Model 3 vinter test
Moderator: Redaktion
Model 3 vinter test
Det blir nog inte så mycket vinter test på Model 3 innan den släpps. De bygger tydligen "release candidates" nu med produktionsmaskiner. Och det är inte sådär jätte mycket vinter kvar att testa bilar och ändra i designen när det blir fel.
Model S har endel problem med designen som inte är så bra under vinterförhållanden. Ska bli intressant och se om de lärt sig från det.
https://electrek.co/2017/03/16/tesla-mo ... elon-musk/
Model S har endel problem med designen som inte är så bra under vinterförhållanden. Ska bli intressant och se om de lärt sig från det.
https://electrek.co/2017/03/16/tesla-mo ... elon-musk/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- mikeberg22se
- Teslaägare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 16 nov 2014 21:44
Model 3 vinter test
Sant, man har ju dock haft minst 2 bilar sedan mars 2016 som man kunnat köra hårt med i vinter. Sedan finns ju alltid vindtunnlar med utrustning för att simulera olika väderförhållanden. Jag väljer att se på det som att man tagit dom tillfällena. Ge mig min model3 NU! He he
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Model 3 vinter test
Har Tesla någon egen vindtunnel?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 vinter test
Helt säker påtat de testat bilarna under förra vinter, innan de släpptes. Ska tester ge något till designen så måste man testa innan man låser designen. Detta är mekanik och inte mjukvara där man gör precis tvärtom.
Att först göra tester på Release-candidates är ganska meningslöst eftersom alla verktyg är tillverkade och igång körda. Ändringar kommer kosta många miljoner i det här läget och får i princip inte ske. Detta är alltså inte mjukvara där det bara går att batcha i efterhand och låta kunden testa.
Men ok risken finns att Tesla styrs av mjukisar och att de inte begriper sig på mekanik... hoppas inte.
Att först göra tester på Release-candidates är ganska meningslöst eftersom alla verktyg är tillverkade och igång körda. Ändringar kommer kosta många miljoner i det här läget och får i princip inte ske. Detta är alltså inte mjukvara där det bara går att batcha i efterhand och låta kunden testa.
Men ok risken finns att Tesla styrs av mjukisar och att de inte begriper sig på mekanik... hoppas inte.
Re: Model 3 vinter test
Det går inte att prova sådant i simulerade testanläggningar. Man måste göra verkliga tester ute i verkliga livet. Det går att skapa riktigt otäcka miljöer i klimatrum men det är extremt svårt att skapa riktiga utfall från utomhustester. Man bli alltid lika förvånad vad moder natur kan hitta på.mikeberg22se skrev:Sant, man har ju dock haft minst 2 bilar sedan mars 2016 som man kunnat köra hårt med i vinter. Sedan finns ju alltid vindtunnlar med utrustning för att simulera olika väderförhållanden. Jag väljer att se på det som att man tagit dom tillfällena. Ge mig min model3 NU! He he
Skickat från min iPhone med Tapatalk
BMW i3 REX i väntan på Model3
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model 3 vinter test
Jag är riktigt orolig för att Model 3 kommer vara extremt otestad när den släpps. Två bilar som rullat hittills vad vi vet, sen har det säkert rullat massa mulor maskerade till Model S också men det borde vi ändå ha hört något om tycker jag.
Orolig dels för att mycket dålig press kring Model 3 kommer riskera hela Tesla och dels för att jag gärna vill att den ska vara bra eftersom jag siktar på att köpa en själv.
Orolig dels för att mycket dålig press kring Model 3 kommer riskera hela Tesla och dels för att jag gärna vill att den ska vara bra eftersom jag siktar på att köpa en själv.
Model Y LR AWD 2022
Re: Model 3 vinter test
Mm, klassiska att alltid vänta något år med att köpa nya bilmodeller tills problemen är åtgärdade. Smällar man får ta om man ska ha senaste modellen. Vad är det som kan gå så fel i minus? Fryser fast nån grej, småsaker antagligen, som kan vara irriterande. Elbilar startar lättare i -25 än ice bilar, överlägsna där.jonasl skrev:Jag är riktigt orolig för att Model 3 kommer vara extremt otestad när den släpps. Två bilar som rullat hittills vad vi vet, sen har det säkert rullat massa mulor maskerade till Model S också men det borde vi ändå ha hört något om tycker jag.
Orolig dels för att mycket dålig press kring Model 3 kommer riskera hela Tesla och dels för att jag gärna vill att den ska vara bra eftersom jag siktar på att köpa en själv.
Re: Model 3 vinter test
Jag tror rost kommer vara ett problem nu när det inte är en aluminium-bil längre.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Model 3 vinter test
Kanske inte just i minus men fukt i lampor, gnissel i kupéfläkt, kärvande vindrutetorkare, sprickande glastak, fastnande laddlucka osv. Mycket som man kanske redan löst på model S. Men det bygger ju på att personerna som ingenjörade model S är kvar med sina erfarenheter till model 3. Jag vet själv av erfarenhet att en ritning inte hjälper utan historian bakom. Varför en till synes onödig plupp finns med när den kan prioriteras bort. Finns inte rätt person kvar så dör den hemligheten bort och baklamporna får fuktproblem igen på 3 trots att det är löst på S.Swede1 skrev:Vad är det som kan gå så fel i minus? Fryser fast nån grej, småsaker antagligen, som kan vara irriterande. Elbilar startar lättare i -25 än ice bilar, överlägsna där.
BMW i3 REX i väntan på Model3
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model 3 vinter test
Jag misstänker att det finns rätt goda grunder till att de stora etablerade tillverkarna plöjer ner massa pengar i att vintertesta sina nya modeller trots att de borde ha en mycket större kunskapsbank än Tesla.
Model Y LR AWD 2022
Re: Model 3 vinter test
Så vitt jag vet finns det inget koncensus utanför Tesla angående detta. Har sett allt från att det blir bara stål, en mix samt de som tror att man kommer att köra aluminium på samma sätt som i Model S. Får väl fråga Elon på twitterFeddan skrev:Jag tror rost kommer vara ett problem nu när det inte är en aluminium-bil längre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 vinter test
Elon har väl en databas med alla fel på model s och x. Han borde klara att bygga en bra bil nu med bara småfel.18650 skrev:Kanske inte just i minus men fukt i lampor, gnissel i kupéfläkt, kärvande vindrutetorkare, sprickande glastak, fastnande laddlucka osv. Mycket som man kanske redan löst på model S. Men det bygger ju på att personerna som ingenjörade model S är kvar med sina erfarenheter till model 3. Jag vet själv av erfarenhet att en ritning inte hjälper utan historian bakom. Varför en till synes onödig plupp finns med när den kan prioriteras bort. Finns inte rätt person kvar så dör den hemligheten bort och baklamporna får fuktproblem igen på 3 trots att det är löst på S.Swede1 skrev:Vad är det som kan gå så fel i minus? Fryser fast nån grej, småsaker antagligen, som kan vara irriterande. Elbilar startar lättare i -25 än ice bilar, överlägsna där.
Re: Model 3 vinter test
Det är kallt ett bra tag till även vid inhemsk testning där borta. Norra Minnesota, Colorado, eller lite vad som.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Model 3 vinter test
Har någon 3 setts utanför varma californien?MSO skrev:Det är kallt ett bra tag till även vid inhemsk testning där borta. Norra Minnesota, Colorado, eller lite vad som.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 vinter test
Skicka dom första till Schweiz så kan dom rösta om bra/dåligt på den så blir allt bra18650 skrev:Kanske inte just i minus men fukt i lampor, gnissel i kupéfläkt, kärvande vindrutetorkare, sprickande glastak, fastnande laddlucka osv. Mycket som man kanske redan löst på model S. Men det bygger ju på att personerna som ingenjörade model S är kvar med sina erfarenheter till model 3. Jag vet själv av erfarenhet att en ritning inte hjälper utan historian bakom. Varför en till synes onödig plupp finns med när den kan prioriteras bort. Finns inte rätt person kvar så dör den hemligheten bort och baklamporna får fuktproblem igen på 3 trots att det är löst på S.Swede1 skrev:Vad är det som kan gå så fel i minus? Fryser fast nån grej, småsaker antagligen, som kan vara irriterande. Elbilar startar lättare i -25 än ice bilar, överlägsna där.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 vinter test
Har jag sagt sen dag ett.Feddan skrev:Jag tror rost kommer vara ett problem nu när det inte är en aluminium-bil längre.
"Jänkare och plåt"...........
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 vinter test
Tur att de som äger en Tesla är väldigt rädd om den och tvättar den noggrant minst en gång per vecka!bonath skrev:Har jag sagt sen dag ett.Feddan skrev:Jag tror rost kommer vara ett problem nu när det inte är en aluminium-bil längre.
"Jänkare och plåt"...........
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 vinter test
Jo, men balkar, dörrar och andra skrymslen kan bli rejäla rostfällor.lator skrev:Tur att de som äger en Tesla är väldigt rädd om den och tvättar den noggrant minst en gång per vecka!bonath skrev:Har jag sagt sen dag ett.Feddan skrev:Jag tror rost kommer vara ett problem nu när det inte är en aluminium-bil längre.
"Jänkare och plåt"...........
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 vinter test
Va? Tvättar du inte där???bonath skrev:Jo, men balkar, dörrar och andra skrymslen kan bli rejäla rostfällor.
Kom ihåg att Nissan Leaf är en riktig rostgömma...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 vinter test
En bra tilläggsbehandling löser rostproblemet. Kostar under 10' och är värt varenda krona.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Model 3 vinter test
StefL skrev:En bra tilläggsbehandling löser rostproblemet. Kostar under 10' och är värt varenda krona.
Ajja bajja, det är inte godkänt av Tesla! Då ryker kanske garantin på allt möjligt!
Tesla Model Y
Re: Model 3 vinter test
Leasing två år. Ska den nog hålla...lator skrev:Va? Tvättar du inte där???bonath skrev:Jo, men balkar, dörrar och andra skrymslen kan bli rejäla rostfällor.
Kom ihåg att Nissan Leaf är en riktig rostgömma...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 vinter test
Glöm allt! Den som har ägt en C5 i 12-13 år utan rostproblem klarar nog det mesta...bonath skrev:Leasing två år. Ska den nog hålla...lator skrev:Va? Tvättar du inte där???bonath skrev:Jo, men balkar, dörrar och andra skrymslen kan bli rejäla rostfällor.
Kom ihåg att Nissan Leaf är en riktig rostgömma...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 vinter test
Inte en rostfläck...lator skrev:Glöm allt! Den som har ägt en C5 i 12-13 år utan rostproblem klarar nog det mesta...bonath skrev:Leasing två år. Ska den nog hålla...lator skrev:Va? Tvättar du inte där???bonath skrev:Jo, men balkar, dörrar och andra skrymslen kan bli rejäla rostfällor.
Kom ihåg att Nissan Leaf är en riktig rostgömma...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Model 3 vinter test
Inte vad jag vet. Men jag menade att de kanske tar det nu med förproduktionsserien.Limbster skrev:Har någon 3 setts utanför varma californien?MSO skrev:Det är kallt ett bra tag till även vid inhemsk testning där borta. Norra Minnesota, Colorado, eller lite vad som.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.