Model 3 specifikationer

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Laban »

lator skrev:
Angående SuC-laddning av Model 3 så överraskas jag lite av hur pass långsamt det verkar komma att gå. Det lilla batteriet torde hamna på ca 60 kW och det större på ca 80 kW laddeffekt. Det större (som enligt mina beräkningar bör vara på 75 kWh) borde ju gå att ladda lika snabbt som dagens Model S75 och det mindre (52,5 KwH) borde kunna jämföras med det gamla S60-batteriet...??? :?
Ser på man Teslas "charging" sida så säger de 170 miles på 30 minuter för Model S:

https://www.tesla.com/charging

Dvs, exakt samma som för Model 3 med stora batteriet:

https://electrek.co/2017/07/29/tesla-mo ... -revealed/
Supercharging rate: 170 miles of range per 30 minutes
Men du kanske menar att den borde ladda snabbare (km/h) eftersom den förbrukar mindre ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Ric »

21 700 cellerna kanske har ineffektivare kylning?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Laban »

Ju större de är desto svårare blir det antagligen att hålla en jämn temperatur i cellen. Precis på samma sätt som det är svårare att kyla prismatiska (platta) celler när de packas tätt på varandra.

Sen hade jag trots det hoppas på betydligt snabbare snabbladdning ändå, ny kemi, bättre kylsystem osv men man kan inte få allt här i världen. Speciellt inte så länge Model S/X ligger kvar på nuvarande siffror.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Kirre »

Har äntligen övertygat (talat) min far om att elbilar är framtiden och hans förkärlek för mercedes suv-dieselstånkor kommer om ett par år att leda till samma besvikelse som hans tidigare vurm för SonyEricssons mobiltelefoner...

Dock, efter att ha kört min S ett antal gånger tycker han att instegshöjden (eller vad framsätets höjd över marken nu heter?) är för låg. Han vill helt enkelt sitta högre upp, inte mycket dock utan några cm räcker. Har sökt både här och på TMC men kan inte hitta någon data på detta för Model 3. Undrar därför om någon annan här har sett detta mått eller kanske tom provsatt på lanseringseventet förra året och kan delge sina intryck?

Tack på förhand.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Bjelke »

Tibor var där :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Surfaren »

Bjelke skrev:
Tibor var där :)
Tibor satt väl dock inte i förarstolen...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Bjelke »

Surfaren skrev:
Bjelke skrev:
Tibor var där :)
Tibor satt väl dock inte i förarstolen...
Näe det gjorde han nog inte förstås...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av ellerstrom »

Kirre skrev:
Dock, efter att ha kört min S ett antal gånger tycker han att instegshöjden (eller vad framsätets höjd över marken nu heter?) är för låg. Han vill helt enkelt sitta högre upp, inte mycket dock utan några cm räcker. Har sökt både här och på TMC men kan inte hitta någon data på detta för Model 3. Undrar därför om någon annan här har sett detta mått eller kanske tom provsatt på lanseringseventet förra året och kan delge sina intryck?

Tack på förhand.
Har du luftfjädring? Om inte så kanske det räcker med de få cm man kan höja?

Har ingen aning om höjden på Model 3, skulle kunna tänka mig att den har lite högre insteg (men inte mycket).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7311
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av TiborBlomhall »

Bjelke skrev:
Tibor var där :)
Jag upplevde ingen större skillnad i instegshöjd mellan Model 3 och Model S baksäte.

Men ta en Model X istället då.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Henrik Torphammar »

