...det är obligatoriskt att läsa alla inlägg på detta forum. Annars får man inte lov att köra Tesla. Iatt läsa istruktionsbok är därför överflödigt. Allt finns ju här.
Det har blivit lite tuffare att läsa alla inlägg här nu och jag hade ju ett par år på mig från reservation till leverans. De som lägger en beställning på Model S eller Model X idag har inte lika lång tid på sig. Model 3 är en annan sak.
Ja nog var det lite lättare för några år sedan då kunde man tom söka och hitta svar på en fundering, nu är det liiiite
bökigare...
Jag vill bara komma iväg, lyssna på en genomgång som inte innehåller något jag inte redan visste, nej tack!
Låter som en utmärkt idé att trimma leveransen!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
För mig hade det funkat. Alla gånger jag hämtat ut en ny bil har jag vetat mer om den än säljaren. Med Teslan hade jag läst och sett allt på hela nätet före leverans.
Kanske inte passar alla, men gör man det bra nog så fungerar det säkert.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Håller med om att man oftast vet mer än säljaren, men det jag värdestätter är att ha någon ansvarig med vid den kontroll jag vill göra på en ny bil. Kolla inpassning av dörrar och plåtar, se så att allt fungerar, kolla så att man fått med allt som beställts, få bekräftat att ens online-konto är kopplat till bilen och att appar och sånt fungerar.
Jag vill alltså inte ha en genomgång om bilen med säljaren för att lära mig utan för att kontrollera att min beställning är korrekt och att varan jag får levererad är det jag förväntar mig. Att bara ta nycklarna och dra för att sen upptäcka något fel känns väldigt jobbigt, då tar jag hellre 20-30 minuter vid leverans och får alla eventuella fel eller avvikelser dokumenterade av säljaren direkt.
Är det något för allvarligt skulle jag vägra hämta ut bilen och be dem åtgärda innan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag vill alltså inte ha en genomgång om bilen med säljaren för att lära mig utan för att kontrollera att min beställning är korrekt och att varan jag får levererad är det jag förväntar mig. Att bara ta nycklarna och dra för att sen upptäcka något fel känns väldigt jobbigt, då tar jag hellre 20-30 minuter vid leverans och får alla eventuella fel eller avvikelser dokumenterade av säljaren direkt.
Är det något för allvarligt skulle jag vägra hämta ut bilen och be dem åtgärda innan.
Bara att ta bilder och skicka till dem samt låta Tesla hämta bilen igen eller ta med bilen direkt vid leverans om det upptäcks direkt. Ser inte varför det skulle vara några problem bara för att det inte är på ett Service Center.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
För att om det är saker som tar tid på verkstad så vill jag inte ens ha hämtat ut bilen.
Leasingtiden ska inte kunna påbörjas om jag blir av med bilen till verkstan redan från start.
Jag vill inte betala för den tiden.
Jag pratar generellt oavsett bilmärke nu.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Varje gång jag har köpt ny bil har säljaren sagt nånting i stil med "jag inser att du vet mer om bilen än jag själv, behöver vi ens göra en genomgång?"
Samtidigt kan jag tycka att det är ganska trevligt att bli ompysslad lite grann. Det gäller för övrigt även andra prylar man köper, inte bara bilar. Så länge säljaren är kompetent och väl insatt förstås.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är väldigt mycket papper som skall skrivas på och avtal som skall gås igenom.
5 minuter är lite lite i sammanhanget (då hinner man inte ens ta en kopp kaffe)
Förväntar mig inte att ALLA aspekter gås igenom men det bör lämnas tid för om köparen frågar något (en video kan bara förklarar så mycket) Det är ändå en väldigt stor investering som görs (även om man tar den billigaste modell3). Men å andra sidan behövs det bara informationen så köparen kan ta sig ut från området (och påbörja sin värdeminskning)
Det är väldigt mycket papper som skall skrivas på och avtal som skall gås igenom.
5 minuter är lite lite i sammanhanget (då hinner man inte ens ta en kopp kaffe)
Förväntar mig inte att ALLA aspekter gås igenom men det bör lämnas tid för om köparen frågar något (en video kan bara förklarar så mycket) Det är ändå en väldigt stor investering som görs (även om man tar den billigaste modell3). Men å andra sidan behövs det bara informationen så köparen kan ta sig ut från området (och påbörja sin värdeminskning)
Papper som ska skrivas på? Bah, det här är Tesla vi pratar om. Du godkänner leveransen och avtalet genom att logga in på MyTesla och trycka på en knapp. Avtal går ju skicka ut på förhand.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Det är väldigt mycket papper som skall skrivas på och avtal som skall gås igenom.
5 minuter är lite lite i sammanhanget (då hinner man inte ens ta en kopp kaffe)
Förväntar mig inte att ALLA aspekter gås igenom men det bör lämnas tid för om köparen frågar något (en video kan bara förklarar så mycket) Det är ändå en väldigt stor investering som görs (även om man tar den billigaste modell3). Men å andra sidan behövs det bara informationen så köparen kan ta sig ut från området (och påbörja sin värdeminskning)
Det finns ju utmärkt utrymme för att kunna köpa till en timme eller två inkl kaffe för X antal kronor om man nu vill. Jag vill inte.