Sprucken vindruta

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anthony de Vos
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 feb 2017 17:32
Ort: Åkersberga

Sprucken vindruta

Inlägg av Anthony de Vos »

Hej!

Fick leverans i mitten på Januari S90D. I morse sprack vindrutan under bilfärd. Plusgrader, ingen värme på rutan. Ensam på vägen, absolut inget stenskott. Sprack mellan förare och passagerare, nere från basen och upp ca 20 cm.

Har någon upplevt detta. Jag har svårt att förstå vad som hänt, fabrikationsfel?

Jag får kontakta service center på Måndag. Undrar om dom måste beställa ruta från Tillburg...

Trist med så ny bil.

Anthony
S90D Midnigtsilver -16, uttagen Jan-17
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 21 maj 2015 22:32

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av provoman »

1. Kontakta ditt försäkringsbolag
2. Beställ tid för byte av ruta hos RM bilservice i Danderyd

Tesla kommer inte att hjälpa dig, jag har erfarenhet.
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 11 nov 2015 23:16

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av znak3 »

Exakt samma sak hände min s85d från dec 2015 :(
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av Crappy »

Enligt min erfarenhet (i runda slängar 30000 bilrutebyten) så är det i princip aldrig fabrikationsfel. Jag kan nog räkna de gånger jag inte hittat något fel/slag/stenskott i rutan på ena handens fingrar. Normalt så har man fått ett stenskott några dagar tidigare, ofta ute i den svarta kanten så det inte syns. Efter lite tvätt, regn, puts, eller dylik behövs det inte mycket till temperaturväxling om man har otur för att rutan ska spricka. Tyvärr

Om det är ett fabrikationsfel så spricker rutan mer eller mindre direkt, oftast före leverans.

Så Provoman ha rätt, ring ett bra bilglasföretag. Kolla så de kan kalibrera kamera/or och beställ tid.
Oftast behöver du inte kontakta försäkringsbolaget innan. Men det vet de på bilglasföretaget
Senast redigerad av Crappy, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Anthony de Vos
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 feb 2017 17:32
Ort: Åkersberga

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av Anthony de Vos »

Hej!

Tack för tipset. Danderyd är nära Åkersberga där jag bor.

Måste ändå kontakta tesla service då rutan på förardörren tar i pyttelite, när man öppnar, har varit så sedan start. Tyvärr upptäcktes det inte vid leveransen då det var så mycket annat som pågick då....

MVH

Anthony de Vos
S90D Midnigtsilver -16, uttagen Jan-17
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av Pontus »

30000 byten, hoppas inte alla var på dina egna bilar :)
Jag ska byta för tredje gången på Teslan på 1,5 år, det är fler rutor än jag bytt sammanlagt på alla bilar jag haft under tidigare 20+ åren.
I Stockholm är det bara RM som får byta (eller rättare sagt köpa nya rutor av Tesla).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av lator »

Crappy skrev:
Enligt min erfarenhet (i runda slängar 30000 bilrutebyten) så är det i princip aldrig fabrikationsfel. Jag kan nog räkna de gånger jag inte hittat något fel/slag/stenskott i rutan på ena handens fingrar. Normalt så har man fått ett stenskott några dagar tidigare, ofta ute i den svarta kanten så det inte syns. Efter lite tvätt, regn, puts, eller dylik behövs det inte mycket till temperaturväxling om man har otur för att rutan ska spricka. Tyvärr

Om det är ett fabrikationsfel så spricker rutan mer eller mindre direkt, oftast före leverans.

Så Provoman ha rätt, ring ett bra bilglasföretag. Kolla så de kan kalibrera kamera/or och beställ tid.
Oftast behöver du inte kontakta försäkringsbolaget innan. Men det vet de på bilglasföretaget
Tusan Crappy, hur länge har du jobbat som glasmästare egentligen??? 30000 rutor... 4 per dag, 230 dagar per år ger ungefär 30 år! :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av Tars »

Pontus skrev:
30000 byten, hoppas inte alla var på dina egna bilar :)
Jag ska byta för tredje gången på Teslan på 1,5 år, det är fler rutor än jag bytt sammanlagt på alla bilar jag haft under tidigare 20+ åren.
I Stockholm är det bara RM som får byta (eller rättare sagt köpa nya rutor av Tesla).
Tyvärr stämmer ej detta då jag bytte i Väsby på ryds bilglas.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 21 maj 2015 22:32

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av provoman »

Perfekt Tars, då fick du även en 1 årig gratis försäkring från Solid eller hur?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av Tars »

provoman skrev:
Perfekt Tars, då fick du även en 1 årig gratis försäkring från Solid eller hur?
Ingen aning. Inget jag blev informerad om.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av Pontus »

Tars skrev:
Pontus skrev:
30000 byten, hoppas inte alla var på dina egna bilar :)
Jag ska byta för tredje gången på Teslan på 1,5 år, det är fler rutor än jag bytt sammanlagt på alla bilar jag haft under tidigare 20+ åren.
I Stockholm är det bara RM som får byta (eller rättare sagt köpa nya rutor av Tesla).
Tyvärr stämmer ej detta då jag bytte i Väsby på ryds bilglas.
Tyvärr?
Det är väl jättebra om jag hade fel på den punkten och dom fixat till samarbetet med flera så man kan välja själv. :P
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av Crappy »

lator skrev:
Tusan Crappy, hur länge har du jobbat som glasmästare egentligen??? 30000 rutor... 4 per dag, 230 dagar per år ger ungefär 30 år! :o
Stämmer ganska bra, fyllde 50 för någon månads sedan, och är uppvuxen på et bilglasmästeri. Dock så har jag nog inte bytt alla själv, men mer eller mindre varit inblandad på något sätt.

När det gäller solid, vilket normalt är en månads fritt och en förlängning på ett år för 297:- tror jag inte Ryds har dem kvar? Jag vill minnas att de har ett eget system? Men där är jag osäker.
Vad det gäller byten, så tror jag säkert att Ryds och även jag skulle kunna köpa en ruta av Tesla och sätta i, och till de första modellerna fanns det rutor att få tag på, men tydligen var det undermålig kvalitet i på dem. Så numera är man hänvisad till att köpa av Tesla direkt.
Kolla om det sitter ett Tesla märke i rutan Tars.

Men nu kommer problemet, de nya rutorna med kameror SKA kalibreras, och vad jag vet finns det ingen utrustning för det, förutom hos Tesla själva. Så har Ryds bytt rutan, får vi hoppas att de kört den till Tesla för Kalibrering.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av StefL »

Visste inte att Model 3 hade börjat levereras - och än mindre att den kom i en 90D-version.

A.k.a - Vad gör den här tråden i Model 3-kategorin?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av jonas »

Jag pratade med Tesla och kalibrering behövs inte alltid. Skulle det behövas så får man åka till Tesla. Men som oftast onödigt. Det var väldigt tydligt om behov fanns eller ej. Antingen rllser så att säga.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av Crappy »

Ett lite märkligt uttalande, jag är tveksam på om han har rätt där
I så fall är det det första system som har en inbygg kontroll och sannolikt då ytterligare en kamera som fungerar som referens

En millimeter fel i fästet, eller felmonterat så mäter självklart kameran fel på avståndet. Då sitter bilen i räcket. Det där kan bilens system inte själv ha koll på utan att ha någon referens.

Tilläggas ska att det där med att "det behövs bara kallibreras om det blir fel" var en vanlig vanföreställning för några år sedan. Men problemet är som sagt att systemet uppfattar inte om det är något fel.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av jonas »

Kameran sitter fäst bakom rutan i bilen, det är bara om man råkar flytta kameran det blir skillnad. Rutan påverkar ju inte vad kameran ser, inom rimliga gränser. Sitter rutan så fel att en svart ram är i vägen skymmer det förstås. Men då pratar vi ju inte om någon millimeter utan snarare några centimeter. Så fel går nog inte sätta rutan?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av Bjelke »

jonas skrev:
Kameran sitter fäst bakom rutan i bilen, det är bara om man råkar flytta kameran det blir skillnad. Rutan påverkar ju inte vad kameran ser, inom rimliga gränser. Sitter rutan så fel att en svart ram är i vägen skymmer det förstås. Men då pratar vi ju inte om någon millimeter utan snarare några centimeter. Så fel går nog inte sätta rutan?
Superbra info ju, jag trodde absolut att kameran satt fast mot rutan...
Då finns det ju en ganska bra chans att den inte behöver kalibreras efter byte :)
Men hur vet man det?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av e5m1r »

Bjelke skrev:
jonas skrev:
Kameran sitter fäst bakom rutan i bilen, det är bara om man råkar flytta kameran det blir skillnad. Rutan påverkar ju inte vad kameran ser, inom rimliga gränser. Sitter rutan så fel att en svart ram är i vägen skymmer det förstås. Men då pratar vi ju inte om någon millimeter utan snarare några centimeter. Så fel går nog inte sätta rutan?
Superbra info ju, jag trodde absolut att kameran satt fast mot rutan...
Då finns det ju en ganska bra chans att den inte behöver kalibreras efter byte :)
Men hur vet man det?
Om Ap inaktiveras eller kör värre än en fyllo så kan du besöka SC Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av EnTraktor »

Jag är på väg till RM just nu för att byta ruta. Återkommer med en rapport i eftermiddag

Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av StefL »

Kan ni en gång för alla städa bort eller flytta den här tråden till rätt kategori?!
Som "enkel" Model 3-reservant är det extremt frustrerande att se kategorin Model 3 lysa rött och klicka sig vidare in i förhoppnngen om att hitta några nya rykten eller spekulationer och bara hitta diskussioner om vindrutor från er lyckliga som glider omkring i S/X!
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av bylund »

Det är bara för att retas. Även detta inlägg ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av StefL »

bylund skrev:
Det är bara för att retas. Även detta inlägg ;)
Jag vet var du bor! I alla fall i vilken kommun och den är trots allt Sveriges minsta :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av Crappy »

Jag kunde inte låta bli att kolla upp detta med rutan lite

Enligt den bilden jag fick på rutan till en MS med AP1 så sitter det fästen i rutan för kameran. Dessutom säger de två största leverantörerna och tillverkare av rutor att det måste kalibreras efteråt. Det ska utföras en dynamisk kalibrering. Det vill säga att man aktiverar kamerainställningen och är ute och kör en bit efter vissa specifika krav på hastighet osv
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av Bjelke »

Crappy skrev:
Jag kunde inte låta bli att kolla upp detta med rutan lite

Enligt den bilden jag fick på rutan till en MS med AP1 så sitter det fästen i rutan för kameran. Dessutom säger de två största leverantörerna och tillverkare av rutor att det måste kalibreras efteråt. Det ska utföras en dynamisk kalibrering. Det vill säga att man aktiverar kamerainställningen och är ute och kör en bit efter vissa specifika krav på hastighet osv
Då tror iaf jag att det (tyvärr) stämmer... Jag ska oxo byta typ snart...
(StefL måste ju dessutom ha ngt att läsa här ;) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Sprucken vindruta

Inlägg av jonas »

Crappy skrev:
Jag kunde inte låta bli att kolla upp detta med rutan lite

Enligt den bilden jag fick på rutan till en MS med AP1 så sitter det fästen i rutan för kameran. Dessutom säger de två största leverantörerna och tillverkare av rutor att det måste kalibreras efteråt. Det ska utföras en dynamisk kalibrering. Det vill säga att man aktiverar kamerainställningen och är ute och kör en bit efter vissa specifika krav på hastighet osv
Konstigt att Tesla själva sa att det inte behövde kallibreras annat än vid behov.

Har för mig att det var carglass som nu kunde utföra glasrutebyten och dessa har inte utrustning för justering, enligt Tesla SC solna.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar