Final unveil i juli

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Final unveil i juli

Inlägg av HelectriC »

Crappy skrev:
Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.

Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk

Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
M3 är inte konkurrent till I-Pace. Jaguar kommer kosta ca dubbelt i baspris mot Teslan. Jag tror inte volymerna hos Jaguar blir så extremt stora, därför är det nog inte nån stor risk att släppa in på SC. Hade det varit en tysk hade det kanske varit värre. När det kommer en ordentlig tysk elbil, så kommer antagligen mååååånga tyskar köpa en och DÅ blir det kö för att ladda!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Final unveil i juli

Inlägg av ochso »

Jag tror att Elon i dagsläget skulle välkomna vilken annan tillverkare som helst i laddnätverket. För den absoluta majoriteten konkurrerar Tesla fortfarande med fossilbilar, så viktigast är nog snarare att på riktigt börja visa att alla elbilar funkar bra för långresor. Elon har också en annan agenda än vad övriga företagare har, att tjäna pengar är sekundärt bakom det primära målet att förändra branschen till det bättre!!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Final unveil i juli

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Crappy skrev:
Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.

Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk

Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
M3 är inte konkurrent till I-Pace. Jaguar kommer kosta ca dubbelt i baspris mot Teslan. Jag tror inte volymerna hos Jaguar blir så extremt stora, därför är det nog inte nån stor risk att släppa in på SC. Hade det varit en tysk hade det kanske varit värre. När det kommer en ordentlig tysk elbil, så kommer antagligen mååååånga tyskar köpa en och DÅ blir det kö för att ladda!
Ca dubbelt? Då spelar jag på under :-p

En konkurrent är det ju såklart när utbudet av elbilar i prisklassen 500-800" är noll idag... Dock blir det ju mycket påtagligare vs Model Y imo. Suvar i ungefär samma storlek där priset nog blir ganska likvärdigt för den som uppgraderar batteriet i Y till 90 kWh.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Final unveil i juli

Inlägg av Legato »

_TonyV skrev:
Legato skrev:
Crappy skrev:
Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.

Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk

Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
Har också svårt att se att de skulle släppa in Jaguar. Tror också den kommer konkurrera till viss del med trean, men frågan är när den verkligen finns på marknaden... Dessutom avsevärt dyrare.

Men "rykte om bra kvalitet"? Det håller jag absolut inte med om, skulle nog säga att motsatsen är Jaguars största problem just nu och en stor anledning till att de inte är i närheten av " premiumtyskarnas" volymer.
Varför skulle de inte släppa in Jaguar till SC, så från att öppet bjudit in alla så ska de nu om någon visar intresse börja oja sig över att "nä er bil blir lite väl bra isåfall"?
Tycker fortfarande att Elon har inställningen att flera och bättre BEV gynnar alla.
"Släppa in" absolut. Det blir väl en ren prisfråga antar jag. Men visst, Jaguar kommer kanske känna sig tvungna nästan oavsett. Vet inte om de har några realistiska alternativ om de nu får ut i-Pace så tidigt som de lovat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Final unveil i juli

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
Crappy skrev:
Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.

Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk

Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
M3 är inte konkurrent till I-Pace. Jaguar kommer kosta ca dubbelt i baspris mot Teslan. Jag tror inte volymerna hos Jaguar blir så extremt stora, därför är det nog inte nån stor risk att släppa in på SC. Hade det varit en tysk hade det kanske varit värre. När det kommer en ordentlig tysk elbil, så kommer antagligen mååååånga tyskar köpa en och DÅ blir det kö för att ladda!
Ca dubbelt? Då spelar jag på under :-p

En konkurrent är det ju såklart när utbudet av elbilar i prisklassen 500-800" är noll idag... Dock blir det ju mycket påtagligare vs Model Y imo. Suvar i ungefär samma storlek där priset nog blir ganska likvärdigt för den som uppgraderar batteriet i Y till 90 kWh.
Tesla Model S 60 kostar £62000 i Storbritannien vilket är ungefär samma som I-Pace och Model 3 förväntas att kosta nästan hälften så mycket så prisskillnaden är ganska stor.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Final unveil i juli

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Tesla Model S 60 kostar £62000 i Storbritannien vilket är ungefär samma som I-Pace och Model 3 förväntas att kosta nästan hälften så mycket så prisskillnaden är ganska stor.
Fast ni jämför äpplen med päron...

Jag tror i-Pace i alla högsta grad kommer konkurrera med likvärdig 3a.

Runt 750k för en i-Pace och runt 650k för en Model 3 75 D känns realistiskt imo.

Även om i-Pace skulle landa på 800-850k så är de tillräckligt nära i pris för att konkurrera i en prisklass som idag inte finns.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Final unveil i juli

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
vigge50 skrev:
Tesla Model S 60 kostar £62000 i Storbritannien vilket är ungefär samma som I-Pace och Model 3 förväntas att kosta nästan hälften så mycket så prisskillnaden är ganska stor.
Fast ni jämför äpplen med päron...

Jag tror i-Pace i alla högsta grad kommer konkurrera med likvärdig 3a.

Runt 750k för en i-Pace och runt 650k för en Model 3 75 D känns realistiskt imo.

Även om i-Pace skulle landa på 800-850k så är de tillräckligt nära i pris för att konkurrera i en prisklass som idag inte finns.
Vi vet inte vad utrustning eller räckvidd för utökad batteripack på bilarna är men vi vet instegspriset på bilarna i respektive "hemländer" och utifrån det så skiljer det ca 300tkr. Inte riktigt 100 procent utan mer 75% men man kan inte säga att bilarna är i samma prisklass. Skulle 300tkr vara i samma segment så är ju en Nissan Micra i samma segment som en BMW 3-serie.

Tesla och Elons mål är att driva på utvecklingen av elbilar. Det görs inte genom att stänga ute andra men Tesla kommer inte heller ge bort något gratis. Andra bilmärken eller bilköpare måste också vara med och bekosta laddnätverket som de vill kunna nyttja.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Final unveil i juli

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
Ca dubbelt? Då spelar jag på under :-p

En konkurrent är det ju såklart när utbudet av elbilar i prisklassen 500-800" är noll idag... Dock blir det ju mycket påtagligare vs Model Y imo. Suvar i ungefär samma storlek där priset nog blir ganska likvärdigt för den som uppgraderar batteriet i Y till 90 kWh.
Model Y kommer bara med 75kWh batteri om dagens kemi och energitäthet består. Den bygger nämligen på M3 platformen och den är fysiskt begränsad till 75kWh.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Final unveil i juli

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
Tesla Model S 60 kostar £62000 i Storbritannien vilket är ungefär samma som I-Pace och Model 3 förväntas att kosta nästan hälften så mycket så prisskillnaden är ganska stor.
Fast ni jämför äpplen med päron...

Jag tror i-Pace i alla högsta grad kommer konkurrera med likvärdig 3a.

Runt 750k för en i-Pace och runt 650k för en Model 3 75 D känns realistiskt imo.

Även om i-Pace skulle landa på 800-850k så är de tillräckligt nära i pris för att konkurrera i en prisklass som idag inte finns.
Vi vet inte vad utrustning eller räckvidd för utökad batteripack på bilarna är men vi vet instegspriset på bilarna i respektive "hemländer" och utifrån det så skiljer det ca 300tkr. Inte riktigt 100 procent utan mer 75% men man kan inte säga att bilarna är i samma prisklass. Skulle 300tkr vara i samma segment så är ju en Nissan Micra i samma segment som en BMW 3-serie.

Tesla och Elons mål är att driva på utvecklingen av elbilar. Det görs inte genom att stänga ute andra men Tesla kommer inte heller ge bort något gratis. Andra bilmärken eller bilköpare måste också vara med och bekosta laddnätverket som de vill kunna nyttja.
Vad priset är i respektive produktionsland är givetvis helt irrelevant. Jag tror som jag skrev att en fyrhjulsdriven Model 3 med liknande räckvidd som I-Pace kommer kosta ca 15% mindre i Sverige. Det är givetvis tillräckligt nära för att det ska finnas kunder som intresserar sig för båda. Jag själv är en av dem...

