Model 3 spotting
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 spotting
Ser inte så kul ut!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Model 3 spotting
Hur ser skyltarna ut? Hade varit intressant att se.mati skrev:Det är det här jag menar, dessutom sitter kabeln på baksidan på laddaren. Att den där rullstolsbilen stod mellan två parkeringsrutor och vägrade att flytta på sig gör saken inte mycket bättre.
Tesla Model Y
Re: Model 3 spotting
nej fy, jag irreterar mig med leafen varje gång jag måste köra med nosen in i parkeringsluckorna. hål i huvudet. att ha laddluckan bak är bättre, mycket bättre att backa in när man parkerar.mati skrev:Tank-lucka. Bortsett från det så tycker jag att lösningen i Leaf och Zoe med laddluckan i nosen är betydligt bättre än Teslans lösning på sidan. Tillgängligheten är avsevärt mycket bättre.Jerker skrev:Nissan Leafmati skrev:Det ser ut så. Ovanligt. Finns det bilar där tankluckan går rakt upp?Jerker skrev:Laddluckan öppnas rakt upp, eller?
Edit: Menade du fossilbilar?
Re: Model 3 spotting
Ja de verkar ha tagit i litegrann för att ha större flexibilitet när det gäller laddning. Suveränt om man får en CCS kontakt med på köpet. Eller varför inte CCS (övre delen Tesla kompatibel) + Chademochaffis75 skrev:Ja ser ju ut som den svänger upp, ser smart ut då luckan försvinner en bit från den stora CCS kontakten (eller hur de nu blir) bara mekaniken inte blir för känslig och går sönder lätt.Jerker skrev:Laddluckan öppnas rakt upp, eller?
Hade ju vara underbart att få flexibiliteten med Tesla super charge och CCS som finns lite överallt. Fanns någon tråd här någonstans som t.ex. visade en laddplats (i Tyskland tror jag) med 4 snabbladdare där alla hade CCS men bara en var kombo CCS/chademo.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 spotting
Ärligt så vill jag hellre ha den snygga lösningen som är på S och x en en stor lucka och ett elskåp bakomLaban skrev:Ja de verkar ha tagit i litegrann för att ha större flexibilitet när det gäller laddning. Suveränt om man får en CCS kontakt med på köpet. Eller varför inte CCS (övre delen Tesla kompatibel) + Chademochaffis75 skrev:Ja ser ju ut som den svänger upp, ser smart ut då luckan försvinner en bit från den stora CCS kontakten (eller hur de nu blir) bara mekaniken inte blir för känslig och går sönder lätt.Jerker skrev:Laddluckan öppnas rakt upp, eller?
Hade ju vara underbart att få flexibiliteten med Tesla super charge och CCS som finns lite överallt. Fanns någon tråd här någonstans som t.ex. visade en laddplats (i Tyskland tror jag) med 4 snabbladdare där alla hade CCS men bara en var kombo CCS/chademo.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 spotting
Det är två skyltar med parkeringsförbud som gäller ej bilar som laddar i högst en timme, en skylt bredvid min bil, den andra syns bakom laddaren. Den tredje skylten lägst ut är handikapparkering. Golfen står alltså till hälften rätt så att säga.gellerstam skrev:Hur ser skyltarna ut? Hade varit intressant att se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Model 3 spotting
Laddning på EU modell är ju enklare än på usa modell. Ingen standard passar ju mot teslas egna US-uttag utan adaprer. USA chademo plus tesla. EU ccs(som passar mot suc)???!
Hur laddar man i stan i US? Finns inte type 2? Sladd type 2 till tesla?
Hur laddar man i stan i US? Finns inte type 2? Sladd type 2 till tesla?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Model 3 spotting
Typ 1 är vanligt i Nordamerika.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
mmm... ja de där har jag aldrig tänkt på. De måste ju vara ett stort problem i USA? Kan de bara ladda på Tesla destinations laddare eller finns de typ 2 kablar precis som till leaf (typ2 till typ1), dvs från typ2 kontakt till tesla kontakt?18650 skrev:Laddning på EU modell är ju enklare än på usa modell. Ingen standard passar ju mot teslas egna US-uttag utan adaprer. USA chademo plus tesla. EU ccs(som passar mot suc)???!
Hur laddar man i stan i US? Finns inte type 2? Sladd type 2 till tesla?
Får säga att de känns som en stor fördel att man har typ2 standarden i Europa då vi åtminstone kan dela destinations laddare (nästan) helt fritt med andra bilar, in med CCS kontakten också så kan vi även dela dessa laddare utan en fet adapter som man ska köpa men framförallt dra runt på överallt.
Synd bara att andra märken inte kan använda teslas laddnätverk
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 spotting
Man får vålda rätt bra om den skall passa i en Tesla.bylund skrev:Typ 1 är vanligt i Nordamerika.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Model 3 spotting
Ja, jag har liksom aldrig förstått hypen kring destinationsladdare. Men det hänger kanske ihop med Teslas egna udda kontakt i USA och att type 2 till Tesla kontakt inte finns?chaffis75 skrev:mmm... ja de där har jag aldrig tänkt på. De måste ju vara ett stort problem i USA? Kan de bara ladda på Tesla destinations laddare eller finns de typ 2 kablar precis som till leaf (typ2 till typ1), dvs från typ2 kontakt till tesla kontakt?18650 skrev:Laddning på EU modell är ju enklare än på usa modell. Ingen standard passar ju mot teslas egna US-uttag utan adaprer. USA chademo plus tesla. EU ccs(som passar mot suc)???!
Hur laddar man i stan i US? Finns inte type 2? Sladd type 2 till tesla?
Får säga att de känns som en stor fördel att man har typ2 standarden i Europa då vi åtminstone kan dela destinations laddare (nästan) helt fritt med andra bilar, in med CCS kontakten också så kan vi även dela dessa laddare utan en fet adapter som man ska köpa men framförallt dra runt på överallt.
Synd bara att andra märken inte kan använda teslas laddnätverk
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Model 3 spotting
Laddlucka öht lär vara tillägg... iaf för oss i Europa. Ferrari 458 saknar tanklock, och ändå skvätter det inte ur någon bensin. Tesla borde nog kunna hålla elektronerna kvar i batteriet utan laddlucka också.Surfaren skrev:Haha, jag tänkte precis den tanken. Kanske bara på alla D-bilar? Vad tror dstr?gellerstam skrev:Själv öppnande och stängande laddlucka?
Seriöst så känns det inte helt klart. Ska man jaga kostnader så är det självklart ett manuellt lock. Men ska bilarna kunna åka runt själva och ladda så krävs det något motordrivet - eller ingen lucka alls.
Re: Model 3 spotting
En robotarm kan väl öppna en lucka ?dstr skrev:Men ska bilarna kunna åka runt själva och ladda så krävs det något motordrivet - eller ingen lucka alls.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 spotting
Nej, man använder medföljande adapter. I Nordamerika alltså.18650 skrev:Man får vålda rätt bra om den skall passa i en Tesla.bylund skrev:Typ 1 är vanligt i Nordamerika.
Medling fungerar ibland bättre än våld...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
I Nordamerika har de Typ 1 och Tesla har en liten smidig adapter mellan den och sitt uttag.
CCS i USA är en Typ 1 med två stift under på samma sätt som den europeiska.
Det skulle kanske funka med ett Tesla uttag och en Chademo under luckan med det är knappt. Det ser ju inte ut som att det skulle vara så på bilen på bilden i alla fall. Men ett CCS skulle få plats ganska bekvämt, hoppas på det till EU åtminstone.
CCS i USA är en Typ 1 med två stift under på samma sätt som den europeiska.
Det skulle kanske funka med ett Tesla uttag och en Chademo under luckan med det är knappt. Det ser ju inte ut som att det skulle vara så på bilen på bilden i alla fall. Men ett CCS skulle få plats ganska bekvämt, hoppas på det till EU åtminstone.
Re: Model 3 spotting
Har för mig att de måste va en lucka över typ 2 enligt nån eu lagdstr skrev:Laddlucka öht lär vara tillägg... iaf för oss i Europa. Ferrari 458 saknar tanklock, och ändå skvätter det inte ur någon bensin. Tesla borde nog kunna hålla elektronerna kvar i batteriet utan laddlucka också.Surfaren skrev:Haha, jag tänkte precis den tanken. Kanske bara på alla D-bilar? Vad tror dstr?gellerstam skrev:Själv öppnande och stängande laddlucka?
Seriöst så känns det inte helt klart. Ska man jaga kostnader så är det självklart ett manuellt lock. Men ska bilarna kunna åka runt själva och ladda så krävs det något motordrivet - eller ingen lucka alls.
Re: Model 3 spotting
Kanske en inre lucka. Jag har det på Zoen.Kalle skrev:Har för mig att de måste va en lucka över typ 2 enligt nån eu lagdstr skrev:Laddlucka öht lär vara tillägg... iaf för oss i Europa. Ferrari 458 saknar tanklock, och ändå skvätter det inte ur någon bensin. Tesla borde nog kunna hålla elektronerna kvar i batteriet utan laddlucka också.Surfaren skrev:Haha, jag tänkte precis den tanken. Kanske bara på alla D-bilar? Vad tror dstr?gellerstam skrev:Själv öppnande och stängande laddlucka?
Seriöst så känns det inte helt klart. Ska man jaga kostnader så är det självklart ett manuellt lock. Men ska bilarna kunna åka runt själva och ladda så krävs det något motordrivet - eller ingen lucka alls.
Re: Model 3 spotting
Nissan Leaf har 3st luckor.Jerker skrev:Kanske en inre lucka. Jag har det på Zoen.Kalle skrev:Har för mig att de måste va en lucka över typ 2 enligt nån eu lagdstr skrev:Laddlucka öht lär vara tillägg... iaf för oss i Europa. Ferrari 458 saknar tanklock, och ändå skvätter det inte ur någon bensin. Tesla borde nog kunna hålla elektronerna kvar i batteriet utan laddlucka också.Surfaren skrev:Haha, jag tänkte precis den tanken. Kanske bara på alla D-bilar? Vad tror dstr?gellerstam skrev:Själv öppnande och stängande laddlucka?
Seriöst så känns det inte helt klart. Ska man jaga kostnader så är det självklart ett manuellt lock. Men ska bilarna kunna åka runt själva och ladda så krävs det något motordrivet - eller ingen lucka alls.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Model 3 spotting
Första bilden på en Model 3 med takräcken
https://electrek.co/2017/05/24/tesla-mo ... roof-rack/
Edit: Jerker han visst före
https://electrek.co/2017/05/24/tesla-mo ... roof-rack/
Edit: Jerker han visst före
Re: Model 3 spotting
Med en hårsmån!vigge50 skrev:Första bilden på en Model 3 med takräcken
Edit: Jerker han visst före
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model 3 spotting
Påminner faktiskt om Model X mulan Tesla hade en gång i tiden!
http://teslaclubsweden.se/konstiga-syne ... stationer/
Kan det redan vara en Model Y mula?
http://teslaclubsweden.se/konstiga-syne ... stationer/
Kan det redan vara en Model Y mula?
Re: Model 3 spotting
Najs, Takbatteri!TiborBlomhall skrev:Påminner faktiskt om Model X mulan Tesla hade en gång i tiden!
http://teslaclubsweden.se/konstiga-syne ... stationer/
Kan det redan vara en Model Y mula?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178