Model 3 spotting
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 spotting
Japp
3.2.0 var det och jag la in den i morse...
3.2.0 var det och jag la in den i morse...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 spotting
Verkar som det är mittmotor på model 3. Så väghållningen kommer vara utmärkt
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 spotting
En vad ser ut att vara nederländskregistrerad Model 3 spottad vid Stuttgarts servicecenter.
https://twitter.com/UlricDabe/status/911300497709178880
https://twitter.com/UlricDabe/status/911300497709178880
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 spotting
Fossilbilstänkfrippan skrev:Verkar som det är mittmotor på model 3. Så väghållningen kommer vara utmärkt
Model Y P
Model S P
Model S P
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 spotting
Man får väl införa beteckningen "mittbatteribil" i stället för "mittmotorbil".
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Model 3 spotting
Men det är inte motorn i en elbil som står för den stora vikten som måste placeras rätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 spotting
Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.frippan skrev:Man har väl ändå motor på elbilar?
Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".
Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model 3 spotting
Klart det inte har så stor roll var man placerar motorn i en elbil jämfört med en fossilbil. Men hur som helst är det mittmotor. Vare sig det har någon betydelse eller inte.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Model 3 spotting
Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.Nicke Nyfiken skrev:Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.frippan skrev:Man har väl ändå motor på elbilar?
Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".
Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället.
Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 spotting
Precis. En bil med massan placerad som hos en skivstång med viktskivor i ändarna får ett större tröghetsmoment än en där massan koncentrerats nära tyngdpunkten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Model 3 spotting
vad är det som väger mest här?
Motor med all koppar och hjulupphängning mm lär ju väga sina kg, men Batteriet?
Finns någon info om hur många kg för de större delarna, även karossen?
Mvh
Motor med all koppar och hjulupphängning mm lär ju väga sina kg, men Batteriet?
Finns någon info om hur många kg för de större delarna, även karossen?
Mvh
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Re: Model 3 spotting
OM du ökar massans avstånd från tpc med 2 så blir tröghetsmomentet 4ggr större. Men om du ökar massan till det dubbla så är det bara dubbla tröghetsmomentet.snowtroll skrev:vad är det som väger mest här?
Motor med all koppar och hjulupphängning mm lär ju väga sina kg, men Batteriet?
Finns någon info om hur många kg för de större delarna, även karossen?
Mvh
Det är alltså ett kvadratiskt förhållande till avståndet men endast linjärt med vikten.
det är alltså viktigare att massan är placerad centralt än att det är rätt viktfördelning.
Jz=m*a²/2
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Model 3 spotting
Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3
Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...
Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 spotting
Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.jonas skrev:Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.Nicke Nyfiken skrev:Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.frippan skrev:Man har väl ändå motor på elbilar?
Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".
Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället.
Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model 3 spotting
Det kommer dem med all säkerhet att göraheron skrev:Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3
Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 spotting
Christian har nog full koll på läget, gissar att frågeställaren ställt fel fråga eller inte förstått svaret.Nicke Nyfiken skrev:Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.jonas skrev:Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.Nicke Nyfiken skrev:Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.frippan skrev:Man har väl ändå motor på elbilar?
Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".
Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället.
Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
För att förtydliga jag säger inte emot viktfördelningen utan påpekar bara att det är viktigare att massan är så nära tpc som möjligt. Av bl.a samma anledning är navmotorer någon man verkligen inte vill ha på en snabbgående bil. Långsamtgående fordon har däremot en fördel av att ha motorer i naven. Vad gäller elmotorn i elbil borde även den sitta i i tpc för optimalt uppträdande. Praktiskt är det ju svårt att ha allt helt i tpc, sen är det ju inte en banracingbil man bygger.
Det är ju framförallt undanmanövrar och att häva sladdar som blir svårare om massan sitter långt från tyngdpunkten även om viktfördelningen är optimal 48/52.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 spotting
Vi pratar här om en motor på gissningsvis 30 kg. Om den är förskjuten någon decimeter så den sitter precis framför istället för precis bakom bakaxeln tror jag spelar mindre roll totalt sett för hur bilen uppträder vid en undanmanöver. Passagerarnas antal och placering i bilen lär påverkar mer, även om de sitter närmare tpc.jonas skrev:Christian har nog full koll på läget, gissar att frågeställaren ställt fel fråga eller inte förstått svaret.Nicke Nyfiken skrev:Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.jonas skrev:Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.Nicke Nyfiken skrev:Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.frippan skrev:Man har väl ändå motor på elbilar?
Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".
Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället.
Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
För att förtydliga jag säger inte emot viktfördelningen utan påpekar bara att det är viktigare att massan är så nära tpc som möjligt. Av bl.a samma anledning är navmotorer någon man verkligen inte vill ha på en snabbgående bil. Långsamtgående fordon har däremot en fördel av att ha motorer i naven. Vad gäller elmotorn i elbil borde även den sitta i i tpc för optimalt uppträdande. Praktiskt är det ju svårt att ha allt helt i tpc, sen är det ju inte en banracingbil man bygger.
Det är ju framförallt undanmanövrar och att häva sladdar som blir svårare om massan sitter långt från tyngdpunkten även om viktfördelningen är optimal 48/52.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model 3 spotting
Och jag som trodde den här tråden handlade om nya bilder och intryck av Model 3. Tänks å fel jag hade.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 spotting
Bod skrev:Och jag som trodde den här tråden handlade om nya bilder och intryck av Model 3. Tänks å fel jag hade.
Redan efter en handfull inlägg brukar trådarna hamna rejält OT på det här forumet.
Så vad förväntar du dig när tråden har drygt 1000 inlägg.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model 3 spotting
Säkert innan M3 börjar levereras, med dom nya cellerna och dragkrokheron skrev:Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3
Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 spotting
Tesla Model 3 - First Look at the Touchscreen - OCDetailing©
https://www.youtube.com/watch?v=uw-kxUU9YY0
https://www.youtube.com/watch?v=uw-kxUU9YY0
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 spotting
Tyvärr borttaget...ollnybb skrev:Tesla Model 3 - First Look at the Touchscreen - OCDetailing©
https://www.youtube.com/watch?v=uw-kxUU9YY0
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 spotting
Ny uppladdning?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.