Självkörande bilar
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 18 mar 2017 17:27
Självkörande bilar
Varför vill ni ha sådana? Jag tog körkort 2012 (är född 1959),jag vill köra min bil,inte åka taxi,så jag blir en smula undrande över detta pratande om självkörande bilar.Varför? Är väldigt nyfiken på era anledningar! Nästa steg efter det är ju att bilarna saknar ratt och överhuvudtaget alla anledningar till att vi började köra bil,självbestämmande av vart och varför på valfria färdvägar.
Re: Självkörande bilar
Mitt idealfall skulle nog vara en större familjebuss där man kan vända de främre stolarna. Sitta och spela spel med ungarna på väg till skidbacken eller vart man nu ska.
Men rent allmänt är jag inte så brydd om att köra bil, frun kör för det mesta. Jag sitter och surfar eller spelar Hearthstone på telefonen. Så jag hade gärna tagit den rena Taxi delen i detta. Främst då efter AW och liknande
Men rent allmänt är jag inte så brydd om att köra bil, frun kör för det mesta. Jag sitter och surfar eller spelar Hearthstone på telefonen. Så jag hade gärna tagit den rena Taxi delen i detta. Främst då efter AW och liknande
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Självkörande bilar
Vill minnas att jag faktiskt såg en artikel nån gång i somras eller höstas där det stod att alkoholindustrin vädrar morgonluft iom att folk kan dricka mer när de kan ta sin självkörande bil hem från krogen.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Självkörande bilar
Låt mig inleda med att konstatera att de skäl du anger för att köra bilen själv kommer att kvarstå, kanske för evigt. Det är ju roligt att köra! Vad autonoma självkörande bilar förändrar radikalt är transporter av människor och gods, för den majoritet som inte väljer bilen av entusiasm över själva körningen.
En autonom taxiflotta blir betydligt billigare att hålla i drift än manuellt körda bilar. Inga förare att betala löner för, och bilar som dygnet runt kan hämta och släppa av kunden på bästa plats. För de flesta kommer detta att innebära att det blir billigare - och enklare - att transportera sig med autonoma bilar än att köpa och äga (eller leasa) en alldeles egen bil. Argumentet att det inte passar alla entusiaster tar inte bort det faktum att en majoritet kommer att välja det billigare och bekvämare alternativet. Med små autonoma bussar som kör med delvis fast linjesträckning sjunker kostnaden ytterligare, och därmed priset - och då väljer fler det som transportalternativ.
Det första bolag som sätter en sådan flotta i drift kommer praktiskt taget omedelbart kunna konkurrera ut den befintliga taxirörelsen, göra vinst och börja ta marknad från nybilsförsäljningen.
Samma ekonomiska principer gäller för transportsektorn. Lastbilstransporter är dyra historier med löner och fossila bränslen som avgörande kostnader. Mänskliga förare sätter dessutom begränsningar för effektiviteten, då vi människor har ett behov av vila. Utan människan som förare blir totalkostnaden lägre och långa transporter snabbare. Det är ett rimligt antagande att autonoma transporter snabbt kommer konkurrera ut dagens lösningar då de blir tillgängliga på marknaden.
Utöver detta har autonoma fordon en högre potential för säker transport än dagens mänskliga förare. I en tänkt framtid med enbart autonoma fordon på vägarna bör trafikolyckor kunna elimineras nära nog fullständigt, i en realistisk framtid kommer autonoma fordon snabbt visa sig så pass mycket säkrare att det blir relevant för lagstiftarna att överväga att helt enkelt förbjuda mänskliga förare - av säkerhetskäl.
EPA traktorn är fortfarande populär och tillåten i Sverige till exempel. Du får inte köra den var som helst, men om du är entusiast (eller tonåring) så står inga hinder i vägen. Detsamma gäller veteranbilar, som knappast lever upp till dagens krav på säkerhet och miljö. Entusiasterna är dock inte en god mätare för vart den tekniska utvecklingen och ekonomin kommer att föra oss!
Det är lätt att överskatta hur snabbt förändringarna kommer att ske, men det är svårt att överskatta hur stora förändringarna kommer att bli!
En autonom taxiflotta blir betydligt billigare att hålla i drift än manuellt körda bilar. Inga förare att betala löner för, och bilar som dygnet runt kan hämta och släppa av kunden på bästa plats. För de flesta kommer detta att innebära att det blir billigare - och enklare - att transportera sig med autonoma bilar än att köpa och äga (eller leasa) en alldeles egen bil. Argumentet att det inte passar alla entusiaster tar inte bort det faktum att en majoritet kommer att välja det billigare och bekvämare alternativet. Med små autonoma bussar som kör med delvis fast linjesträckning sjunker kostnaden ytterligare, och därmed priset - och då väljer fler det som transportalternativ.
Det första bolag som sätter en sådan flotta i drift kommer praktiskt taget omedelbart kunna konkurrera ut den befintliga taxirörelsen, göra vinst och börja ta marknad från nybilsförsäljningen.
Samma ekonomiska principer gäller för transportsektorn. Lastbilstransporter är dyra historier med löner och fossila bränslen som avgörande kostnader. Mänskliga förare sätter dessutom begränsningar för effektiviteten, då vi människor har ett behov av vila. Utan människan som förare blir totalkostnaden lägre och långa transporter snabbare. Det är ett rimligt antagande att autonoma transporter snabbt kommer konkurrera ut dagens lösningar då de blir tillgängliga på marknaden.
Utöver detta har autonoma fordon en högre potential för säker transport än dagens mänskliga förare. I en tänkt framtid med enbart autonoma fordon på vägarna bör trafikolyckor kunna elimineras nära nog fullständigt, i en realistisk framtid kommer autonoma fordon snabbt visa sig så pass mycket säkrare att det blir relevant för lagstiftarna att överväga att helt enkelt förbjuda mänskliga förare - av säkerhetskäl.
EPA traktorn är fortfarande populär och tillåten i Sverige till exempel. Du får inte köra den var som helst, men om du är entusiast (eller tonåring) så står inga hinder i vägen. Detsamma gäller veteranbilar, som knappast lever upp till dagens krav på säkerhet och miljö. Entusiasterna är dock inte en god mätare för vart den tekniska utvecklingen och ekonomin kommer att föra oss!
Det är lätt att överskatta hur snabbt förändringarna kommer att ske, men det är svårt att överskatta hur stora förändringarna kommer att bli!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Självkörande bilar
Jag vill inte ha en självkörande bil. Det enda som är häftigt med det är själva tekniken. Att man kan få det att fungera. Jag tycker det är ascoolt, förmodligen en yrkesskada jag har. Jag läste datavetenskap med inriktning bl a robotik.
Men om du frågar mig om jag skulle låta bilen köra eller om jag vill ratta själv så är valet busenkelt. Jag kommer alltid vilja köra själv så länge jag är fysiskt kapabel till det. Det är ju det som är det roliga. Jag vill inte sitta bredvid och ha tråkigt.
Men om du frågar mig om jag skulle låta bilen köra eller om jag vill ratta själv så är valet busenkelt. Jag kommer alltid vilja köra själv så länge jag är fysiskt kapabel till det. Det är ju det som är det roliga. Jag vill inte sitta bredvid och ha tråkigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Självkörande bilar
Jag gillar också att köra men inte alltid.
Men att inte köra själv är bara ett skäl till att ha en självkörande bil.
Nedan tror jag kommer vara bra för mig.
1. Bilen kan köra hem själv, vilket gör parkering ett mindre problem.
2. Bilen kan hämta och skjutsa hem mig när jag egentligen skulle tagit taxi. Till exempel till och från resturangbesök.
3. Min fru kan åka till jobbet och låta bilen sedan åka hem så jag kan åka till jobbetmed samma bil. Bilen kan sedan när jag är på jobbet hämta barnen och skjutsa till aktiviteter.
4. Jag kan dela en bil med andra som inte behöver bilen samma tider som jag.
5. Jag slipper köra långa sträckor då jag hellre kollar på film.
Men att inte köra själv är bara ett skäl till att ha en självkörande bil.
Nedan tror jag kommer vara bra för mig.
1. Bilen kan köra hem själv, vilket gör parkering ett mindre problem.
2. Bilen kan hämta och skjutsa hem mig när jag egentligen skulle tagit taxi. Till exempel till och från resturangbesök.
3. Min fru kan åka till jobbet och låta bilen sedan åka hem så jag kan åka till jobbetmed samma bil. Bilen kan sedan när jag är på jobbet hämta barnen och skjutsa till aktiviteter.
4. Jag kan dela en bil med andra som inte behöver bilen samma tider som jag.
5. Jag slipper köra långa sträckor då jag hellre kollar på film.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: Självkörande bilar
Om jag skulle ha ett jobb som innebar bilpendling på motorväg, i synnerhet i rusningstrafik, skulle jag utan tvekan välja en självkörande bil de flesta dagar. Det kan nämligen vara det tråkigaste som finns, och fick jag läsa en bok istället är valet lätt. Likaså långresor som sker på motorväg.
Landsvägar och sceniska rutter däremot skulle jag däremot vilja köra själv.
Innerstadskörning får bilen gärna ta hand om själv också, i synnerhet om det är en stad jag är ny i.
Landsvägar och sceniska rutter däremot skulle jag däremot vilja köra själv.
Innerstadskörning får bilen gärna ta hand om själv också, i synnerhet om det är en stad jag är ny i.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Självkörande bilar
I mitt fall så börjar jag jobba ca 1h innan tjejen på morronen, jag skulle alltså kunna köra till jobbet, sedan skicka hemnilen igen så hon kan köra till jobbet. Vi skulle alltså då bara behöva en bil i hushållet istellet för två.
Sen behöver man alldrig leta parkering när man ska in i stan, man skickar bara hem bilen igen. (Är de innom 30 min slipper man vell desutom vägtullarna)
Sen behöver man alldrig leta parkering när man ska in i stan, man skickar bara hem bilen igen. (Är de innom 30 min slipper man vell desutom vägtullarna)
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Självkörande bilar
Jag älskar att köra bil. Jag la ju över en mille på världens bästa bil av en anledning! Varje gång jag får en ursäkt att sätta mig i bilen och ta en tur är en glädjekälla.
Men utvecklingen är helt oundvikligt. Att människor ska köra själva är bara dumt i långa loppet. De självkörande bilarna kommer att dels spara oerhört många människoliv tack vare ökad säkerhet, men också medföra enorma ökningar av effektiviteten i samhället och därmed driva på tillväxten rejält. Kollektivtrafiken i framtiden kommer vara både snabbare, effektivare och billigare än idag, tack vare autonoma poddar/bilar av olika storlek. Dessutom kommer vi kunna planera våra städer helt annorlunda när vi inte måste ta hänsyn till bilism och parkeringsytor på samma sätt som idag.
Den som vill köra bil för nöjes skull får nog göra det på bana i framtiden. Jag räknar faktiskt inte med att mina barn (äldsta är sex år gammal) kommer behöva ta körkort.
Men utvecklingen är helt oundvikligt. Att människor ska köra själva är bara dumt i långa loppet. De självkörande bilarna kommer att dels spara oerhört många människoliv tack vare ökad säkerhet, men också medföra enorma ökningar av effektiviteten i samhället och därmed driva på tillväxten rejält. Kollektivtrafiken i framtiden kommer vara både snabbare, effektivare och billigare än idag, tack vare autonoma poddar/bilar av olika storlek. Dessutom kommer vi kunna planera våra städer helt annorlunda när vi inte måste ta hänsyn till bilism och parkeringsytor på samma sätt som idag.
Den som vill köra bil för nöjes skull får nog göra det på bana i framtiden. Jag räknar faktiskt inte med att mina barn (äldsta är sex år gammal) kommer behöva ta körkort.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Självkörande bilar
Oj, var du 53 år?Rickenbacker1 skrev:Varför vill ni ha sådana? Jag tog körkort 2012 (är född 1959),jag vill köra min bil,inte åka taxi,så jag blir en smula undrande över detta pratande om självkörande bilar.Varför? Är väldigt nyfiken på era anledningar! Nästa steg efter det är ju att bilarna saknar ratt och överhuvudtaget alla anledningar till att vi började köra bil,självbestämmande av vart och varför på valfria färdvägar.
