Självkörande bilar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Självkörande bilar

Inlägg av Legato »

Finns väl ingen nackdel att ha möjligheten att bli "skjutsad". Jag gillar att köra bil aktivt och då framförallt på bana (dock gjort det alldeles för lite) men exempelvis långa motorvägskörningar är ju dödstråkiga (iaf förutsatt att man kör i närheten av hastighetsgränserna), i det läget skulle jag gärna ha möjlighet att göra betydligt produktivare saker! Ännu tråkigare är såklart kökörning som man som Stockholmare tyvärr spenderar relativt stor del av tiden i bilen på...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Självkörande bilar

Inlägg av Bjorn »

Jobbar ofta med datorn då nån kollega kör. Räknar med att snart kunna göra det när jag åker själv också.
Det är så lagom kul att halvtrött köra hem 25 mil från en kund och veta åt man ska dit om ett par dar igen. Tror det kommer att räknas lika omotiverat att KÖRA bil som att handdiska om nån generation.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Självkörande bilar

Inlägg av Torkel »

1. Slippa köra i köer.

2. Slippa köra i köer.

3. Köra säkrare när jag är trött.

Sen är det ju bara en bonus att det blir mer flyt i köerna med färre mänskliga förare.
Användarvisningsbild
port513
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 okt 2014 08:06
Ort: Staffanstorp

Re: Självkörande bilar

Inlägg av port513 »

Så länge man inte konstruerar en självkörande folkracebil så är det lugnt med självkörande bilar ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självkörande bilar

Inlägg av LarsL »

Jag vill ha kontroll över bilen. Jag vill inte sitta som i en flygplanstol med en okänd förare framme i cockpit, ja jag blir rädd och nervös då. Av ungefär samma skäl undviker jag att åka taxi eller att låta sambon köra när vi är på långresor. Så om M3inte låter mig ha full kontroll över bilen så vet jag inte om den är rätt för mig.

Okej, jag gillar laneassist och adaptivfarthållare och den får gärna bli bättre och mer avancerad. Men jag ser knappast någon större användning av en självkörande funktion för mig när jag sitter i bilen.

Det jag skulle kunna tänka mig att använda självkörningen till är att lämna och hämta barn från aktiviteter eller att låta bilen parkera sig själv. Jag skulle aldrig hyra ut bilen till klitiåpleti, jag vill inte sitta i deras skit så att säga och nej jag tänkte inte utveckla min karriär till biltvättare. Då väljer jag hellre en billigare bil som bara servar mig.

Den stora nyttan jag ser med autonoma bilar är i kommersielltrafik, alltså där vi idag betalar föraren. Tänk vad billigt det skulle bli att få något hemlevererat om fordonet inte hade någon förare. Dessutom skulle paket kunna levereras på udda tider då arbetstiden inte spelar någon roll. Även taxi skulle ju kunna bli billigare och enklare, om man nu åker sånt.

Fast den största nyttan är nog att alla dåliga förare som finns i trafiken skulle få hjälp att köra bättre.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Självkörande bilar

Inlägg av Haglund »

Självklart vill jag ha en självkörande bil! Varför?

- Ta en lur/läs en bok/jobba/valfritt när du åker till och från jobbet eller vart du nu ska
- En bil som har så mycket komfort och bruksighet att jag kör den för rena transporter bli inte tillräckligt rolig att köra själv ändå
- Ingen mer taxi/köra ungarna/parkeringsproblematik, bilen hämtar dig när du varit någonstans eller kör ungarna dit du/de vill

Dock är jag bilfreak och tycker det är skitkul att köra bil, men då får det vara en annan bil än en över två ton tung komfortbil. En bil man åker kan lika gärna köra sig själv. En bil jag kör, den vill jag köra själv, men det är helt OK om jag bara får köra på bana om 30 år. Förbjud människokörda bilar i trafiken och bygg fler racingbanor i stället.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Självkörande bilar

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
Jag vill inte ha en självkörande bil. Det enda som är häftigt med det är själva tekniken. Att man kan få det att fungera. Jag tycker det är ascoolt, förmodligen en yrkesskada jag har. Jag läste datavetenskap med inriktning bl a robotik. ;)

Men om du frågar mig om jag skulle låta bilen köra eller om jag vill ratta själv så är valet busenkelt. Jag kommer alltid vilja köra själv så länge jag är fysiskt kapabel till det. Det är ju det som är det roliga. Jag vill inte sitta bredvid och ha tråkigt.

Håller med! Superkul att köra själv även om det ibland ex under långresa nattetid med bilen skulle kunna vara skönt att sova istället för att köra ;-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Självkörande bilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Dels är det skönt att slippa leka taxichaufför själv och skjutsa ungarna till träning och match hela tiden. "Taxi Tibor" som jag kallar det.

Sen var det någon här på forumet som tyckte att med självkörande bil kommer de klara sig med en bil i familjen: han körs till jobbet på morgonen, sen återvänder bilen hem och skjutsar frugan till hennes jobb. Och på kvällen likadant.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Självkörande bilar

Inlägg av chaffis75 »

NiklasTesla skrev:
mati skrev:
Jag vill inte ha en självkörande bil. Det enda som är häftigt med det är själva tekniken. Att man kan få det att fungera. Jag tycker det är ascoolt, förmodligen en yrkesskada jag har. Jag läste datavetenskap med inriktning bl a robotik. ;)

Men om du frågar mig om jag skulle låta bilen köra eller om jag vill ratta själv så är valet busenkelt. Jag kommer alltid vilja köra själv så länge jag är fysiskt kapabel till det. Det är ju det som är det roliga. Jag vill inte sitta bredvid och ha tråkigt.

Håller med! Superkul att köra själv även om det ibland ex under långresa nattetid med bilen skulle kunna vara skönt att sova istället för att köra ;-)
Exakt vad jag tänkte angående lång resor. Nuförtiden så brukar vi övernatta någonstans när vi ska upp i norr och åka skidor men med en självkörande bil så är de bara att bädda upp kolla på en långfilm sova och sedan vakna strax innan dottern ser valle (sälens maskot) på vänster sida :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Självkörande bilar

Inlägg av Bjorn »

Jag tror att det kommer att hända mycket. Jag funderar på när man håller en anställningsintervju om några år.
- Hur ser du på att jobba under bilresor ut till kunder?
- Nej jag föredrar att köra själv.
- mmm, Är det nåt du kan tänka dig att jobba igen under helgen?
- Jo visst jag jobbar gärna hela lördagarna bara jag får köra själv., Jobbet ska inte bli lidande av mina intressen.
....
Sorry, Jag har kollat och vår företagsförsäkring accepterar inte sjävkörning, alltså att bilen inte kör, det är för dyrt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Självkörande bilar

Inlägg av zyax »

Jag vill ha självkörande bil därför att:
1. Jag slipper köra och kan göra alla de andra 1000 grejer jag vill göra.
2. Jag kan sova bort en hel del tråkig restid.
3. Det är säkrare att låta en dator köra när andra datorer också kör resten av bilarna, folk kör som idioter även om jag är kungen så vill jag att de andra idioterna ska ha självkörning.
4. Det frigör yta på vägen så att köer minskar eller försvinner.
5. Man kommer komma från punkt A till B på det enklast möjliga sättet utan att äga eller hyra en bil, man bokar bara själva transporten.

Jag vill inte ha självkörande bil för att:
1. Jag är en gudagåva till bilkörning och sladdar när jag vill sladda, alltså ha skoj.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Självkörande bilar

Inlägg av Verdi »

Bjorn skrev:
Jag tror att det kommer att hända mycket. Jag funderar på när man håller en anställningsintervju om några år.
- Hur ser du på att jobba under bilresor ut till kunder?
- Nej jag föredrar att köra själv.
- mmm, Är det nåt du kan tänka dig att jobba igen under helgen?
- Jo visst jag jobbar gärna hela lördagarna bara jag får köra själv., Jobbet ska inte bli lidande av mina intressen.
....
Sorry, Jag har kollat och vår företagsförsäkring accepterar inte sjävkörning, alltså att bilen inte kör, det är för dyrt.
Det spelar ingen roll för mig. Jag blir ÅKSJUK. Jag kan inte ens läsa en tidning i en bil. Än mindre jobba. Jag kan knappt jobba på tåg.

Jag tror det är av akademiskt intresse. Hur f-n ska en självkörande bil klara snöstormar där man knappt ser vägen? Ett annat problem är blötsnö. Hur ska kameror, sensorer och annat klara det? Snön blockerar t ex adaptiva farthållaren på vår Volvo ibland vid sånt väder. Sen måste det finnas myriader av konstiga situationer där bilen helt enkelt saknar tillräcklig information. Märkliga korsningar. Vägarbeten med tillfälliga och dubbla linjer osv osv.

Dessutom. Om nu bilen är HELT autonom och skjutsar hem dig på fyllan t ex. Då måste biltillverkaren vara juridiskt ansvarig vid en ev olycka.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Självkörande bilar

Inlägg av gellerstam »

Verdi skrev:
Hur f-n ska en självkörande bil klara snöstormar där man knappt ser vägen?
Om vår hjärna kan processa bildinformationen via ett öga! Så då kommer snart även datorer klara det. Varför inte?
Verdi skrev:
Ett annat problem är blötsnö. Hur ska kameror, sensorer och annat klara det?
Blötsnön är ett problem idag, men behöver inte vara det i morgon. Det är inte omöjligt att lösa om vi vill. Det ska bara bli ett tillräckligt stort problem först, så kommer lösningen snabbt! Tuffare utmaningar har mänskligheten stått inför! :-)
Verdi skrev:
Sen måste det finnas myriader av konstiga situationer där bilen helt enkelt saknar tillräcklig information. Märkliga korsningar. Vägarbeten med tillfälliga och dubbla linjer osv osv.
Det räcker med att en bil får hjälp förbi de konstiga hindren en gång! Sen vet ju alla autonoma bilar hur de skall ta sig förbi! Och med tanke på hur många mil det körs varje dag så blir alla vardagliga situationer väldigt snabbt vara inlärda!
Tesla Model Y
Verdi

Re: Självkörande bilar

Inlägg av Verdi »

gellerstam skrev:
Verdi skrev:
Hur f-n ska en självkörande bil klara snöstormar där man knappt ser vägen?
Om vår hjärna kan processa bildinformationen via ett öga! Så då kommer snart även datorer klara det. Varför inte?
Verdi skrev:
Ett annat problem är blötsnö. Hur ska kameror, sensorer och annat klara det?
Blötsnön är ett problem idag, men behöver inte vara det i morgon. Det är inte omöjligt att lösa om vi vill. Det ska bara bli ett tillräckligt stort problem först, så kommer lösningen snabbt! Tuffare utmaningar har mänskligheten stått inför! :-)
Verdi skrev:
Sen måste det finnas myriader av konstiga situationer där bilen helt enkelt saknar tillräcklig information. Märkliga korsningar. Vägarbeten med tillfälliga och dubbla linjer osv osv.
Det räcker med att en bil får hjälp förbi de konstiga hindren en gång! Sen vet ju alla autonoma bilar hur de skall ta sig förbi! Och med tanke på hur många mil det körs varje dag så blir alla vardagliga situationer väldigt snabbt vara inlärda!

Ska inte säga att det är omöjligt men helt lätt kan det inte vara. Bara det där med att en van bilförare känner när bilen börjar "plana" på snön långt innan antispinn/antisladd går in.

Klart det går att värma kameror och sånt så att de hålls snöfria. Men ändå... Behövs så lite.

Vem ska visa? Inte han som blir hemkörd efter en AW hoppas jag? ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Självkörande bilar

Inlägg av mati »

Jag håller med Verdi. Naturligtvis går det mesta att lösa. Men idag verkar det ju t o m vara svårt att bygga backkameror som inte geggar igen vid regn och snö. Vindrutetorkare har funnits lika länge som det har funnits bilar, ändå så är sikten genom vindrutan oftast kass pga salt, klet och geggamoja på vägen. Det känns som det borde vara lättlösta problem, men det är det uppenbarligen inte. Vi kan i värsta fall kliva ur bilen och tvätta vindrutan eller kameror och så. Men då känns hela idén med autonomi plötsligt som ett skämt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Självkörande bilar

Inlägg av bonath »

Går det att ha självkörande bilar i Norrland?
https://lokforaren.wordpress.com/2017/0 ... -for-hand/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Självkörande bilar

Inlägg av LarsL »

bonath skrev:
Går det att ha självkörande bilar i Norrland?
https://lokforaren.wordpress.com/2017/0 ... -for-hand/
Norrland kan nog funka, det är ju relativt torrt. Men här nere där det är slask och snöblandat regn kommer det bli hopplöst.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Självkörande bilar

Inlägg av bullen »

Att kunna utnyttja restiden till att jobba vore ett jättelyft. Jag har ofta kundmöten runt 25-30 mil härifrån. Idag förbereder jag mötet dagen eller snarare kvällen innan. Efter mötet ska det följas upp skrivas offert mm. Det blir ofta gjort på kvällen när jag kommer hem. En Självkörande bil skulle alltså ge mig två lediga kvällar vid varje sådan tur!
Sedan tror jag att steget från detta scenario där bilen kör själv på större vägar och jag tar över i stadskörning eller svårtolkade situationer till helt autonoma bilar är gigantiskt
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Självkörande bilar

Inlägg av Bjorn »

Förstås finns det många små problem kvar att lösa, men inget oöverstigligt. Ganska bra koncept finns för att börja komma igång. Processorkraft för rimliga pengar är en god bit på väg. På några år kommer ny teknik att tas fram allt eftersom efterfrågan ökar. Nya koncept med bättre sensorer.

Redan nu finns det ju sensorer som överträffar vad vi människor har sinnen för. Radar, Ir-kameror, mm. Det kommer att göra att människor blir underlägsna bilens system i förmågan att köra och därmed blir en onödig risk. Kanske inte fullt ut med AP2, men det stoppar ju inte där snarare kommer utvecklingstakten att öka ju bättre systemen blir.

AP1 var bara ett startskott. AP2 verkar som Tesla får kämpa mycket med pga att de inte fick till det med rättigheter. Det misstaget finns ju inte inför kommande versioner och förbättringar av AP.

Borneo skrev nåt bra för ett tag sen ,ungefär: Att det tar längre tid än man tror innan nåt sker. Men det kommer att hända mycket mer än man tror.

Jag tror att om några år kommer köra själv att vara på samma nivå som att åka rullskidor, skateboard och liknade, eller kanske gokart. Trevlig hobby om man gillar det och förutsättningen är rätt. Inget gemene man gör till, ifrån eller i jobbet. Och inget man vill ha i trafiken.

Att lätt få åksjuka kommer nog att vara ett stort problem. Jag har själv haft det när jag var yngre, men det här blivit bättre med åren. Nu kan jag jobba med datorn när nån annan kör.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Självkörande bilar

Inlägg av Mickep »

Fram tills dess; hur mycket kostar en polsk chaufför? Skulle sådant vara avdragsgillt? Som ex Ruttjänster? Då behöver man inte vänta på lagstiftningen, slaskväder är inget problem och juridiken om föraren är berusad är inte komplicerad. Det kanske inte är säkrare men funktionen finns nog redan idag.(om man inte vill köra själv, och vill man agera svarttaxi så går det också)
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Självkörande bilar

Inlägg av far1far2 »

Mycket intressant tråd!
Tror det finns hur många bevekelsegrunder som helst både för och emot. Därför är det ju kanon att man kan välja AP om man vill-eller inte.
Själv har jag i vardagslag ingen som helst användning för självköreriet, med små halvtimmestrippar på relativt små vägar hemma i Blekinge och sydöstra Sverige.
Men de 2-5 gånger/år vi blåser upp till barn och barnbarn i Spånga, vore det kanon. För även om det är kul att köra , så blir det tröttsamt och trist i 55 mil på finfina vägar.
Sen är det ju det där med prylar och teknik som är så vansinnigt roligt även för en 82-åring! Men- då ska det funka till 100 %! Och det gör det låååångtifrån . Idag! :) ;) Kul å ha alltså. Men -till vilket pris?
X100 lev.14/8-18.
Skriv svar