Model 3 spotting
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 spotting
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Model 3 spotting
Om man köper en ny bil i Californien (kan gälla andra delstater också) så behöver man inga skyltar de första sex månaderna av någon anledning. Steve Jobs ska ha satt detta i system och bytt bil var sjätte månad, kallas för Steve Jobs Loophole och lagen ändras tydligen vid årsskiftet:Kulingen skrev:I Kalifornien är det massa bilar som inte har skyltar verken fram eller bak. Så bl.a. hur många Teslor som helst som hade oskyltad eller en skylt men No CO2. Det verkar vara att dyra bilar typ har en elektronisk skylt som går läsa av på något sätt typ våra vägtullar mm?!_TonyV skrev:Hur kommer det sig att dessa bilar inte har riktiga reg plåtar?
Är M3 fortfarande inte riktigt släppt, eventet var bara lite rök för massorna.
Egentligen så äger ingen sin bil ännu?
Har det producerats en enda M3 efter de, vad 30-50 bilarna?
https://www.google.se/amp/s/arstechnica ... s/%3famp=1
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Model 3 spotting
Vad skådar mitt östra öga i mitten bak långt ner? Dragkroksfäste?AGCF skrev:
Edit: kan iofs vara dimljus som dom var tvungna att eftermontera då de amerikanska inte har dimljus bak.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 spotting
Jämför med denna. Är det något dragkroksrelaterat eller reflex?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Model 3 spotting
Inte säker på vad du menar, men det är ju ingenting i mitten där, så det är ju varken krok eller dimljus på den.
Edit: tycker mest synd om hundarna när luckan stängs
Edit: tycker mest synd om hundarna när luckan stängs
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 spotting
Menade att bilden avslöjar något nytt som inte setts på de amerikanska. Antingen är det olika regler för var reflexer och lampor ska sitta eller så är det dragkroksfäste
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Model 3 spotting
Haha, nu fick vi igång dig såhär på fredagskvällen vaJerker skrev:Hu... Jag ryser av upphetsning!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 spotting
Gissar också på eftermonterat dimljus. Vore intressant att se foto med öppen laddlucka för att se om de har klämt in en CCS kontakt. Men har de inte hunnit göra en baklycka med dimljus så lär de väl inte vara klara med ev. CCS heller.HelectriC skrev:Vad skådar mitt östra öga i mitten bak långt ner? Dragkroksfäste?
Edit: kan iofs vara dimljus som dom var tvungna att eftermontera då de amerikanska inte har dimljus bak.
Re: Model 3 spotting
De har säkert amerikansk SuC i monteringsfabriken så de klarar sig.martin3 skrev:Gissar också på eftermonterat dimljus. Vore intressant att se foto med öppen laddlucka för att se om de har klämt in en CCS kontakt. Men har de inte hunnit göra en baklycka med dimljus så lär de väl inte vara klara med ev. CCS heller.HelectriC skrev:Vad skådar mitt östra öga i mitten bak långt ner? Dragkroksfäste?
Edit: kan iofs vara dimljus som dom var tvungna att eftermontera då de amerikanska inte har dimljus bak.
Re: Model 3 spotting
Det är nog helt säkert en amerikanskspeccad bil så den har nog inget av europeiskanpassade grejer.martin3 skrev:Gissar också på eftermonterat dimljus. Vore intressant att se foto med öppen laddlucka för att se om de har klämt in en CCS kontakt. Men har de inte hunnit göra en baklycka med dimljus så lär de väl inte vara klara med ev. CCS heller.HelectriC skrev:Vad skådar mitt östra öga i mitten bak långt ner? Dragkroksfäste?
Edit: kan iofs vara dimljus som dom var tvungna att eftermontera då de amerikanska inte har dimljus bak.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 spotting
Fast de lär inte behöva sätta dimljus på en enstaka inregistrerad testbil.HelectriC skrev:Det är nog helt säkert en amerikanskspeccad bil så den har nog inget av europeiskanpassade grejer.martin3 skrev:Gissar också på eftermonterat dimljus. Vore intressant att se foto med öppen laddlucka för att se om de har klämt in en CCS kontakt. Men har de inte hunnit göra en baklycka med dimljus så lär de väl inte vara klara med ev. CCS heller.HelectriC skrev:Vad skådar mitt östra öga i mitten bak långt ner? Dragkroksfäste?
Edit: kan iofs vara dimljus som dom var tvungna att eftermontera då de amerikanska inte har dimljus bak.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
Men vänta nu. Hur var det egentligen när första Model X:en kom till Europa? Visst var det så att den transporterades runt så att de som beställt åtminstone fick provsitta? Men att det var en amerikansk bil som inte fick köras här?
Kan minnas fel... men om jag minns rätt är det lite underligt att det kör omkring en Model 3 med skylt och allt redan nu. Det skulle ju vara så krångligt att få allt godkänt etc.
Kan minnas fel... men om jag minns rätt är det lite underligt att det kör omkring en Model 3 med skylt och allt redan nu. Det skulle ju vara så krångligt att få allt godkänt etc.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Model 3 spotting
Om man läser i kommentarerna på Electrek så framgår det att bilen i Holland har luftfjädring enligt uppgifterna registrerade i bilregistret.
Re: Model 3 spotting
Första Model X i Sverige var mycket riktigt en amerikansk som inte fick köra här. Premiärvisningen var 29 mars 2016, dvs ca halvåret efter första leveranserna i USA och 4 månader före de första leveranserna i Sverige. Den hade visats upp i Norge före den kom till Sverige.Andersen skrev:Men vänta nu. Hur var det egentligen när första Model X:en kom till Europa? Visst var det så att den transporterades runt så att de som beställt åtminstone fick provsitta? Men att det var en amerikansk bil som inte fick köras här?
Kan minnas fel... men om jag minns rätt är det lite underligt att det kör omkring en Model 3 med skylt och allt redan nu. Det skulle ju vara så krångligt att få allt godkänt etc.
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-x-i-sverige/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 spotting
Fick och fick. Den hade kunnat köras med saluvagnsskylt, men man ville nog inte göra det i första vändan. Senare hade man en amerikansk för provkörning i Mall of Scandinavia, med saluvagnsskylt, innan europeiska leveranser kom igång.Svenssons skrev:Första Model X i Sverige var mycket riktigt en amerikansk som inte fick köra här. Premiärvisningen var 29 mars 2016, dvs ca halvåret efter första leveranserna i USA och 4 månader före de första leveranserna i Sverige. Den hade visats upp i Norge före den kom till Sverige.Andersen skrev:Men vänta nu. Hur var det egentligen när första Model X:en kom till Europa? Visst var det så att den transporterades runt så att de som beställt åtminstone fick provsitta? Men att det var en amerikansk bil som inte fick köras här?
Kan minnas fel... men om jag minns rätt är det lite underligt att det kör omkring en Model 3 med skylt och allt redan nu. Det skulle ju vara så krångligt att få allt godkänt etc.
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-x-i-sverige/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
Vi var nog många som ville provköra bilen men vi fick inte av Tesla, bilen fick inte köras här.bylund skrev:Fick och fick. Den hade kunnat köras med saluvagnsskylt, men man ville nog inte göra det i första vändan. Senare hade man en amerikansk för provkörning i Mall of Scandinavia, med saluvagnsskylt, innan europeiska leveranser kom igång.
Jag hade dock redan varit inne i Design Studion och lagt beställningen innan jag fick se den på riktigt den 29:e mars så det spelade kanske ingen roll att jag inte fick köra den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 spotting
Ok, fick inte köras här för Tesla kan jag gå med påSvenssons skrev:Vi var nog många som ville provköra bilen men vi fick inte av Tesla, bilen fick inte köras här.bylund skrev:Fick och fick. Den hade kunnat köras med saluvagnsskylt, men man ville nog inte göra det i första vändan. Senare hade man en amerikansk för provkörning i Mall of Scandinavia, med saluvagnsskylt, innan europeiska leveranser kom igång.
Jag hade dock redan varit inne i Design Studion och lagt beställningen innan jag fick se den på riktigt den 29:e mars så det spelade kanske ingen roll att jag inte fick köra den.
Men inte att det skulle vara ett myndighetsproblem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
Fel typ strålkastare på USA bilar, för lite svaga, därför får den inte köras här, helbilsgodkänd etc
ms 76132 "Eleamore"
Re: Model 3 spotting
För att sälja dem är det ett problem. Att registrera in ett testexemplar av Model 3 för eget bruk är kanske inte ett problem, även om jag inte kan de nederländska reglerna.
Att byta strålkastare är nog inte ett problem för Tesla om det skulle behövas, men jag tror inte att det skulle behövas för att köra på saluvagnslicens, om det fortfarande är Model X:en vi pratar om.
Att byta strålkastare är nog inte ett problem för Tesla om det skulle behövas, men jag tror inte att det skulle behövas för att köra på saluvagnslicens, om det fortfarande är Model X:en vi pratar om.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
Skapar intresse!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 spotting
Mmm, det är en bra fråga. Vad den gör på vägarna vet jag inte. Kanske vill de bara kolla hur eurospecen funkar, men det borde gå att testa även på hemmaplan.icreate skrev:Frågan är vad den gör på vägarna i Holland redan?
Är det någon som sett något besked från Tesla om vilken tull som gäller för Model 3?
Min förhoppning är att våra bilar skall få mellanlanda i Tilburg (precis som S och X), så att vi får den lägre tullen på 5% istf 10%. Kanske ger man fabriken riktiga bilar att skruva på, för att förbereda sig.
5% extra tull motsvarar 6,25% prispåslag eftersom moms läggs ovanpå tullen.
På en bil för 50000 USD blir det 25000 kr extra om vi räknar med en dollarkurs på 8 kr.