Model 3 spotting

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 spotting

Inlägg av HelectriC »

martin3 skrev:
HelectriC skrev:
Vad skådar mitt östra öga i mitten bak långt ner? Dragkroksfäste?

Edit: kan iofs vara dimljus som dom var tvungna att eftermontera då de amerikanska inte har dimljus bak.
Gissar också på eftermonterat dimljus. Vore intressant att se foto med öppen laddlucka för att se om de har klämt in en CCS kontakt. Men har de inte hunnit göra en baklycka med dimljus så lär de väl inte vara klara med ev. CCS heller.
Det är nog helt säkert en amerikanskspeccad bil så den har nog inget av europeiskanpassade grejer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
martin3 skrev:
HelectriC skrev:
Vad skådar mitt östra öga i mitten bak långt ner? Dragkroksfäste?

Edit: kan iofs vara dimljus som dom var tvungna att eftermontera då de amerikanska inte har dimljus bak.
Gissar också på eftermonterat dimljus. Vore intressant att se foto med öppen laddlucka för att se om de har klämt in en CCS kontakt. Men har de inte hunnit göra en baklycka med dimljus så lär de väl inte vara klara med ev. CCS heller.
Det är nog helt säkert en amerikanskspeccad bil så den har nog inget av europeiskanpassade grejer.
Fast de lär inte behöva sätta dimljus på en enstaka inregistrerad testbil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Sabbe
Inlägg: 1314
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Sabbe »

IMG_8298.JPG
Nederländerna
IMG_8299.JPG
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Andersen »

Men vänta nu. Hur var det egentligen när första Model X:en kom till Europa? Visst var det så att den transporterades runt så att de som beställt åtminstone fick provsitta? Men att det var en amerikansk bil som inte fick köras här?

Kan minnas fel... men om jag minns rätt är det lite underligt att det kör omkring en Model 3 med skylt och allt redan nu. Det skulle ju vara så krångligt att få allt godkänt etc.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Jerker »

Om man läser i kommentarerna på Electrek så framgår det att bilen i Holland har luftfjädring enligt uppgifterna registrerade i bilregistret.
EUM3.PNG
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Svenssons »

Andersen skrev:
Men vänta nu. Hur var det egentligen när första Model X:en kom till Europa? Visst var det så att den transporterades runt så att de som beställt åtminstone fick provsitta? Men att det var en amerikansk bil som inte fick köras här?

Kan minnas fel... men om jag minns rätt är det lite underligt att det kör omkring en Model 3 med skylt och allt redan nu. Det skulle ju vara så krångligt att få allt godkänt etc.
Första Model X i Sverige var mycket riktigt en amerikansk som inte fick köra här. Premiärvisningen var 29 mars 2016, dvs ca halvåret efter första leveranserna i USA och 4 månader före de första leveranserna i Sverige. Den hade visats upp i Norge före den kom till Sverige.

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-x-i-sverige/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Sabbe
Inlägg: 1314
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Sabbe »

IMG_8300.JPG
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Andersen skrev:
Men vänta nu. Hur var det egentligen när första Model X:en kom till Europa? Visst var det så att den transporterades runt så att de som beställt åtminstone fick provsitta? Men att det var en amerikansk bil som inte fick köras här?

Kan minnas fel... men om jag minns rätt är det lite underligt att det kör omkring en Model 3 med skylt och allt redan nu. Det skulle ju vara så krångligt att få allt godkänt etc.
Första Model X i Sverige var mycket riktigt en amerikansk som inte fick köra här. Premiärvisningen var 29 mars 2016, dvs ca halvåret efter första leveranserna i USA och 4 månader före de första leveranserna i Sverige. Den hade visats upp i Norge före den kom till Sverige.

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-x-i-sverige/
Fick och fick. Den hade kunnat köras med saluvagnsskylt, men man ville nog inte göra det i första vändan. Senare hade man en amerikansk för provkörning i Mall of Scandinavia, med saluvagnsskylt, innan europeiska leveranser kom igång.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Fick och fick. Den hade kunnat köras med saluvagnsskylt, men man ville nog inte göra det i första vändan. Senare hade man en amerikansk för provkörning i Mall of Scandinavia, med saluvagnsskylt, innan europeiska leveranser kom igång.
Vi var nog många som ville provköra bilen men vi fick inte av Tesla, bilen fick inte köras här. :)

Jag hade dock redan varit inne i Design Studion och lagt beställningen innan jag fick se den på riktigt den 29:e mars så det spelade kanske ingen roll att jag inte fick köra den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Fick och fick. Den hade kunnat köras med saluvagnsskylt, men man ville nog inte göra det i första vändan. Senare hade man en amerikansk för provkörning i Mall of Scandinavia, med saluvagnsskylt, innan europeiska leveranser kom igång.
Vi var nog många som ville provköra bilen men vi fick inte av Tesla, bilen fick inte köras här. :)

Jag hade dock redan varit inne i Design Studion och lagt beställningen innan jag fick se den på riktigt den 29:e mars så det spelade kanske ingen roll att jag inte fick köra den.
Ok, fick inte köras här för Tesla kan jag gå med på :)
Men inte att det skulle vara ett myndighetsproblem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Model 3 spotting

Inlägg av 12man »

Fel typ strålkastare på USA bilar, för lite svaga, därför får den inte köras här, helbilsgodkänd etc
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av bylund »

För att sälja dem är det ett problem. Att registrera in ett testexemplar av Model 3 för eget bruk är kanske inte ett problem, även om jag inte kan de nederländska reglerna.

Att byta strålkastare är nog inte ett problem för Tesla om det skulle behövas, men jag tror inte att det skulle behövas för att köra på saluvagnslicens, om det fortfarande är Model X:en vi pratar om.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Model 3 spotting

Inlägg av icreate »

Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av bylund »

Skapar intresse!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Wilson »

icreate skrev:
Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Mmm, det är en bra fråga. Vad den gör på vägarna vet jag inte. Kanske vill de bara kolla hur eurospecen funkar, men det borde gå att testa även på hemmaplan.

Är det någon som sett något besked från Tesla om vilken tull som gäller för Model 3?
Min förhoppning är att våra bilar skall få mellanlanda i Tilburg (precis som S och X), så att vi får den lägre tullen på 5% istf 10%. Kanske ger man fabriken riktiga bilar att skruva på, för att förbereda sig.
5% extra tull motsvarar 6,25% prispåslag eftersom moms läggs ovanpå tullen.
På en bil för 50000 USD blir det 25000 kr extra om vi räknar med en dollarkurs på 8 kr.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av bylund »

Fast det är ju även en kostnad för montering, så det är ju frågan hur mycket dyrare det är att slutmontera i Tilburg som avgör om det är värt det eller inte. Besparingen är alltså mindre än 25 000 kr.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Zalman3 »

35.000dollar =280.000kr +14.000kr i tull=294.000kr.
Plus moms=367.500kr.
Minus 60.000kr i miljöbilsstöd.
Netto 307.500kr.
Ett fynd om du frågar mig :-)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
35.000dollar =280.000kr +14.000kr i tull=294.000kr.
Plus moms=367.500kr.
Minus 60.000kr i miljöbilsstöd.
Netto 307.500kr.
Ett fynd om du frågar mig :-)
Plus åtminstone frakt, slutmontering och vagnskadeförsäkring.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 spotting

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
35.000dollar =280.000kr +14.000kr i tull=294.000kr.
Plus moms=367.500kr.
Minus 60.000kr i miljöbilsstöd.
Netto 307.500kr.
Ett fynd om du frågar mig :-)
Glöm inte frakt från USA, frakt från Holland och vagnskadegaranti. Säkert nåt annat också som jag glömt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Limbster »

icreate skrev:
Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Några saker redan nämnda, lägger till att verkstads personal behöver utbildas och lära sig meka med bilen.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av bylund »

Limbster skrev:
icreate skrev:
Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Några saker redan nämnda, lägger till att verkstads personal behöver utbildas och lära sig meka med bilen.
Fast det måste den knappast köras omkring på vägarna för.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Limbster »

bylund skrev:
Limbster skrev:
icreate skrev:
Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Några saker redan nämnda, lägger till att verkstads personal behöver utbildas och lära sig meka med bilen.
Fast det måste den knappast köras omkring på vägarna för.
Jo nästan, visst kan man hyra en bana för att utbilda personal vid varje tillfällen men det är enormt med slöseri med tid och pengar för Tesla
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Wilson »

bylund skrev:
Fast det är ju även en kostnad för montering, så det är ju frågan hur mycket dyrare det är att slutmontera i Tilburg som avgör om det är värt det eller inte. Besparingen är alltså mindre än 25 000 kr.
Så sant, så sant!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av bylund »

Limbster skrev:
bylund skrev:
Limbster skrev:
icreate skrev:
Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Några saker redan nämnda, lägger till att verkstads personal behöver utbildas och lära sig meka med bilen.
Fast det måste den knappast köras omkring på vägarna för.
Jo nästan, visst kan man hyra en bana för att utbilda personal vid varje tillfällen men det är enormt med slöseri med tid och pengar för Tesla
För att lära sig meka med bilen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Wilson »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
35.000dollar =280.000kr +14.000kr i tull=294.000kr.
Plus moms=367.500kr.
Minus 60.000kr i miljöbilsstöd.
Netto 307.500kr.
Ett fynd om du frågar mig :-)
Glöm inte frakt från USA, frakt från Holland och vagnskadegaranti. Säkert nåt annat också som jag glömt.
Om man tittar på prissättningen av tillval ser det ut som att man räknar med en kurs strax över 8,20kr/USD (vilket också låg väldigt nära den kurs som gällde när man gjorde den senaste prisjusteringen i Sverige i juli).
Använder man den kursen verkar det som att man på basbilen lägger på ca 110' kr i Sverige för att täcka posterna som ni nämner. Om det är rimligt kan man diskutera, men i våras var tillägget ca 20'-25' kr mindre. Kanske betyder det att det finns utrymme för lite större prissänkningar framöver (utöver att dollarn sjunkit 25 öre sedan sist).

Hoppas verkligen att påslaget blir bra mycket lägre för Model 3 när den kommer.
Skriv svar