Kommer 3:an att exporteras hel?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Kommer 3:an att exporteras hel?

Inlägg av Breeze »

Delta skrev:
Förresten - Vet någon här om karossen blir i stål eller aluminium?
Plåt ska den va har det sagts. Men hoppas på bättre lack än min Lada :lol:
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Kommer 3:an att exporteras hel?

Inlägg av Anders77 »

Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.

Så då skiljer det 10% på att plocka ihop bilen i EU än att sälja den hel till EU. Säg att det är 5% tull på delarna, då undrar jag hur de värderar dem. Om bilen kostar 35000$ ex moms i USA och de skickar den i 3 delar till EU. Då tror jag inte de värderar delarna totalt till 35 000$ för det är de inte värda. Delarnas värde stiger enligt mig när de blivit ihopsatta och blivit en bil. Så om det är säg 5% tull på delarna så kan man inte då säga att det blir 5% tull på de 35 000$ utan på ett lägre värde.
Men 10% på 35 000$ som en hel bil får blir mycket högre. Så rent krasst tror jag att montering i EU ger ett bättre pris här.

Dock bör man tänka på arbetet som sagt. I USA har de en fabrik som verkar mer eller mindre kommer tillverka bilarna helt utan mänsklig inblandning. Om de skall tillverka 3:an i 3 delar precis som de gör med S och X, då måste fabriken byggas för det med. Att transportera bilarna i 3 delar och sen montera dem i EU, blir tror jag en dyrare produktionskostnad jämfört med fullt klart tillverkad bil direkt i USA. Frågan är bara hur mycket dyrare. Tillverka miljonbilar på detta sätt ger ju bättre pris, men en bil som kostar hälften blir kanske inte lika påverkad av tullen.

Just nu tror jag att de kommer slutmontera i EU, för att kunna maxa Freemont fabriken så mycket som möjligt. Att slippa göra vissa delar där, kan eventuellt göra att de kan producera mer på samma tid. Om nu inte flaskhalsarna i produktionen är i början av tillverkningslinjen.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kommer 3:an att exporteras hel?

Inlägg av Laban »

Breeze skrev:
Delta skrev:
Förresten - Vet någon här om karossen blir i stål eller aluminium?
Plåt ska den va har det sagts. Men hoppas på bättre lack än min Lada :lol:
Det har så vitt jag vet inte sagts. Senaste spekulationerna är att det blir mest aluminium men lite mer stål i strukturella delar (balkar..) jämfört med Model S/X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer 3:an att exporteras hel?

Inlägg av Bjelke »

Anders77 skrev:
...
Just nu tror jag att de kommer slutmontera i EU, för att kunna maxa Freemont fabriken så mycket som möjligt. Att slippa göra vissa delar där, kan eventuellt göra att de kan producera mer på samma tid. Om nu inte flaskhalsarna i produktionen är i början av tillverkningslinjen.
Det blir nog ingen stor skillnad för Freemont-fabriken, bilarna byggs helt klara där föst för att sedan demonteras till dom tre delarna vilket jag antar går ganska fort, iaf
på model S & X rå är ju dessa delar redan gjorda för att kunna bytas (och alltså demonteras oxo) snabbt. Batteribyte och byta av DU tar inte lång tid...
Om om dom redan från början vet att batteriet ska bort så tror jag inte ens att dom monterar det med alla skruvar osv på fabriken heller (gissning bara).

Så egentligen förlorar dom bara tid i Freemont genom att demontera bilarna till Europa, även om det kanske inte rör sig om så mycket tid per bil.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer 3:an att exporteras hel?

Inlägg av Jerker »

Anders77 skrev:
Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.
Det är 5% på delarna och 10% på hel bil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kommer 3:an att exporteras hel?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Anders77 skrev:
Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.
Det är 5% på delarna och 10% på hel bil.
Och 0% på trasig bil? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Kommer 3:an att exporteras hel?

Inlägg av bullen »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Anders77 skrev:
Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.
Det är 5% på delarna och 10% på hel bil.
Och 0% på trasig bil? Bild
Smart! Krocka dom i USA före export o bygg upp en jättestor plåtverkstad i TilburgBild
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kommer 3:an att exporteras hel?

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Anders77 skrev:
Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.
Det är 5% på delarna och 10% på hel bil.
Och 0% på trasig bil? :lol:
Nej, det blir strafftull, 20%!
Skriv svar