Model 3 spotting
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 spotting
Det lutar åt blå i dagsläget. Sen tycker jag att originalfälgarna är riktigt snygga:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 spotting
Håller med! Sjukt snygga plus bättre komfort & längre räckvidd än 19" så mycket värde för pengarna med standard fälg.Laban skrev:Det lutar åt blå i dagsläget. Sen tycker jag att originalfälgarna är riktigt snygga:
Re: Model 3 spotting
Jag tycker ju den röda är sjukt snygg... men man har väl tyvärr ganska gott om tid på sig att bestämma färg.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 spotting
Sjukt snygga fälgar känns som dagens overstatement, men visst, de går ju köra med utan att skämmas åtminstone
Re: Model 3 spotting
Dom är snygga, men ser man bilen i profil så är dom väl små. Hjulhusen är ju enorma i jämförelse.lobbin skrev:Sjukt snygga fälgar känns som dagens overstatement, men visst, de går ju köra med utan att skämmas åtminstone
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 spotting
Visst, det ser lite sämre ut när man ser den i profil på lite avstånd:HelectriC skrev:Dom är snygga, men ser man bilen i profil så är dom väl små. Hjulhusen är ju enorma i jämförelse.
Men jag tycker att det räddas upp en hel del av att fälgarna är grå. 19" fälgarna kommer kosta 18-20k SEK och ska man dessutom ha dem grå och det kostar i närheten av vad det gör till Model S så blir det 10+k till (16k på Model S). Då tar jag hellre originalfälgarna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 spotting
Hjulen (fälg + däck) blir ju dock inte större bara för att man väljer en större fälg. Däremot får man sämre komfort och kortare räckvidd...HelectriC skrev:Dom är snygga, men ser man bilen i profil så är dom väl små. Hjulhusen är ju enorma i jämförelse.lobbin skrev:Sjukt snygga fälgar känns som dagens overstatement, men visst, de går ju köra med utan att skämmas åtminstone
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Model 3 spotting
Rullomkretsen blir inte det däremot kan man ändå fylla ut på bredden och lägre profil som större hjul innebär ger finare och plattare däcksida sen kan man gå 5% högre sänka bilen någotStefL skrev:Hjulen (fälg + däck) blir ju dock inte större bara för att man väljer en större fälg. Däremot får man sämre komfort och kortare räckvidd...HelectriC skrev:Dom är snygga, men ser man bilen i profil så är dom väl små. Hjulhusen är ju enorma i jämförelse.lobbin skrev:Sjukt snygga fälgar känns som dagens overstatement, men visst, de går ju köra med utan att skämmas åtminstone
Det är så här man vill ha det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 spotting
Det får stå för dig - min personliga åsikt är att det enbart ser fånigt ut.e5m1r skrev:lägre profil som större hjul innebär ger finare och plattare däcksida
Och som jag indikerade ovan - jag håller inte med dige5m1r skrev:Det är så här man vill ha det
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Model 3 spotting
Stora hjul ser fult ut. Subjektiv åsikt. men jag värderar åkkomfort, ljudnivå och pris, före statusen att ha stora hjul (som jag inte förstått tjusningen i).
Re: Model 3 spotting
Håller helt med!Mickep skrev:Stora hjul ser fult ut. Subjektiv åsikt. men jag värderar åkkomfort, ljudnivå och pris, före statusen att ha stora hjul (som jag inte förstått tjusningen i).
Re: Model 3 spotting
Nu har man sett så många videor på 3:an och hört så många omdömen om den och lärt sig alla detaljer in i minsta vrå om denna bil att det inte känns som nån chansning att beställa en utan att först provköra den.Hok skrev:Ytterligare en video med Model 3. Denna gång från Edmunds som har fått sin.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 spotting
Så nu kan dom ju bara sätta igång och leverera den juJerker skrev:Nu har man sett så många videor på 3:an och hört så många omdömen om den och lärt sig alla detaljer in i minsta vrå om denna bil att det inte känns som nån chansning att beställa en utan att först provköra den.Hok skrev:Ytterligare en video med Model 3. Denna gång från Edmunds som har fått sin.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 spotting
Ja, vad väntar de på?!!Bjelke skrev:Så nu kan dom ju bara sätta igång och leverera den juJerker skrev:Nu har man sett så många videor på 3:an och hört så många omdömen om den och lärt sig alla detaljer in i minsta vrå om denna bil att det inte känns som nån chansning att beställa en utan att först provköra den.Hok skrev:Ytterligare en video med Model 3. Denna gång från Edmunds som har fått sin.
Men Edmund hade väldigt mycket kritik mot att så många kontroller sitter i skärmen. Jag kan hålla med om en hel del av det. Skulle mycket hellre ha fler kontroller på ratten. Som han säger: olika knappar och spakar runt ratten lär man sig snabbt att använda utan att behöva släppa uppmärksamheten från vägen, men skärmen måste man titta på för att kunna göra samma sak.
Re: Model 3 spotting
Kan vi inte bara döpa om tråden till ”vi som inte vill att bilar ska se bra att”. Om man ser en Model S eller X och inte tycker 21 respektive 22 är de fälgar som estetiskt passar bäst, så är man tråkgubbeMickep skrev:Stora hjul ser fult ut. Subjektiv åsikt. men jag värderar åkkomfort, ljudnivå och pris, före statusen att ha stora hjul (som jag inte förstått tjusningen i).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 spotting
Men hur många kontroller är det man pillar på egentligen under en resa? Jag tänker att det blir blinkers, farthållare, volym och sätesvärme som används, av mig. Av dem är det ju farthållaren och sätesvärmen som flyttat till skärmen. Och farthållaren integrerasju i autopiloten och kräver förhoppningsvis mindre pillande?Jerker skrev:Ja, vad väntar de på?!!
Men Edmund hade väldigt mycket kritik mot att så många kontroller sitter i skärmen. Jag kan hålla med om en hel del av det. Skulle mycket hellre ha fler kontroller på ratten. Som han säger: olika knappar och spakar runt ratten lär man sig snabbt att använda utan att behöva släppa uppmärksamheten från vägen, men skärmen måste man titta på för att kunna göra samma sak.
Sen ska man ju komma ihåg att många funktioner kommer automatiseras. Alltså ännu mindre pillande och mindre behov av fokus på körningen.
Re: Model 3 spotting
Så är det ju i många punkter redan idag i MS och MX. Jag pillar på skärmen hela tiden, och varje gång måste man titta ner, i värsta fall bläddra och leta sig fram. Även de kontroller som alltid finns på samma ställe, som rumpgrill och så, kräver att man tittar ner. Man kan inte känna sig fram som i bilar med fysiska knappar. Det är inte en fördel ur säkerhetssynpunkt.Jerker skrev:Men Edmund hade väldigt mycket kritik mot att så många kontroller sitter i skärmen. Jag kan hålla med om en hel del av det. Skulle mycket hellre ha fler kontroller på ratten. Som han säger: olika knappar och spakar runt ratten lär man sig snabbt att använda utan att behöva släppa uppmärksamheten från vägen, men skärmen måste man titta på för att kunna göra samma sak.
I vår Mazda är det tvärtom, där avaktiveras pekskärmen under färd så att man inte kan pilla på den. Man måste använda joysticken. Det är lite överdrivet det också tycker jag, men man ser att det finns helt olika filosofier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 spotting
Jag vet inte riktigt vad som är bäst, bara att det är problem när allt är olika. Man behöver mycket tid i sin bil för att hitta allt på ett enkelt sätt. Sätter jag mig i en firmabil, Skoda Octavia så tar det mig rejält med tid innan jag ens lyckas stänga av radion. Allt är väldigt annorlunda mot min Volvo och jag är helt säker på att det är inte knapparnas fel att jag inte hittar dem utan min vana med bilen.mati skrev:Så är det ju i många punkter redan idag i MS och MX. Jag pillar på skärmen hela tiden, och varje gång måste man titta ner, i värsta fall bläddra och leta sig fram. Även de kontroller som alltid finns på samma ställe, som rumpgrill och så, kräver att man tittar ner. Man kan inte känna sig fram som i bilar med fysiska knappar. Det är inte en fördel ur säkerhetssynpunkt.Jerker skrev:Men Edmund hade väldigt mycket kritik mot att så många kontroller sitter i skärmen. Jag kan hålla med om en hel del av det. Skulle mycket hellre ha fler kontroller på ratten. Som han säger: olika knappar och spakar runt ratten lär man sig snabbt att använda utan att behöva släppa uppmärksamheten från vägen, men skärmen måste man titta på för att kunna göra samma sak.
I vår Mazda är det tvärtom, där avaktiveras pekskärmen under färd så att man inte kan pilla på den. Man måste använda joysticken. Det är lite överdrivet det också tycker jag, men man ser att det finns helt olika filosofier.
Alla som kör bil idag är uppvuxna med tilltagande knappfrossa i bilarna, de som har cash till en Tesla idag föddes inte med dator i handen. Det coolaste i datorväg då var Donkey kong. Jag är helt övertygad om att när alla gobbar över 35 börjar spädas ut med ungdomar så kommer touchskärmen hyllas till skyarna.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 spotting
Tesla tar ju ut en hel del i förskott med att förutsätta att man i princip inte behöver några kontroller. Nu har vi ju sett att det inte är så lätt att få snurr på alla funktioner. Det allvarligaste tycker jag nog att det är att man inte fått igång torkarautomatiken förrän nyss på AP2.
Man får inte underskatta vad det betyder att ha dedikerade reglage lätt tillgängliga som man lär sig var de sitter och man kan använda utan att tänka utan som en reflex. Och jag har under det senaste året kört några olika nyare bilar med automatiskt hel/halvljus och är inte imponerad. Antagligen påverkar det upplevelsen vad man själv har för krav på sig som hänsynsfull förare, men jag stängde snart av automatiken eftersom skiftet till halvljus konsekvent sker för långsamt, misstolkar ljus vid sidan av vägen som mötande och inte klarar av att förutse möten vid backkrön eller i kurvor. Efter att ha kört bilar med hel/halvljusautomatik har jag fått större förståelse för alla mötande förare som dröjer så länge med att blända av att jag hinner bli bländad; de använder automatiken och struntar därmed i mötande förares välbefinnande.
