Model 3 specifikationer
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 specifikationer
Löjligt om m3 får dragkrok utan att ms blir godkänd att ha drag
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: Model 3 specifikationer
Ja Volvo hade aldrig gjort så men i Teslas värld är vi dragkroks fantaster i minoritet så vi får nöja oss med X och M3thomas76 skrev:Löjligt om m3 får dragkrok utan att ms blir godkänd att ha drag
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 specifikationer
Just möjlighet till dragkrok måste finnas på plats från början. Det är så fundamentalt i konstruktionen av bilen, så det är inget som man implementerar vid ett senare tillfälle.
Om man har alldeles för få valmöjligheter från början, typ bara bakhjulsdrift, bara minsta batteriet, ingen dragkrok etc. så kommer allt för många att dra sig ur och vänta tills bilen har dessa. Jag tror trots allt att det inte finns så väldigt många som nöjer sig med basversion ur alla aspekter.
De har gått ut med att just 4-hjulsdrift kommer att dröja, det är allt. Med det följer att vissa konfigurationer också dröjer, t.ex. de varianterna med högst prestanda. Men det är allt vi vet.
Om man har alldeles för få valmöjligheter från början, typ bara bakhjulsdrift, bara minsta batteriet, ingen dragkrok etc. så kommer allt för många att dra sig ur och vänta tills bilen har dessa. Jag tror trots allt att det inte finns så väldigt många som nöjer sig med basversion ur alla aspekter.
De har gått ut med att just 4-hjulsdrift kommer att dröja, det är allt. Med det följer att vissa konfigurationer också dröjer, t.ex. de varianterna med högst prestanda. Men det är allt vi vet.
Re: Model 3 specifikationer
215+ miles EPA är i princip samma som en facelift S 60. Den räckvidden tycker jag inte var speciellt skrämmande. Dessutom så vet vi att större batterier kommer. Med min 60D så har jag klarat närmare 330 km på hösten om man kör lagligt.EnTraktor skrev:
Det som är mest skrämmande är räckvidden. 215 miles är mindre än en X75 som har 237 miles enligt speccarna. I verkligheten pratar vi troligen om knappt 300 km räckvidd på sommaren och neråt 200 km på vintern.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Model 3 specifikationer
Såhär svarar Elon på frågan när AWD kommer till Model 3:
Early next year. To start with, we're making the simplest Model 3 first, like we did with S. Didn't do it with X, because I was an idiot.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model 3 specifikationer
Jag tror nog att det kommer vara väldigt enkelt i början.
Bilen ska dessutom vara en enklare modell, även när den når sin topp
I början har de kanske en line igång. Dvs en inredning, ett batteri. Två månader senare har de två batterier osv.
Så jag tror nog att vi i början kan vänta oss en "tom bil" en Dacia. Men som de flesta nog tänkt, när den kommer till Sverige i början av 2018 finns det massor av gott att välja mellan. Dock inte som till en MS
Bilen ska dessutom vara en enklare modell, även när den når sin topp
I början har de kanske en line igång. Dvs en inredning, ett batteri. Två månader senare har de två batterier osv.
Så jag tror nog att vi i början kan vänta oss en "tom bil" en Dacia. Men som de flesta nog tänkt, när den kommer till Sverige i början av 2018 finns det massor av gott att välja mellan. Dock inte som till en MS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 specifikationer
Skönt att jänkarna får nöja sig med skitversionen innan vi får dom riktiga bilarna
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 specifikationer
Det är dom anställda som är förstBjelke skrev:Skönt att jänkarna får nöja sig med skitversionen innan vi får dom riktiga bilarna
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 specifikationer
Precis...Smutt skrev:Det är dom anställda som är förstBjelke skrev:Skönt att jänkarna får nöja sig med skitversionen innan vi får dom riktiga bilarna
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 specifikationer
Så "tom" som en Dacia kommer den inte att bli. Alla bilar ska ju t.ex. få AP2-hårdvara. Jag gissar att det kommer ett enklare batterialternativ först, helt enkelt för att GF inte har den nödvändiga kapaciteten ännu. Att det bara blir RWD vet vi. Jag ser det inte som en katastrof, en Model S med RWD fungerar jättebra, varför skulle inte en Model 3 med RWD duga då?
Antagligen kommer lyxigare inredning med skinn och så lite senare också. Men då snackar vi andra priser än 35k $.
Antagligen kommer lyxigare inredning med skinn och så lite senare också. Men då snackar vi andra priser än 35k $.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model 3 specifikationer
Fyrhjulsdrift är en svår grej att bygga. Olika lackalternativ, fälgar, ljudanläggningar osv är det inte. Ur ett ekonomiskt perspektiv vore det ofördelaktigt att inte kunna leverera dessa alternativ från start, då de sannolikt höjer marginalerna på de sålda bilarna. Många som står långt fram i kön vill nog ha sin bil så fort som möjligt och kan då tänka sig att nöja sig med mindre utrustning i utbyte mot tidigare leverans - men gör de det, då är det ren förlust för Tesla.
Brukligt bland andra biltillverkare är att lansera toppmodellerna först, just för att de som vill vara först ska betala så mycket som möjligt.
Dragkrok vet jag inte var den hamnar i priolistan, men jag har svårt att se att det inte skulle vara klart till Sverigepremiären.
Brukligt bland andra biltillverkare är att lansera toppmodellerna först, just för att de som vill vara först ska betala så mycket som möjligt.
Dragkrok vet jag inte var den hamnar i priolistan, men jag har svårt att se att det inte skulle vara klart till Sverigepremiären.
Re: Model 3 specifikationer
Frågan är om draget spelar nån roll är den typad kan vi ju bara ful montera dragJerka skrev:Fyrhjulsdrift är en svår grej att bygga. Olika lackalternativ, fälgar, ljudanläggningar osv är det inte. Ur ett ekonomiskt perspektiv vore det ofördelaktigt att inte kunna leverera dessa alternativ från start, då de sannolikt höjer marginalerna på de sålda bilarna. Många som står långt fram i kön vill nog ha sin bil så fort som möjligt och kan då tänka sig att nöja sig med mindre utrustning i utbyte mot tidigare leverans - men gör de det, då är det ren förlust för Tesla.
Brukligt bland andra biltillverkare är att lansera toppmodellerna först, just för att de som vill vara först ska betala så mycket som möjligt.
Dragkrok vet jag inte var den hamnar i priolistan, men jag har svårt att se att det inte skulle vara klart till Sverigepremiären.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Model 3 specifikationer
Angående EPA: 215+ miles.
Chevorlet Bolt har en EPA-räckvidd på 238 miles så det låter som väl att man åtminstone siktar på 240 då... Driver sajten Car.info
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 specifikationer
Finns en effekt till av att börja med den enklast möjliga versionen, som ingen har skrivit om här tror jag, och det är ju att många av dom som ligger tidigt i kön kommer att köpa bilen
för att sedan snabbt sälja den och köpa en ny när det kommer värre versioner osv. Skulle dom börja med den värsta så skulle många av dessa helt enkelt behålla sin bil längre.
På det sättet skapas en andrahandsmarknad mycket snabbare faktiskt, även om priserna på den marknaden kanske inte "rasar" på något sätt så kan Tesla komma att sälja ytterligare
något fler bilar på det här sättet
Inte riktigt på samma sätt som när den som vill ha det bästa hela tiden byter upp sig alltså (P85 => P85D => P100D osv) utan nu kan det bli en större grupp som vill byta upp sig...
Det verkar ju handla om ett halvår till ett år innan 4Wd dyker upp tex, och har man då haft sin bil ett år så är det inget stort att byta lixom (fråga Tars hehe)
för att sedan snabbt sälja den och köpa en ny när det kommer värre versioner osv. Skulle dom börja med den värsta så skulle många av dessa helt enkelt behålla sin bil längre.
På det sättet skapas en andrahandsmarknad mycket snabbare faktiskt, även om priserna på den marknaden kanske inte "rasar" på något sätt så kan Tesla komma att sälja ytterligare
något fler bilar på det här sättet
Inte riktigt på samma sätt som när den som vill ha det bästa hela tiden byter upp sig alltså (P85 => P85D => P100D osv) utan nu kan det bli en större grupp som vill byta upp sig...
Det verkar ju handla om ett halvår till ett år innan 4Wd dyker upp tex, och har man då haft sin bil ett år så är det inget stort att byta lixom (fråga Tars hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model 3 specifikationer
Jo, jag har faktiskt tänkt den tanken också. Nu när man vet det man vet så skulle man ha reserverat 2 st 3:or. En att ta ut så snart som möjligt och en att ta ut när man kan beställa den bil man verkligen vill ha. Men förhoppningsvis blir det inget bekymmer för oss här i Sverige.Bjelke skrev:Finns en effekt till av att börja med den enklast möjliga versionen, som ingen har skrivit om här tror jag, och det är ju att många av dom som ligger tidigt i kön kommer att köpa bilen
för att sedan snabbt sälja den och köpa en ny när det kommer värre versioner osv. Skulle dom börja med den värsta så skulle många av dessa helt enkelt behålla sin bil längre.
På det sättet skapas en andrahandsmarknad mycket snabbare faktiskt, även om priserna på den marknaden kanske inte "rasar" på något sätt så kan Tesla komma att sälja ytterligare
något fler bilar på det här sättet
Inte riktigt på samma sätt som när den som vill ha det bästa hela tiden byter upp sig alltså (P85 => P85D => P100D osv) utan nu kan det bli en större grupp som vill byta upp sig...
Det verkar ju handla om ett halvår till ett år innan 4Wd dyker upp tex, och har man då haft sin bil ett år så är det inget stort att byta lixom (fråga Tars hehe)
Re: Model 3 specifikationer
Ungefär som jag tänkte när jag reserverade min andra Model 3 nu i februari. Vill gärna ha en så tidigt som möjligt och köade för det. Min nya reservation blir nog lagom realiserad till beställning ett och ett halvt år senare än den första.
Gissar jag iaf...
Det vore ju synd om det kommer stora uppdateringar efter ett år, och att man då måste ställa sig i en års-lång kö...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=7617
Gissar jag iaf...
Det vore ju synd om det kommer stora uppdateringar efter ett år, och att man då måste ställa sig i en års-lång kö...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=7617
Re: Model 3 specifikationer
Jo jag undrar lite när Tesla har betet av kön, dvs man är nere på en mer normal leverans tid på säg 3 månader från man bestämt sig till bilen levereras... Kan ju bli en ny rusning till kön när bilen visas upp igen och börjar säljas.icreate skrev:
Det vore ju synd om det kommer stora uppdateringar efter ett år, och att man då måste ställa sig i en års-lång kö...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=7617
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Model 3 specifikationer
Ja, Elon själv var ju förvånad över det stora antalet reservationer redan efter den första presentationen - han hade väl väntat sig att den rusningen skulle uppstå först när man visade upp den slutliga versionen. Blir intressant att se om intresset ökar ännu mer när det händer eller om bulken av reservationer kom redan efter det första eventet.chaffis75 skrev:Jo jag undrar lite när Tesla har betet av kön, dvs man är nere på en mer normal leverans tid på säg 3 månader från man bestämt sig till bilen levereras... Kan ju bli en ny rusning till kön när bilen visas upp igen och börjar säljas.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Model 3 specifikationer
Nu har de lagts upp på Teslas hemsida så det får väll anses som en hyfsat säker källa
https://www.tesla.com/compare
Får hoppas detta endast gäller nu i början då de bör finas mer tillval för Model 3 om de ska vara en bra bil.
https://www.tesla.com/compare
Får hoppas detta endast gäller nu i början då de bör finas mer tillval för Model 3 om de ska vara en bra bil.
Re: Model 3 specifikationer
Ja, det är ett farligt spel av undersäljning som Tesla håller på med. Jag hoppas verkligen att de försöker göra M3 så bra det bara går att göra den. Tidigare var målet att S skulle vara världens bästa lyxsedan, X världens bästa suv och 3 då världens bästa mellanklass sedan hoppas det gäller fortfarande. Annars riskerar de att hamna i samma fälla som andra tillverkare som inte vågar konkurrera med sina andra bilar.
Läser jag ännu mer Model 3 basching så kommer jag snart börja titta på andra alternativ.
Läser jag ännu mer Model 3 basching så kommer jag snart börja titta på andra alternativ.
Re: Model 3 specifikationer
Känns allt mer spännande med Leaf 2 gen två i september.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Model 3 specifikationer
Elon kan skriva i stort sätt vad som helst! M3 är snygg SUC är underbart! Kommer vara en underbar dag när jag säger adjö till sista sotloket och alltid åker Tesla och kan dra mitt släp med elkraft
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 specifikationer
Intressant att priset inte är med i jämförelsen...Smutt skrev:Elon kan skriva i stort sätt vad som helst! M3 är snygg SUC är underbart! Kommer vara en underbar dag när jag säger adjö till sista sotloket och alltid åker Tesla och kan dra mitt släp med elkraft
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 specifikationer
Är ju billigaste elektriska dragkrok som finns så vad ska man jämföra med? Model X?Svenssons skrev:Intressant att priset inte är med i jämförelsen...Smutt skrev:Elon kan skriva i stort sätt vad som helst! M3 är snygg SUC är underbart! Kommer vara en underbar dag när jag säger adjö till sista sotloket och alltid åker Tesla och kan dra mitt släp med elkraft
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd