Sida 52 av 83

Re: Model 3 spotting

Postat: 13 jan 2018 17:25
av LarsL
Jag tror att alla robot-bilar oavsett nivå kommer att vägra köra när de inte ser. De kommer vara väldigt defensiva förare.

Level 4 tror jag just är det att bilen säger att nu klarar jag inte köra. Antingen väntar vi här tills det blir bättre eller så tar du över som förare.

Re: Model 3 spotting

Postat: 13 jan 2018 19:59
av mati
LarsL skrev:
Jag tror att alla robot-bilar oavsett nivå kommer att vägra köra när de inte ser. De kommer vara väldigt defensiva förare.

Level 4 tror jag just är det att bilen säger att nu klarar jag inte köra. Antingen väntar vi här tills det blir bättre eller så tar du över som förare.
Ja, men det måste väl ändå finnas nån form av definition för hur mycket bilen ska klara av på egen hand. Människan ska väl ändå bara behöva ta över i undantagsfall, typ vid vägarbeten eller när vägen är blockerad eller så. Annars hade man ju kunnat ta en gammal folkabubbla och montera en liten skärm framför föraren som konstant visar texten "var god ta över, jag kan inte köra själv". Det är inte level 4. Du fattar vad jag menar.
Såhär tror jag: En bil som i princip kan köra själv, men bara 6 månader om året, skulle jag klassa som level 3. För att uppnå level 4 måste bilen vara fullt autonom, men det kan finnas situationer som bilen inte förstår. Det inkluderar inte vägförhållanden som måste anses som normala vid vissa årstider.

Re: Model 3 spotting

Postat: 13 jan 2018 20:24
av LarsL

At Level 4, the autonomous driving system would first notify the driver when conditions are safe, and only then does the driver switch the vehicle into this mode. It cannot determine between more dynamic driving situations like traffic jams or a merge onto the highway.
Alltså när bilen är i en trafiksäkert läge så kan den meddela föraren att om vi ska vidare så får du ta över.
Last and least (in terms of human involvement), is Level 5 autonomy. This level of autonomous driving requires absolutely no human attention. There is no need for pedals, brakes, or a steering wheel, as the autonomous vehicle system controls all critical tasks, monitoring of the environment and identification of unique driving conditions like traffic jams.
Inte ens i level 5 kommer bilen kunna köra utan att sensorerna funger tex för att LiDARn har snöat igen. Skillnaden är att föraren här inte ens kan ta över och köra hem bilen... blir lite som att åka tåg. Är det snö på banan blir du sittande i skogen.

Re: Model 3 spotting

Postat: 13 jan 2018 21:17
av mati
Fast jag tycker fortfarande att man inte kan prata om level 4 eller 5 om bilens sensorsystem är så felkänsligt att det kan slås ut av helt vanliga väder- eller vägförhållanden. Och då menar jag inte en snöstorm med orkanstyrka eller extrem dimma, utan vanligt saltslask eller regnstänk.

Re: Model 3 spotting

Postat: 13 jan 2018 22:22
av LarsL
Men en LiDAR kommer ju knappast vara mindre känslig än en eller 8 kameror? Ligger det snö eller slask på LiDARn så kommer nog även den bilen bli stående.

Jag tror att jag och andra som bor en bit ut även i fortsättningen kommer vilja ha möjlighet att. Köra bilen själv.

Re: Model 3 spotting

Postat: 14 jan 2018 07:20
av Bjelke
Och när några sådana har blivit stående och blockerat
trafiken för alla andra så blir det skojigt...
Jag kan inte heller se hur man ska klara något i stil med
level 5 med nuvarande teknik och förutsättningar, och
inte direkt 4 heller i våra krokar...

Re: Model 3 spotting

Postat: 14 jan 2018 08:01
av Surfaren
LarsL skrev:
Men en LiDAR kommer ju knappast vara mindre känslig än en eller 8 kameror? Ligger det snö eller slask på LiDARn så kommer nog även den bilen bli stående.
Jag vet inte om någon påstått att Lidar skulle fungera bättre, men en sak som är problematisk med Teslas system är placeringen av några av kamerorna. Den ensamma kameran längst bak, till exempel, blir täckt av smuts på bara några minuter ibland när det är slaskigt. Om systemet behöver denna kamera för att köra säkert så kommer det ju inte funka i ett sånt läge.

Re: Model 3 spotting

Postat: 14 jan 2018 08:02
av Jerker
För att återgå till trådens ämne...

Nu, när man placerat ut två demobilar så blev det omgående ett sådant intresse för att se den att man i butiken i Palo Alto fick organisera köandet och begränsa tiden vid bilen till 2 minuter per person:

https://electrek.co/2018/01/13/tesla-mo ... play-cars/
KöFörAttSeModel3.jpg
KöFörAttSeModel3_2.jpg

Re: Model 3 spotting

Postat: 14 jan 2018 09:44
av HelectriC
Haha, sjukt asså. Vad som än arrangeras när det gäller Tesla, så blir det kö. Måste svida bra i ögonen på de gamla dinosaurierna.

Re: Model 3 spotting

Postat: 14 jan 2018 09:49
av LarsL
Som Samsung och Apple. Samsung gör ju faktiskt reklam för att man inte behöver köa efter deras produkter :roll:

Re: Model 3 spotting

Postat: 14 jan 2018 09:51
av frippan
LarsL skrev:
Som Samsung och Apple. Samsung gör ju faktiskt reklam för att man inte behöver köa efter deras produkter :roll:
Här köar man och får ingen produkt Bild

Re: Model 3 spotting

Postat: 14 jan 2018 10:15
av NiklasTesla
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Hok skrev:
Ytterligare en video med Model 3. Denna gång från Edmunds som har fått sin.

Nu har man sett så många videor på 3:an och hört så många omdömen om den och lärt sig alla detaljer in i minsta vrå om denna bil att det inte känns som nån chansning att beställa en utan att först provköra den. :D
Så nu kan dom ju bara sätta igång och leverera den ju :mrgreen:
Ja, vad väntar de på?!! :shock:

Men Edmund hade väldigt mycket kritik mot att så många kontroller sitter i skärmen. Jag kan hålla med om en hel del av det. Skulle mycket hellre ha fler kontroller på ratten. Som han säger: olika knappar och spakar runt ratten lär man sig snabbt att använda utan att behöva släppa uppmärksamheten från vägen, men skärmen måste man titta på för att kunna göra samma sak.
Ja det är lite synd att det inte blev någon HUD som det spekulerades om.... Provkörde nya Volvon i veckan och det är toppen att ha hastighet mm i rutan. Skall dock säga att avsaknad av HUD i Model 3 inte är någon "deal breaker" för mig.

Re: Model 3 spotting

Postat: 14 jan 2018 10:42
av Legato
NiklasTesla skrev:

Ja det är lite synd att det inte blev någon HUD som det spekulerades om.... Provkörde nya Volvon i veckan och det är toppen att ha hastighet mm i rutan. Skall dock säga att avsaknad av HUD i Model 3 inte är någon "deal breaker" för mig.
Jag tycker också HUD är jättebra. Förstår faktiskt inte varför det saknas. Enda logiska förklaringen jag kan tänka mig är att Elon varit överentusiastisk ang autonomi. HUD är ju väldigt enkelt rent tekniskt samt billigt. Personligen kommer jag def. köpa till en HUD om det blir en trea.

Re: Model 3 spotting

Postat: 14 jan 2018 11:03
av LarsL
frippan skrev:
LarsL skrev:
Som Samsung och Apple. Samsung gör ju faktiskt reklam för att man inte behöver köa efter deras produkter :roll:
Här köar man och får ingen produkt Bild
Jodå men kön är enormt lång bara... räknar med att vara framme 2019.

Re: Model 3 spotting

Postat: 15 jan 2018 19:39
av Skee
Legato skrev:
NiklasTesla skrev:

Ja det är lite synd att det inte blev någon HUD som det spekulerades om.... Provkörde nya Volvon i veckan och det är toppen att ha hastighet mm i rutan. Skall dock säga att avsaknad av HUD i Model 3 inte är någon "deal breaker" för mig.
Jag tycker också HUD är jättebra. Förstår faktiskt inte varför det saknas. Enda logiska förklaringen jag kan tänka mig är att Elon varit överentusiastisk ang autonomi. HUD är ju väldigt enkelt rent tekniskt samt billigt. Personligen kommer jag def. köpa till en HUD om det blir en trea.
här har du din hud :twisted:
https://www.ebay.com/itm/Universal-Car- ... H2&vxp=mtr
Bild

Re: Model 3 spotting

Postat: 15 jan 2018 19:41
av Legato
Skee: Ja, son sagt det är extremt enkelt och billigt... Jag kommer dock sätta in betydligt mer avancerad med navigation, röststyrning mm.

Poängen är ju just att tom en så där enkel hud för 20 dollar skulle göra mycket nytta i Teslan.

Re: Model 3 spotting

Postat: 15 jan 2018 22:49
av Jerker

Re: Model 3 spotting

Postat: 15 jan 2018 22:54
av lator
Det där såg besvärligt ut... :(

Re: Model 3 spotting

Postat: 16 jan 2018 08:53
av Tars
Försökte köra en James Bond.

Re: Model 3 spotting

Postat: 16 jan 2018 09:26
av Bjelke
Tars skrev:
Försökte köra en James Bond. Bild
Näe, det är ju en båtägare som varit lite extra klantig bara ju ;)

Re: Model 3 spotting

Postat: 16 jan 2018 11:00
av Surfaren
Bjelke skrev:
Tars skrev:
Försökte köra en James Bond. Bild
Näe, det är ju en båtägare som varit lite extra klantig bara ju ;)
Servicebilen, servicebilen, kom. Vi är en bit vid sidan om kanalen.

Re: Model 3 spotting

Postat: 16 jan 2018 11:54
av 12man
Teslas chassiprincip kallas ett surfboard, nån som missförstått? Men den surfar troligen bättre än en ice pga nästan inga öppningar fram och hyfsat slät undersida och inte speciellt tung där framme, oanad? fördel elbil eller nackdel

Re: Model 3 spotting

Postat: 16 jan 2018 12:01
av Seregon
Surfaren skrev:
Servicebilen, servicebilen, kom. Vi är en bit vid sidan om kanalen.
:lol:

Re: Model 3 spotting

Postat: 16 jan 2018 21:19
av e5m1r
12man skrev:
Teslas chassiprincip kallas ett surfboard, nån som missförstått? Men den surfar troligen bättre än en ice pga nästan inga öppningar fram och hyfsat slät undersida och inte speciellt tung där framme, oanad? fördel elbil eller nackdel
Tyvärr är bilar långt ifrån täta pga tum istället för mm passningar :)

Re: Model 3 spotting

Postat: 19 jan 2018 15:25
av Klintan
Model 3 isärplockad för beskådning av konkurrenter på NAIAS i Detroit:
http://www.caresoftglobal.com/at-naias- ... -2018.html