Final unveil i juli
Moderator: Redaktion
Re: Final unveil i juli
Skall bli intressant att se hur mycket utveckling dom gjorts under året, hur många iterationer som skett. (Fast det kan vara så att inga förändringar skett)
Undrar också när förste konkurrenten släpps in på SuC nätverket.
Undrar också när förste konkurrenten släpps in på SuC nätverket.
Re: Final unveil i juli
Min gissning är att Jaguar får tillgång till superchargers. Dom kommer ha samma kontakt (Mennekes typ2), dom är inte tysk och dom är närmast i tiden med att komma ut med en seriös långfärdselbil i Europa.Mickep skrev:Skall bli intressant att se hur mycket utveckling dom gjorts under året, hur många iterationer som skett. (Fast det kan vara så att inga förändringar skett)
Undrar också när förste konkurrenten släpps in på SuC nätverket.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Final unveil i juli
Får får de nog frågan är om det går att sälja fossiler.Bjelke skrev:...
sista steget blir att det i princip inte får säljas fossila fordon.......
Re: Final unveil i juli
Hoppas du har rätt. I-Pace är jäkligt läcker. Men om den inte går att ladda snabbare än med 50kW blir den ändå ganska ointressant.HelectriC skrev:Min gissning är att Jaguar får tillgång till superchargers. Dom kommer ha samma kontakt (Mennekes typ2), dom är inte tysk och dom är närmast i tiden med att komma ut med en seriös långfärdselbil i Europa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Final unveil i juli
Men det vore ju lite roligt om man fick chansen att köpa världens sista fossilbilLarsL skrev:Får får de nog frågan är om det går att sälja fossiler.Bjelke skrev:...
sista steget blir att det i princip inte får säljas fossila fordon.......
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Final unveil i juli
Ska du parkera den i ditt garage bredvid världens sista ånglok?Pontus skrev:Men det vore ju lite roligt om man fick chansen att köpa världens sista fossilbilLarsL skrev:Får får de nog frågan är om det går att sälja fossiler.Bjelke skrev:...
sista steget blir att det i princip inte får säljas fossila fordon.......
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Final unveil i juli
30 år = veteranbil = skattebefriad.... undrar om det verkligen blir kvar...? Isf kan värdet på dessa öka snart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Final unveil i juli
Blir långa 3 månader och vänta, men sen blir det väldigt mycket längre väntan tills man får sin egen [CRYING FACE]
Man lär hinna gå igenom tillvalslistan ett antal varv.
Man lär hinna gå igenom tillvalslistan ett antal varv.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Final unveil i juli
Världens sista ånglok är kanske inte byggt än. Det gjordes tester i veckan med ett nytt (2008) ånglok i drygt 160 km/h i Storbritannien för att certifiera det för att få köra 90 mph på brittiska spår.StefL skrev:Ska du parkera den i ditt garage bredvid världens sista ånglok?Pontus skrev:Men det vore ju lite roligt om man fick chansen att köpa världens sista fossilbilLarsL skrev:Får får de nog frågan är om det går att sälja fossiler.Bjelke skrev:...
sista steget blir att det i princip inte får säljas fossila fordon.......