Laban skrev:
lator skrev:
Angående SuC-laddning av Model 3 så överraskas jag lite av hur pass långsamt det verkar komma att gå. Det lilla batteriet torde hamna på ca 60 kW och det större på ca 80 kW laddeffekt. Det större (som enligt mina beräkningar bör vara på 75 kWh) borde ju gå att ladda lika snabbt som dagens Model S75 och det mindre (52,5 KwH) borde kunna jämföras med det gamla S60-batteriet...??? :?
Ser på man Teslas "charging" sida så säger de 170 miles på 30 minuter för Model S:

https://www.tesla.com/charging

Dvs, exakt samma som för Model 3 med stora batteriet:

https://electrek.co/2017/07/29/tesla-mo ... -revealed/
Supercharging rate: 170 miles of range per 30 minutes
Men du kanske menar att den borde ladda snabbare (km/h) eftersom den förbrukar mindre ?
130 eller 170 miles är ju en oduglig siffra. Laddeffekten avgör ju hur länge man står. Nu går snacket om att batteriets storlek inte spelar någon roll, det är räckvidden. Men alltså, förbrukningen är ju avgörande. Model X som drar säg 250 i snitt kommer ladda 2.9mil per timme på en laddstolpe. Samma stolpe ger model 3 nästan 5mil på samma tid. Behöver man 10 mil så är det 2h med model 3 och 3h+ med model X. Förbrukning talks!!!!

uperchargers kapabla till 120kW, varför i hela friden skulle man begränsa en Model 3 till 60kW???? För att skapa köer för S/X-ägare? Hm.... någonting stämmer inte här, så enkelt är det.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
uperchargers kapabla till 120kW, varför i hela friden skulle man begränsa en Model 3 till 60kW???? För att skapa köer för S/X-ägare? Hm.... någonting stämmer inte här, så enkelt är det.
Tror inte att man medvetet vill begränsa laddhastigheten vid SuC. Man kan ju t.ex. inte själv begränsa hastigheten vid SuC som en del kanske nu skulle vilja för att slippa idle-avgiften. Begränsningen beror nog på att det är ett mindre batteri som inte kan laddas lika fort. 60 kW är ju snitthastigheten över 30 minuter. Tror inte att snitthastigheten på Model S över 30 minuter kan vara 120 kW vid SuC utan den måste vara lägre om SuC kan ge totalt 120kW. Skulle en Model S 100D kunna ta 120kW och det är samma batterikemi i Model 3:s batteri (vilket det i princip skall vara enligt senaste kvartalsmötet) så skulle ett hälften så stort batteripack i princip kunna laddas i halva hastigheten, dvs 60kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Det är ju större celler i 3:an, och hur man paketerar dem i grupper har väl betydelse för hur stor effekt de kan ta emot?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Alla färger med båda fälgarna.
Alla kombinationer.jpg
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Surfaren »

Hittade nedanstående beskrivningar av standard- och premiuminteriör. Jag skrev av ett par bilder som någon hade tagit på en skärm, för att göra det mer lättläst. Min fetstil.
Standard Interior

A 15” touchscreen display and Airwave dual zone climate control system are standard, along with:
  • Solid roof
  • 7 speaker audio system
  • Fabric seating throughout
  • Heated, manually adjustable 6-way front seats with two USB ports
  • Center console with open storage
Premium Interior

Comfort is elevated with upgraded features and premium materials throughout the interior.
  • Tinted, 100% UV filtering glass roof
  • High fidelity 15 speaker audio system, tuned for Model 3’s ultra quiet cabin
  • Premium seating materials throughout, including a seat heater and USB port (four total) for every passenger
  • Custom driver profiles enabled by 12-way, power adjustable front seats, steering column and side mirrors
  • Center console with covered storage, twin phone docks and padded trim
  • Auto dimming, power folding, heated side mirrors
  • Rear fold-down arm rest with integrated cup holders
  • Ambient interior lighting
  • Automatically open and close garage doors with Homelink
  • Two years of complimentary data connectivity
Nu kan man ju undra vad det kostar att ha internet i bilen om man skippar premiumpaketet, eller vad det kostar efter två första åren med detta paket.

Kan konstatera att det finns mycket trevligt i detta paket. Helt klart prisvärt tycker jag.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Ric »

Kommer det gå att ansluta basbilen till Internet med hjälp av mobil?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av bylund »

Det är väl fyra år gratis på S/X? Så i höst kanske vi börjar se vad de tänker ta betalt för tidiga leveranser, då de började dyka upp i Sverige hösten 2013. Borde bli något liknande på Model 3 kan man tänka sig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Niklas Z »

OK, så då verkar det som att "skinn" kommer med premiumpaketet, vilket inte är förvånande och i så fall så framstår paketet som rimligt prissatt och för min del ett givet val.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Undrar vad de med manuellt justerbara framsäten. Är det med spakar och kugghjul = dyrlösning eller elmotorer fast manuellt styrda.
Beroende av ovanstående så kan man också undra vad som händer med backspeglarna i standard utförande.
Vi lär väl få veta innan vi ska beställa i Sverige, genom youtube klipp.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av MangeT »

bylund skrev:
Det är väl fyra år gratis på S/X? Så i höst kanske vi börjar se vad de tänker ta betalt för tidiga leveranser, då de började dyka upp i Sverige hösten 2013. Borde bli något liknande på Model 3 kan man tänka sig.
Fick för mig att det var sju år gratis uppkoppling för min S men kan säkert förstått fel och att det är 4 år.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av bylund »

MangeT skrev:
bylund skrev:
Det är väl fyra år gratis på S/X? Så i höst kanske vi börjar se vad de tänker ta betalt för tidiga leveranser, då de började dyka upp i Sverige hösten 2013. Borde bli något liknande på Model 3 kan man tänka sig.
Fick för mig att det var sju år gratis uppkoppling för min S men kan säkert förstått fel och att det är 4 år.
7 års kartor ingår, kanske det du tänker på? Jag hittar inget in villkoren om fyra års data, men det uttalades i januari 2014 att fyra år gällde för Model S, och att det började räknas från då för äldre bilar. Så i januari nästa år kanske vi får veta mer.

Det bör ju finnas ett intresse från Teslas sida att bilarna är uppkopplade, och särskilt nya bilar som Model 3, då det hjälper datainsamlingen för autopilot, så jag tror inte att de kan ta alltför mycket från Model 3-ägarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
MangeT skrev:
bylund skrev:
Det är väl fyra år gratis på S/X? Så i höst kanske vi börjar se vad de tänker ta betalt för tidiga leveranser, då de började dyka upp i Sverige hösten 2013. Borde bli något liknande på Model 3 kan man tänka sig.
Fick för mig att det var sju år gratis uppkoppling för min S men kan säkert förstått fel och att det är 4 år.
7 års kartor ingår, kanske det du tänker på? Jag hittar inget in villkoren om fyra års data, men det uttalades i januari 2014 att fyra år gällde för Model S, och att det började räknas från då för äldre bilar. Så i januari nästa år kanske vi får veta mer.

Det bör ju finnas ett intresse från Teslas sida att bilarna är uppkopplade, och särskilt nya bilar som Model 3, då det hjälper datainsamlingen för autopilot, så jag tror inte att de kan ta alltför mycket från Model 3-ägarna.
Om det endast är fyra år så borde vi väll redan ha börjat höra hur det är i USA de de första Teslorna är fem år nu eller skulle det vara andra villkor här i Sverige?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av bylund »

Som jag skrev ovan började det räknas från januari 2014 även för äldre bilar, så det blir inte aktuellt för befintliga ägare innan januari 2018. Men det kan kanske bli aktuellt för Model 3-ägare innan dess.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Kulingen »

Normalt typ Volvo, så ingår detta i ca 3 år sedan tillkommer en liten uppkopplingskostnad per månad.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av HelectriC »

På eGolfen skulle första året vara gratis. Efter det året kom ett mail om jag ville förlänga abonemanget (inkl app). Eftersom jag var så missnöjd med appen, så var jag inte intresserad av att betala 900kr (har jag för mig) för varje extra år, så jag struntade helt enkelt i det. Nu när bilen är ca 2,5år fungerar det fortfarande utan att jag har betalat eller gjort något.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av vigge50 »

Tyvärr så finns det fortfarande ingen info om att uppvärmd ratt kommer till Model 3, kan hoppas att de åtminstånde kommer till premuimpaketet innan den når Sverige. De har även översatt delar av specifikationerna till svenska men tyvärr ingen information om laddning för europeiska bilar.

https://www.tesla.com/sv_SE/presskit
Skriv svar