Model 3 spotting

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Model 3 spotting

Inlägg av jonas »

Nicke Nyfiken skrev:
frippan skrev:
Man har väl ändå motor på elbilar?
Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.

Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".

Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället. ;)
Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.

Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Niklas Z »

Precis. En bil med massan placerad som hos en skivstång med viktskivor i ändarna får ett större tröghetsmoment än en där massan koncentrerats nära tyngdpunkten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Model 3 spotting

Inlägg av snowtroll »

vad är det som väger mest här?
Motor med all koppar och hjulupphängning mm lär ju väga sina kg, men Batteriet?
Finns någon info om hur många kg för de större delarna, även karossen?

Mvh
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Model 3 spotting

Inlägg av jonas »

snowtroll skrev:
vad är det som väger mest här?
Motor med all koppar och hjulupphängning mm lär ju väga sina kg, men Batteriet?
Finns någon info om hur många kg för de större delarna, även karossen?

Mvh
OM du ökar massans avstånd från tpc med 2 så blir tröghetsmomentet 4ggr större. Men om du ökar massan till det dubbla så är det bara dubbla tröghetsmomentet.
Det är alltså ett kvadratiskt förhållande till avståndet men endast linjärt med vikten.
det är alltså viktigare att massan är placerad centralt än att det är rätt viktfördelning.
Jz=m*a²/2
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Model 3 spotting

Inlägg av heron »

Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3



Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonas skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
frippan skrev:
Man har väl ändå motor på elbilar?
Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.

Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".

Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället. ;)
Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.

Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model 3 spotting

Inlägg av e5m1r »

heron skrev:
Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3



Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...
Det kommer dem med all säkerhet att göra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Model 3 spotting

Inlägg av jonas »

Nicke Nyfiken skrev:
jonas skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
frippan skrev:
Man har väl ändå motor på elbilar?
Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.

Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".

Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället. ;)
Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.

Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.
Christian har nog full koll på läget, gissar att frågeställaren ställt fel fråga eller inte förstått svaret.

För att förtydliga jag säger inte emot viktfördelningen utan påpekar bara att det är viktigare att massan är så nära tpc som möjligt. Av bl.a samma anledning är navmotorer någon man verkligen inte vill ha på en snabbgående bil. Långsamtgående fordon har däremot en fördel av att ha motorer i naven. Vad gäller elmotorn i elbil borde även den sitta i i tpc för optimalt uppträdande. Praktiskt är det ju svårt att ha allt helt i tpc, sen är det ju inte en banracingbil man bygger.
Det är ju framförallt undanmanövrar och att häva sladdar som blir svårare om massan sitter långt från tyngdpunkten även om viktfördelningen är optimal 48/52.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonas skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
jonas skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
frippan skrev:
Man har väl ändå motor på elbilar?
Det är inte motorns placering som avgör hur en bil uppträder. Det är viktfördelningen.

Enligt Christian von Koenigsegg så strävar alla sportbilstillverkare efter att få viktfördelningen 48% fram och 52% bak, eftersom det ger den bästa väghållningen. Model S RWD har exakt dessa siffror trotts att den med fossilbilstermer har "svansmotor".

Precis som Svenssons skriver så är det inte motorn som är den kritiska komponenten när det gäller viktfördelning i en elbil. Så släpp det där gamla med mittmotor, och kom in i nutiden istället. ;)
Fast det är faktiskt stor skillnad att placera vikten i tyngdpunktscentrum jmf mot att ha samma vikter och viktfördelning ute vid hjulen eller ännu längre ut från TPC.

Jag skulle säga precis det motsatta dvs det är var vikterna är placerade som spelar stor roll för bilens uppträdande mer än att det är 48/52.
Jag ska berätta det för Christian vid tillfälle, för han verkar ha noll koll.
Christian har nog full koll på läget, gissar att frågeställaren ställt fel fråga eller inte förstått svaret.

För att förtydliga jag säger inte emot viktfördelningen utan påpekar bara att det är viktigare att massan är så nära tpc som möjligt. Av bl.a samma anledning är navmotorer någon man verkligen inte vill ha på en snabbgående bil. Långsamtgående fordon har däremot en fördel av att ha motorer i naven. Vad gäller elmotorn i elbil borde även den sitta i i tpc för optimalt uppträdande. Praktiskt är det ju svårt att ha allt helt i tpc, sen är det ju inte en banracingbil man bygger.
Det är ju framförallt undanmanövrar och att häva sladdar som blir svårare om massan sitter långt från tyngdpunkten även om viktfördelningen är optimal 48/52.
Vi pratar här om en motor på gissningsvis 30 kg. Om den är förskjuten någon decimeter så den sitter precis framför istället för precis bakom bakaxeln tror jag spelar mindre roll totalt sett för hur bilen uppträder vid en undanmanöver. Passagerarnas antal och placering i bilen lär påverkar mer, även om de sitter närmare tpc.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Bod »

Och jag som trodde den här tråden handlade om nya bilder och intryck av Model 3. Tänks å fel jag hade. :D
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bod skrev:
Och jag som trodde den här tråden handlade om nya bilder och intryck av Model 3. Tänks å fel jag hade. :D
:lol:

Redan efter en handfull inlägg brukar trådarna hamna rejält OT på det här forumet.
Så vad förväntar du dig när tråden har drygt 1000 inlägg. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Smutt »

heron skrev:
Osäker på om den postats men en ganska bra genomgång av M3



Undra om Tesla kommer släppa en uppdaterad MS inom det närmsta året med lite av det som kommit i M3 som t.ex armstöd i baksätet, sidofack i dörrar och upplysta sminkspeglar m.m...
Säkert innan M3 börjar levereras, med dom nya cellerna och dragkrok
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
ollnybb
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 sep 2017 21:14

Re: Model 3 spotting

Inlägg av ollnybb »

Tesla Model 3 - First Look at the Touchscreen - OCDetailing©

https://www.youtube.com/watch?v=uw-kxUU9YY0
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 spotting

Inlägg av lator »

ollnybb skrev:
Tesla Model 3 - First Look at the Touchscreen - OCDetailing©

https://www.youtube.com/watch?v=uw-kxUU9YY0
Tyvärr borttaget... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Svenssons »

Ny uppladdning?

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
P85D
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2015 11:07

Re: Model 3 spotting

Inlägg av P85D »

Här är den förbjudna filmen och länkar till fyra till bland kommentarerna!

joel80
elbilist
Inlägg: 3072
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Model 3 spotting

Inlägg av joel80 »

Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/

Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Smutt »

joel80 skrev:
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/

Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Men det var bara 2lägen så måste va en regnsensor
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 spotting

Inlägg av frippan »

Kör inte alla med impregnerade rutor typ rain-x eller aquapel? Då behöver man ju nästan aldrig använda några torkare.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Anderzzon »

joel80 skrev:
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/

Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Svenssons »

Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/

Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.
Inte på Model 3 men det är möjligt att detta kan lösas med knapp eller annat på Model 3. Perfekt fungerande automatik vore dock det bästa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 spotting

Inlägg av lator »

Model 3 torkare.jpg
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 spotting

Inlägg av StefL »

Svenssons skrev:
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/

Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.
Inte på Model 3 men det är möjligt att detta kan lösas med knapp eller annat på Model 3. Perfekt fungerande automatik vore dock det bästa.
Det finns ju även en spak på höger sida om ratten, och i alla bilar jag ägt hittills har den använts till torkarna. Har den någon annan funktion i en Tesla...?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Model 3 torkare.jpg
I stand corrected! Håller visserligen fast vid att perfekt automatik är det bästa. Då kan även denna spak plockas bort. :)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Bjelke »

StefL skrev:
Svenssons skrev:
Anderzzon skrev:
joel80 skrev:
Vindrutetorkare kräver ett par tryck på skärmen.. Det skulle jag inte vilja behöva när man typ kör om en långtradare på blöt väg och plötsligt får sig en ordentlig sprayning.
:/

Där är en spak överlägsen... Att behöva släppa koncentrationen på vägen för att se vad man är i för meny, byta till bil och hitta knappen känns inte smidigt.
Du har en spak på vänster sida. Tror att skärmen bara är känsligheten för sensorerna.
Inte på Model 3 men det är möjligt att detta kan lösas med knapp eller annat på Model 3. Perfekt fungerande automatik vore dock det bästa.
Det finns ju även en spak på höger sida om ratten, och i alla bilar jag ägt hittills har den använts till torkarna. Har den någon annan funktion i en Tesla...?
På Teslan är det "växel"-väljaren (D/N/R/P-läge) på höger sida...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar