Ja, när ingen annan gör det, så...Bjelke skrev:Nu har det gått så långt att du tom ifrågasätter dig själv.... Vart är världen på väg? ;PJerker skrev:Nej, det dementerar jag. Här är en vinkel ur filmen som är rakt från sidan och det är ingen skillnad på karosserna:Jerker skrev:Det ser också ut som att det är lite längre front?
Elon twittrar video och info
Moderator: Redaktion
Re: Elon twittrar video och info
Re: Elon twittrar video och info
Det är nog svårt att avgöra. Det är annan lackfärg, suddiga filmbilder, olika ljus etc.jonasl skrev:Det verkar som att de gjort fronten lite mindre karaktärsfull, det tycker jag är trist. Men man ser egentligen inte riktigt hur den ser ut.. hoppas det inte sitter en tesla-mustasch där, det är min värsta farhåga.
Re: Elon twittrar video och info
När folk klagar på sina 1:rsta dags ordrar och inte få AWD först.
Musk: Let me just go fetch my magic wand ....
Musk: Let me just go fetch my magic wand ....
MYLR-24
Re: Elon twittrar video och info
Och Elon talar om för oss angående instrumenteringen "that we don't need the instrument cluster" ... need my arse!!! Som en annan sa...
Ingen talar om för mig vad jag behöver, jag är kapabel att välja själv... har Elon och gänget blivit socialister
Personlig vill jag ha en bil och inte en leksak. Både glastak och den fula centrala skärmen kan han behålla... AP är inget för mig, jag vill köra inte åka. Kanske dags att cool ner titta åt ett annat håll så småningom... det kommer att hända en del framöver... om inte I will sit tight and wait.
Hade förhoppningar om M3 men tycker att MS är den "moderna" och är dessutom en bil.... I'll get my coat.
Ingen talar om för mig vad jag behöver, jag är kapabel att välja själv... har Elon och gänget blivit socialister
Personlig vill jag ha en bil och inte en leksak. Både glastak och den fula centrala skärmen kan han behålla... AP är inget för mig, jag vill köra inte åka. Kanske dags att cool ner titta åt ett annat håll så småningom... det kommer att hända en del framöver... om inte I will sit tight and wait.
Hade förhoppningar om M3 men tycker att MS är den "moderna" och är dessutom en bil.... I'll get my coat.
Re: Elon twittrar video och info
Fast man ska nog skilja på behöver och vill ha.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Elon twittrar video och info
Kommer man få en skymt av Elon nu när han flugit till Cape Canaveral för att bevaka uppskjutningen? Tänkte kolla från Saturn V centret inne på KSC om de släpper biljetter någon gång..
För övrigt har han en Gulfstream G650.
För övrigt har han en Gulfstream G650.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Elon twittrar video och info
Känns helt ok att ha två och ett halvt år till på leasen med min 60D. AWD vill jag inte bli av med, efter att ha kört den i vinter. Ska bli intressant att se vilka tillval de första Model 3 får nu när AWD kommer senare.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Elon twittrar video och info
Det låter som att dom vänt ut och in på planen. Istället för att de fetaste (och dyraste) bilarna kommer först så kommer enklare och billigare bilar först. Hoppas man iaf får veta lite mer detaljer om de senare/fetare varianterna i förväg så man kan ta nån sorts beslut för sina två reservationer.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Elon twittrar video och info
Med en del information på fötterna gör jag följande relativt kvalificerande gissning om batterialternativ och räckvidd:
Model 3 55 - 392km EPA räckvidd
Model 3 75 - 535km EPA räckvidd
X Samma förbrukning som Hyundai ioniq känns rimligt med tanke på vikt och luftmotstånd osv.
X enligt musk får inte mer än 75kwh plats med dagens batterier
X han har tidigare sagt att minsta batteriet kommer bli mindre än 60kwh.
X enligt en något kritisk tweet kommer bas modellen av model 3 få bättre räckvidd än Bolt.
Model 3 55 - 392km EPA räckvidd
Model 3 75 - 535km EPA räckvidd
X Samma förbrukning som Hyundai ioniq känns rimligt med tanke på vikt och luftmotstånd osv.
X enligt musk får inte mer än 75kwh plats med dagens batterier
X han har tidigare sagt att minsta batteriet kommer bli mindre än 60kwh.
X enligt en något kritisk tweet kommer bas modellen av model 3 få bättre räckvidd än Bolt.
Re: Elon twittrar video och info
Precis. Största anledningen till det lär vara att dom bygger det dom är färdiga med, och köper sig utvecklingstid för att bli klara med D, HUD, AP osv.Surfaren skrev:Det låter som att dom vänt ut och in på planen. Istället för att de fetaste (och dyraste) bilarna kommer först så kommer enklare och billigare bilar först. Hoppas man iaf får veta lite mer detaljer om de senare/fetare varianterna i förväg så man kan ta nån sorts beslut för sina två reservationer.
I vanlig ordning så kommer dom att underleverera initialt och så slänger dom sig med diffusa deadlines för de features vi verkligen vill ha. Dom får ändå ut produkten på marknaden.
Och frågan är hur mycket som kommer? Elon är väldigt tydlig med att Model 3 inte är nästa generations Tesla och att han kommer fortsätta åka S till vardags. 3 ska vara billig och simpel. Jag tror världen har lite för höga förväntningar.
Samtidigt så känns det "smart". Dom har lyckats preiodisera kön. "Igår" stod 400.000 i kö för Model 3. Idag har den krympt till 100.000 (kanske mindre) som ska börja byggas i sommar. P+D+vad mer som kan tänkas komma har plötsligt blivit av med sin produktions-spott.
Jag känner mig riktigt kluven. Nu kan man ju inte få "det senaste och häftigaste" om P75D-modellen är över ett år bort. En simpel rwd skulle kanske duga som till/från-jobbet bil.
Re: Elon twittrar video och info
Ja, det kan man säga. Vad ska man planera för nu? Köpa en basic 75 rwd först med en reservation och byta till en P75/80D 1-2 år senare? Eller sitta still i båten och vänta? Jag vill ju byta ut S:en men nu känns inte vägen framåt lika tydlig. Och en god vän har tingat min ena reservation, så om jag kör varianten med att köpa en 3:a tidigt och sen byta så får jag ju ta en till kölapp för min egen bil nr 2.dstr skrev:Jag känner mig riktigt kluven.
Oh Elon, vad du sätter griller i huvet på oss.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Elon twittrar video och info
Tycker inte det ser ut som en Tesla-mustasch, hoppas att jag har rätt där. Trots att man gissade på det på model3ownersclub:jonasl skrev:Det verkar som att de gjort fronten lite mindre karaktärsfull, det tycker jag är trist. Men man ser egentligen inte riktigt hur den ser ut.. hoppas det inte sitter en tesla-mustasch där, det är min värsta farhåga.
Man borde väl se lite krom på denna bild i så fall, tycker/hoppas jag:
70% har enligt model3tracker valt AWD, 30% av 370k = 111k så det ligger nog något i det du säger. Sen ligger förstås en hel del av dessa i regioner som ändå hade hamnat utanför de första 100k leveranserna, även om man ligger bland de första sekventiellt sett.dstr skrev:Samtidigt så känns det "smart". Dom har lyckats preiodisera kön. "Igår" stod 400.000 i kö för Model 3. Idag har den krympt till 100.000 (kanske mindre) som ska börja byggas i sommar. P+D+vad mer som kan tänkas komma har plötsligt blivit av med sin produktions-spott.
Ett år från och med nu är väl inte så långt borta från de mest optimistiska gissningarna för när bilarna börjar levereras till Sverige. Gissningsvis kan man få <5s 0-100 bara man väljer det stora batteriet, det räcker bra för migJag känner mig riktigt kluven. Nu kan man ju inte få "det senaste och häftigaste" om P75D-modellen är över ett år bort. En simpel rwd skulle kanske duga som till/från-jobbet bil.
Tror du att vi kommer få Model 3 till Sverige innan de 6-9 månader Elon nämnde för de första AWD modellerna ? Det har jag svårt att se, även om det hade varit en glad överraskning.Surfaren skrev:Ja, det kan man säga. Vad ska man planera för nu? Köpa en basic 75 rwd först med en reservation och byta till en P75/80D 1-2 år senare? Eller sitta still i båten och vänta? Jag vill ju byta ut S:en men nu känns inte vägen framåt lika tydlig. Och en god vän har tingat min ena reservation, så om jag kör varianten med att köpa en 3:a tidigt och sen byta så får jag ju ta en till kölapp för min egen bil nr 2.
Oh Elon, vad du sätter griller i huvet på oss.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elon twittrar video och info
Vi kan säga att jag är mer hoppfull gällande leveranser till Sverige än att Elons uppskattningar på hur långt efter P/D produceras visar sig stämma.Laban skrev:Tror du att vi kommer få Model 3 till Sverige innan de 6-9 månader Elon nämnde för de första AWD modellerna ? Det har jag svårt att se, även om det hade varit en glad överraskning.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Elon twittrar video och info
Intressant, jag hoppas att du har rätt för det absolut viktigaste är att det börjar komma bilar på marknaden. Men jag tror ändå att AWD får rätt hög prio, hela 70% har valt AWD enligt model3tracker. Prestanda är dock mindre viktigt, 67% har valt standard.Surfaren skrev:Vi kan säga att jag är mer hoppfull gällande leveranser till Sverige än att Elons uppskattningar på hur långt efter P/D produceras visar sig stämma.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Elon twittrar video och info
Åh nej! Den billiga folkbilen kommer inte slå lyxmodellen för 1.7mille! Vi är lurade, fyfan. vad ska vi göra nu? förutom det uppenbara att byta till en AMG och stänga ner teslaclubsweden.
Tesla är ju dumma i huvudet på riktigt
Tesla är ju dumma i huvudet på riktigt
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Elon twittrar video och info
Är det verkligen nån som på allvar trodde att Model 3 blir en next-generation Model S, fast till halva priset? Bra att Elon äntligen har satt stopp för alla vilda spekulationer efter ett års ryktesspridning. Han borde ha gjort det mycket tidigare. Risken finns ju att folk hoppar av nu.18650 skrev:Åh nej! Den billiga folkbilen kommer inte slå lyxmodellen för 1.7mille! Vi är lurade, fyfan
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elon twittrar video och info
Jag är nöjd bara jag får en dragkrok
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 18 mar 2017 17:27
Re: Elon twittrar video och info
Jag blir lite konfunderad på er herrar...Först kastar ni er ut i vilda spekulationer om en ,typ, S-dräpare,sedan när det inte verkar bli så,då ska ni avboka och joxa? Varför inte vänta tills det är dags att speca den bil ni skall ha? Ingen vet hur det kommer att bli ändå......Förutom Elon då,och några till.Varför inte sitta still i båten och vänta? Visst jag har ochså förväntningar,har en RAV4:a 2006 med 25,000 mil på mätaren,även en helt basic M3 är ju faan så mycket bättre! Och 0-100 på 5s,tjaa,våran gör det på 10,4 ungefär,6 s är nog så snabbt.... Bara mina funderingar,inget ''skäll'' på er veteraner hos märket,men jag blir förundrad.
Åke,58 Sollentuna.
Nu hukar jag...........
Åke,58 Sollentuna.
Nu hukar jag...........
Re: Elon twittrar video och info
Vet vi att det är RWD och inte framhjulsdrivet som kommer i basversionen?dstr skrev:Surfaren skrev:En simpel rwd skulle kanske duga som till/från-jobbet bil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Elon twittrar video och info
Inte alls, det är av yttersta vikt att de får ut bilar som kostar 35000. Hade de fått ut fetaste bilarna först så hade de kostat runt halvmiljonen och det hade gett fel signaler. Jag tror att det är anledningen att de släpper basmodellen först. För det var det som var hela tanken att de skulle accelerera övergången till billiga elbilar. Annars skulle nog någon journalist kunna håna dem som i kejsarens nya kläder. Men jag tror att de som väntar (eller står längre bak i kön) kommer få en mycket bättre bil som bas än de som är först ut från bandet.Surfaren skrev:Det låter som att dom vänt ut och in på planen. Istället för att de fetaste (och dyraste) bilarna kommer först så kommer enklare och billigare bilar först. Hoppas man iaf får veta lite mer detaljer om de senare/fetare varianterna i förväg så man kan ta nån sorts beslut för sina två reservationer.
Re: Elon twittrar video och info
+1Rickenbacker1 skrev:Jag blir lite konfunderad på er herrar...
Jag håller med, och jag har sagt det förut. Alla "sanningar" som under året har kretsat kring Model 3 bygger på rena spekulationer från Youtube och liknande källor. Vi vet ingenting egentligen, förutom hur bilen ser ut. Ungefär. Allt annat är/var gissningar och önsketänk. För en gångs skull har Elon inte lovat en massa saker i förväg. Det enda man kan beskylla honom för är att han inte tillräckligt tidigt har satt stopp för alla spekulationer som saknar verklighetsförankring.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Elon twittrar video och info
Är det bara jag som känner precis tvärtom? Tur att jag kan köpa en bil utan onödiga grejer. Jag var rädd jag skulle vara tvungen att köpa fyrhjulsdrift, stor batteri och annat "i onödan".
Tesla kanske gjort en undersökning bland sina fabriksarbetare (som ska få bilen först) och insåg att det inte är en P75D de vill ha eller har råd med.
Dessutom är enklaste modellen snabbast att få i produktion.
Tesla kanske gjort en undersökning bland sina fabriksarbetare (som ska få bilen först) och insåg att det inte är en P75D de vill ha eller har råd med.
Dessutom är enklaste modellen snabbast att få i produktion.
Re: Elon twittrar video och info
Framförallt, varför kannibalisera på sina egna modeller när det finns en helt ny äng att beta av? Men sedan skall man nog ha i åtanke att det här är en strategi också för att hindra folk från att ställa sig sist i kön för en 3 istället för att köpa en S/X idag.Mickep skrev:Inte alls, det är av yttersta vikt att de får ut bilar som kostar 35000. Hade de fått ut fetaste bilarna först så hade de kostat runt halvmiljonen och det hade gett fel signaler. Jag tror att det är anledningen att de släpper basmodellen först. För det var det som var hela tanken att de skulle accelerera övergången till billiga elbilar. Annars skulle nog någon journalist kunna håna dem som i kejsarens nya kläder. Men jag tror att de som väntar (eller står längre bak i kön) kommer få en mycket bättre bil som bas än de som är först ut från bandet.Surfaren skrev:Det låter som att dom vänt ut och in på planen. Istället för att de fetaste (och dyraste) bilarna kommer först så kommer enklare och billigare bilar först. Hoppas man iaf får veta lite mer detaljer om de senare/fetare varianterna i förväg så man kan ta nån sorts beslut för sina två reservationer.
Suger för mig för jag vill själv ha en maxad 3 så snart som möjligt, men jag förstår att Tesla gör vad som är smartast. Känn lite vänstertänk att inte inse det.
Re: Elon twittrar video och info
Smutt skrev:Jag är nöjd bara jag får en dragkrok
Håller helt med om detta! Basbilen blir dyr nog som det är ändå med dagens dollarkurs.TiborBlomhall skrev:Är det bara jag som känner precis tvärtom? Tur att jag kan köpa en bil utan onödiga grejer. Jag var rädd jag skulle vara tvungen att köpa fyrhjulsdrift, stor batteri och annat "i onödan".
Rätta mig om jag har fel, men jag gjorde en ny beräkning baserad på dagens bilpriser:
I USA kostar en Tesla S75 $74.500 före moms och andra skatter. I Sverige kostar samma bil SEK 795.440 före moms. Detta ger en "dollarkurs" eller "exportkurs" på 10:68. Om man då multiplicerar $35.00 med 10,68 får man SEK 373.697 och inkl. moms blir det 467.121:-
Efter supermiljöbilspremie blir det runt 420.000:- och det är alldeles tillräckligt för mig. Lägg på dragkrok och AP så är man utan vidare uppe över halvmiljonen...