I den här videon pekar han också på varför det är bra att ha rattreglage även om bilen har en adaptiv farthållare och jag håller med honom.
Jag skulle också vilja ha kontinuerlig torkargång tillgänglig från torkaramen. Det finns situationer när man vill tvinga torkarna att gå kontinuerligt och då ska det gå att göra med en enkel funktion utan att man behöver börja bläddra på skärmen. Det skulle lätt kunna implementeras i knappen som man använder för att få ett slag, t.ex. genom att göra ett långtryck.
De här små hjulen som 3:an har på ratten och som har olika funktioner och som antagligen kan få många fler funktioner med tiden stör han sig också på och jag håller med. Man ska kunna byta funktion på dem utan att börja pilla på skärmen. Man ska kunna bläddra mellan de olika funktionerna på något sätt utan att behöva släppa ratten, t.ex. genom att trycka in ett av hjulen. Förslagsvis skulle man kunna bläddra "framåt" med det ena och "bakåt" med det andra, och vilken funktion som är aktiv ska synas tydligt på skärmen så att man kan se det i ögonvrån på samma sätt som med hastigheten.
När bilarna är helt autonoma och man i alla lägen kan använda sig av det så faller alla dessa argument, men vi är inte där än och jag tror inte att majoriteten av de model 3 som tillverkas nu kommer att köras fullständigt autonomt, så bilen ligger lite före sin tid.
Man får inte underskatta vad det betyder att ha dedikerade reglage lätt tillgängliga som man lär sig var de sitter och man kan använda utan att tänka utan som en reflex. Och jag har under det senaste året kört några olika nyare bilar med automatiskt hel/halvljus och är inte imponerad. Antagligen påverkar det upplevelsen vad man själv har för krav på sig som hänsynsfull förare, men jag stängde snart av automatiken eftersom skiftet till halvljus konsekvent sker för långsamt, misstolkar ljus vid sidan av vägen som mötande och inte klarar av att förutse möten vid backkrön eller i kurvor. Efter att ha kört bilar med hel/halvljusautomatik har jag fått större förståelse för alla mötande förare som dröjer så länge med att blända av att jag hinner bli bländad; de använder automatiken och struntar därmed i mötande förares välbefinnande.
I den här videon pekar han också på varför det är bra att ha rattreglage även om bilen har en adaptiv farthållare och jag håller med honom.
Jag skulle också vilja ha kontinuerlig torkargång tillgänglig från torkaramen. Det finns situationer när man vill tvinga torkarna att gå kontinuerligt och då ska det gå att göra med en enkel funktion utan att man behöver börja bläddra på skärmen. Det skulle lätt kunna implementeras i knappen som man använder för att få ett slag, t.ex. genom att göra ett långtryck.
De här små hjulen som 3:an har på ratten och som har olika funktioner och som antagligen kan få många fler funktioner med tiden stör han sig också på och jag håller med. Man ska kunna byta funktion på dem utan att börja pilla på skärmen. Man ska kunna bläddra mellan de olika funktionerna på något sätt utan att behöva släppa ratten, t.ex. genom att trycka in ett av hjulen. Förslagsvis skulle man kunna bläddra "framåt" med det ena och "bakåt" med det andra, och vilken funktion som är aktiv ska synas tydligt på skärmen så att man kan se det i ögonvrån på samma sätt som med hastigheten.
När bilarna är helt autonoma och man i alla lägen kan använda sig av det så faller alla dessa argument, men vi är inte där än och jag tror inte att majoriteten av de model 3 som tillverkas nu kommer att köras fullständigt autonomt, så bilen ligger lite före sin tid.
Re: Model 3 spotting
Väl talat, Jerker!
Bortsett från framtida ekonomisk situation osv, så är just den nitiska avskalningen av reglage det som gör mig en aning tveksam till Model 3. Till exempel: i min Model S kan jag snabbt trycka på en knapp för att fälla in speglarna om jag ser att det blir trångt möte på en smal gata, vad var nyttan med att skippa den knappen på Model 3?
Hårdvaran som monteras i bilarna idag kommer inte räcka till för full självkörning, iaf inte i Sverige med vårt varierande väder. Elon får säga vad han vill. Det är en fysikalisk omöjlighet när kamerorna slaskar igen efter 10 minuter på motorvägen.
Bortsett från framtida ekonomisk situation osv, så är just den nitiska avskalningen av reglage det som gör mig en aning tveksam till Model 3. Till exempel: i min Model S kan jag snabbt trycka på en knapp för att fälla in speglarna om jag ser att det blir trångt möte på en smal gata, vad var nyttan med att skippa den knappen på Model 3?
Hårdvaran som monteras i bilarna idag kommer inte räcka till för full självkörning, iaf inte i Sverige med vårt varierande väder. Elon får säga vad han vill. Det är en fysikalisk omöjlighet när kamerorna slaskar igen efter 10 minuter på motorvägen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla