Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.
Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".
Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället.
Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.
Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Precis. En bil med massan placerad som hos en skivstång med viktskivor i ändarna får ett större tröghetsmoment än en där massan koncentrerats nära tyngdpunkten.
vad är det som väger mest här?
Motor med all koppar och hjulupphängning mm lär ju väga sina kg, men Batteriet?
Finns någon info om hur många kg för de större delarna, även karossen?
Mvh
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
vad är det som väger mest här?
Motor med all koppar och hjulupphängning mm lär ju väga sina kg, men Batteriet?
Finns någon info om hur många kg för de större delarna, även karossen?
Mvh
OM du ökar massans avstånd från tpc med 2 så blir tröghetsmomentet 4ggr större. Men om du ökar massan till det dubbla så är det bara dubbla tröghetsmomentet.
Det är alltså ett kvadratiskt förhållande till avståndet men endast linjärt med vikten.
det är alltså viktigare att massan är placerad centralt än att det är rätt viktfördelning.
Jz=m*a²/2
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3
Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...
Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.
Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".
Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället.
Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.
Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.
Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3
Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...
Det kommer dem med all säkerhet att göra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.
Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".
Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället.
Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.
Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.
Christian har nog full koll på läget, gissar att frågeställaren ställt fel fråga eller inte förstått svaret.
För att förtydliga jag säger inte emot viktfördelningen utan påpekar bara att det är viktigare att massan är så nära tpc som möjligt. Av bl.a samma anledning är navmotorer någon man verkligen inte vill ha på en snabbgående bil. Långsamtgående fordon har däremot en fördel av att ha motorer i naven. Vad gäller elmotorn i elbil borde även den sitta i i tpc för optimalt uppträdande. Praktiskt är det ju svårt att ha allt helt i tpc, sen är det ju inte en banracingbil man bygger.
Det är ju framförallt undanmanövrar och att häva sladdar som blir svårare om massan sitter långt från tyngdpunkten även om viktfördelningen är optimal 48/52.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.
Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".
Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället.
Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.
Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.
Christian har nog full koll på läget, gissar att frågeställaren ställt fel fråga eller inte förstått svaret.
För att förtydliga jag säger inte emot viktfördelningen utan påpekar bara att det är viktigare att massan är så nära tpc som möjligt. Av bl.a samma anledning är navmotorer någon man verkligen inte vill ha på en snabbgående bil. Långsamtgående fordon har däremot en fördel av att ha motorer i naven. Vad gäller elmotorn i elbil borde även den sitta i i tpc för optimalt uppträdande. Praktiskt är det ju svårt att ha allt helt i tpc, sen är det ju inte en banracingbil man bygger.
Det är ju framförallt undanmanövrar och att häva sladdar som blir svårare om massan sitter långt från tyngdpunkten även om viktfördelningen är optimal 48/52.
Vi pratar här om en motor på gissningsvis 30 kg. Om den är förskjuten någon decimeter så den sitter precis framför istället för precis bakom bakaxeln tror jag spelar mindre roll totalt sett för hur bilen uppträder vid en undanmanöver. Passagerarnas antal och placering i bilen lär påverkar mer, även om de sitter närmare tpc.
Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3
Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...
Säkert innan M3 börjar levereras, med dom nya cellerna och dragkrok
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/
Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/
Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/
Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/
Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.
Inte på Model 3 men det är möjligt att detta kan lösas med knapp eller annat på Model 3. Perfekt fungerande automatik vore dock det bästa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/
Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.
Inte på Model 3 men det är möjligt att detta kan lösas med knapp eller annat på Model 3. Perfekt fungerande automatik vore dock det bästa.
Det finns ju även en spak på höger sida om ratten, och i alla bilar jag ägt hittills har den använts till torkarna. Har den någon annan funktion i en Tesla...?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/
Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.
Inte på Model 3 men det är möjligt att detta kan lösas med knapp eller annat på Model 3. Perfekt fungerande automatik vore dock det bästa.
Det finns ju även en spak på höger sida om ratten, och i alla bilar jag ägt hittills har den använts till torkarna. Har den någon annan funktion i en Tesla...?
På Teslan är det "växel"-väljaren (D/N/R/P-läge) på höger sida...