Kan man fälla in ratten på Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av Alfred »

mati skrev:
Och vem säger att det inte finns en massa regler och säkerhetskrav när det gäller autonomi i bilar? Jag håller helt med helix, jag tror inte att vi ser helt autonoma bilar på våra vägar förrän om tidigast 15 år. Tekniken kommer att fungera långt tidigare, det handlar bara om nåt år eller så. Men det krävs i dagsläget enligt lag en vuxen person med körkort bakom ratten som kan hållas ansvarig när det händer nånting. Jag har mycket svårt att tro att detta krav bara försvinner när tekniken finns tillgänglig.
Jag kanske var otydlig. Det är inte det jag säger, regler och säkerhetskrav påverkar i högsta grad även bilarna. Men på omvänt sätt.

I fallet med bilar har vi ju autonom teknik vs en ensam förare. Redan dagens teknik sänker olycksfrekvensen. När full autonomi är tekniskt möjlig och vi har data på hur mycket olycksfrekvensen sjunker innebär alltså oförmåga att ändra regelverket i praktiken att politiker/myndigheter underlåter att förebygga trafikskador och dödsfall. Därmed finns det ett starkt incitament att ändra regelverk och att på sikt förbjuda mänskliga förare.

Det torde följa ordningen:
1. Autonom körning blir tillåten så länge mänsklig förare med körkort finns med och övervakar och vid behov kan ingripa (level 4), gråzon om inte detta redan nu är tillåtet. Finns starka säkerhetsargument att inte explicit förbjuda detta, myndigheterna jobbar dock redan på hur det ska regleras/kontrolleras. Det paket som Tesla idag erbjuder (men ännu inte levererar) torde kvala in här.
2. När autonom körning i praktiken nått level 5 och ingripande aldrig behövs finns det säkerhetsargument för varför mänskliga förare inte ska få ingripa. Steget blir alltså att beröva människorna möjligheten att orsaka en olycka i en bil som annars är olycksfri. Samtidigt med en sådan förändring slopas kravet på körkort i en autonom bil, och därmed kan barn och människor med funktionshinder börja åka på egen hand. Det här är ju ett utmanande steg regulatoriskt och kan säkert dröja 5-10 år, men jag tror det kommer finnas opinion för det när det är uppenbart att förare inte behövs och att autonoma bilar tvärtom är säkrare. Samhällsvinsterna är helt enkelt för stora för att låta bli.
3. När sedan de flesta bilar på vägarna är autonoma/olycksfria finns argument för att förbjuda mänskligt framförda fordon för att ytterligare öka säkerheten och få fördelar med synkronisering mellan självkörande fordon (kolonnkörning etc). Detta kan ske stegvis och kombineras med att man sänker tillåten hastighet för mänskliga förare, reserverar filer/vägar för autonoma fordon etc. Detta kan knappast genomföras förrän 10-20 år efter steg 2 eftersom mängder av bilar annars raskt blir värdelösa vilket innebär upprörda ägare.

Notera att förändringen ovan alltså steg för steg ökar säkerhetskraven. Att rationalisera bort två övervakande piloter i flygplanen är att sänka säkerhetskraven. Det är det som är svårt/omöjligt och det är därför den ursprungliga jämförelsen haltar.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av Jerker »

Om det blir en infällbar ratt redan i den första versionen så kommer den funktionen ändå att vara låst tills dess att total autonomi både finns i funktion samt är tillåten. Så det skulle vara för att göra bilarna bakåtkompatibla som man redan nu gör ratten infällbar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av mati »

@Alfred
Jag förstår vad du menar, och du har ju rätt i sak. Autonoma bilar kommer på sikt att göra bilåkandet säkrare. Däremot så är jag inte lika optimistisk när det gäller införandet av nya regler, eller snarare avskaffandet av regler. Det kommer inte att gå fort, oavsett vad statistiken säger. Som exempel kan jag nämna införandet av generella hastighetsbegränsningar på tyska motorvägar. Förnuftet och statistiken säger att det borde vara säkrare att slopa fri-fart-för-fria-medborgare regeln, och det har disktuterats i årtionden. Men det finns starka lobbygrupper som vet hur man förhindrar detta, huvudsakligen med helt idiotiska argument.
Det jag vill säga är att införandet av nya regler är en segdragen process många länder, och att bli fråntagen "rättigheten" att få köra själv kommer inte att ske under min livstid, det är jag ganska säker på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av Alfred »

mati skrev:
@Alfred
Jag förstår vad du menar, och du har ju rätt i sak. Autonoma bilar kommer på sikt att göra bilåkandet säkrare. Däremot så är jag inte lika optimistisk när det gäller införandet av nya regler, eller snarare avskaffandet av regler. Det kommer inte att gå fort, oavsett vad statistiken säger. Som exempel kan jag nämna införandet av generella hastighetsbegränsningar på tyska motorvägar. Förnuftet och statistiken säger att det borde vara säkrare att slopa fri-fart-för-fria-medborgare regeln, och det har disktuterats i årtionden. Men det finns starka lobbygrupper som vet hur man förhindrar detta, huvudsakligen med helt idiotiska argument.
Det jag vill säga är att införandet av nya regler är en segdragen process många länder, och att bli fråntagen "rättigheten" att få köra själv kommer inte att ske under min livstid, det är jag ganska säker på.
Bra argument. Vi är nog helt överens i sak då, jag är bara mer naiv/optimistisk kring möjligheten att få till de förändringar som behövs. Vi får se vem som hamnar närmast.

