal om "onödig information", ny tweet från Elon angående hastighetsindikator:
Kör man för fort visas det tydligare, mer transparent om man kör under eller lika med hastighetsbegränsningen ? Spekulation från TMC, i artikeln nämndes ungefär samma lösning:@drmanejwala @arctechinc On center screen. Also, center screen *will* show speed as an overlay that changes opacity according to relevance.
Om informationsskärmen i Tesla Model 3 visar hastigheten med stora bokstäver, i vitt när du kör lagligt och i rött när du kör för fort vet du redan i ögonvrån hur du ligger till jämfört med hastighetsgränsen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Det är mycket snack om hastighetsmätaren. Jag tycker det finns annat som är intressant att ha synligt, som t.ex. sensorinformationen som för mig gör så Model S känns mindre än den är på vägen, då man har bättre koll på när något är nära runt omkring. Även om Model 3 blir en mindre bil så blir den knappast en småbil, så jag skulle gärna se att denna sensordata finns kvar (utan att man måste gå in i någon exklusiv undermeny, det hinner jag ju inte med om jag får plötsligt möte på en trång gata).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Den här artikeln kan möjligen bringa ytterligare ledtrådar i hur förarmiljön i Model 3 kommer se ut. Jag tror att ratten kommer utrustas med sån information som är nödvändig att visa för föraren, det vill säga de få saker som föraren behöver förutom hastigheten i stora skärmen. Det vill säga markering om att "Autopilot" är tillgänglig och möjlig att aktivera (och att aktiveringen sker på ratten, inte med spak).
Tänk Model X-prototypens ratt kopplat till Elons löfte om "spaceship controls". För jag tvivlar på att de kommer implementera en joystick i Model 3 istället för ratt (som ju faktiskt ÄR "spaceship controls"). Men vi får fortsätta spekulera några månader till, och för mig verkar detta rimligt.
https://electrek.co/2017/03/29/tesla-mo ... -designer/
Tänk Model X-prototypens ratt kopplat till Elons löfte om "spaceship controls". För jag tvivlar på att de kommer implementera en joystick i Model 3 istället för ratt (som ju faktiskt ÄR "spaceship controls"). Men vi får fortsätta spekulera några månader till, och för mig verkar detta rimligt.
https://electrek.co/2017/03/29/tesla-mo ... -designer/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Tror inte riktigt på den varianten heller. Det blir för komplicerat och M3 skulle vara enkel.
M3 kanske kommer fungera som Leaf prototypen vi sett i en annan tråd. Den fungerade så att självkörningen var alltid aktiverad men kunde overridas av föraren och sedan återaktiveras direkt när föraren släpper ratten. På det sättet behöver vi inte veta om autopilot är aktiverat eller inte... det är den nämligen alltid.
M3 kanske kommer fungera som Leaf prototypen vi sett i en annan tråd. Den fungerade så att självkörningen var alltid aktiverad men kunde overridas av föraren och sedan återaktiveras direkt när föraren släpper ratten. På det sättet behöver vi inte veta om autopilot är aktiverat eller inte... det är den nämligen alltid.
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Glöm inte bort att AP inte är aktiverad som standard i model 3 (eller någon annan Tesla). Så de köpare som inte är villiga att betala för det måste ju kunna få relevant information från skärmen.LarsL skrev:Tror inte riktigt på den varianten heller. Det blir för komplicerat och M3 skulle vara enkel.
M3 kanske kommer fungera som Leaf prototypen vi sett i en annan tråd. Den fungerade så att självkörningen var alltid aktiverad men kunde overridas av föraren och sedan återaktiveras direkt när föraren släpper ratten. På det sättet behöver vi inte veta om autopilot är aktiverat eller inte... det är den nämligen alltid.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Jo, men eftersom det inte kommer finnas någon relevant information för föraren så kanske det är så att Självkörande blir standard.Jerker skrev:Glöm inte bort att AP inte är aktiverad som standard i MR (eller någon annan Tesla). Så de köpare som inte är villiga att betala för det måste ju kunna få relevant information från skärmen.LarsL skrev:Tror inte riktigt på den varianten heller. Det blir för komplicerat och M3 skulle vara enkel.
M3 kanske kommer fungera som Leaf prototypen vi sett i en annan tråd. Den fungerade så att självkörningen var alltid aktiverad men kunde overridas av föraren och sedan återaktiveras direkt när föraren släpper ratten. På det sättet behöver vi inte veta om autopilot är aktiverat eller inte... det är den nämligen alltid.
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Så det som idag kostar SEK 95000 extra i model X och S skulle ingå i de $35000 som basmodellen av 3:an ska kosta? Skulle inte tro det!LarsL skrev:Jo, men eftersom det inte kommer finnas någon relevant information för föraren så kanske det är så att Självkörande blir standard.Jerker skrev:Glöm inte bort att AP inte är aktiverad som standard i model 3 (eller någon annan Tesla). Så de köpare som inte är villiga att betala för det måste ju kunna få relevant information från skärmen.LarsL skrev:Tror inte riktigt på den varianten heller. Det blir för komplicerat och M3 skulle vara enkel.
M3 kanske kommer fungera som Leaf prototypen vi sett i en annan tråd. Den fungerade så att självkörningen var alltid aktiverad men kunde overridas av föraren och sedan återaktiveras direkt när föraren släpper ratten. På det sättet behöver vi inte veta om autopilot är aktiverat eller inte... det är den nämligen alltid.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
De som inte köper självkörning till Model 3 får nöja sig med att avläsa fart som i Renault och hundkoja, från snett bredvid ratten. Ännu en anledning till att skaffa total självkörning.
Eller så skaffar man Dashmaker till sin mobil och sätter den bakom ratten
Eller så skaffar man Dashmaker till sin mobil och sätter den bakom ratten
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Fränt! (Är väl en bra beskrivning?)TiborBlomhall skrev:De som inte köper självkörning till Model 3 får nöja sig med att avläsa fart som i Renault och hundkoja, från snett bredvid ratten. Ännu en anledning till att skaffa total självkörning.
Eller så skaffar man Dashmaker till sin mobil och sätter den bakom ratten
Då skulle jag välja att ha med en bensinmätare som alltid visar tom tank!
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Problemet med Dashmaker är ju det att man behöver ett fungerande OBD-II-uttag under ratten ...TiborBlomhall skrev:De som inte köper självkörning till Model 3 får nöja sig med att avläsa fart som i Renault och hundkoja, från snett bredvid ratten. Ännu en anledning till att skaffa total självkörning.
Eller så skaffar man Dashmaker till sin mobil och sätter den bakom ratten
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.