Svenskarna har spenderbyxorna på - model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Svenskarna har spenderbyxorna på - model 3

Inlägg av Jerker »

Svenskar kan tänka sig att lägga mest av alla på sin model 3:

http://www.teslarati.com/tesla-model-3- ... d-country/
Model3Kostnad.PNG
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Svenskarna har spenderbyxorna på - model 3

Inlägg av StefL »

Jag förhåller mig synnerligen avvaktande till de där prognoserna, precis som de som görs på model3tracker. Det är alltså drygt 700 personer som svarat, varav nästan 600 i USA, av runt 400000 reservationer. Och då kan man rimligen anta att de som ägnar sig åt sånt navelskåderi (jag hittar inget bättre ord just nu - kremlologi kanske iof) som vi gör här är en extrem liten grupp entusiaster medan den stora gruppen köpare inte ägnar halva sina arbetdagar åt att leta gryniga foton eller tolka kryptiska twittermeddelanden...

Själv avvaktar jag både prisuppgifter och hur de nya miljöbilsreglerna kommer att se ut innan jag fattar några beslut.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 30 sep 2014 20:10
Ort: Västerbotten

Re: Svenskarna har spenderbyxorna på - model 3

Inlägg av Spyder »

Med tanke på att svenskarna troligen angivit budgeten med moms så blir det lite missvisande att jämföra dessa siffror, förutom att det är få uppgifter i materialet.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Svenskarna har spenderbyxorna på - model 3

Inlägg av Limbster »

Roligt med lite gissande undersökningar. Sen får man se hur det blir när vi kommer i skarpt läge. Efter att ha provkört ioniq känns ett större batteri till M3 än ett som klarar de utlovade 34 milen ganska onödigt för mig och med tanke på att 15 extra kwh till MS kostar drygt 75 tusen mer. En dragkrok för drygt 8 tusen blir nog lagom för mig. AP grejerna känns onödigt sålänge det inte funkar. M3 verkar ha allt i grundutförandet förutom dragkrog som jag behöver.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Svenskarna har spenderbyxorna på - model 3

Inlägg av Smutt »

Jag tror det är väldigt korrekta siffror pga det är så många som blir förmånsbilar och kommer minimum ha större batteri ap läder vinterdäck vi är nog färre som bara ska ha en andrabil med krok
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Svenskarna har spenderbyxorna på - model 3

Inlägg av Smutt »

Jag har funderat lite på det här glastaket, är det inte rimligt att M3 vinterpacket innehåller värmetrådar i glastaket för att minska kondens när taket är kallt? Helt plötsligt så kan då vinterpacketet kosta 15000kr och vara svårt att låta bli och köpa :? Och då får dom nordiska bilarna direkt högre snittpris
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Svenskarna har spenderbyxorna på - model 3

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Jag har funderat lite på det här glastaket, är det inte rimligt att M3 vinterpacket innehåller värmetrådar i glastaket för att minska kondens när taket är kallt? Helt plötsligt så kan då vinterpacketet kosta 15000kr och vara svårt att låta bli och köpa :? Och då får dom nordiska bilarna direkt högre snittpris
Model S finns ju med glastak och panoramatak, men det innehåller väl inga värmetrådar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar