The Tesla Model 3 is already later than planned. Another delay would give the competition more time to counter the looming flooding of the electric car market with the affordable Model 3.
Öhh... Vaddå redan försenad? Såvitt jag vet är den inte alls försenad utan allt går enligt tidplanen och efter förra årets avtäckning och den stora mängden reservationer höjde Tesla tvärtom ambitionen om att komma igång snabbare med massproduktion och det ser ut att lyckas.
Facket undersöker om det finns möjlighet till strejk. Det är inte riktigt samma sak.
Anledingen till oron är att Tesla betalar 25-30% lägre löner äv vad som står i kollektivavtalet. Dessutom är de anställda oroliga eftersom de ska producera enbart för Tesla, inte för befintliga gamla kunder. De tror nog inte riktigt på det där med elbilar.
Har full förståelse om de anställda är oroliga för att stoppa alla ägg i en korg (för att ha flera olika kunder är en trygghet och så har det säkert jobbat en hel del för att vinna kontrakten och där är väl inte alla som tycker det är så kul att kasta bort det jobbet) det är av omtanke på företaget (och deras jobb) som syns. (risken finns att anställda slutar och tar kontrakten med sig och startar upp egna bolag).
Vad som jag tycker är mer bekymmersamt,om det stämmer, är uppgiften att t. betalar 25% mindre än kollektivavtalet. Det är mindre saker som utlöst strejker men det var en inte obetydlig minskning av lönerna. Teslas svar var tyvärr för vagt för att vara ett klart besked så det skall bli intressant att se hur facket kommer göra. hoppas vi inte kommer se antifacklig retorik från något håll bara.
VArifrån kom de 25 % ifrån? Har de fått sänkt lön efter övertagandet från tesla? För de hade väl inte under kollektivavtal innan de blev uppköpta? eller missar jag något?
Det framgår inte. Men Tesla har erbjudit en löneökning med 150€ för alla anställda, men det avvisades. Jag vet inte, men när man läser mellan raderna känns det som att lönen alltid har varit lägre hos Grohmann. Tesla har säkerligen inte sänkt lönenivån, det skrivs det ingenting om, och det är helt orimligt att det skulle skett. Det känns mer som att de nu passar på att försöka öka sina löner rejält, nu när man ändå håller på och förhandlar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så de låg under kollektivavtalsnivån sedan tidigare, och vill kurskorrigera. Det är väl iofs inget konstigt.
Det där är ändå lite konstigt. Är Grohmann inte med i någon arbetsgivarorganisation (vilket många tyska företag inte är) så kan de bestämma lönerna själva. De har då aldrig förhandlat fram något kollektivavtal och kan därför inte heller ligga 25% under det. I så fall jämför de med konkurrenterna och vill komma upp i samma lönenivå kanske.
Är de däremot med i en arbetsgivarorganisation så är de bundna till ett kollektivavtal och måste betala den överenskomna minimiönen, annars bryter de ju mot avtalet. Jag antar att detta inte är fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Man kan ju förstå att alla konsulter kanske inte tycker det är så vettigt att bli ryckta från bra uppdrag de jobbat upp under ett antal år, till att jobba för en galen amerikan som alltid presenterar helt omöjliga tidsplaner. Man kan ju förmoda att det blir rätt mycket övertid och resdagar framöver, vilket kanske inte lockar alla. Att ledningen har inställningen att det är bättre med yogurtglass än fackföreningar kanske också skrämmer lite.
Tror Tesla är ett så unikt företag att det är bättre att växa organiskt än att försöka köpa upp företag med anställda som har helt andra värderingar än jobba skiten ur sig för en startup som ska förändra världen.