Sälja sin min plats

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Smutt »

Mickep skrev:
Tycker det var helt rätt att man försvårat spekulation. Det känns inte helt etiskt rätt att köpa för att sedan kunna sälja direkt (därför har man begränsat antalet man kan reservera)
fast även om man beställde tidigt så kommer Europa vara långt tillbaka så kanske det bra kommer skilja 6 månader från de som får den först till de som beställer nu.(räknar att de i Sverige får de i slutet av 2018)

Men har man ingen skam i kroppen och enbart gör det för att tjäna en hacka så finns det kryphål: Man kan helt enkelt erbjuda någon att designa deras bil, sedan tar man en administrationsavgift för att föra över ägandeskapen av bilen.(så slipper den otåliga vänta)
Ja det är så man måste göra men det är en risk tänk om köparen maxar bilen till 800000kr och sen hoppar av precis när du betalat och sen vill ingen betala fullt för den då står man där
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
vigge50 skrev:
Skillnaden mellan Tesla ägare och ej kanske inte är så stor men de har nog sjukt många reservationer nu.
Har inte läst in mig på detta själv, men enligt "Jerker" här i forumet så går ju Teslaägare före hela övriga kön. Dvs om jag idag reserverar en 3a så hamnar jag sist av Teslaägarna men före alla andra inkl de som bankade på dörren i MOS?

Är väl relativt få Teslaägare med reservation i Sverige antar jag, men samtidigt tror jag det kommer vara ganska små volymer som levereras initialt. Så chansen att spekulera till sig vinst känns endast möjlig för Teslaägare och möjligen de övriga som reserverade dag ett imo.
Jag vet att teslaägare sia få förtur men om en Teslaägare som reserverar idag får sin före en icke teslaägare som reserverade den 31e mars 2016 vet jag inte. Tesla har inte sagt hur de prioriterar så ingen vet idag hur det blir.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Smutt »

vigge50 skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
Skillnaden mellan Tesla ägare och ej kanske inte är så stor men de har nog sjukt många reservationer nu.
Har inte läst in mig på detta själv, men enligt "Jerker" här i forumet så går ju Teslaägare före hela övriga kön. Dvs om jag idag reserverar en 3a så hamnar jag sist av Teslaägarna men före alla andra inkl de som bankade på dörren i MOS?

Är väl relativt få Teslaägare med reservation i Sverige antar jag, men samtidigt tror jag det kommer vara ganska små volymer som levereras initialt. Så chansen att spekulera till sig vinst känns endast möjlig för Teslaägare och möjligen de övriga som reserverade dag ett imo.
Jag vet att teslaägare sia få förtur men om en Teslaägare som reserverar idag får sin före en icke teslaägare som reserverade den 31e mars 2016 vet jag inte. Tesla har inte sagt hur de prioriterar så ingen vet idag hur det blir.
Jag bokade M3 först dan förre som alla andre köpte en S senare, fick jag då bättre köplats?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av vigge50 »

Smutt skrev:
vigge50 skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
Skillnaden mellan Tesla ägare och ej kanske inte är så stor men de har nog sjukt många reservationer nu.
Har inte läst in mig på detta själv, men enligt "Jerker" här i forumet så går ju Teslaägare före hela övriga kön. Dvs om jag idag reserverar en 3a så hamnar jag sist av Teslaägarna men före alla andra inkl de som bankade på dörren i MOS?

Är väl relativt få Teslaägare med reservation i Sverige antar jag, men samtidigt tror jag det kommer vara ganska små volymer som levereras initialt. Så chansen att spekulera till sig vinst känns endast möjlig för Teslaägare och möjligen de övriga som reserverade dag ett imo.
Jag vet att teslaägare sia få förtur men om en Teslaägare som reserverar idag får sin före en icke teslaägare som reserverade den 31e mars 2016 vet jag inte. Tesla har inte sagt hur de prioriterar så ingen vet idag hur det blir.
Jag bokade M3 först dan förre som alla andre köpte en S senare, fick jag då bättre köplats?
Vad jag vet så är det strunt samma om du var teslaägare när du la beställningen, det är om du är teslaägare när designstudion öppnas som gäller. Sen så kan det ju vara så att dina val i designstudion skjutsar fram din leveransen eller annat så inget är säkert.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Vad jag vet så är det strunt samma om du var teslaägare när du la beställningen, det är om du är teslaägare när designstudion öppnas som gäller. Sen så kan det ju vara så att dina val i designstudion skjutsar fram din leveransen eller annat så inget är säkert.
Man har varit tydlig med att det fungerar bra att köpa en Tesla efter reservationen och ändå bli uppflyttad i kön så fort man köpt en Tesla S eller X.

