Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3618
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av jonasl »

http://autoweek.com/article/car-news/te ... se-testing

Om det stämmer blir jag rätt skeptisk. Det går verkligen inte att förutse allt.

Det kanske är bättre att sikta på en begagnad​ S.. där har ju kunderna testat några år nu.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3618
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av jonasl »

Och att rulla runt lite i Californien räknas inte.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av TiborBlomhall »

jonasl skrev:
Det kanske är bättre att sikta på en begagnad​ S.. där har ju kunderna testat några år nu.
Exakt. Model S var heller inte testad innan tillverkning. Hade också ett antal barnsjukdomar. Tesla kör med samma filosofi även här som silicon valley företag ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Bjelke »

Tur i oturen då att dom första inte kommer hit.... Tyvärr så lär det dröja ett bra tag innan dom fått till dom fel
som kommer att finnas :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av strejf »

jonasl skrev:
http://autoweek.com/article/car-news/te ... se-testing

Om det stämmer blir jag rätt skeptisk. Det går verkligen inte att förutse allt.

Det kanske är bättre att sikta på en begagnad​ S.. där har ju kunderna testat några år nu.
Jag fattar inte? De håller ju på att testa release-kandidaten just nu. Klart att de testar en massa. Utöver det blir det en ganska kontrollerad utrullning med SpaceX och Tesla-anställda som får de första bilarna.

Men det stämmer att de hoppar över beta-fasen.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Franz »

Läs första kommentaren till artikeln för lite perspektiv.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av AGCF »

Har inte alla biltillverkare tightare utvecklingstid av nya modeller nuförtiden? Om jag googlar "car beta prototype" så står det bara om Tesla. Om jag skriver minus Tesla efter så får jag inga vettiga träffar. What is all the fuzz about?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av mati »

Tyvärr bekräftar denna artikel det man redan har befarat, att kunderna än en gång får ställa upp som beta-testare. Så har Tesla agerat hela tiden och de verkar vilja fortsätta med det. Man får hoppas att alla hundratusentals Model 3-spekulanter är medvetna om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av kallekula »

Kul artikel förutom att den inte stämmer. Läs första kommentaren på artikeln.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Mickep »

Beror också vad man menar med testa. De flesta bilar funkar, det är inte så att de är livsfarliga. Vad tesla gör att de struntar i den sista kvalitétskontrollen (som kanske andra tillverkare har). Så att säga att de första årets ägare kommer vara betatestare är fullt riktigt. Men bilen är säker, det har inget med att de gör virtuella tester och krock simuleringar eller sådant, vad de gör är att de inte gör produktstester där de likt marknadsundersökning frågar inbjudna kunder vad de tycker. Det är den delen som tesla skippar för att få ut produkten tidigare. (Tid är pengar). Alla tester som behövs göras måste tesla göra för att få sälja görs givetvis, men utöver det får justeras efterhand. Men det vore naivt att säga att alla barnsjukdomar skulle ha fångats även om de gjort som andra tillverkare.
Jag tror att de som får sin bil ett år efter de första kommer ha en mycket bättre upplevelse.
Alternativet är att man väntade ett år. Jag skulle vilja säga att för de med över 1 års reservationskö så gör det till eller från. Det är nog bara de först i kön som kan bli "drabbade".(av vad kan man bara gissa, men det rör sig om detaljer, det måste i vilket fall som helst vara lika säker som andra bilar, om de drabbas så kan det vara vatten som läcker in, missljud, sådana saker. )Jag tror inte det kommer vara något som få de att helt skrota modellen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av LarsL »

Såg att Nissan först nu har börjat testa sin Leaf gen 2 som de ska släppa om tre månader. Så de verkar inte heller ta testningen på allvar ;) :roll:


Edit: det är nog ganska ovanligt att en biltillverkare testar bilar som tillverkats i den riktiga linjen 3-4 månader innan de släpper bilen. Nissans bil är förmodligen handbyggd som Teslas bilar för ett år sedan så där ligger Tesla lite före. Orsaken till att Tesla kan testa riktiga bilar så här tidigt är att de inte redan har en linje som måste producera bilar utan de kan rampa upp långsamt och fixa problemen.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Limbster »

De är igång och testar nu, vilket jag uppskattar och det görs på bilar som ska tillverkas på samma linje av samma maskiner som vi kommer få :D visst önskar man sig mer såklart men hur mycket mer testar övriga märken, är ju mer eller mindre standard att det blir fel på nya bilar, känner en bergare som säger att han får mer och mer att göra för vart år pga enkla elfel/mjukvarufel som stannar bilar. Teslas problem med drivlinor känns dock lite mer illa, men det har väl mest berört Awd pch P?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3618
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av jonasl »

Jag vet faktiskt inte alls hur det går till nu för tiden, men när jag hade lite insyn i hur det funkade för Volvo för (tiden går fort...) 15 år sen så gjordes det väldigt omfattande tester med många bilar innan den riktiga produktionen sattes igång. Och då pratar jag inte bara om krocktester, de måste förstås göras på riktigt.

De byggde små serier av bilar i en egen liten "fabrik", pressverktyg för små serier av plåtdelarna gjordes i ek för att göra det snabbare och billigare! Sen rullade ju en hel del av komponenterna runt i olika mulor som mer eller mindre såg ut som befintliga modeller men hade andra komponenter under skalet. Det märktes inte lika mycket.

Det kan ju vara så att den typen av testande inte förekommer lika mycket längre. Men för oss som har ett ganska annorlunda klimat jämfört med Teslas hemstat så blir jag ändå lite orolig.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av chaffis75 »

Jag börjar nästan bli lite nöjd med att ligga en bit bak i kön :D

Sedan för att dra en parallell till Volvo så är det kanske så att även Volvo dragit ner på den där sista kvalitet säkringen av bilarna. Jag har ju läst ganska mycket om kvalitets problem med passform och annat "mindre" viktigt hos Volvo, kanske lite samma som hos Tesla?
Alla nya produkter går ju allt mer mot att de ska utvecklas snabbt och då får man sänka kvalitets kraven lite åtminstone vid lanseringen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av LarsL »

Finns ju överhuvudtaget inget som talar för att Tesla testar mindre än Volvo eller Nissan?
Det vi vet är att Tesla haft kompletta bilar i minst ett år. Kanske har komponenter gått betydligt längre i ombyggda Model S, vi vet inte.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Finns ju överhuvudtaget inget som talar för att Tesla testar mindre än Volvo eller Nissan?
Det vi vet är att Tesla haft kompletta bilar i minst ett år. Kanske har komponenter gått betydligt längre i ombyggda Model S, vi vet inte.
Ja det måste finnas en hel del som går att testa med prototyperna. Exempelvis det här med hur den fungerar i vintertid.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Niclas »

Jag fattar inte hur handtagen kommer att fungera vintertid? Omöjligt att få ut med is på.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Iceman
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 okt 2014 16:28
Ort: Lidingö

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Iceman »

Hade första releasen av Volvo V40 T4 en gång i tiden (grymt rolig bil) och hustrun har nu en av de första nya XC90. Kan bara konstatera att där är också tidiga köpare betatestare. Skillnaden är att man måste åka in för att uppdatera programvaran och då samtidigt passar de på att byta alla grejer som uppenbarligen är felaktiga!? Skulle tippa 5-6 verkstadsbesök senaste 18 mån...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Anders77 »

Saken är att Tesla testar M3 via sina anställda. Det är några tusen bilar som skall gå till anställda på Tesla och SpaceX.

Det betyder att efter att de testat små saker i 1.5 år innan produktionen börjar så kommer de ha några tusen testbilar igång i säkert 1 månad innan utomstående får dem.

Ärligt, jag tar hellre en så väl testad bil än några tiotal kanske hundra tal bilar som körs av testare i 3 månader.

Det hela handlar om mängden mil som bilarna hinner rulla innan de släpps som sagt.

Jag ser bara fördelar med Teslas system jämfört med det "vanliga" sättet.

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av mati »

Iceman skrev:
Hade första releasen av Volvo V40 T4 en gång i tiden (grymt rolig bil) och hustrun har nu en av de första nya XC90. Kan bara konstatera att där är också tidiga köpare betatestare. Skillnaden är att man måste åka in för att uppdatera programvaran och då samtidigt passar de på att byta alla grejer som uppenbarligen är felaktiga!? Skulle tippa 5-6 verkstadsbesök senaste 18 mån...
Ja, den erfarenheten har jag också gjort med Volvo. Upprepade verkstadsbesök, ibland flera gånger i månaden. Skillanden är att det är bara 2 mil till närmaste Volvo-verkstad. Men lika irriterande likväl.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Mickep »

Hur många versioner kommer det ta innan tesla får en bil so är lika testad som övriga tillverkare? om man kan gissa hur många bilar som produceras och hur ofta tesla gör förändringar så skulle man kunna säga att vid köplats x så har det ingen betydelse. Utan att ha något på fötterna så "känns" det som om det tar ca 3 månaders intervaller som förändringar görs. så att jag tror (åter igen med fingret i vädret) att efter 6 månader har man en skapligt bil med barnsjukdomarna något så när under kontroll. (fast det kommer ta ett år tills den är nästan buggfri) jag skulle vilja säga att har man en köplats på över ett år så kan man sitta lugnt i båten. (värre är det för de i usa som har lite anledning att vara nervösa)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Hur många versioner kommer det ta innan tesla får en bil so är lika testad som övriga tillverkare? om man kan gissa hur många bilar som produceras och hur ofta tesla gör förändringar så skulle man kunna säga att vid köplats x så har det ingen betydelse. Utan att ha något på fötterna så "känns" det som om det tar ca 3 månaders intervaller som förändringar görs. så att jag tror (åter igen med fingret i vädret) att efter 6 månader har man en skapligt bil med barnsjukdomarna något så när under kontroll. (fast det kommer ta ett år tills den är nästan buggfri) jag skulle vilja säga att har man en köplats på över ett år så kan man sitta lugnt i båten. (värre är det för de i usa som har lite anledning att vara nervösa)
Om du jämnför med andra tillverkare så är det dag ett... :roll: Vad får dig att tro att Tesla testar sin bil mindre än tex Nissan?

En hyfsatbuggfri bil ligger nog däremot 1 år efter serieproduktionsstarten. Sen kanske det finns fel som bara ä feltänkt och som aldrig kommer fixas, mittenskärmen tex eller någon annan fix idé som Elon fått för sig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Jerker »

Enligt en Teslaanställd som är aktiv i amerikanska Model3 Facebookgruppen är det 5000 av de anställda som har reserverat en 3:a. Men det är väl knappast så att alla av dem nöjer sig med en 2-hjulsdriven. Men även 2000-3000 som får köra bilen innan den når vanliga kunder ger väl en rätt bra fingervisning om barnsjukdomar.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3618
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av jonasl »

Fast det är ju inte många veckors produktion.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Klintan »

Hur många av dem hinner testa bilen i riktigt vinterväder?
Elbilist sedan 2014
Skriv svar