Det är nog helt säkert en amerikanskspeccad bil så den har nog inget av europeiskanpassade grejer.martin3 skrev:Gissar också på eftermonterat dimljus. Vore intressant att se foto med öppen laddlucka för att se om de har klämt in en CCS kontakt. Men har de inte hunnit göra en baklycka med dimljus så lär de väl inte vara klara med ev. CCS heller.HelectriC skrev:Vad skådar mitt östra öga i mitten bak långt ner? Dragkroksfäste?
Edit: kan iofs vara dimljus som dom var tvungna att eftermontera då de amerikanska inte har dimljus bak.
Model 3 spotting
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 spotting
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 spotting
Fast de lär inte behöva sätta dimljus på en enstaka inregistrerad testbil.HelectriC skrev:Det är nog helt säkert en amerikanskspeccad bil så den har nog inget av europeiskanpassade grejer.martin3 skrev:Gissar också på eftermonterat dimljus. Vore intressant att se foto med öppen laddlucka för att se om de har klämt in en CCS kontakt. Men har de inte hunnit göra en baklycka med dimljus så lär de väl inte vara klara med ev. CCS heller.HelectriC skrev:Vad skådar mitt östra öga i mitten bak långt ner? Dragkroksfäste?
Edit: kan iofs vara dimljus som dom var tvungna att eftermontera då de amerikanska inte har dimljus bak.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
Men vänta nu. Hur var det egentligen när första Model X:en kom till Europa? Visst var det så att den transporterades runt så att de som beställt åtminstone fick provsitta? Men att det var en amerikansk bil som inte fick köras här?
Kan minnas fel... men om jag minns rätt är det lite underligt att det kör omkring en Model 3 med skylt och allt redan nu. Det skulle ju vara så krångligt att få allt godkänt etc.
Kan minnas fel... men om jag minns rätt är det lite underligt att det kör omkring en Model 3 med skylt och allt redan nu. Det skulle ju vara så krångligt att få allt godkänt etc.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Model 3 spotting
Om man läser i kommentarerna på Electrek så framgår det att bilen i Holland har luftfjädring enligt uppgifterna registrerade i bilregistret.
Re: Model 3 spotting
Första Model X i Sverige var mycket riktigt en amerikansk som inte fick köra här. Premiärvisningen var 29 mars 2016, dvs ca halvåret efter första leveranserna i USA och 4 månader före de första leveranserna i Sverige. Den hade visats upp i Norge före den kom till Sverige.Andersen skrev:Men vänta nu. Hur var det egentligen när första Model X:en kom till Europa? Visst var det så att den transporterades runt så att de som beställt åtminstone fick provsitta? Men att det var en amerikansk bil som inte fick köras här?
Kan minnas fel... men om jag minns rätt är det lite underligt att det kör omkring en Model 3 med skylt och allt redan nu. Det skulle ju vara så krångligt att få allt godkänt etc.
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-x-i-sverige/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 spotting
Fick och fick. Den hade kunnat köras med saluvagnsskylt, men man ville nog inte göra det i första vändan. Senare hade man en amerikansk för provkörning i Mall of Scandinavia, med saluvagnsskylt, innan europeiska leveranser kom igång.Svenssons skrev:Första Model X i Sverige var mycket riktigt en amerikansk som inte fick köra här. Premiärvisningen var 29 mars 2016, dvs ca halvåret efter första leveranserna i USA och 4 månader före de första leveranserna i Sverige. Den hade visats upp i Norge före den kom till Sverige.Andersen skrev:Men vänta nu. Hur var det egentligen när första Model X:en kom till Europa? Visst var det så att den transporterades runt så att de som beställt åtminstone fick provsitta? Men att det var en amerikansk bil som inte fick köras här?
Kan minnas fel... men om jag minns rätt är det lite underligt att det kör omkring en Model 3 med skylt och allt redan nu. Det skulle ju vara så krångligt att få allt godkänt etc.
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-x-i-sverige/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
Vi var nog många som ville provköra bilen men vi fick inte av Tesla, bilen fick inte köras här.bylund skrev:Fick och fick. Den hade kunnat köras med saluvagnsskylt, men man ville nog inte göra det i första vändan. Senare hade man en amerikansk för provkörning i Mall of Scandinavia, med saluvagnsskylt, innan europeiska leveranser kom igång.
Jag hade dock redan varit inne i Design Studion och lagt beställningen innan jag fick se den på riktigt den 29:e mars så det spelade kanske ingen roll att jag inte fick köra den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 spotting
Ok, fick inte köras här för Tesla kan jag gå med påSvenssons skrev:Vi var nog många som ville provköra bilen men vi fick inte av Tesla, bilen fick inte köras här.bylund skrev:Fick och fick. Den hade kunnat köras med saluvagnsskylt, men man ville nog inte göra det i första vändan. Senare hade man en amerikansk för provkörning i Mall of Scandinavia, med saluvagnsskylt, innan europeiska leveranser kom igång.
Jag hade dock redan varit inne i Design Studion och lagt beställningen innan jag fick se den på riktigt den 29:e mars så det spelade kanske ingen roll att jag inte fick köra den.
Men inte att det skulle vara ett myndighetsproblem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
Fel typ strålkastare på USA bilar, för lite svaga, därför får den inte köras här, helbilsgodkänd etc
ms 76132 "Eleamore"
Re: Model 3 spotting
För att sälja dem är det ett problem. Att registrera in ett testexemplar av Model 3 för eget bruk är kanske inte ett problem, även om jag inte kan de nederländska reglerna.
Att byta strålkastare är nog inte ett problem för Tesla om det skulle behövas, men jag tror inte att det skulle behövas för att köra på saluvagnslicens, om det fortfarande är Model X:en vi pratar om.
Att byta strålkastare är nog inte ett problem för Tesla om det skulle behövas, men jag tror inte att det skulle behövas för att köra på saluvagnslicens, om det fortfarande är Model X:en vi pratar om.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
Skapar intresse!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
Mmm, det är en bra fråga. Vad den gör på vägarna vet jag inte. Kanske vill de bara kolla hur eurospecen funkar, men det borde gå att testa även på hemmaplan.icreate skrev:Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Är det någon som sett något besked från Tesla om vilken tull som gäller för Model 3?
Min förhoppning är att våra bilar skall få mellanlanda i Tilburg (precis som S och X), så att vi får den lägre tullen på 5% istf 10%. Kanske ger man fabriken riktiga bilar att skruva på, för att förbereda sig.
5% extra tull motsvarar 6,25% prispåslag eftersom moms läggs ovanpå tullen.
På en bil för 50000 USD blir det 25000 kr extra om vi räknar med en dollarkurs på 8 kr.
Re: Model 3 spotting
Fast det är ju även en kostnad för montering, så det är ju frågan hur mycket dyrare det är att slutmontera i Tilburg som avgör om det är värt det eller inte. Besparingen är alltså mindre än 25 000 kr.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
35.000dollar =280.000kr +14.000kr i tull=294.000kr.
Plus moms=367.500kr.
Minus 60.000kr i miljöbilsstöd.
Netto 307.500kr.
Ett fynd om du frågar mig
Plus moms=367.500kr.
Minus 60.000kr i miljöbilsstöd.
Netto 307.500kr.
Ett fynd om du frågar mig
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model 3 spotting
Plus åtminstone frakt, slutmontering och vagnskadeförsäkring.Zalman3 skrev:35.000dollar =280.000kr +14.000kr i tull=294.000kr.
Plus moms=367.500kr.
Minus 60.000kr i miljöbilsstöd.
Netto 307.500kr.
Ett fynd om du frågar mig
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
Glöm inte frakt från USA, frakt från Holland och vagnskadegaranti. Säkert nåt annat också som jag glömt.Zalman3 skrev:35.000dollar =280.000kr +14.000kr i tull=294.000kr.
Plus moms=367.500kr.
Minus 60.000kr i miljöbilsstöd.
Netto 307.500kr.
Ett fynd om du frågar mig
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 spotting
Några saker redan nämnda, lägger till att verkstads personal behöver utbildas och lära sig meka med bilen.icreate skrev:Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Model 3 spotting
Fast det måste den knappast köras omkring på vägarna för.Limbster skrev:Några saker redan nämnda, lägger till att verkstads personal behöver utbildas och lära sig meka med bilen.icreate skrev:Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
Jo nästan, visst kan man hyra en bana för att utbilda personal vid varje tillfällen men det är enormt med slöseri med tid och pengar för Teslabylund skrev:Fast det måste den knappast köras omkring på vägarna för.Limbster skrev:Några saker redan nämnda, lägger till att verkstads personal behöver utbildas och lära sig meka med bilen.icreate skrev:Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Model 3 spotting
Så sant, så sant!bylund skrev:Fast det är ju även en kostnad för montering, så det är ju frågan hur mycket dyrare det är att slutmontera i Tilburg som avgör om det är värt det eller inte. Besparingen är alltså mindre än 25 000 kr.
Re: Model 3 spotting
För att lära sig meka med bilen?Limbster skrev:Jo nästan, visst kan man hyra en bana för att utbilda personal vid varje tillfällen men det är enormt med slöseri med tid och pengar för Teslabylund skrev:Fast det måste den knappast köras omkring på vägarna för.Limbster skrev:Några saker redan nämnda, lägger till att verkstads personal behöver utbildas och lära sig meka med bilen.icreate skrev:Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
Om man tittar på prissättningen av tillval ser det ut som att man räknar med en kurs strax över 8,20kr/USD (vilket också låg väldigt nära den kurs som gällde när man gjorde den senaste prisjusteringen i Sverige i juli).HelectriC skrev:Glöm inte frakt från USA, frakt från Holland och vagnskadegaranti. Säkert nåt annat också som jag glömt.Zalman3 skrev:35.000dollar =280.000kr +14.000kr i tull=294.000kr.
Plus moms=367.500kr.
Minus 60.000kr i miljöbilsstöd.
Netto 307.500kr.
Ett fynd om du frågar mig
Använder man den kursen verkar det som att man på basbilen lägger på ca 110' kr i Sverige för att täcka posterna som ni nämner. Om det är rimligt kan man diskutera, men i våras var tillägget ca 20'-25' kr mindre. Kanske betyder det att det finns utrymme för lite större prissänkningar framöver (utöver att dollarn sjunkit 25 öre sedan sist).
Hoppas verkligen att påslaget blir bra mycket lägre för Model 3 när den kommer.