Och tillbaka till topic. Mycket bra fråga. Herr X PR-argument är de starkaste jag hört för saken. Min helt grundlösa uppskattning är att det är 10% chans för infällbar ratt. Så ger ni mig 10 gånger pengarna kan jag sätta en hundring på att det blir så! :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av djFabbe »

WV har visat upp detta i sin konceptbil ID. Riktigt läckert! Kolla in efter 1:14 i videon.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av MangeT »

Jag undrar fortfarande hur autonoma system ska hantera att se vägbana som är helt snötäckt, att upptäcka faror bär kameror är täckta av smuts eller snö etc. Vad händer då? Bilen stannar? Svänger av vägen? Hur hanterar den halt väglag?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av janni »

MangeT skrev:
Jag undrar fortfarande hur autonoma system ska hantera att se vägbana som är helt snötäckt, att upptäcka faror bär kameror är täckta av smuts eller snö etc. Vad händer då? Bilen stannar? Svänger av vägen? Hur hanterar den halt väglag?
Du kommer få ett meddelande i mobilen om att din bil stannat på vägen och var du kan hämta den :)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av Herr X »

MangeT skrev:
Jag undrar fortfarande hur autonoma system ska hantera att se vägbana som är helt snötäckt, att upptäcka faror bär kameror är täckta av smuts eller snö etc. Vad händer då? Bilen stannar? Svänger av vägen? Hur hanterar den halt väglag?
Kan en människa köra på en snötäckt vägbana? Ja. Om en människa med bara två ögon klarar det, så borde en för ändamålet dedikerad artificiell intelligens med 8 kameror, radar och 12 ultraljudssensorer klara samma sak...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av Kalle »

Tror inte på infeld ratt, inte nu i alla fall. Om bilen inte är level 5 måste man kunna ta över snabt och då vill man inte vänta på en ratt som fälls ut..
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av Hok »

Jag tror att om det blir en ratt som går att fälla in nu. Så kommer man bara att kunna fälla in den när man har parkerat för att underlätta att komma in och ur bilen. Men när man kör bilen så måste ratten var utfälld.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
MangeT skrev:
Jag undrar fortfarande hur autonoma system ska hantera att se vägbana som är helt snötäckt, att upptäcka faror bär kameror är täckta av smuts eller snö etc. Vad händer då? Bilen stannar? Svänger av vägen? Hur hanterar den halt väglag?
Kan en människa köra på en snötäckt vägbana? Ja. Om en människa med bara två ögon klarar det, så borde en för ändamålet dedikerad artificiell intelligens med 8 kameror, radar och 12 ultraljudssensorer klara samma sak...
Då får dom till att börja med Fokusera på självrengörande kameror och sensorer, och inte en massa annat trams som infällbar ratt. I dagsläget blir alla kameror förrutom den främre nästan helt obrukbara vid körning i vissa förhållanden.
Lägger dom tid och pengar på infällbar ratt nu så visar bara detta att dom tappat Focus på vad som är viktigt. Detta kommer dessutom att göra bilen dyrare att tillverka och dom behöver se till att hålla kostnaderna nere när produktionen kommer igång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av LarsL »

Har jag rätt när jag tänker att det måste finnas en låst eller infällbar ratt om bilen ska kunna bli självkörande med passagerare utan körkort. Utan passagerare eller med en ansvarstagande "förare" så funkar det ju med samma lösning som S och X, alltså en ratt, gas och broms som går att aktivera när som helst. Men för att kunna skicka iväg ungarna själva så måste det vara omöjligt att ta över bilen, med undantag för en nödbroms kanske.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av Oddball »

Herr X skrev:
MangeT skrev:
Jag undrar fortfarande hur autonoma system ska hantera att se vägbana som är helt snötäckt, att upptäcka faror bär kameror är täckta av smuts eller snö etc. Vad händer då? Bilen stannar? Svänger av vägen? Hur hanterar den halt väglag?
Kan en människa köra på en snötäckt vägbana? Ja. Om en människa med bara två ögon klarar det, så borde en för ändamålet dedikerad artificiell intelligens med 8 kameror, radar och 12 ultraljudssensorer klara samma sak...
OT, men snöar inte 8 kameror igen lika lätt som 1?
Ni som har AP2 (om än med tillfälliga begränsningar), får ni tillgång till AP en mörk snöig kväll utan synliga väglinjer?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Skriv svar