Jämförelsen Micra vs 3-serie haltar så mycket att jag inte ens orkar bemöta det, det är jag övertygad om att du själv inser.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Final unveil i juli

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:
Ca dubbelt? Då spelar jag på under :-p

En konkurrent är det ju såklart när utbudet av elbilar i prisklassen 500-800" är noll idag... Dock blir det ju mycket påtagligare vs Model Y imo. Suvar i ungefär samma storlek där priset nog blir ganska likvärdigt för den som uppgraderar batteriet i Y till 90 kWh.
Model Y kommer bara med 75kWh batteri om dagens kemi och energitäthet består. Den bygger nämligen på M3 platformen och den är fysiskt begränsad till 75kWh.
Sant. 75an är nog bättre jämförelse oavsett med tanke på att Y med största sannolikhet får betydligt bättre cW-värde.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Final unveil i juli

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
Tesla Model S 60 kostar £62000 i Storbritannien vilket är ungefär samma som I-Pace och Model 3 förväntas att kosta nästan hälften så mycket så prisskillnaden är ganska stor.
Fast ni jämför äpplen med päron...

Jag tror i-Pace i alla högsta grad kommer konkurrera med likvärdig 3a.

Runt 750k för en i-Pace och runt 650k för en Model 3 75 D känns realistiskt imo.

Även om i-Pace skulle landa på 800-850k så är de tillräckligt nära i pris för att konkurrera i en prisklass som idag inte finns.
Vi vet inte vad utrustning eller räckvidd för utökad batteripack på bilarna är men vi vet instegspriset på bilarna i respektive "hemländer" och utifrån det så skiljer det ca 300tkr. Inte riktigt 100 procent utan mer 75% men man kan inte säga att bilarna är i samma prisklass. Skulle 300tkr vara i samma segment så är ju en Nissan Micra i samma segment som en BMW 3-serie.

Tesla och Elons mål är att driva på utvecklingen av elbilar. Det görs inte genom att stänga ute andra men Tesla kommer inte heller ge bort något gratis. Andra bilmärken eller bilköpare måste också vara med och bekosta laddnätverket som de vill kunna nyttja.
Vad priset är i respektive produktionsland är givetvis helt irrelevant. Jag tror som jag skrev att en fyrhjulsdriven Model 3 med liknande räckvidd som I-Pace kommer kosta ca 15% mindre i Sverige. Det är givetvis tillräckligt nära för att det ska finnas kunder som intresserar sig för båda. Jag själv är en av dem...

Jämförelsen Micra vs 3-serie haltar så mycket att jag inte ens orkar bemöta det, det är jag övertygad om att du själv inser.
Priset i respektive produktionsland säger mycket om vad det kommer kosta här eftersom bägge märkena tillverkar bilar idag med kända priser vilket gör att vi på ett ungefär vet priserna här. Vad priset på en fyrhjulsdriven Model 3 eller en I-pace med samma räckvidd som Teslan vet vi nada om. 300tkr i skillnad för instegsmodellerna är väldigt mycket och gör att bilarna inte är i samma prisklass.

Håller med om att det inte är rätt att jämföra bilar bara för att de har samma räckvidd, som t.ex. en Nissan Micra och BMW 3-serie t.ex..
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Final unveil i juli

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Priset i respektive produktionsland säger mycket om vad det kommer kosta här eftersom bägge märkena tillverkar bilar idag med kända priser vilket gör att vi på ett ungefär vet priserna här. Vad priset på en fyrhjulsdriven Model 3 eller en I-pace med samma räckvidd som Teslan vet vi nada om. 300tkr i skillnad för instegsmodellerna är väldigt mycket och gör att bilarna inte är i samma prisklass.

Håller med om att det inte är rätt att jämföra bilar bara för att de har samma räckvidd, som t.ex. en Nissan Micra och BMW 3-serie t.ex..
För det första så tror jag inte på 75% på instegsmodellen, det bör bli ca 60%. För det andra så är det alltså återigen inte instegsmodellerna som kommer konkurrera främst utan modeller med mer liknande spec vilka vi redan vet kommer och vi har goda jämförelseobjekt för vad de ungefär kommer kosta.

"ca 100%" var en ganska uppenbar överdrift, då jag inte tror någon tror på en diff över 100%. "uppåt 100%" hade varit ett något mer nyanserat påstående :lol:

Att bilarna kommer konkurrera vet vi redan från detta forum, vi är flera som lagt reservation på båda...

Jag gillar för övrigt att "put my money where my mouth is" så om någon vill slå vad så sätter jag gärna en ordentlig slant på att prisdiffen mellan i-Pace och en Model 3 75D blir under 150k.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Final unveil i juli

Inlägg av Crappy »

HelectriC skrev:
Crappy skrev:
Jag tror det är tveksamt om Tesla släpper in en konkurrent med en bil precis mitt emellan de egna modellerna. Speciellt då märke som gjort sken av att vara ett premium märke, med ett rykte om bra kvalitet. Vilket nog Tesla själva är medvetna om att de till viss del saknar
I alla fall i ett första skede. Möjligen om något år när M3 är etablerad.

Snarare troligt att de hoppar på Porsches/Mercedes/VW/fords kommande nätverk

Bara som en ren gissning, men jag tror många M3'are kliver över fort till I-pace om de får till rejäl laddning
M3 är inte konkurrent till I-Pace. Jaguar kommer kosta ca dubbelt i baspris mot Teslan. Jag tror inte volymerna hos Jaguar blir så extremt stora, därför är det nog inte nån stor risk att släppa in på SC. Hade det varit en tysk hade det kanske varit värre. När det kommer en ordentlig tysk elbil, så kommer antagligen mååååånga tyskar köpa en och DÅ blir det kö för att ladda!
Ursäkta jag uttryckte mig slarvigt. Jag menar att de släpper inte bara in en konkurrerande modell. De släpper in ett konkurrerande märke.
Vi vet inte idag vad Jaguars planer består i. Vad är det som säger att de inte kommer anpassa sina modeller efter vad som finns på marknaden, och precis som sägs, den I-pace som kommer ligger i jämförelse enligt vad man ska tro i det övre segmentet av M3's versioner. Så den konkurrerar inte med den billigaste utan premium modellen
Vad är det som säger att när de väl har fått tillgång till laddnätverket kommer I-Pace 50kw till priser precis i närheten av M3 billigaste modeller?
Jag tror inte att Elon är beredd att riskera detta. För om ett till två år är det försprång Tesla byggt upp i det närmaste uppätet, och då består försprånget egentligen bara av deras laddnätverk.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Final unveil i juli

Inlägg av Mickep »

Frågan är egentligen inte om SuC skall öppnas upp (det har Elon sagt att andra märken är välkomna), Det är mera VARFÖR har ingen anslutit sig. frågan är om det ens är lönsamt för någon annan att ansluta sig. För jag tror att det är de interna ekonomerna som har börjat ta kontrollen från idealisten Elon.
Det säger sig själv att det vore vansinnigt om varje märke har sina egna laddplatser som ingen annan kan använda. (som att ha bilar som går på olika bränslesorter). Telsa gjorde det för att det helt enkelt inte fanns. men idag när det böjar dyka upp laddplatser (och nya standarder som gör förbi SuC kapaciteten) så är behovet inte lika stort för tillverkarna (de kan helt enkelt syssla med vad de är bäst på) Det som tar emot att SuC knoppas av är att den grenen är utallat inte vinstdrivande.(fast sådant kan ändras i framtiden och inget som man kan säga säkert, talar vi 30 år i framtiden så har de som har fri SuC skrotats och bara de som får punga ut är de som rullar och vad är det som säger att någon ny mellanchef får någon lustig ide, men det är bara spekulationer)
Så vad tror ni villkoren tesla ställer på de som ev vill ansluta sig?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Final unveil i juli

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
Frågan är egentligen inte om SuC skall öppnas upp (det har Elon sagt att andra märken är välkomna), Det är mera VARFÖR har ingen anslutit sig. frågan är om det ens är lönsamt för någon annan att ansluta sig. För jag tror att det är de interna ekonomerna som har börjat ta kontrollen från idealisten Elon.
Det säger sig själv att det vore vansinnigt om varje märke har sina egna laddplatser som ingen annan kan använda. (som att ha bilar som går på olika bränslesorter). Telsa gjorde det för att det helt enkelt inte fanns. men idag när det böjar dyka upp laddplatser (och nya standarder som gör förbi SuC kapaciteten) så är behovet inte lika stort för tillverkarna (de kan helt enkelt syssla med vad de är bäst på) Det som tar emot att SuC knoppas av är att den grenen är utallat inte vinstdrivande.(fast sådant kan ändras i framtiden och inget som man kan säga säkert, talar vi 30 år i framtiden så har de som har fri SuC skrotats och bara de som får punga ut är de som rullar och vad är det som säger att någon ny mellanchef får någon lustig ide, men det är bara spekulationer)
Så vad tror ni villkoren tesla ställer på de som ev vill ansluta sig?
Exakt. Håller med till 100%. Dock är frågan vad Jaguar har för reellt alternativ om de nu får ut i-Pace så snabbt som de hoppas. På några års sikt skulle de säkert kunna sluta avtal med bolag som ChargePoint, Clever osv, men det känns svårt rent praktiskt inför nästa år, dels för att de då måste ha väldigt många olika lokala avtal, dels för att de då inte får tillräckligt stort nät av snabba laddare.

Därför tänker jag att de antagligen är beredda att betala rätt bra för att få tillgång till SuC. Dock kanske det leder till en otrevlig överraskning på den slutliga i-Pace-prislappen...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Final unveil i juli

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
Mickep skrev:
Frågan är egentligen inte om SuC skall öppnas upp (det har Elon sagt att andra märken är välkomna), Det är mera VARFÖR har ingen anslutit sig. frågan är om det ens är lönsamt för någon annan att ansluta sig. För jag tror att det är de interna ekonomerna som har börjat ta kontrollen från idealisten Elon.
Det säger sig själv att det vore vansinnigt om varje märke har sina egna laddplatser som ingen annan kan använda. (som att ha bilar som går på olika bränslesorter). Telsa gjorde det för att det helt enkelt inte fanns. men idag när det böjar dyka upp laddplatser (och nya standarder som gör förbi SuC kapaciteten) så är behovet inte lika stort för tillverkarna (de kan helt enkelt syssla med vad de är bäst på) Det som tar emot att SuC knoppas av är att den grenen är utallat inte vinstdrivande.(fast sådant kan ändras i framtiden och inget som man kan säga säkert, talar vi 30 år i framtiden så har de som har fri SuC skrotats och bara de som får punga ut är de som rullar och vad är det som säger att någon ny mellanchef får någon lustig ide, men det är bara spekulationer)
Så vad tror ni villkoren tesla ställer på de som ev vill ansluta sig?
Exakt. Håller med till 100%. Dock är frågan vad Jaguar har för reellt alternativ om de nu får ut i-Pace så snabbt som de hoppas. På några års sikt skulle de säkert kunna sluta avtal med bolag som ChargePoint, Clever osv, men det känns svårt rent praktiskt inför nästa år, dels för att de då måste ha väldigt många olika lokala avtal, dels för att de då inte får tillräckligt stort nät av snabba laddare.

Därför tänker jag att de antagligen är beredda att betala rätt bra för att få tillgång till SuC. Dock kanske det leder till en otrevlig överraskning på den slutliga i-Pace-prislappen...
Jag skulle inte bli förvånad om man kan välja till Supercharger som tillval till I-Pacen, säg att Tesla vill ha 20k per bil från andra tillverkare för att öppna upp, då kan Jaguar helt enkelt erbjuda SC för 20k till sina kunder. Enkelt! Jag hade betalt det!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Final unveil i juli

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
Mickep skrev:
Frågan är egentligen inte om SuC skall öppnas upp (det har Elon sagt att andra märken är välkomna), Det är mera VARFÖR har ingen anslutit sig. frågan är om det ens är lönsamt för någon annan att ansluta sig. För jag tror att det är de interna ekonomerna som har börjat ta kontrollen från idealisten Elon.
Det säger sig själv att det vore vansinnigt om varje märke har sina egna laddplatser som ingen annan kan använda. (som att ha bilar som går på olika bränslesorter). Telsa gjorde det för att det helt enkelt inte fanns. men idag när det böjar dyka upp laddplatser (och nya standarder som gör förbi SuC kapaciteten) så är behovet inte lika stort för tillverkarna (de kan helt enkelt syssla med vad de är bäst på) Det som tar emot att SuC knoppas av är att den grenen är utallat inte vinstdrivande.(fast sådant kan ändras i framtiden och inget som man kan säga säkert, talar vi 30 år i framtiden så har de som har fri SuC skrotats och bara de som får punga ut är de som rullar och vad är det som säger att någon ny mellanchef får någon lustig ide, men det är bara spekulationer)
Så vad tror ni villkoren tesla ställer på de som ev vill ansluta sig?
Exakt. Håller med till 100%. Dock är frågan vad Jaguar har för reellt alternativ om de nu får ut i-Pace så snabbt som de hoppas. På några års sikt skulle de säkert kunna sluta avtal med bolag som ChargePoint, Clever osv, men det känns svårt rent praktiskt inför nästa år, dels för att de då måste ha väldigt många olika lokala avtal, dels för att de då inte får tillräckligt stort nät av snabba laddare.

Därför tänker jag att de antagligen är beredda att betala rätt bra för att få tillgång till SuC. Dock kanske det leder till en otrevlig överraskning på den slutliga i-Pace-prislappen...
Jag skulle inte bli förvånad om man kan välja till Supercharger som tillval till I-Pacen, säg att Tesla vill ha 20k per bil från andra tillverkare för att öppna upp, då kan Jaguar helt enkelt erbjuda SC för 20k till sina kunder. Enkelt! Jag hade betalt det!
Jag skulle oxo lätt betalt det! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Final unveil i juli

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
Mickep skrev:
Frågan är egentligen inte om SuC skall öppnas upp (det har Elon sagt att andra märken är välkomna), Det är mera VARFÖR har ingen anslutit sig. frågan är om det ens är lönsamt för någon annan att ansluta sig. För jag tror att det är de interna ekonomerna som har börjat ta kontrollen från idealisten Elon.
Det säger sig själv att det vore vansinnigt om varje märke har sina egna laddplatser som ingen annan kan använda. (som att ha bilar som går på olika bränslesorter). Telsa gjorde det för att det helt enkelt inte fanns. men idag när det böjar dyka upp laddplatser (och nya standarder som gör förbi SuC kapaciteten) så är behovet inte lika stort för tillverkarna (de kan helt enkelt syssla med vad de är bäst på) Det som tar emot att SuC knoppas av är att den grenen är utallat inte vinstdrivande.(fast sådant kan ändras i framtiden och inget som man kan säga säkert, talar vi 30 år i framtiden så har de som har fri SuC skrotats och bara de som får punga ut är de som rullar och vad är det som säger att någon ny mellanchef får någon lustig ide, men det är bara spekulationer)
Så vad tror ni villkoren tesla ställer på de som ev vill ansluta sig?
Exakt. Håller med till 100%. Dock är frågan vad Jaguar har för reellt alternativ om de nu får ut i-Pace så snabbt som de hoppas. På några års sikt skulle de säkert kunna sluta avtal med bolag som ChargePoint, Clever osv, men det känns svårt rent praktiskt inför nästa år, dels för att de då måste ha väldigt många olika lokala avtal, dels för att de då inte får tillräckligt stort nät av snabba laddare.

Därför tänker jag att de antagligen är beredda att betala rätt bra för att få tillgång till SuC. Dock kanske det leder till en otrevlig överraskning på den slutliga i-Pace-prislappen...
Jag skulle inte bli förvånad om man kan välja till Supercharger som tillval till I-Pacen, säg att Tesla vill ha 20k per bil från andra tillverkare för att öppna upp, då kan Jaguar helt enkelt erbjuda SC för 20k till sina kunder. Enkelt! Jag hade betalt det!
Japp det vore ju en smidig lösning på problemet och den prisnivån känns rimlig. Svårt att gissa vad Tesla skulle vilja ha betalt dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar