Plåt ska den va har det sagts. Men hoppas på bättre lack än min LadaDelta skrev:Förresten - Vet någon här om karossen blir i stål eller aluminium?
Kommer 3:an att exporteras hel?
Moderator: Redaktion
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.
Så då skiljer det 10% på att plocka ihop bilen i EU än att sälja den hel till EU. Säg att det är 5% tull på delarna, då undrar jag hur de värderar dem. Om bilen kostar 35000$ ex moms i USA och de skickar den i 3 delar till EU. Då tror jag inte de värderar delarna totalt till 35 000$ för det är de inte värda. Delarnas värde stiger enligt mig när de blivit ihopsatta och blivit en bil. Så om det är säg 5% tull på delarna så kan man inte då säga att det blir 5% tull på de 35 000$ utan på ett lägre värde.
Men 10% på 35 000$ som en hel bil får blir mycket högre. Så rent krasst tror jag att montering i EU ger ett bättre pris här.
Dock bör man tänka på arbetet som sagt. I USA har de en fabrik som verkar mer eller mindre kommer tillverka bilarna helt utan mänsklig inblandning. Om de skall tillverka 3:an i 3 delar precis som de gör med S och X, då måste fabriken byggas för det med. Att transportera bilarna i 3 delar och sen montera dem i EU, blir tror jag en dyrare produktionskostnad jämfört med fullt klart tillverkad bil direkt i USA. Frågan är bara hur mycket dyrare. Tillverka miljonbilar på detta sätt ger ju bättre pris, men en bil som kostar hälften blir kanske inte lika påverkad av tullen.
Just nu tror jag att de kommer slutmontera i EU, för att kunna maxa Freemont fabriken så mycket som möjligt. Att slippa göra vissa delar där, kan eventuellt göra att de kan producera mer på samma tid. Om nu inte flaskhalsarna i produktionen är i början av tillverkningslinjen.
Så då skiljer det 10% på att plocka ihop bilen i EU än att sälja den hel till EU. Säg att det är 5% tull på delarna, då undrar jag hur de värderar dem. Om bilen kostar 35000$ ex moms i USA och de skickar den i 3 delar till EU. Då tror jag inte de värderar delarna totalt till 35 000$ för det är de inte värda. Delarnas värde stiger enligt mig när de blivit ihopsatta och blivit en bil. Så om det är säg 5% tull på delarna så kan man inte då säga att det blir 5% tull på de 35 000$ utan på ett lägre värde.
Men 10% på 35 000$ som en hel bil får blir mycket högre. Så rent krasst tror jag att montering i EU ger ett bättre pris här.
Dock bör man tänka på arbetet som sagt. I USA har de en fabrik som verkar mer eller mindre kommer tillverka bilarna helt utan mänsklig inblandning. Om de skall tillverka 3:an i 3 delar precis som de gör med S och X, då måste fabriken byggas för det med. Att transportera bilarna i 3 delar och sen montera dem i EU, blir tror jag en dyrare produktionskostnad jämfört med fullt klart tillverkad bil direkt i USA. Frågan är bara hur mycket dyrare. Tillverka miljonbilar på detta sätt ger ju bättre pris, men en bil som kostar hälften blir kanske inte lika påverkad av tullen.
Just nu tror jag att de kommer slutmontera i EU, för att kunna maxa Freemont fabriken så mycket som möjligt. Att slippa göra vissa delar där, kan eventuellt göra att de kan producera mer på samma tid. Om nu inte flaskhalsarna i produktionen är i början av tillverkningslinjen.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Det har så vitt jag vet inte sagts. Senaste spekulationerna är att det blir mest aluminium men lite mer stål i strukturella delar (balkar..) jämfört med Model S/X.Breeze skrev:Plåt ska den va har det sagts. Men hoppas på bättre lack än min LadaDelta skrev:Förresten - Vet någon här om karossen blir i stål eller aluminium?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Det blir nog ingen stor skillnad för Freemont-fabriken, bilarna byggs helt klara där föst för att sedan demonteras till dom tre delarna vilket jag antar går ganska fort, iafAnders77 skrev:...
Just nu tror jag att de kommer slutmontera i EU, för att kunna maxa Freemont fabriken så mycket som möjligt. Att slippa göra vissa delar där, kan eventuellt göra att de kan producera mer på samma tid. Om nu inte flaskhalsarna i produktionen är i början av tillverkningslinjen.
på model S & X rå är ju dessa delar redan gjorda för att kunna bytas (och alltså demonteras oxo) snabbt. Batteribyte och byta av DU tar inte lång tid...
Om om dom redan från början vet att batteriet ska bort så tror jag inte ens att dom monterar det med alla skruvar osv på fabriken heller (gissning bara).
Så egentligen förlorar dom bara tid i Freemont genom att demontera bilarna till Europa, även om det kanske inte rör sig om så mycket tid per bil.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Det är 5% på delarna och 10% på hel bil.Anders77 skrev:Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Och 0% på trasig bil?Jerker skrev:Det är 5% på delarna och 10% på hel bil.Anders77 skrev:Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Smart! Krocka dom i USA före export o bygg upp en jättestor plåtverkstad i TilburgBjelke skrev:Och 0% på trasig bil?Jerker skrev:Det är 5% på delarna och 10% på hel bil.Anders77 skrev:Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.
Re: Kommer 3:an att exporteras hel?
Nej, det blir strafftull, 20%!Bjelke skrev:Och 0% på trasig bil?Jerker skrev:Det är 5% på delarna och 10% på hel bil.Anders77 skrev:Om jag minns rätt så är det väl 10% tull på en bil som importeras från USA till Europa. Om de betalar någon tull på de 3 delar som bilarna kommer i vet jag ej. Fick för mig att de ej gör det.