Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Hur mycket extra tillval kommer du utrusta din M3 med?

Ingenting alls. Billigast möjligt!
1
1%
Inte så mycket, men lite.
17
20%
Sådär mycket, men utan att det blir bråk hemma.
15
18%
Rätt mycket, det är ju trots allt en elbil!
23
28%
Så mycket som möjligt utan att bråket hemma leder till skilsmässa.
8
10%
Så mycket som möjligt så klart!
10
12%
Ännu mer än vad som är möjligt. Till och med funktionerna som säljs fast de inte finns ännu!
9
11%
 
Antal röster: 83

Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av Wilson »

Som jag skrev i någon annan tråd får man tillgång till en rätt intressant "konfigurator" om man registrerar sin reservation på

http://www.model3tracker.info/

Någonstans attraheras jag av nakna instegsbilar med nyttan i fokus. De känns enkla och ärliga på något vis.
Samtidigt vet jag att de tidigare bilköp som gjorts med hjärnan före hjärtat, blivit mina dyraste köp, av den enkla anledningen att jag tröttnat och bytt ut dem i förtid. Bättre att köpa det man vill ha på en gång, så finns det chans att man kan skriva av bilen på längre tid och ha kul under tiden.

Själv har jag egentligen inget behov av större batterier. Det mesta känns stort nog när man som jag kommer från 19 tillgängliga kWh i nuvarande bilen. Men jag gissar att största batteriet, luftfjädring och AWD är krav för Ludicrous, vilket jag känner en svårförklarad fascination inför. Vi får se om det är värt det när prissättningen och dollarfallet (håller tummarna) är klart.

Autopilot känns givet. Total självkörning kanske får vänta. Beror på priset och hur långt utvecklingen har kommit

Krok har jag haft förut och aldrig använt. Gissar att jag ändå väljer detta, mest för att visa omgivningen att man inte behöver försaka något för att man åker elbil. Känner jag mig själv rätt tvingar jag med familjen på husvagnssemester bara för att visa att det går.

Ultra Hi-Fi. Om skillnaden i ljudkvalitet är stor nog slår jag till. Det är i princip endast i bilen jag lyssnar på musik.

Om HUD blir ett tillval det är klart intressant om det är en lösning som går klart längre (tänk AR) än vad som tidigare funnits på marknaden.

Köldpaketet har jag aldrig förstått mig på. Känns bara som det är värmen i ratten som är något att ha. Sjukt överprissatt rattvärme om ni frågar mig. Men det är ju skönt så den får nog följa med.

Snygga hjul är så klart trevligt, men Teslas prissättning av dessa gör att endast idioter kryssar för dessa. Så jag lär väl åka på den niten också.

Glastak blir det för känslan och ljusets skull. Troligen vitt fuskskinn för att det är snyggt och praktiskt.

Premiumpaket eller ej beror så klart på innehållet. Avsaknad av elbaklucka känns som en dealbreaker på Model S (hej I-landsproblem), men på 3ans lilla brevådeinkast kan det lika gärna vara. Om interiören känns klart bättre med paketet så är jag på. Samtidigt är jag osäker på om Tesla kan leverera på detta i dagsläget. Tycker ex.vis att dagens alcantarainlägg på panelen inte är helt smakfulla.

Börjar inse att jag nog går att övertala till det mesta på tillvalslistan. Kanske tur att man har ett begränsat bankkonto som sätter stopp för de värsta extravaganserna.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av Bjelke »

boreno skrev:
bjelkeman skrev:
autonom tror jag inte förrän jag kan sova vid ratten, och det är lagligt, vilket kan dröja
Transportstyrelsen konstaterade i sin förstude från 2014 att autonom körning är tillåten så länge någon sitter bakom ratten. Att sova bakom ratten under autonom körning är inte ett lagbrott - men kommer så klart leda till en prejudicerande rättsprocess angående vem som bär ansvaret vid en olycka. Lagen förbjuder inte självkörande fordon, eftersom det inte fanns när den formulerades. Däremot är radiostyrda fordon förbjudna (eller snarare reglerade), vilket i praxis antagligen kommer innebära fjärrstyrda fordon i största allmänhet. I Sverige är de juridiska hindren för självkörande bilar överskattade, och ofta förväxlade med juridiska problem.

En rolig slutsats från förstudien är att lagen måste ändras så att det blir förbjudet att genomföra förarprov i en autonom bil.
Ett av alla exempel Volvo pratade om för ganska länge sedan nu var ju att bilen skulle hindra en olycka om man somnar bakom ratten (den larmar och hjälper till när bilen drar ut mot vita linjer tex) och nästa
steg skulle ju såklart kunna vara att bilen tar över helt och kör vidare tills föraren vaknar (om alls, det kan ju bero på en sjukdom oxo tex) och fortsätter köra tills faran är över, tesx genom att ta sig till en
parkeringsmöjlighet eller föraren tar över kontrollen igen, och detta är något som Volvo arbetat med länge så jag tror oxo att autonomi faktiskt ligger närmare än vad man tror (tex redan juridiskt tillåtet), för
annars skulle ju Volvos princip vara olaglig istället för att kunna rädda liv lixom :)
Klarar inte bilen av att köra alls typ (vi är gaska många som räknat upp lägen där nuvarande teknik knappast skulle klara av full autonomi osv) så lär den helt enkelt stanna bilen och slå varningsblinkers osv (som Teslan
gör i vissa lägen).

Kul det där med förarprov förresten :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av HelectriC »

Jag gillar alla nya tekniska lösningar, så kommer nog välja en hel del, så länge det inte är fullständigt "felprisat". Då får man ju också prio i kön :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av chaffis75 »

Denna fråga är ju inte enkel, de är många variabler i frågan.

Men för mig så kommer det vara krav med Dragkrok, adaptivfarthållare och en range på minst 25 mil oavsett väder och utan att lätta allt för mycket på pedalen.

Om inte dessa saker uppfylls till en rimlig peng (dvs jag har råd) så blir det ingen modell3 för min del.

Man kan ju också lägga till att jag i ovanstående krav räknar med att de ingår en massa utrustning i standard bilen men jag räknar ju med att de ingår standard saker som regnsensor, automatisk avbländande backspegel, en OK stereo med BT möjlighet, mm. Skulle tro att alla här räknad med dessa prylar och jag har mycket svårt att tänka mig att Tesla skulle snåla på de.

Om jag sedan har råd till ännu mer extra utrustning så lär jag välja till ytterligare saker.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av LarsL »

boreno skrev:
bjelkeman skrev:
autonom tror jag inte förrän jag kan sova vid ratten, och det är lagligt, vilket kan dröja
Transportstyrelsen konstaterade i sin förstude från 2014 att autonom körning är tillåten så länge någon sitter bakom ratten. Att sova bakom ratten under autonom körning är inte ett lagbrott - men kommer så klart leda till en prejudicerande rättsprocess angående vem som bär ansvaret vid en olycka. Lagen förbjuder inte självkörande fordon, eftersom det inte fanns när den formulerades. Däremot är radiostyrda fordon förbjudna (eller snarare reglerade), vilket i praxis antagligen kommer innebära fjärrstyrda fordon i största allmänhet. I Sverige är de juridiska hindren för självkörande bilar överskattade, och ofta förväxlade med juridiska problem.

En rolig slutsats från förstudien är att lagen måste ändras så att det blir förbjudet att genomföra förarprov i en autonom bil.
Intressant!
Naturligtvis är det så att det inte är förbjudet eftersom systemet inte fanns när lagen skrevs.

Så vad är tillåtet? Det mesta så länge en ansvarig förare är på plats, verkar det som.
abc123
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 apr 2016 23:58

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av abc123 »

Must have:
- Vinterhjul, extravagant eller hur?

Nice to have beroende på pris:
- Beroende på batterikapacitet i basversionen så ett större batteri, typ en nivå upp från basnivån.
- Autopilot

Med andra ord, en basbil eller eventuellt en bil med lite större batteri (och möjligtvis awd) samt AP.