En anledning är att det är säkrare. Jag har haft körkort i 15 år och varit nära att skada mig allvarligt eller dö flera gånger.
Jag tycker inte längre att det är speciellt roligt att just köra bilen på allmän väg. Inte 95% av tiden. Same old road. Dock att kunna ta mig var jag vill, när jag vill sätter jag stort värde på.
Att ha en fin bil sätter jag värde på, men om jag kunde ha ett hus utomlands istället skulle jag nog kunna åka taxi eller hyra ut min bil till Tesla Network för att få mer pengar till det.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Självkörande bilar
Finns väl ingen nackdel att ha möjligheten att bli "skjutsad". Jag gillar att köra bil aktivt och då framförallt på bana (dock gjort det alldeles för lite) men exempelvis långa motorvägskörningar är ju dödstråkiga (iaf förutsatt att man kör i närheten av hastighetsgränserna), i det läget skulle jag gärna ha möjlighet att göra betydligt produktivare saker! Ännu tråkigare är såklart kökörning som man som Stockholmare tyvärr spenderar relativt stor del av tiden i bilen på...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Självkörande bilar
Jobbar ofta med datorn då nån kollega kör. Räknar med att snart kunna göra det när jag åker själv också.
Det är så lagom kul att halvtrött köra hem 25 mil från en kund och veta åt man ska dit om ett par dar igen. Tror det kommer att räknas lika omotiverat att KÖRA bil som att handdiska om nån generation.
Det är så lagom kul att halvtrött köra hem 25 mil från en kund och veta åt man ska dit om ett par dar igen. Tror det kommer att räknas lika omotiverat att KÖRA bil som att handdiska om nån generation.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Självkörande bilar
1. Slippa köra i köer.
2. Slippa köra i köer.
3. Köra säkrare när jag är trött.
Sen är det ju bara en bonus att det blir mer flyt i köerna med färre mänskliga förare.
2. Slippa köra i köer.
3. Köra säkrare när jag är trött.
Sen är det ju bara en bonus att det blir mer flyt i köerna med färre mänskliga förare.
Re: Självkörande bilar
Så länge man inte konstruerar en självkörande folkracebil så är det lugnt med självkörande bilar
Re: Självkörande bilar
Jag vill ha kontroll över bilen. Jag vill inte sitta som i en flygplanstol med en okänd förare framme i cockpit, ja jag blir rädd och nervös då. Av ungefär samma skäl undviker jag att åka taxi eller att låta sambon köra när vi är på långresor. Så om M3inte låter mig ha full kontroll över bilen så vet jag inte om den är rätt för mig.
Okej, jag gillar laneassist och adaptivfarthållare och den får gärna bli bättre och mer avancerad. Men jag ser knappast någon större användning av en självkörande funktion för mig när jag sitter i bilen.
Det jag skulle kunna tänka mig att använda självkörningen till är att lämna och hämta barn från aktiviteter eller att låta bilen parkera sig själv. Jag skulle aldrig hyra ut bilen till klitiåpleti, jag vill inte sitta i deras skit så att säga och nej jag tänkte inte utveckla min karriär till biltvättare. Då väljer jag hellre en billigare bil som bara servar mig.
Den stora nyttan jag ser med autonoma bilar är i kommersielltrafik, alltså där vi idag betalar föraren. Tänk vad billigt det skulle bli att få något hemlevererat om fordonet inte hade någon förare. Dessutom skulle paket kunna levereras på udda tider då arbetstiden inte spelar någon roll. Även taxi skulle ju kunna bli billigare och enklare, om man nu åker sånt.
Fast den största nyttan är nog att alla dåliga förare som finns i trafiken skulle få hjälp att köra bättre.
Okej, jag gillar laneassist och adaptivfarthållare och den får gärna bli bättre och mer avancerad. Men jag ser knappast någon större användning av en självkörande funktion för mig när jag sitter i bilen.
Det jag skulle kunna tänka mig att använda självkörningen till är att lämna och hämta barn från aktiviteter eller att låta bilen parkera sig själv. Jag skulle aldrig hyra ut bilen till klitiåpleti, jag vill inte sitta i deras skit så att säga och nej jag tänkte inte utveckla min karriär till biltvättare. Då väljer jag hellre en billigare bil som bara servar mig.
Den stora nyttan jag ser med autonoma bilar är i kommersielltrafik, alltså där vi idag betalar föraren. Tänk vad billigt det skulle bli att få något hemlevererat om fordonet inte hade någon förare. Dessutom skulle paket kunna levereras på udda tider då arbetstiden inte spelar någon roll. Även taxi skulle ju kunna bli billigare och enklare, om man nu åker sånt.
Fast den största nyttan är nog att alla dåliga förare som finns i trafiken skulle få hjälp att köra bättre.
Re: Självkörande bilar
Självklart vill jag ha en självkörande bil! Varför?
- Ta en lur/läs en bok/jobba/valfritt när du åker till och från jobbet eller vart du nu ska
- En bil som har så mycket komfort och bruksighet att jag kör den för rena transporter bli inte tillräckligt rolig att köra själv ändå
- Ingen mer taxi/köra ungarna/parkeringsproblematik, bilen hämtar dig när du varit någonstans eller kör ungarna dit du/de vill
Dock är jag bilfreak och tycker det är skitkul att köra bil, men då får det vara en annan bil än en över två ton tung komfortbil. En bil man åker kan lika gärna köra sig själv. En bil jag kör, den vill jag köra själv, men det är helt OK om jag bara får köra på bana om 30 år. Förbjud människokörda bilar i trafiken och bygg fler racingbanor i stället.
- Ta en lur/läs en bok/jobba/valfritt när du åker till och från jobbet eller vart du nu ska
- En bil som har så mycket komfort och bruksighet att jag kör den för rena transporter bli inte tillräckligt rolig att köra själv ändå
- Ingen mer taxi/köra ungarna/parkeringsproblematik, bilen hämtar dig när du varit någonstans eller kör ungarna dit du/de vill
Dock är jag bilfreak och tycker det är skitkul att köra bil, men då får det vara en annan bil än en över två ton tung komfortbil. En bil man åker kan lika gärna köra sig själv. En bil jag kör, den vill jag köra själv, men det är helt OK om jag bara får köra på bana om 30 år. Förbjud människokörda bilar i trafiken och bygg fler racingbanor i stället.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Självkörande bilar
mati skrev:Jag vill inte ha en självkörande bil. Det enda som är häftigt med det är själva tekniken. Att man kan få det att fungera. Jag tycker det är ascoolt, förmodligen en yrkesskada jag har. Jag läste datavetenskap med inriktning bl a robotik.
Men om du frågar mig om jag skulle låta bilen köra eller om jag vill ratta själv så är valet busenkelt. Jag kommer alltid vilja köra själv så länge jag är fysiskt kapabel till det. Det är ju det som är det roliga. Jag vill inte sitta bredvid och ha tråkigt.
Håller med! Superkul att köra själv även om det ibland ex under långresa nattetid med bilen skulle kunna vara skönt att sova istället för att köra
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Självkörande bilar
Dels är det skönt att slippa leka taxichaufför själv och skjutsa ungarna till träning och match hela tiden. "Taxi Tibor" som jag kallar det.
Sen var det någon här på forumet som tyckte att med självkörande bil kommer de klara sig med en bil i familjen: han körs till jobbet på morgonen, sen återvänder bilen hem och skjutsar frugan till hennes jobb. Och på kvällen likadant.
Sen var det någon här på forumet som tyckte att med självkörande bil kommer de klara sig med en bil i familjen: han körs till jobbet på morgonen, sen återvänder bilen hem och skjutsar frugan till hennes jobb. Och på kvällen likadant.