Men det är ju så många variabler som påverkar när man får möjlighet att lägga en beställning. Allra först ska de runt 5000 Tesla/SpaceX-anställda som har reserverat få chansen. Efter det är väl geografin den största faktorn i ett inledningsskede. USA kommer ju att prioriteras och inom USA trakten runt fabriken på östkusten. Och när de väl börjar frakta till Europa så lär väl Norge prioriteras. Har för mig att jag har sett nåt om det. Allt enligt principen att gynna dem som har varit bra kunder hos Tesla.

Men när det väl kommer till att öppna designstudion här i Sverige så har de svenskar som i den stunden är Teslaägare företräde före oss andra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Bjelke »

Så om ngn som inte är Tesla-ägare har bråttom så kan man ju alltid köpa en Tesla när det börjar dra ihop sig och sälja den strax efter :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Smutt »

Oj vad glad jag blir du kanske jag får bil 100 i Sverige
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Så om ngn som inte är Tesla-ägare har bråttom så kan man ju alltid köpa en Tesla när det börjar dra ihop sig och sälja den strax efter :mrgreen:
Det sjuka är att jag tror det finns en (liten) chans att tom det skulle löna sig... Men gör det det så blir det såklart ännu mer lönsamt att som existerande Teslaägare ha sina två reservationer.

Well, well, time will tell. Jag kommer fortsätta reservera allt som känns intressant. Två model 3 och en i-Pace so far. Dock ingen Audi (om de nu ens släppt reservationer i Sverige, eller var det bara Norge?) :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nilsjan
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 mar 2016 13:04
Ort: Borås

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av nilsjan »

Kul med så många synpunkter och intressanta svar/spekulationer :)
Jag är inte ute efter och det har aldrig varit tanken att spekulera i M3:an. Det är väl det att jag har tröttnat lite på alla olika bud om; datum för andra visning, utrustning, räckvidd, leveranstid, ja "you name it".
Jag vill vara jyst och kolla med Er på forumet om en eventuell bättre plats i kön var intressant. :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Jerker »

nilsjan skrev:
Kul med så många synpunkter och intressanta svar/spekulationer :)
Jag är inte ute efter och det har aldrig varit tanken att spekulera i M3:an. Det är väl det att jag har tröttnat lite på alla olika bud om; datum för andra visning, utrustning, räckvidd, leveranstid, ja "you name it".
Jag vill vara jyst och kolla med Er på forumet om en eventuell bättre plats i kön var intressant. :)
Jag har redan en bättre plats än du, men tack ändå! 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Jerker »

Det enda sättet att få snabb tillgång till en 3:a är att flytta till USA och ta jobb på Tesla/SpaceX och sen reservera en! Då har man den i sin hand i september! :D
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Kalle »

Varför har du tappat intresset för den? Något du e misnöjd med på den?
Baklucka, instrumentkluster osv?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
Det enda sättet att få snabb tillgång till en 3:a är att flytta till USA och ta jobb på Tesla/SpaceX och sen reservera en! Då har man den i sin hand i september! :D
Gäller det även konsulter? Funderar på att ta ett år där på andra sidan pölen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av LarsL »

När väl leveranserna börjar i Sverige såtror jag att tillverkningstakten är så hög att det knappast är lönt att skaffa en bättre plats. Jag kanske får vänta en eller två månader extra för att jag reserverade någon dag efter, när dragkroken var unvieled (unviel 1.5). Jag betalar knappast någon större peng för att korta väntetiden med någon månad eller två.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
När väl leveranserna börjar i Sverige såtror jag att tillverkningstakten är så hög att det knappast är lönt att skaffa en bättre plats. Jag kanske får vänta en eller två månader extra för att jag reserverade någon dag efter, när dragkroken var unvieled (unviel 1.5). Jag betalar knappast någon större peng för att korta väntetiden med någon månad eller två.
Tror inte vi pålästa på forumet är eventuel köpare utan snarare en pappa på Östermalm
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Crappy »

Men oavsett när man ställde sig i kö eller om man är S-ägare så hamnar man längre bak i kön om man vill ha en dual.
Jag skulle tro att kön kommer bli både krokig och brokig.
En möjlighet kommer säkert vara att utrustar du din bil med "lågpristillbehör" som autonom körning osv där tesla tjänar en bra slant utan att de kostar dem något nämnvärt, då får du din bil fortare. Dvs de kommer även prioritera mest förtjänst per bil. Det vore rejält dumt annars
Så någon rak linjär linje kommer vi inte se här. Det är allt för många okända variabler för det
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Jerker »

Crappy skrev:
Men oavsett när man ställde sig i kö eller om man är S-ägare så hamnar man längre bak i kön om man vill ha en dual.
Jag skulle tro att kön kommer bli både krokig och brokig.
En möjlighet kommer säkert vara att utrustar du din bil med "lågpristillbehör" som autonom körning osv där tesla tjänar en bra slant utan att de kostar dem något nämnvärt, då får du din bil fortare. Dvs de kommer även prioritera mest förtjänst per bil. Det vore rejält dumt annars
Så någon rak linjär linje kommer vi inte se här. Det är allt för många okända variabler för det
Tror iofs att 4-hjulsdrift har kommit till bilarna när det blir dags för oss att beställa.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Crappy »

Ja om så är fallet så tror jag att de som beställer dual få det före den som "bara" beställer" enkelmotor oavsett om det skiljer i köplats eller ej
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Smutt »

Crappy skrev:
Men oavsett när man ställde sig i kö eller om man är S-ägare så hamnar man längre bak i kön om man vill ha en dual.
Jag skulle tro att kön kommer bli både krokig och brokig.
En möjlighet kommer säkert vara att utrustar du din bil med "lågpristillbehör" som autonom körning osv där tesla tjänar en bra slant utan att de kostar dem något nämnvärt, då får du din bil fortare. Dvs de kommer även prioritera mest förtjänst per bil. Det vore rejält dumt annars
Så någon rak linjär linje kommer vi inte se här. Det är allt för många okända variabler för det
Jag har svårt att tro att dom kör så girigt pga dom har ögonen på sig, bilarna som kommer först är dom som dom klarar av att tillverka om dom hade mera tid skulle dom självklart släppt fullutrustade först men nu har dom kniven mot strupen, så allt handlar om vad som är klart! Det fulaste dom gör är nog att bara få klart det större batteriet i början
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Crappy »

Nu tänkte jag mest på programvara. Det tar nog inte någon avsevärt längre tid att ladda in full autonom data än den billigaste.
Men även att sätta i dyrare lampor, dyrare säten osv om de har det tillgängligt kommer kanske påverka
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Herr X »

Hur värdefull en köplats blir hänger på en mängd faktorer, men framförallt hur bilen tas emot när den visas fram i juli och designstudion öppnar. Om ytterligare några hundra tusen personer då ställer sig i kö så att leveranser av nya beställningar inte kan ske förrän slutet av 2019 eller 2020, så kommer tidiga köplatser bli guld värda. Dock får man inte överföra köplatsen, så du måste konfigurera och hämta ut bilen åt någon.

Opel Ampera-e som nu finns tillgänglig i Norge har blivit en dundersuccé - prismässigt ligger den i paritet med Model 3, men i övrigt kommer den nog inte kunna jämföras - Tesla är ju ändå ett premiummärke.
Det är så långa köer på Ampera-e att nya beställningar inte kan få leverans förrän 2019. I Norge hade det lätt varit möjligt att tjäna några tusenlappar på att sälja en Ampera-e nu.

Alltså: sitt still i båten och vänta till juli. Om Model 3 får ett svalt mottagande så är det bara att begära att få återbetalt depositionen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av vigge50 »

Herr X skrev:
Hur värdefull en köplats blir hänger på en mängd faktorer, men framförallt hur bilen tas emot när den visas fram i juli och designstudion öppnar. Om ytterligare några hundra tusen personer då ställer sig i kö så att leveranser av nya beställningar inte kan ske förrän slutet av 2019 eller 2020, så kommer tidiga köplatser bli guld värda. Dock får man inte överföra köplatsen, så du måste konfigurera och hämta ut bilen åt någon.

Opel Ampera-e som nu finns tillgänglig i Norge har blivit en dundersuccé - prismässigt ligger den i paritet med Model 3, men i övrigt kommer den nog inte kunna jämföras - Tesla är ju ändå ett premiummärke.
Det är så långa köer på Ampera-e att nya beställningar inte kan få leverans förrän 2019. I Norge hade det lätt varit möjligt att tjäna några tusenlappar på att sälja en Ampera-e nu.

Alltså: sitt still i båten och vänta till juli. Om Model 3 får ett svalt mottagande så är det bara att begära att få återbetalt depositionen.
Oj, jag visste att det var kö men till 2019? :o
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av Jerker »

Samtidigt rapporterar man om att den inte alls säljer i USA som man hoppats på. Trots att man inte fått upp produktionen som tänkt så har vissa köpare kunnat pressa priset så att de kommit ner i $25000 efter bidrag.

https://electrek.co/2017/05/02/gm-chevy-bolt-ev-sales/
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av vigge50 »

Undra hur detta påverkar den svenska marknaden, kommer vi få se Ampera-e här 2018?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Sälja sin min plats

Inlägg av dstr »

Den kategorin som betalar för att gå före i kön är nog de som vill ha en PxxD.

Eftersom de modellerna inte är tillgängliga direkt så blir spekulation så här tidigt svårt.

Ta ut pengarna nu och sätt dom i en aktiefond. Det kommer ge bättre avkastning kommande 12 månaderna.
Skriv svar