Vi kanske ska bilda en intresseförening. Jag hoppas fortfarande lite smått optimistiskt att det där brevinkastet bara var en tillfällig nödlösning som togs fram för att kunna visa en fungerande bil på eventet, men den färdiga bilen kommer att få en riktig baklucka som Model S. Annars är Model 3 lika intressant för mig som en fossilbil. Jag kunde sträcka mig så långt att jag accepterade en bil utan dragkrok (min Model S alltså), men skulle jag inte längre få plats med vovvarna i bilen så är det en dealbreaker såklart. Tyvärr är man helt utan valmöjlighet då. Model X är på tok för dyr. Model S också, såvida man inte behåller den nuvarande bilen jättelänge, dessutom har den ingen dragkrok, Model 3 är obrukbar pga igensatt baklucka. Alla andra elbilar är mer eller mindre skräp... Vad gör man då?StefL skrev:Har man inte löst frågan med "brevinkastet" till baklucka kan det faktistk bli en dealbreaker - hoppas fortfarande på en halvkombilucka även om det kanske är ett fåfängt hopp...
Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Moderator: Redaktion
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Ja, jag har i grunden en alldeles för praktisk syn på bilägande. Visserligen delar jag den med väldigt många i vårt kombitäta land, men vi utgör ändå en försvinnande del av världsmarknaden så man ska nog inte hoppas att en tillverkare i en annan världsdel ska ta för stor hänsyn just till oss. Samtidigt har jag lite svårt att förstå varför man inte skulle göra Model 3 till en hatchback när Model S är det och fördelarna är så uppenbara. Det enda argumentet jag hört från Tesla är att det skulle påverka huvudutrymmet i baksätet negativt då man vill få in den "hela" glasskivan i taket och slippa en tvärbalk, men jag är ärligt talat tveksam till om glastaket kommer att vara standard. Personligen avstår jag det gärna om jag får en hatchbacklucka iställetmati skrev:Vi kanske ska bilda en intresseförening. Jag hoppas fortfarande lite smått optimistiskt att det där brevinkastet bara var en tillfällig nödlösning som togs fram för att kunna visa en fungerande bil på eventet, men den färdiga bilen kommer att få en riktig baklucka som Model S. Annars är Model 3 lika intressant för mig som en fossilbil. Jag kunde sträcka mig så långt att jag accepterade en bil utan dragkrok (min Model S alltså), men skulle jag inte längre få plats med vovvarna i bilen så är det en dealbreaker såklart. Tyvärr är man helt utan valmöjlighet då. Model X är på tok för dyr. Model S också, såvida man inte behåller den nuvarande bilen jättelänge, dessutom har den ingen dragkrok, Model 3 är obrukbar pga igensatt baklucka. Alla andra elbilar är mer eller mindre skräp... Vad gör man då?StefL skrev:Har man inte löst frågan med "brevinkastet" till baklucka kan det faktistk bli en dealbreaker - hoppas fortfarande på en halvkombilucka även om det kanske är ett fåfängt hopp...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Jag ser också väldigt praktik på bilägande och jo bagaget skulle kunna vara en deal breaker för mig också men jag vill såklart se den först.StefL skrev:Ja, jag har i grunden en alldeles för praktisk syn på bilägande. Visserligen delar jag den med väldigt många i vårt kombitäta land, men vi utgör ändå en försvinnande del av världsmarknaden så man ska nog inte hoppas att en tillverkare i en annan världsdel ska ta för stor hänsyn just till oss. Samtidigt har jag lite svårt att förstå varför man inte skulle göra Model 3 till en hatchback när Model S är det och fördelarna är så uppenbara. Det enda argumentet jag hört från Tesla är att det skulle påverka huvudutrymmet i baksätet negativt då man vill få in den "hela" glasskivan i taket och slippa en tvärbalk, men jag är ärligt talat tveksam till om glastaket kommer att vara standard. Personligen avstår jag det gärna om jag får en hatchbacklucka iställetmati skrev:Vi kanske ska bilda en intresseförening. Jag hoppas fortfarande lite smått optimistiskt att det där brevinkastet bara var en tillfällig nödlösning som togs fram för att kunna visa en fungerande bil på eventet, men den färdiga bilen kommer att få en riktig baklucka som Model S. Annars är Model 3 lika intressant för mig som en fossilbil. Jag kunde sträcka mig så långt att jag accepterade en bil utan dragkrok (min Model S alltså), men skulle jag inte längre få plats med vovvarna i bilen så är det en dealbreaker såklart. Tyvärr är man helt utan valmöjlighet då. Model X är på tok för dyr. Model S också, såvida man inte behåller den nuvarande bilen jättelänge, dessutom har den ingen dragkrok, Model 3 är obrukbar pga igensatt baklucka. Alla andra elbilar är mer eller mindre skräp... Vad gör man då?StefL skrev:Har man inte löst frågan med "brevinkastet" till baklucka kan det faktistk bli en dealbreaker - hoppas fortfarande på en halvkombilucka även om det kanske är ett fåfängt hopp...
Någon som vet på hur reaktionerna på bagaget är i övriga världen, har de varit mycket kritik? Som jag ser de så borde ju Tesla lyssna och anpassa sig om kritiken varit hård i många regioner men är de bara vi i Sverige som har en åsikt om de så lär de inte bli någon förändring.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Bra drag är det viktigaste!
Krok och massor av effekt vill jag ha
Krok och massor av effekt vill jag ha
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Jag har väl sett några kommentarer angående brevinkastet, och Elon har ju lovat ändring. Frågan är bara om det är enbart luckan som har blivit lite större eller om hela konceptet har förändrats. Jag kan åtminstone säga såhär att världens alla hundägare inte är nöjda och många kommer inte att köpa en Model 3 utan vettig baklucka. Baksätet funkar liksom inte riktigt lika bra.
Det är ju inget svenskt fenomen heller, det finns ganska mycket folk med hundar runtom i världen.
Det är ju inget svenskt fenomen heller, det finns ganska mycket folk med hundar runtom i världen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Det är ju detta som är problemet med att det finns så få vettiga elbilar att välja mellan. Nu är det så att Tesla har förväntan på sig att fylla allas behov. Med tanke på att M3 ska vara så billig som möjligt att tillverka så tror jag inte att de kommer att erbjuda olika bakluckevarianter, så det ska bli väldigt intressant att se vad Elon menade när twittrade att problemet med bakluckan var löst.mati skrev:Jag har väl sett några kommentarer angående brevinkastet, och Elon har ju lovat ändring. Frågan är bara om det är enbart luckan som har blivit lite större eller om hela konceptet har förändrats. Jag kan åtminstone säga såhär att världens alla hundägare inte är nöjda och många kommer inte att köpa en Model 3 utan vettig baklucka. Baksätet funkar liksom inte riktigt lika bra.
Det är ju inget svenskt fenomen heller, det finns ganska mycket folk med hundar runtom i världen.
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Förvisso gammal tråd men...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =37&t=2884
Jag hade tidigare kryssat i allt utom hifi. Nu tog jag bort min bock för köldpaket, i nuvarande prisläge är det inte alls värt.
Det har ju kommit ut lite mer sen den tråden skapades. Jag vill nog ha P utan L om det finns, för att hålla i pengarna en gnutta, och i övrigt ungefär hälften av tillvalen och största batteriet (men det lär det bli ändå om det blir en P).
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =37&t=2884
Jag hade tidigare kryssat i allt utom hifi. Nu tog jag bort min bock för köldpaket, i nuvarande prisläge är det inte alls värt.
Det har ju kommit ut lite mer sen den tråden skapades. Jag vill nog ha P utan L om det finns, för att hålla i pengarna en gnutta, och i övrigt ungefär hälften av tillvalen och största batteriet (men det lär det bli ändå om det blir en P).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
I mitt fall kommer den ersätta P85D eller en Fiat 500.
Pris, prestanda och utrustningsnivåer kommer att styra rätt mkt.
Antingen blir det allt, eller den enklare med dragkrok.
Pris, prestanda och utrustningsnivåer kommer att styra rätt mkt.
Antingen blir det allt, eller den enklare med dragkrok.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Perfekt, en till P85D till salu framöverdstr skrev:I mitt fall kommer den ersätta P85D eller en Fiat 500.
Pris, prestanda och utrustningsnivåer kommer att styra rätt mkt.
Antingen blir det allt, eller den enklare med dragkrok.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Huvudutrymmet bak blir väl betydligt bättre med plåttak om man slipper tvärbalken ? Förutom det så bör det vara billigare samt enklare produktionsmässigt. Det sistnämnda väldigt viktigt för Tesla i detta fall.StefL skrev:Samtidigt har jag lite svårt att förstå varför man inte skulle göra Model 3 till en hatchback när Model S är det och fördelarna är så uppenbara. Det enda argumentet jag hört från Tesla är att det skulle påverka huvudutrymmet i baksätet negativt då man vill få in den "hela" glasskivan i taket och slippa en tvärbalk, men jag är ärligt talat tveksam till om glastaket kommer att vara standard. Personligen avstår jag det gärna om jag får en hatchbacklucka istället
Hade alla konkurrenter haft hatchback hade det kanske varit en nackdel konkurrensmässigt men så är inte fallet. Tvärtom så har ingen av dem hatchback, BMW 3 serien, Audi A4 exempelvis. Världens mest sålda bil, Toyota Corolla , har inte hatchback. Det finns förstås orsaker till det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
All in!
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Enda svaret som garanterat är rätt. Alla andra gissar på mellanvarianter som vi inte vet kommer finnas.Alexander skrev:All in!
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?
Ja, på sätt och vis har du ju rätt. Man går väl alltid i princip "all in". Tyvärr är det sällan tillvalslistan som sätter begränsningen utan plånboken...18650 skrev:Enda svaret som garanterat är rätt. Alla andra gissar på mellanvarianter som vi inte vet kommer finnas.Alexander skrev:All in!
Jag hoppas verkligen att dragkrok och en PXXD-version kommer finnas. Efter de två kryssen får man se vad som ryms i kalkylen!
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,