Re: Självkörande bilar
Exakt vad jag tänkte angående lång resor. Nuförtiden så brukar vi övernatta någonstans när vi ska upp i norr och åka skidor men med en självkörande bil så är de bara att bädda upp kolla på en långfilm sova och sedan vakna strax innan dottern ser valle (sälens maskot) på vänster sidaNiklasTesla skrev:mati skrev:Jag vill inte ha en självkörande bil. Det enda som är häftigt med det är själva tekniken. Att man kan få det att fungera. Jag tycker det är ascoolt, förmodligen en yrkesskada jag har. Jag läste datavetenskap med inriktning bl a robotik.
Men om du frågar mig om jag skulle låta bilen köra eller om jag vill ratta själv så är valet busenkelt. Jag kommer alltid vilja köra själv så länge jag är fysiskt kapabel till det. Det är ju det som är det roliga. Jag vill inte sitta bredvid och ha tråkigt.
Håller med! Superkul att köra själv även om det ibland ex under långresa nattetid med bilen skulle kunna vara skönt att sova istället för att köra
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Självkörande bilar
Jag tror att det kommer att hända mycket. Jag funderar på när man håller en anställningsintervju om några år.
- Hur ser du på att jobba under bilresor ut till kunder?
- Nej jag föredrar att köra själv.
- mmm, Är det nåt du kan tänka dig att jobba igen under helgen?
- Jo visst jag jobbar gärna hela lördagarna bara jag får köra själv., Jobbet ska inte bli lidande av mina intressen.
....
Sorry, Jag har kollat och vår företagsförsäkring accepterar inte sjävkörning, alltså att bilen inte kör, det är för dyrt.
- Hur ser du på att jobba under bilresor ut till kunder?
- Nej jag föredrar att köra själv.
- mmm, Är det nåt du kan tänka dig att jobba igen under helgen?
- Jo visst jag jobbar gärna hela lördagarna bara jag får köra själv., Jobbet ska inte bli lidande av mina intressen.
....
Sorry, Jag har kollat och vår företagsförsäkring accepterar inte sjävkörning, alltså att bilen inte kör, det är för dyrt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Självkörande bilar
Jag vill ha självkörande bil därför att:
1. Jag slipper köra och kan göra alla de andra 1000 grejer jag vill göra.
2. Jag kan sova bort en hel del tråkig restid.
3. Det är säkrare att låta en dator köra när andra datorer också kör resten av bilarna, folk kör som idioter även om jag är kungen så vill jag att de andra idioterna ska ha självkörning.
4. Det frigör yta på vägen så att köer minskar eller försvinner.
5. Man kommer komma från punkt A till B på det enklast möjliga sättet utan att äga eller hyra en bil, man bokar bara själva transporten.
Jag vill inte ha självkörande bil för att:
1. Jag är en gudagåva till bilkörning och sladdar när jag vill sladda, alltså ha skoj.
1. Jag slipper köra och kan göra alla de andra 1000 grejer jag vill göra.
2. Jag kan sova bort en hel del tråkig restid.
3. Det är säkrare att låta en dator köra när andra datorer också kör resten av bilarna, folk kör som idioter även om jag är kungen så vill jag att de andra idioterna ska ha självkörning.
4. Det frigör yta på vägen så att köer minskar eller försvinner.
5. Man kommer komma från punkt A till B på det enklast möjliga sättet utan att äga eller hyra en bil, man bokar bara själva transporten.
Jag vill inte ha självkörande bil för att:
1. Jag är en gudagåva till bilkörning och sladdar när jag vill sladda, alltså ha skoj.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Självkörande bilar
Det spelar ingen roll för mig. Jag blir ÅKSJUK. Jag kan inte ens läsa en tidning i en bil. Än mindre jobba. Jag kan knappt jobba på tåg.Bjorn skrev:Jag tror att det kommer att hända mycket. Jag funderar på när man håller en anställningsintervju om några år.
- Hur ser du på att jobba under bilresor ut till kunder?
- Nej jag föredrar att köra själv.
- mmm, Är det nåt du kan tänka dig att jobba igen under helgen?
- Jo visst jag jobbar gärna hela lördagarna bara jag får köra själv., Jobbet ska inte bli lidande av mina intressen.
....
Sorry, Jag har kollat och vår företagsförsäkring accepterar inte sjävkörning, alltså att bilen inte kör, det är för dyrt.
Jag tror det är av akademiskt intresse. Hur f-n ska en självkörande bil klara snöstormar där man knappt ser vägen? Ett annat problem är blötsnö. Hur ska kameror, sensorer och annat klara det? Snön blockerar t ex adaptiva farthållaren på vår Volvo ibland vid sånt väder. Sen måste det finnas myriader av konstiga situationer där bilen helt enkelt saknar tillräcklig information. Märkliga korsningar. Vägarbeten med tillfälliga och dubbla linjer osv osv.
Dessutom. Om nu bilen är HELT autonom och skjutsar hem dig på fyllan t ex. Då måste biltillverkaren vara juridiskt ansvarig vid en ev olycka.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Självkörande bilar
Om vår hjärna kan processa bildinformationen via ett öga! Så då kommer snart även datorer klara det. Varför inte?Verdi skrev:Hur f-n ska en självkörande bil klara snöstormar där man knappt ser vägen?
Blötsnön är ett problem idag, men behöver inte vara det i morgon. Det är inte omöjligt att lösa om vi vill. Det ska bara bli ett tillräckligt stort problem först, så kommer lösningen snabbt! Tuffare utmaningar har mänskligheten stått inför!Verdi skrev:Ett annat problem är blötsnö. Hur ska kameror, sensorer och annat klara det?
Det räcker med att en bil får hjälp förbi de konstiga hindren en gång! Sen vet ju alla autonoma bilar hur de skall ta sig förbi! Och med tanke på hur många mil det körs varje dag så blir alla vardagliga situationer väldigt snabbt vara inlärda!Verdi skrev:Sen måste det finnas myriader av konstiga situationer där bilen helt enkelt saknar tillräcklig information. Märkliga korsningar. Vägarbeten med tillfälliga och dubbla linjer osv osv.
Tesla Model Y
Re: Självkörande bilar
gellerstam skrev:Om vår hjärna kan processa bildinformationen via ett öga! Så då kommer snart även datorer klara det. Varför inte?Verdi skrev:Hur f-n ska en självkörande bil klara snöstormar där man knappt ser vägen?
Blötsnön är ett problem idag, men behöver inte vara det i morgon. Det är inte omöjligt att lösa om vi vill. Det ska bara bli ett tillräckligt stort problem först, så kommer lösningen snabbt! Tuffare utmaningar har mänskligheten stått inför!Verdi skrev:Ett annat problem är blötsnö. Hur ska kameror, sensorer och annat klara det?
Det räcker med att en bil får hjälp förbi de konstiga hindren en gång! Sen vet ju alla autonoma bilar hur de skall ta sig förbi! Och med tanke på hur många mil det körs varje dag så blir alla vardagliga situationer väldigt snabbt vara inlärda!Verdi skrev:Sen måste det finnas myriader av konstiga situationer där bilen helt enkelt saknar tillräcklig information. Märkliga korsningar. Vägarbeten med tillfälliga och dubbla linjer osv osv.
Ska inte säga att det är omöjligt men helt lätt kan det inte vara. Bara det där med att en van bilförare känner när bilen börjar "plana" på snön långt innan antispinn/antisladd går in.
Klart det går att värma kameror och sånt så att de hålls snöfria. Men ändå... Behövs så lite.
Vem ska visa? Inte han som blir hemkörd efter en AW hoppas jag?
Re: Självkörande bilar
Jag håller med Verdi. Naturligtvis går det mesta att lösa. Men idag verkar det ju t o m vara svårt att bygga backkameror som inte geggar igen vid regn och snö. Vindrutetorkare har funnits lika länge som det har funnits bilar, ändå så är sikten genom vindrutan oftast kass pga salt, klet och geggamoja på vägen. Det känns som det borde vara lättlösta problem, men det är det uppenbarligen inte. Vi kan i värsta fall kliva ur bilen och tvätta vindrutan eller kameror och så. Men då känns hela idén med autonomi plötsligt som ett skämt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14