http://www.heritagerailway.co.uk/new-st ... -test-run/
Fast det får väl ses som ett entusiastprojekt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Final unveil i juli
Ja, och det måste dom ha tänkt på. Jaguar är indiskt och indier är smarta som fasen, inte en chans att dom skapar en elbil bara för att visa att det inte funkar (som resultatet hade blivit om man inte kan ladda ordentligt). Självklart har dom redan dragit samma slutsats och ju mer jag tänker på det, så måste det vara Jaguar som kommer in på SC-nätverketmati skrev:Hoppas du har rätt. I-Pace är jäkligt läcker. Men om den inte går att ladda snabbare än med 50kW blir den ändå ganska ointressant.HelectriC skrev:Min gissning är att Jaguar får tillgång till superchargers. Dom kommer ha samma kontakt (Mennekes typ2), dom är inte tysk och dom är närmast i tiden med att komma ut med en seriös långfärdselbil i Europa.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Final unveil i juli
Det låter onekligen logiskt. Och så många andra alternativ finns faktiskt inte heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Final unveil i juli
Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
Re: Final unveil i juli
Han har inte sagt vilket vilket år utan bara Juli tänk på det
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
P85DL Grå
Re: Final unveil i juli
Lite så. Lanseringen har ju redan skjutits upp två gånger.Granathen skrev:Han har inte sagt vilket vilket år utan bara Juli tänk på det
Skickat från min iPad med Tapatalk
Först var det för drygt ett år sedan. Då hette det plötsligt att det var "part 1".
Sen var part 2 på g i höstas, men blev 1.5. Men misströsta inte, i mars/april blir det!
Mars/april sköts till juni som nu blivit juli.
Jag sätter 50:- på mitten aug. Då blir det ett event likt X där ett dussin (employees of the month?) får sina bilar. I sept/okt rullar produktionen igång.
Re: Final unveil i juli
Det är visserligen ett tag sedan, men Elon har väl antytt att en biltillverkare var intresserad av att ingå i SuC-nätverket. Och han sa även att det var en europeisk tillverkare och att den inte var tysk. Det blir en ganska begränsad krets.Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Final unveil i juli
Har också svårt att se att de skulle släppa in Jaguar. Tror också den kommer konkurrera till viss del med trean, men frågan är när den verkligen finns på marknaden... Dessutom avsevärt dyrare.Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
Men "rykte om bra kvalitet"? Det håller jag absolut inte med om, skulle nog säga att motsatsen är Jaguars största problem just nu och en stor anledning till att de inte är i närheten av " premiumtyskarnas" volymer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Final unveil i juli
Att Jaguar kollat på möjligheten att få ansluta sig till SuC-nätverket får man nog förutsätta, konstigt vore det annars. Men därifrån till att de verkligen kommit i mål med ett avtal ser jag som ganska avlägset.mati skrev:Det är visserligen ett tag sedan, men Elon har väl antytt att en biltillverkare var intresserad av att ingå i SuC-nätverket. Och han sa även att det var en europeisk tillverkare och att den inte var tysk. Det blir en ganska begränsad krets.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Final unveil i juli
Tycker det vore rätt klokt av Tesla att ta in ytterligare någon biltillverkare att dela laddningsinfrastruktur kostnaderna med. Alla är dock konkurrenter på ett eller annat sätt så.svårt att se att någon specifik skulle vara bättre eller sämre än någon annan.
En kinesisk eller indisk spelare skulle kanske vara vettigast för att kunna ta ett större ansvar för deras hemmamarknader.
En kinesisk eller indisk spelare skulle kanske vara vettigast för att kunna ta ett större ansvar för deras hemmamarknader.
Re: Final unveil i juli
Jaguar I-Pace är väl ingen konkurrent till Model 3, snarare Model S, med tanke på priset:
"the I-Pace is expected to cost around £60,000"
"the I-Pace is expected to cost around £60,000"
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Final unveil i juli
Varför skulle de inte släppa in Jaguar till SC, så från att öppet bjudit in alla så ska de nu om någon visar intresse börja oja sig över att "nä er bil blir lite väl bra isåfall"?Legato skrev:Har också svårt att se att de skulle släppa in Jaguar. Tror också den kommer konkurrera till viss del med trean, men frågan är när den verkligen finns på marknaden... Dessutom avsevärt dyrare.Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
Men "rykte om bra kvalitet"? Det håller jag absolut inte med om, skulle nog säga att motsatsen är Jaguars största problem just nu och en stor anledning till att de inte är i närheten av " premiumtyskarnas" volymer.
Tycker fortfarande att Elon har inställningen att flera och bättre BEV gynnar alla.
MYLR-24
Re: Final unveil i juli
M3 är inte konkurrent till I-Pace. Jaguar kommer kosta ca dubbelt i baspris mot Teslan. Jag tror inte volymerna hos Jaguar blir så extremt stora, därför är det nog inte nån stor risk att släppa in på SC. Hade det varit en tysk hade det kanske varit värre. När det kommer en ordentlig tysk elbil, så kommer antagligen mååååånga tyskar köpa en och DÅ blir det kö för att ladda!Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Final unveil i juli
Jag tror att Elon i dagsläget skulle välkomna vilken annan tillverkare som helst i laddnätverket. För den absoluta majoriteten konkurrerar Tesla fortfarande med fossilbilar, så viktigast är nog snarare att på riktigt börja visa att alla elbilar funkar bra för långresor. Elon har också en annan agenda än vad övriga företagare har, att tjäna pengar är sekundärt bakom det primära målet att förändra branschen till det bättre!!
Re: Final unveil i juli
Ca dubbelt? Då spelar jag på under :-pHelectriC skrev:M3 är inte konkurrent till I-Pace. Jaguar kommer kosta ca dubbelt i baspris mot Teslan. Jag tror inte volymerna hos Jaguar blir så extremt stora, därför är det nog inte nån stor risk att släppa in på SC. Hade det varit en tysk hade det kanske varit värre. När det kommer en ordentlig tysk elbil, så kommer antagligen mååååånga tyskar köpa en och DÅ blir det kö för att ladda!Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
En konkurrent är det ju såklart när utbudet av elbilar i prisklassen 500-800" är noll idag... Dock blir det ju mycket påtagligare vs Model Y imo. Suvar i ungefär samma storlek där priset nog blir ganska likvärdigt för den som uppgraderar batteriet i Y till 90 kWh.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Final unveil i juli
"Släppa in" absolut. Det blir väl en ren prisfråga antar jag. Men visst, Jaguar kommer kanske känna sig tvungna nästan oavsett. Vet inte om de har några realistiska alternativ om de nu får ut i-Pace så tidigt som de lovat._TonyV skrev:Varför skulle de inte släppa in Jaguar till SC, så från att öppet bjudit in alla så ska de nu om någon visar intresse börja oja sig över att "nä er bil blir lite väl bra isåfall"?Legato skrev:Har också svårt att se att de skulle släppa in Jaguar. Tror också den kommer konkurrera till viss del med trean, men frågan är när den verkligen finns på marknaden... Dessutom avsevärt dyrare.Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
Men "rykte om bra kvalitet"? Det håller jag absolut inte med om, skulle nog säga att motsatsen är Jaguars största problem just nu och en stor anledning till att de inte är i närheten av " premiumtyskarnas" volymer.
Tycker fortfarande att Elon har inställningen att flera och bättre BEV gynnar alla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Final unveil i juli
Tesla Model S 60 kostar £62000 i Storbritannien vilket är ungefär samma som I-Pace och Model 3 förväntas att kosta nästan hälften så mycket så prisskillnaden är ganska stor.Legato skrev:Ca dubbelt? Då spelar jag på under :-pHelectriC skrev:M3 är inte konkurrent till I-Pace. Jaguar kommer kosta ca dubbelt i baspris mot Teslan. Jag tror inte volymerna hos Jaguar blir så extremt stora, därför är det nog inte nån stor risk att släppa in på SC. Hade det varit en tysk hade det kanske varit värre. När det kommer en ordentlig tysk elbil, så kommer antagligen mååååånga tyskar köpa en och DÅ blir det kö för att ladda!Crappy skrev:Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.
Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk
Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
En konkurrent är det ju såklart när utbudet av elbilar i prisklassen 500-800" är noll idag... Dock blir det ju mycket påtagligare vs Model Y imo. Suvar i ungefär samma storlek där priset nog blir ganska likvärdigt för den som uppgraderar batteriet i Y till 90 kWh.