Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Mickep »

Hur många versioner kommer det ta innan tesla får en bil so är lika testad som övriga tillverkare? om man kan gissa hur många bilar som produceras och hur ofta tesla gör förändringar så skulle man kunna säga att vid köplats x så har det ingen betydelse. Utan att ha något på fötterna så "känns" det som om det tar ca 3 månaders intervaller som förändringar görs. så att jag tror (åter igen med fingret i vädret) att efter 6 månader har man en skapligt bil med barnsjukdomarna något så när under kontroll. (fast det kommer ta ett år tills den är nästan buggfri) jag skulle vilja säga att har man en köplats på över ett år så kan man sitta lugnt i båten. (värre är det för de i usa som har lite anledning att vara nervösa)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Hur många versioner kommer det ta innan tesla får en bil so är lika testad som övriga tillverkare? om man kan gissa hur många bilar som produceras och hur ofta tesla gör förändringar så skulle man kunna säga att vid köplats x så har det ingen betydelse. Utan att ha något på fötterna så "känns" det som om det tar ca 3 månaders intervaller som förändringar görs. så att jag tror (åter igen med fingret i vädret) att efter 6 månader har man en skapligt bil med barnsjukdomarna något så när under kontroll. (fast det kommer ta ett år tills den är nästan buggfri) jag skulle vilja säga att har man en köplats på över ett år så kan man sitta lugnt i båten. (värre är det för de i usa som har lite anledning att vara nervösa)
Om du jämnför med andra tillverkare så är det dag ett... :roll: Vad får dig att tro att Tesla testar sin bil mindre än tex Nissan?

En hyfsatbuggfri bil ligger nog däremot 1 år efter serieproduktionsstarten. Sen kanske det finns fel som bara ä feltänkt och som aldrig kommer fixas, mittenskärmen tex eller någon annan fix idé som Elon fått för sig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Jerker »

Enligt en Teslaanställd som är aktiv i amerikanska Model3 Facebookgruppen är det 5000 av de anställda som har reserverat en 3:a. Men det är väl knappast så att alla av dem nöjer sig med en 2-hjulsdriven. Men även 2000-3000 som får köra bilen innan den når vanliga kunder ger väl en rätt bra fingervisning om barnsjukdomar.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av jonasl »

Fast det är ju inte många veckors produktion.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Klintan »

Hur många av dem hinner testa bilen i riktigt vinterväder?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Bjelke »

Klintan skrev:
Hur många av dem hinner testa bilen i riktigt vinterväder?
Ingen? Typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Anders77 »

Klintan skrev:
Hur många av dem hinner testa bilen i riktigt vinterväder?
Med tanke pä att de har haft bilar sen mars förra året som de testat och nu hör man mer och mer om olika nya test bilar som är ute och kör. Så tror jag nog att vintertester är gjorda.

Beta steget som Tesla skippar har INGET med vinter test eller liknande.

Beta testet är ett test av produktionen framförallt. Det steget effektiviserar de genom att låta anställda bli beta testare.

X90D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av Klintan »

Andra tillverkares vintertester brukar alltid fastna på bild någonstans. M3 har bara setts utanför Teslas HQ. Det oroar mig.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av HelectriC »

Anders77 skrev:
Klintan skrev:
Hur många av dem hinner testa bilen i riktigt vinterväder?
Med tanke pä att de har haft bilar sen mars förra året som de testat och nu hör man mer och mer om olika nya test bilar som är ute och kör. Så tror jag nog att vintertester är gjorda.

Beta steget som Tesla skippar har INGET med vinter test eller liknande.

Beta testet är ett test av produktionen framförallt. Det steget effektiviserar de genom att låta anställda bli beta testare.

X90D
Dom betar helt enkelt av funktion efter funktion :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mikeberg22se
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 nov 2014 21:44

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av mikeberg22se »

Nog en invånare i "Shortville" som ligger bakom denna artikel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 kommer inte testas innan tillverkning

Inlägg av NiklasTesla »

chaffis75 skrev:
Jag börjar nästan bli lite nöjd med att ligga en bit bak i kön :D

Sedan för att dra en parallell till Volvo så är det kanske så att även Volvo dragit ner på den där sista kvalitet säkringen av bilarna. Jag har ju läst ganska mycket om kvalitets problem med passform och annat "mindre" viktigt hos Volvo, kanske lite samma som hos Tesla?
Alla nya produkter går ju allt mer mot att de ska utvecklas snabbt och då får man sänka kvalitets kraven lite åtminstone vid lanseringen.
Var därför jag själv reserverade lite senare... Ny bilmodeller brukar ha barnsjukdomar som man får ordning på ganska fort.
Skriv svar