Model 3 specifikationer
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 specifikationer
Fyrhjulsdrift är en svår grej att bygga. Olika lackalternativ, fälgar, ljudanläggningar osv är det inte. Ur ett ekonomiskt perspektiv vore det ofördelaktigt att inte kunna leverera dessa alternativ från start, då de sannolikt höjer marginalerna på de sålda bilarna. Många som står långt fram i kön vill nog ha sin bil så fort som möjligt och kan då tänka sig att nöja sig med mindre utrustning i utbyte mot tidigare leverans - men gör de det, då är det ren förlust för Tesla.
Brukligt bland andra biltillverkare är att lansera toppmodellerna först, just för att de som vill vara först ska betala så mycket som möjligt.
Dragkrok vet jag inte var den hamnar i priolistan, men jag har svårt att se att det inte skulle vara klart till Sverigepremiären.
Brukligt bland andra biltillverkare är att lansera toppmodellerna först, just för att de som vill vara först ska betala så mycket som möjligt.
Dragkrok vet jag inte var den hamnar i priolistan, men jag har svårt att se att det inte skulle vara klart till Sverigepremiären.
Re: Model 3 specifikationer
Frågan är om draget spelar nån roll är den typad kan vi ju bara ful montera dragJerka skrev:Fyrhjulsdrift är en svår grej att bygga. Olika lackalternativ, fälgar, ljudanläggningar osv är det inte. Ur ett ekonomiskt perspektiv vore det ofördelaktigt att inte kunna leverera dessa alternativ från start, då de sannolikt höjer marginalerna på de sålda bilarna. Många som står långt fram i kön vill nog ha sin bil så fort som möjligt och kan då tänka sig att nöja sig med mindre utrustning i utbyte mot tidigare leverans - men gör de det, då är det ren förlust för Tesla.
Brukligt bland andra biltillverkare är att lansera toppmodellerna först, just för att de som vill vara först ska betala så mycket som möjligt.
Dragkrok vet jag inte var den hamnar i priolistan, men jag har svårt att se att det inte skulle vara klart till Sverigepremiären.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Model 3 specifikationer
Angående EPA: 215+ miles.
Chevorlet Bolt har en EPA-räckvidd på 238 miles så det låter som väl att man åtminstone siktar på 240 då... Driver sajten Car.info
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 specifikationer
Finns en effekt till av att börja med den enklast möjliga versionen, som ingen har skrivit om här tror jag, och det är ju att många av dom som ligger tidigt i kön kommer att köpa bilen
för att sedan snabbt sälja den och köpa en ny när det kommer värre versioner osv. Skulle dom börja med den värsta så skulle många av dessa helt enkelt behålla sin bil längre.
På det sättet skapas en andrahandsmarknad mycket snabbare faktiskt, även om priserna på den marknaden kanske inte "rasar" på något sätt så kan Tesla komma att sälja ytterligare
något fler bilar på det här sättet
Inte riktigt på samma sätt som när den som vill ha det bästa hela tiden byter upp sig alltså (P85 => P85D => P100D osv) utan nu kan det bli en större grupp som vill byta upp sig...
Det verkar ju handla om ett halvår till ett år innan 4Wd dyker upp tex, och har man då haft sin bil ett år så är det inget stort att byta lixom (fråga Tars hehe)
för att sedan snabbt sälja den och köpa en ny när det kommer värre versioner osv. Skulle dom börja med den värsta så skulle många av dessa helt enkelt behålla sin bil längre.
På det sättet skapas en andrahandsmarknad mycket snabbare faktiskt, även om priserna på den marknaden kanske inte "rasar" på något sätt så kan Tesla komma att sälja ytterligare
något fler bilar på det här sättet
Inte riktigt på samma sätt som när den som vill ha det bästa hela tiden byter upp sig alltså (P85 => P85D => P100D osv) utan nu kan det bli en större grupp som vill byta upp sig...
Det verkar ju handla om ett halvår till ett år innan 4Wd dyker upp tex, och har man då haft sin bil ett år så är det inget stort att byta lixom (fråga Tars hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 specifikationer
Jo, jag har faktiskt tänkt den tanken också. Nu när man vet det man vet så skulle man ha reserverat 2 st 3:or. En att ta ut så snart som möjligt och en att ta ut när man kan beställa den bil man verkligen vill ha. Men förhoppningsvis blir det inget bekymmer för oss här i Sverige.Bjelke skrev:Finns en effekt till av att börja med den enklast möjliga versionen, som ingen har skrivit om här tror jag, och det är ju att många av dom som ligger tidigt i kön kommer att köpa bilen
för att sedan snabbt sälja den och köpa en ny när det kommer värre versioner osv. Skulle dom börja med den värsta så skulle många av dessa helt enkelt behålla sin bil längre.
På det sättet skapas en andrahandsmarknad mycket snabbare faktiskt, även om priserna på den marknaden kanske inte "rasar" på något sätt så kan Tesla komma att sälja ytterligare
något fler bilar på det här sättet
Inte riktigt på samma sätt som när den som vill ha det bästa hela tiden byter upp sig alltså (P85 => P85D => P100D osv) utan nu kan det bli en större grupp som vill byta upp sig...
Det verkar ju handla om ett halvår till ett år innan 4Wd dyker upp tex, och har man då haft sin bil ett år så är det inget stort att byta lixom (fråga Tars hehe)
Re: Model 3 specifikationer
Ungefär som jag tänkte när jag reserverade min andra Model 3 nu i februari. Vill gärna ha en så tidigt som möjligt och köade för det. Min nya reservation blir nog lagom realiserad till beställning ett och ett halvt år senare än den första.
Gissar jag iaf...
Det vore ju synd om det kommer stora uppdateringar efter ett år, och att man då måste ställa sig i en års-lång kö...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=7617
Gissar jag iaf...
Det vore ju synd om det kommer stora uppdateringar efter ett år, och att man då måste ställa sig i en års-lång kö...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=7617
Re: Model 3 specifikationer
Jo jag undrar lite när Tesla har betet av kön, dvs man är nere på en mer normal leverans tid på säg 3 månader från man bestämt sig till bilen levereras... Kan ju bli en ny rusning till kön när bilen visas upp igen och börjar säljas.icreate skrev:
Det vore ju synd om det kommer stora uppdateringar efter ett år, och att man då måste ställa sig i en års-lång kö...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=7617
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 specifikationer
Ja, Elon själv var ju förvånad över det stora antalet reservationer redan efter den första presentationen - han hade väl väntat sig att den rusningen skulle uppstå först när man visade upp den slutliga versionen. Blir intressant att se om intresset ökar ännu mer när det händer eller om bulken av reservationer kom redan efter det första eventet.chaffis75 skrev:Jo jag undrar lite när Tesla har betet av kön, dvs man är nere på en mer normal leverans tid på säg 3 månader från man bestämt sig till bilen levereras... Kan ju bli en ny rusning till kön när bilen visas upp igen och börjar säljas.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Model 3 specifikationer
Nu har de lagts upp på Teslas hemsida så det får väll anses som en hyfsat säker källa
https://www.tesla.com/compare
Får hoppas detta endast gäller nu i början då de bör finas mer tillval för Model 3 om de ska vara en bra bil.
https://www.tesla.com/compare
Får hoppas detta endast gäller nu i början då de bör finas mer tillval för Model 3 om de ska vara en bra bil.
Re: Model 3 specifikationer
Ja, det är ett farligt spel av undersäljning som Tesla håller på med. Jag hoppas verkligen att de försöker göra M3 så bra det bara går att göra den. Tidigare var målet att S skulle vara världens bästa lyxsedan, X världens bästa suv och 3 då världens bästa mellanklass sedan hoppas det gäller fortfarande. Annars riskerar de att hamna i samma fälla som andra tillverkare som inte vågar konkurrera med sina andra bilar.
Läser jag ännu mer Model 3 basching så kommer jag snart börja titta på andra alternativ.
Läser jag ännu mer Model 3 basching så kommer jag snart börja titta på andra alternativ.
Re: Model 3 specifikationer
Känns allt mer spännande med Leaf 2 gen två i september.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Model 3 specifikationer
Elon kan skriva i stort sätt vad som helst! M3 är snygg SUC är underbart! Kommer vara en underbar dag när jag säger adjö till sista sotloket och alltid åker Tesla och kan dra mitt släp med elkraft
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 specifikationer
Intressant att priset inte är med i jämförelsen...Smutt skrev:Elon kan skriva i stort sätt vad som helst! M3 är snygg SUC är underbart! Kommer vara en underbar dag när jag säger adjö till sista sotloket och alltid åker Tesla och kan dra mitt släp med elkraft
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 specifikationer
Är ju billigaste elektriska dragkrok som finns så vad ska man jämföra med? Model X?Svenssons skrev:Intressant att priset inte är med i jämförelsen...Smutt skrev:Elon kan skriva i stort sätt vad som helst! M3 är snygg SUC är underbart! Kommer vara en underbar dag när jag säger adjö till sista sotloket och alltid åker Tesla och kan dra mitt släp med elkraft
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 specifikationer
avbeställa min M3 för nåt franskt låter som en mardröm som man längtar efter att vakna ifrån så man slipper plåganLarsL skrev:Renault Kango ZE går att få med dragkrok.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 specifikationer
Fast jag kan köpa den och en bil till för samma pengar som M3. Dags för Elon att börja sälja M3 annars kroknar jag snart på allt nersnack.Smutt skrev:avbeställa min M3 för nåt franskt låter som en mardröm som man längtar efter att vakna ifrån så man slipper plåganLarsL skrev:Renault Kango ZE går att få med dragkrok.
Re: Model 3 specifikationer
Nu har man uppdaterat sektionen som förut var tom. Tydligen kommer det att vara metalltak som standard och man kan inte får luftfjädring.
Re: Model 3 specifikationer
Underbart har aldrig gillat glastak var orolig att jag skulle bli tvingad med min
M3
Har även oroat mig för att bli tvungen att köpa luftfjädring pga dragkroken
Så det här är fantastiska nyheter
M3
Har även oroat mig för att bli tvungen att köpa luftfjädring pga dragkroken
Så det här är fantastiska nyheter
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 specifikationer
Har också haft mina dubier angående glastak. I början var det solinstrålningen, men den har jag förstått är OK tack vare rökfärgningen, men däremot att ha stora glasytor som kan komma att få stenskottskador, det kan bli dyrt för det borde också påverka försäkringen och självrisken på glas. Frågan är om det påverkar möjligheten att ha takräcke? Iofs kompenserar dragkroken för det.
Re: Model 3 specifikationer
Nu är ju det här en lista som ska framhäva fördelarna med en S, men att 3 kan få dragkrok och S inte borde ju även stå där! Men, som sagt, det är ju ett dokument som ska prata ner 3:an...
Re: Model 3 specifikationer
Det blir intressant att se hur optionerna på Model 3 utvecklar sig över ett par år. Har fortfarande två år kvar på S leasing när trean förmodligen kommer till Sverige. Just nu blir detinte en kombination av optioner som jag siktade på.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Model 3 specifikationer
Taket bygger väl på samma teknik som de nya solcellstaken? Dvs glaset är mer motståndskraftigt än de flesta andra material? Jag tror inte man behöver vara orolig för stenskott på ett sånt tak.Jerker skrev:Har också haft mina dubier angående glastak. I början var det solinstrålningen, men den har jag förstått är OK tack vare rökfärgningen, men däremot att ha stora glasytor som kan komma att få stenskottskador, det kan bli dyrt för det borde också påverka försäkringen och självrisken på glas. Frågan är om det påverkar möjligheten att ha takräcke? Iofs kompenserar dragkroken för det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 specifikationer
OK, det där vet jag inte så mycket om. Tittade just på en video från demokörningarna förra våren. Där frågar de om takversioner. Tydligen är det så att det är bara sektionen över framsätena som kan vara plåt. Över baksätet måste det vara glas, annars blir det för låg takhöjd. Samma orsak till att det inte blir en större baklucka. Scrolla till 3:11 i videon:HelectriC skrev:Taket bygger väl på samma teknik som de nya solcellstaken? Dvs glaset är mer motståndskraftigt än de flesta andra material? Jag tror inte man behöver vara orolig för stenskott på ett sånt tak.Jerker skrev:Har också haft mina dubier angående glastak. I början var det solinstrålningen, men den har jag förstått är OK tack vare rökfärgningen, men däremot att ha stora glasytor som kan komma att få stenskottskador, det kan bli dyrt för det borde också påverka försäkringen och självrisken på glas. Frågan är om det påverkar möjligheten att ha takräcke? Iofs kompenserar dragkroken för det.
Re: Model 3 specifikationer
Snacka om att info från Tesla enbart är till för att snacka ner M3 när det bara är den lilla skygglappen över förarens huvud man pratar om när man pratat glastak eller inte. Ska den lilla plutten kosta typ 16000kr som ett vanligt glastak gör?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14