Hade jag kunnat välja utan hänsyn till ekonomi hade jag prioriterat maximalt potent drivlina, luftfjädring och bra fälgar/däck då jag gillar att köra och framförallt gillar prestandabilar.

Teslaköpet är överlag villkorat av hur möjligheterna att ladda hemma utkristalliserar sig, bor i en av de större städerna och passar tyvärr inte in i den grupp elbilsköpare som just nu kan ladda hemma eller på jobbet :(
Model Y RWD - 2024
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av Haglund »

Alternativet "Så grannarna klagar" saknas. :D

Nä, lite lullull behöver man ju. Tror nästa kommer bli fyrhjulsdriven, ha relativt stort batteri (kanske inte största) och massor av utrustning. Dragkrok behöver jag nog inte, men så mycket självkörning som möjligt, skinnklädsel, glastak och liknande är kul att ha. Stor stereo är ju alltid ett plus och hur man än vänder och vrider på kalkylen så lär den bli bättre på en Model 3 än på min nuvarande. Win-win!
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
port513
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 okt 2014 08:06
Ort: Staffanstorp

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av port513 »

Skulle frugan sticka så har jag i alla fall en miljöbil kvar ;)
Det borde väl dra till sig en nerdig kvinna i sådana fall.

Vi kommer troligen byta in vår nuvarande Subba om vi får bra pris för inbytet samt att vi inte tappar distansen alltför mycket.
Subban är en Boxer-CNG 2014 och så välompysslad att den borde skämmas ;)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av Kalle »

Billigaste billiga för att jag ska ha råd.
Får ja pengar över är följande prio som gäller:
1. Aauto pilot
2.större batteri
3. Allt annat lulllull

Får man ingen HUD eller instrumentkluster i standard utförande så blir det nog ingen Model 3 för mig.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av StefL »

Vad mig anbelangar är det jag prioriterar räckvidd, komfort och utrymmen - allt annat är bonus.
Ärligt talat vill jag helst se den färdiga bilen i verkligheten och provköra den innan jag beställer. Har man inte löst frågan med "brevinkastet" till baklucka kan det faktistk bli en dealbreaker - hoppas fortfarande på en halvkombilucka även om det kanske är ett fåfängt hopp...
Har någon gång tidigare prioriterat extra tillval ungefär så här:
Större batteri
Dragkrok (främst för att kunna transportera cyklar, kan funka med en taklösning annars)
Vinterpaket
Dual Drive.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av mati »

StefL skrev:
Har man inte löst frågan med "brevinkastet" till baklucka kan det faktistk bli en dealbreaker - hoppas fortfarande på en halvkombilucka även om det kanske är ett fåfängt hopp...
Vi kanske ska bilda en intresseförening. ;) Jag hoppas fortfarande lite smått optimistiskt att det där brevinkastet bara var en tillfällig nödlösning som togs fram för att kunna visa en fungerande bil på eventet, men den färdiga bilen kommer att få en riktig baklucka som Model S. Annars är Model 3 lika intressant för mig som en fossilbil. Jag kunde sträcka mig så långt att jag accepterade en bil utan dragkrok (min Model S alltså), men skulle jag inte längre få plats med vovvarna i bilen så är det en dealbreaker såklart. Tyvärr är man helt utan valmöjlighet då. Model X är på tok för dyr. Model S också, såvida man inte behåller den nuvarande bilen jättelänge, dessutom har den ingen dragkrok, Model 3 är obrukbar pga igensatt baklucka. Alla andra elbilar är mer eller mindre skräp... Vad gör man då? :cry:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av StefL »

mati skrev:
StefL skrev:
Har man inte löst frågan med "brevinkastet" till baklucka kan det faktistk bli en dealbreaker - hoppas fortfarande på en halvkombilucka även om det kanske är ett fåfängt hopp...
Vi kanske ska bilda en intresseförening. ;) Jag hoppas fortfarande lite smått optimistiskt att det där brevinkastet bara var en tillfällig nödlösning som togs fram för att kunna visa en fungerande bil på eventet, men den färdiga bilen kommer att få en riktig baklucka som Model S. Annars är Model 3 lika intressant för mig som en fossilbil. Jag kunde sträcka mig så långt att jag accepterade en bil utan dragkrok (min Model S alltså), men skulle jag inte längre få plats med vovvarna i bilen så är det en dealbreaker såklart. Tyvärr är man helt utan valmöjlighet då. Model X är på tok för dyr. Model S också, såvida man inte behåller den nuvarande bilen jättelänge, dessutom har den ingen dragkrok, Model 3 är obrukbar pga igensatt baklucka. Alla andra elbilar är mer eller mindre skräp... Vad gör man då? :cry:
Ja, jag har i grunden en alldeles för praktisk syn på bilägande. Visserligen delar jag den med väldigt många i vårt kombitäta land, men vi utgör ändå en försvinnande del av världsmarknaden så man ska nog inte hoppas att en tillverkare i en annan världsdel ska ta för stor hänsyn just till oss. Samtidigt har jag lite svårt att förstå varför man inte skulle göra Model 3 till en hatchback när Model S är det och fördelarna är så uppenbara. Det enda argumentet jag hört från Tesla är att det skulle påverka huvudutrymmet i baksätet negativt då man vill få in den "hela" glasskivan i taket och slippa en tvärbalk, men jag är ärligt talat tveksam till om glastaket kommer att vara standard. Personligen avstår jag det gärna om jag får en hatchbacklucka istället :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av chaffis75 »

StefL skrev:
mati skrev:
StefL skrev:
Har man inte löst frågan med "brevinkastet" till baklucka kan det faktistk bli en dealbreaker - hoppas fortfarande på en halvkombilucka även om det kanske är ett fåfängt hopp...
Vi kanske ska bilda en intresseförening. ;) Jag hoppas fortfarande lite smått optimistiskt att det där brevinkastet bara var en tillfällig nödlösning som togs fram för att kunna visa en fungerande bil på eventet, men den färdiga bilen kommer att få en riktig baklucka som Model S. Annars är Model 3 lika intressant för mig som en fossilbil. Jag kunde sträcka mig så långt att jag accepterade en bil utan dragkrok (min Model S alltså), men skulle jag inte längre få plats med vovvarna i bilen så är det en dealbreaker såklart. Tyvärr är man helt utan valmöjlighet då. Model X är på tok för dyr. Model S också, såvida man inte behåller den nuvarande bilen jättelänge, dessutom har den ingen dragkrok, Model 3 är obrukbar pga igensatt baklucka. Alla andra elbilar är mer eller mindre skräp... Vad gör man då? :cry:
Ja, jag har i grunden en alldeles för praktisk syn på bilägande. Visserligen delar jag den med väldigt många i vårt kombitäta land, men vi utgör ändå en försvinnande del av världsmarknaden så man ska nog inte hoppas att en tillverkare i en annan världsdel ska ta för stor hänsyn just till oss. Samtidigt har jag lite svårt att förstå varför man inte skulle göra Model 3 till en hatchback när Model S är det och fördelarna är så uppenbara. Det enda argumentet jag hört från Tesla är att det skulle påverka huvudutrymmet i baksätet negativt då man vill få in den "hela" glasskivan i taket och slippa en tvärbalk, men jag är ärligt talat tveksam till om glastaket kommer att vara standard. Personligen avstår jag det gärna om jag får en hatchbacklucka istället :D
Jag ser också väldigt praktik på bilägande och jo bagaget skulle kunna vara en deal breaker för mig också men jag vill såklart se den först.
Någon som vet på hur reaktionerna på bagaget är i övriga världen, har de varit mycket kritik? Som jag ser de så borde ju Tesla lyssna och anpassa sig om kritiken varit hård i många regioner men är de bara vi i Sverige som har en åsikt om de så lär de inte bli någon förändring.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av jonas »

Bra drag är det viktigaste!
Krok och massor av effekt vill jag ha :-)
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av mati »

Jag har väl sett några kommentarer angående brevinkastet, och Elon har ju lovat ändring. Frågan är bara om det är enbart luckan som har blivit lite större eller om hela konceptet har förändrats. Jag kan åtminstone säga såhär att världens alla hundägare inte är nöjda och många kommer inte att köpa en Model 3 utan vettig baklucka. Baksätet funkar liksom inte riktigt lika bra.
Det är ju inget svenskt fenomen heller, det finns ganska mycket folk med hundar runtom i världen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag har väl sett några kommentarer angående brevinkastet, och Elon har ju lovat ändring. Frågan är bara om det är enbart luckan som har blivit lite större eller om hela konceptet har förändrats. Jag kan åtminstone säga såhär att världens alla hundägare inte är nöjda och många kommer inte att köpa en Model 3 utan vettig baklucka. Baksätet funkar liksom inte riktigt lika bra.
Det är ju inget svenskt fenomen heller, det finns ganska mycket folk med hundar runtom i världen.
Det är ju detta som är problemet med att det finns så få vettiga elbilar att välja mellan. Nu är det så att Tesla har förväntan på sig att fylla allas behov. Med tanke på att M3 ska vara så billig som möjligt att tillverka så tror jag inte att de kommer att erbjuda olika bakluckevarianter, så det ska bli väldigt intressant att se vad Elon menade när twittrade att problemet med bakluckan var löst.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av Surfaren »

Förvisso gammal tråd men...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =37&t=2884

Jag hade tidigare kryssat i allt utom hifi. Nu tog jag bort min bock för köldpaket, i nuvarande prisläge är det inte alls värt.

Det har ju kommit ut lite mer sen den tråden skapades. Jag vill nog ha P utan L om det finns, för att hålla i pengarna en gnutta, och i övrigt ungefär hälften av tillvalen och största batteriet (men det lär det bli ändå om det blir en P).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av dstr »

I mitt fall kommer den ersätta P85D eller en Fiat 500.

Pris, prestanda och utrustningsnivåer kommer att styra rätt mkt.

Antingen blir det allt, eller den enklare med dragkrok.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
I mitt fall kommer den ersätta P85D eller en Fiat 500.

Pris, prestanda och utrustningsnivåer kommer att styra rätt mkt.

Antingen blir det allt, eller den enklare med dragkrok.
Perfekt, en till P85D till salu framöver :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av Laban »

StefL skrev:
Samtidigt har jag lite svårt att förstå varför man inte skulle göra Model 3 till en hatchback när Model S är det och fördelarna är så uppenbara. Det enda argumentet jag hört från Tesla är att det skulle påverka huvudutrymmet i baksätet negativt då man vill få in den "hela" glasskivan i taket och slippa en tvärbalk, men jag är ärligt talat tveksam till om glastaket kommer att vara standard. Personligen avstår jag det gärna om jag får en hatchbacklucka istället :D
Huvudutrymmet bak blir väl betydligt bättre med plåttak om man slipper tvärbalken ? Förutom det så bör det vara billigare samt enklare produktionsmässigt. Det sistnämnda väldigt viktigt för Tesla i detta fall.

Hade alla konkurrenter haft hatchback hade det kanske varit en nackdel konkurrensmässigt men så är inte fallet. Tvärtom så har ingen av dem hatchback, BMW 3 serien, Audi A4 exempelvis. Världens mest sålda bil, Toyota Corolla , har inte hatchback. Det finns förstås orsaker till det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av Alexander »

All in!
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av 18650 »

Alexander skrev:
All in!
Enda svaret som garanterat är rätt. Alla andra gissar på mellanvarianter som vi inte vet kommer finnas. :lol:
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket extra kommer du utrusta din M3 med?

Inlägg av Kilowatt »

18650 skrev:
Alexander skrev:
All in!
Enda svaret som garanterat är rätt. Alla andra gissar på mellanvarianter som vi inte vet kommer finnas. :lol:
Ja, på sätt och vis har du ju rätt. Man går väl alltid i princip "all in". Tyvärr är det sällan tillvalslistan som sätter begränsningen utan plånboken...;)

Jag hoppas verkligen att dragkrok och en PXXD-version kommer finnas. Efter de två kryssen får man se vad som ryms i kalkylen!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar