Sälja sin min plats
Moderator: Redaktion
Re: Sälja sin min plats
Det enda sättet att få snabb tillgång till en 3:a är att flytta till USA och ta jobb på Tesla/SpaceX och sen reservera en! Då har man den i sin hand i september!
Re: Sälja sin min plats
Varför har du tappat intresset för den? Något du e misnöjd med på den?
Baklucka, instrumentkluster osv?
Baklucka, instrumentkluster osv?
Re: Sälja sin min plats
Gäller det även konsulter? Funderar på att ta ett år där på andra sidan pölen.Jerker skrev:Det enda sättet att få snabb tillgång till en 3:a är att flytta till USA och ta jobb på Tesla/SpaceX och sen reservera en! Då har man den i sin hand i september!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Sälja sin min plats
När väl leveranserna börjar i Sverige såtror jag att tillverkningstakten är så hög att det knappast är lönt att skaffa en bättre plats. Jag kanske får vänta en eller två månader extra för att jag reserverade någon dag efter, när dragkroken var unvieled (unviel 1.5). Jag betalar knappast någon större peng för att korta väntetiden med någon månad eller två.
Re: Sälja sin min plats
Tror inte vi pålästa på forumet är eventuel köpare utan snarare en pappa på ÖstermalmLarsL skrev:När väl leveranserna börjar i Sverige såtror jag att tillverkningstakten är så hög att det knappast är lönt att skaffa en bättre plats. Jag kanske får vänta en eller två månader extra för att jag reserverade någon dag efter, när dragkroken var unvieled (unviel 1.5). Jag betalar knappast någon större peng för att korta väntetiden med någon månad eller två.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Sälja sin min plats
Men oavsett när man ställde sig i kö eller om man är S-ägare så hamnar man längre bak i kön om man vill ha en dual.
Jag skulle tro att kön kommer bli både krokig och brokig.
En möjlighet kommer säkert vara att utrustar du din bil med "lågpristillbehör" som autonom körning osv där tesla tjänar en bra slant utan att de kostar dem något nämnvärt, då får du din bil fortare. Dvs de kommer även prioritera mest förtjänst per bil. Det vore rejält dumt annars
Så någon rak linjär linje kommer vi inte se här. Det är allt för många okända variabler för det
Jag skulle tro att kön kommer bli både krokig och brokig.
En möjlighet kommer säkert vara att utrustar du din bil med "lågpristillbehör" som autonom körning osv där tesla tjänar en bra slant utan att de kostar dem något nämnvärt, då får du din bil fortare. Dvs de kommer även prioritera mest förtjänst per bil. Det vore rejält dumt annars
Så någon rak linjär linje kommer vi inte se här. Det är allt för många okända variabler för det
Re: Sälja sin min plats
Tror iofs att 4-hjulsdrift har kommit till bilarna när det blir dags för oss att beställa.Crappy skrev:Men oavsett när man ställde sig i kö eller om man är S-ägare så hamnar man längre bak i kön om man vill ha en dual.
Jag skulle tro att kön kommer bli både krokig och brokig.
En möjlighet kommer säkert vara att utrustar du din bil med "lågpristillbehör" som autonom körning osv där tesla tjänar en bra slant utan att de kostar dem något nämnvärt, då får du din bil fortare. Dvs de kommer även prioritera mest förtjänst per bil. Det vore rejält dumt annars
Så någon rak linjär linje kommer vi inte se här. Det är allt för många okända variabler för det
Re: Sälja sin min plats
Ja om så är fallet så tror jag att de som beställer dual få det före den som "bara" beställer" enkelmotor oavsett om det skiljer i köplats eller ej
Re: Sälja sin min plats
Jag har svårt att tro att dom kör så girigt pga dom har ögonen på sig, bilarna som kommer först är dom som dom klarar av att tillverka om dom hade mera tid skulle dom självklart släppt fullutrustade först men nu har dom kniven mot strupen, så allt handlar om vad som är klart! Det fulaste dom gör är nog att bara få klart det större batteriet i börjanCrappy skrev:Men oavsett när man ställde sig i kö eller om man är S-ägare så hamnar man längre bak i kön om man vill ha en dual.
Jag skulle tro att kön kommer bli både krokig och brokig.
En möjlighet kommer säkert vara att utrustar du din bil med "lågpristillbehör" som autonom körning osv där tesla tjänar en bra slant utan att de kostar dem något nämnvärt, då får du din bil fortare. Dvs de kommer även prioritera mest förtjänst per bil. Det vore rejält dumt annars
Så någon rak linjär linje kommer vi inte se här. Det är allt för många okända variabler för det
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Sälja sin min plats
Nu tänkte jag mest på programvara. Det tar nog inte någon avsevärt längre tid att ladda in full autonom data än den billigaste.
Men även att sätta i dyrare lampor, dyrare säten osv om de har det tillgängligt kommer kanske påverka
Men även att sätta i dyrare lampor, dyrare säten osv om de har det tillgängligt kommer kanske påverka
Re: Sälja sin min plats
Hur värdefull en köplats blir hänger på en mängd faktorer, men framförallt hur bilen tas emot när den visas fram i juli och designstudion öppnar. Om ytterligare några hundra tusen personer då ställer sig i kö så att leveranser av nya beställningar inte kan ske förrän slutet av 2019 eller 2020, så kommer tidiga köplatser bli guld värda. Dock får man inte överföra köplatsen, så du måste konfigurera och hämta ut bilen åt någon.
Opel Ampera-e som nu finns tillgänglig i Norge har blivit en dundersuccé - prismässigt ligger den i paritet med Model 3, men i övrigt kommer den nog inte kunna jämföras - Tesla är ju ändå ett premiummärke.
Det är så långa köer på Ampera-e att nya beställningar inte kan få leverans förrän 2019. I Norge hade det lätt varit möjligt att tjäna några tusenlappar på att sälja en Ampera-e nu.
Alltså: sitt still i båten och vänta till juli. Om Model 3 får ett svalt mottagande så är det bara att begära att få återbetalt depositionen.
Opel Ampera-e som nu finns tillgänglig i Norge har blivit en dundersuccé - prismässigt ligger den i paritet med Model 3, men i övrigt kommer den nog inte kunna jämföras - Tesla är ju ändå ett premiummärke.
Det är så långa köer på Ampera-e att nya beställningar inte kan få leverans förrän 2019. I Norge hade det lätt varit möjligt att tjäna några tusenlappar på att sälja en Ampera-e nu.
Alltså: sitt still i båten och vänta till juli. Om Model 3 får ett svalt mottagande så är det bara att begära att få återbetalt depositionen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Sälja sin min plats
Oj, jag visste att det var kö men till 2019?Herr X skrev:Hur värdefull en köplats blir hänger på en mängd faktorer, men framförallt hur bilen tas emot när den visas fram i juli och designstudion öppnar. Om ytterligare några hundra tusen personer då ställer sig i kö så att leveranser av nya beställningar inte kan ske förrän slutet av 2019 eller 2020, så kommer tidiga köplatser bli guld värda. Dock får man inte överföra köplatsen, så du måste konfigurera och hämta ut bilen åt någon.
Opel Ampera-e som nu finns tillgänglig i Norge har blivit en dundersuccé - prismässigt ligger den i paritet med Model 3, men i övrigt kommer den nog inte kunna jämföras - Tesla är ju ändå ett premiummärke.
Det är så långa köer på Ampera-e att nya beställningar inte kan få leverans förrän 2019. I Norge hade det lätt varit möjligt att tjäna några tusenlappar på att sälja en Ampera-e nu.
Alltså: sitt still i båten och vänta till juli. Om Model 3 får ett svalt mottagande så är det bara att begära att få återbetalt depositionen.
Re: Sälja sin min plats
Samtidigt rapporterar man om att den inte alls säljer i USA som man hoppats på. Trots att man inte fått upp produktionen som tänkt så har vissa köpare kunnat pressa priset så att de kommit ner i $25000 efter bidrag.
https://electrek.co/2017/05/02/gm-chevy-bolt-ev-sales/
https://electrek.co/2017/05/02/gm-chevy-bolt-ev-sales/
Re: Sälja sin min plats
Undra hur detta påverkar den svenska marknaden, kommer vi få se Ampera-e här 2018?
Re: Sälja sin min plats
Den kategorin som betalar för att gå före i kön är nog de som vill ha en PxxD.
Eftersom de modellerna inte är tillgängliga direkt så blir spekulation så här tidigt svårt.
Ta ut pengarna nu och sätt dom i en aktiefond. Det kommer ge bättre avkastning kommande 12 månaderna.
Eftersom de modellerna inte är tillgängliga direkt så blir spekulation så här tidigt svårt.
Ta ut pengarna nu och sätt dom i en aktiefond. Det kommer ge bättre avkastning kommande 12 månaderna.
Re: Sälja sin min plats
Och media och biltillverkare (inte Testla såklart) pratar om att kunderna inte vill ha elbilar, känns som de har väldigt fel, känns som de redan börjar bli problem att möta efterfrågan och vänta då bara till de finns fler modeller och de lite mindre bil intresserade får upp ögonen för detta.Jerker skrev:Samtidigt rapporterar man om att den inte alls säljer i USA som man hoppats på. Trots att man inte fått upp produktionen som tänkt så har vissa köpare kunnat pressa priset så att de kommit ner i $25000 efter bidrag.
https://electrek.co/2017/05/02/gm-chevy-bolt-ev-sales/
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Sälja sin min plats
Hehehe, nja frågan är nog om vi någonsin kommer få se den här i Sverige. Lite trist men när väl Tesla kommer upp i bra volymer på M3 och visar sig driftsäker kommer de andra få det riktigt svårt.vigge50 skrev:Undra hur detta påverkar den svenska marknaden, kommer vi få se Ampera-e här 2018?
På trådskaparens fråga tror jag att man visst kan tjäna kanske 10 tusen på att köpa en M3 tidigt. Men då måste man ligga ute med typ en halvmiljon och risken är lika stor att du kanske förlorar 20 tusen. Klart bättre att lägga pengarna i någon annan investering som nämnts. Om jag bestämmer mig för att inte fullfölja mitt M3 köp kommer jag bara begära tillbaka pengarna.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Sälja sin min plats
Ja, är det spekulation man är ute efter finns betydligt smartare saker att göra större pengar på.
Re: Sälja sin min plats
Har en Model S sedan länge, och reserverade två st Model 3 första dagen det gick att reservera online, så bör ha en ganska bra köplats vid tanke på att jag har förtur som Model S ägare.
Tänkte sälja den ena på nåt sätt, om det finns intresse och det inte blir för mycket jobb för min del. Annars avbryter jag bara beställningen.
Tänkte sälja den ena på nåt sätt, om det finns intresse och det inte blir för mycket jobb för min del. Annars avbryter jag bara beställningen.
Re: Sälja sin min plats
Som jag förstod det så är det bara en av de två reservationerna som kommer i "teslaägare"-kön. Vet dock inte hur man rankas med den andra reservationen.eTron skrev:Har en Model S sedan länge, och reserverade två st Model 3 första dagen det gick att reservera online, så bör ha en ganska bra köplats vid tanke på att jag har förtur som Model S ägare.
Tänkte sälja den ena på nåt sätt, om det finns intresse och det inte blir för mycket jobb för min del. Annars avbryter jag bara beställningen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Sälja sin min plats
eTron skrev:Har en Model S sedan länge, och reserverade två st Model 3 första dagen det gick att reservera online, så bör ha en ganska bra köplats vid tanke på att jag har förtur som Model S ägare.
Tänkte sälja den ena på nåt sätt, om det finns intresse och det inte blir för mycket jobb för min del. Annars avbryter jag bara beställningen.
Online då ingår ju ingen present med bilen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Sälja sin min plats
Inte hittat någon köpare än?
Jag kan erbjuda en bättre plats för en pizza eftersom jag bara bokat 1 än så länge och är ägare antar jag att en ny bokning skulle bättre plats än vad du nu har och jag vill bara ha 1 plats själv.
Jag kan erbjuda en bättre plats för en pizza eftersom jag bara bokat 1 än så länge och är ägare antar jag att en ny bokning skulle bättre plats än vad du nu har och jag vill bara ha 1 plats själv.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Sälja sin min plats
35 tusen dollar är ju exklusive moms och tull. Jag tror priserna i Sverige börjar norr om 500 tusen.Legato skrev:Väldigt, väldigt svårt att sia om tycker jag. Jag tror det är favorit att man inte kommer kunna göra någon större vinst, men samtidigt inte alls omöjligt att man kan göra en rejäl hacka... Allt beror på slutgiltigt pris, mottagande, ev kvalitetsproblem initialt, tilldelning till Sverige osv.Smutt skrev:Och har du inget företag så blir även denna högrisk affär svår pga momssmitta
Om bilen blir oväntat bra till oväntat lågt pris (ca 400 kkr) och med få bilar till Sverige tror jag mycket väl man kan tjäna 50-100k. Dock lär det ju främst bli alla existerande Teslaägare som får den chansen. De som idag inte äger Tesla lär.väl hamna några månader efter oavsett köplats.
Re: Sälja sin min plats
I USA så ska den kosta hälften av Model S och både moms och tull ärprocentuellt, frakten kanske är samma om de inte kan förhandla ner kostnaderna när leveranserna ökar. Om en Model S idag kostar 870 000 i Sverige så borde en Model 3 kosta mindre än 500 tusen men det är såklart inte säkert.Verdi skrev:35 tusen dollar är ju exklusive moms och tull. Jag tror priserna i Sverige börjar norr om 500 tusen.Legato skrev:Väldigt, väldigt svårt att sia om tycker jag. Jag tror det är favorit att man inte kommer kunna göra någon större vinst, men samtidigt inte alls omöjligt att man kan göra en rejäl hacka... Allt beror på slutgiltigt pris, mottagande, ev kvalitetsproblem initialt, tilldelning till Sverige osv.Smutt skrev:Och har du inget företag så blir även denna högrisk affär svår pga momssmitta
Om bilen blir oväntat bra till oväntat lågt pris (ca 400 kkr) och med få bilar till Sverige tror jag mycket väl man kan tjäna 50-100k. Dock lär det ju främst bli alla existerande Teslaägare som får den chansen. De som idag inte äger Tesla lär.väl hamna några månader efter oavsett köplats.
Re: Sälja sin min plats
Osäker varför du citerar mitt inlägg, har aldrig sagt något om att det inte skulle vara exklusive moms och tull.Verdi skrev:35 tusen dollar är ju exklusive moms och tull. Jag tror priserna i Sverige börjar norr om 500 tusen.Legato skrev:Väldigt, väldigt svårt att sia om tycker jag. Jag tror det är favorit att man inte kommer kunna göra någon större vinst, men samtidigt inte alls omöjligt att man kan göra en rejäl hacka... Allt beror på slutgiltigt pris, mottagande, ev kvalitetsproblem initialt, tilldelning till Sverige osv.Smutt skrev:Och har du inget företag så blir även denna högrisk affär svår pga momssmitta
Om bilen blir oväntat bra till oväntat lågt pris (ca 400 kkr) och med få bilar till Sverige tror jag mycket väl man kan tjäna 50-100k. Dock lär det ju främst bli alla existerande Teslaägare som får den chansen. De som idag inte äger Tesla lär.väl hamna några månader efter oavsett köplats.
Jag förväntar mig idag ett pris på 460-480k, men skrev som sagt OM det blir ett OVÄNTAT lågt pris... Det finns ju många faktorer kvar att ta hänsyn till, bla kan Tesla hantera 3an på annat sätt än övriga modeller gällande prissättning på lokala marknader, men främsta osäkerheten är såklart dollarkursen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021