Model 3 specifikationer
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 specifikationer
Ja, det är konstigt att vanliga "fattiga" knegare gör en jätteinvestering och köper en bil som egentligen ligger långt utanför deras ekonomiska horisont. Samtidigt som man undrar varför de som verkar vara gjorda av pengar inte gör samma självklara val. Jag blir alltid både förvånad och förbannad när jag ser till synes välbärgade människor som dundrar omkring i sina nyinköpta dieselbilar av valfritt tyskt premiummärke. Och så ler de lite "medlidsamt" när de ser mig kliva in i min Tesla. Men det är som du säger, de fattar tyvärr inte. Det är de som har köpt fel bil. Inte jag.
Tack och lov finns det även väldigt många som är både välbärgade och begåvade nog för att inse att vi inte kan fortsätta med olje-vansinnet.
Tack och lov finns det även väldigt många som är både välbärgade och begåvade nog för att inse att vi inte kan fortsätta med olje-vansinnet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model 3 specifikationer
Det är väl hyfsat rimligt att anta att däck/fälgar, försäkringskostnader och dylikt bör bli betydligt billigare på Model 3 än S/X.Jerker skrev:En sak som jag märkt är att det är lätt att dras med här på forumet och bagatellisera kostnader. S och X är inte bara dyra i inköp utan också i drift. Bara nya däck kostar flera ggr mer än jag brukade betala när jag köpte en ersättare för den gamla bilen jag just skrotat. Jag försöker därför att med jämna mellanrum att ta ett steg tillbaka och försöka betrakta det hela lite mer sansat. Jag gör ingen hemlighet av att om det kom en koreansk elbil till halva priset med en räckvidd över 30 mil, riktig snabbladdare och drag skulle jag utan att blinka välja den. Kommer inte att hända idag, men om 5 år, kanske.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 specifikationer
Den höga försäkringskostnaden på S/X beror till stor del på den felaktiga effektsiffran som Transportstyrelsen envisas med och som ligger till grund för försäkringsbolagens fantasipriser. Jag betalar mer än dubbelt så mycket i försäkring nu jämfört med min gamla P85 som var reggad med 68kW effekt. Det är trots allt i princip samma bil. Totalt orimligt. Många försäkringsbolag säger rakt ut att de inte vill försäkra Tesla. Om detta kommer att förändras i och med Model 3 återstår att se. Vi får verkligen hoppas det.Laban skrev:Det är väl hyfsat rimligt att anta att däck/fälgar, försäkringskostnader och dylikt bör bli betydligt billigare på Model 3 än S/X.
Däcken för en Tesla är inte dyrare än för andra bilar som har samma hjuldimension. Det är ju trots allt standarddäck. Model 3 kan fås med mindre hjul än Model S och därmed kommer däcken också vara något billigare.
Angående servicekostnader vet vi inte ännu, men det är inte direkt troligt att Tesla kommer att ta en lägre timpeng för service på en Model 3. Däremot så kommer reservdelarna antagligen bli något billigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model 3 specifikationer
Det där med däckstorlek har ju eskalerat. För hade bilar 12-, 13- och 14-tumshjul. Då var 15 och 16 väldigt ovanliga dimensioner och kostade därefter. Nu är väl 15, 16 och 17 mer standard och priset på däcken lägre, relativt sett. Men 19, 20 och 21 är väl fortfarande relativt sällsynta och proportionellt sett mycket dyrare. Jag är tacksam att 3:an går att få med 18-tumshjul. Det är antagligen ändå "illa nog".
Re: Model 3 specifikationer
Detta kan helt klart minska reperationskostnaderna dels för Model 3 men även för Model S och X vilket borde sänka försäkringskostnaderna.
https://electrek.co/2017/04/24/tesla-bo ... t-model-3/
https://electrek.co/2017/04/24/tesla-bo ... t-model-3/
Re: Model 3 specifikationer
Det blir en helt annan mängd bilar så jag har svårt att se att försäkringsbolagen inte ska anpassa sig. Men framtiden lär utvisa..mati skrev:Den höga försäkringskostnaden på S/X beror till stor del på den felaktiga effektsiffran som Transportstyrelsen envisas med och som ligger till grund för försäkringsbolagens fantasipriser. Jag betalar mer än dubbelt så mycket i försäkring nu jämfört med min gamla P85 som var reggad med 68kW effekt. Det är trots allt i princip samma bil. Totalt orimligt. Många försäkringsbolag säger rakt ut att de inte vill försäkra Tesla. Om detta kommer att förändras i och med Model 3 återstår att se. Vi får verkligen hoppas det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 specifikationer
19+ är väl kanske inte så vanligt men ex Renault Grand Scenic har 20" som standard. Och den kostar från 232 000 :-Jerker skrev:Det där med däckstorlek har ju eskalerat. För hade bilar 12-, 13- och 14-tumshjul. Då var 15 och 16 väldigt ovanliga dimensioner och kostade därefter. Nu är väl 15, 16 och 17 mer standard och priset på däcken lägre, relativt sett. Men 19, 20 och 21 är väl fortfarande relativt sällsynta och proportionellt sett mycket dyrare. Jag är tacksam att 3:an går att få med 18-tumshjul. Det är antagligen ändå "illa nog".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 specifikationer
Intressant, det har jag inte upplevt. Om folk reagerar alls så är det istället att de stannar människor och kommentera hur fin bilen är, eller undrar hur den är att köra och äga.mati skrev:Jag blir alltid både förvånad och förbannad när jag ser till synes välbärgade människor som dundrar omkring i sina nyinköpta dieselbilar av valfritt tyskt premiummärke. Och så ler de lite "medlidsamt" när de ser mig kliva in i min Tesla. Men det är som du säger, de fattar tyvärr inte.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Model 3 specifikationer
Sorry för OT men appropå företags moral så tycker jag detta är väldigt intressant:
http://magasinetfilter.se/granskning/ma ... e-varlden/
Det diskuteras ju mycket "corporate responsibility", men skatteparadisen blomstrar fortfarande och väldigt få verkar bry sig. Artikeln är tre år gammal men lika aktuell idag (tyvärr).
http://magasinetfilter.se/granskning/ma ... e-varlden/
Det diskuteras ju mycket "corporate responsibility", men skatteparadisen blomstrar fortfarande och väldigt få verkar bry sig. Artikeln är tre år gammal men lika aktuell idag (tyvärr).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 specifikationer
Det är ju helt olika klientel, jag träffar tack och lov båda falangerna. De som du beskriver är folk som stannar och frågar. Dessa människor är intresserade. Oftast erkänner de att de aldrig någonsin kommer ha möjlighet att skaffa en Tesla, men att de vill ha en billigare elbil när de väl kommer. Sen finns några stycken som faktiskt har råd och vill ha en Tesla. De kan också stanna till och frågar saker. Det händer dock inte särskilt ofta. Det är dessa intresserade människor jag oftast erbjuder en provtur. De flesta tackar inte nej.bjelkeman skrev:Intressant, det har jag inte upplevt. Om folk reagerar alls så är det istället att de stannar människor och kommentera hur fin bilen är, eller undrar hur den är att köra och äga.mati skrev:Jag blir alltid både förvånad och förbannad när jag ser till synes välbärgade människor som dundrar omkring i sina nyinköpta dieselbilar av valfritt tyskt premiummärke. Och så ler de lite "medlidsamt" när de ser mig kliva in i min Tesla. Men det är som du säger, de fattar tyvärr inte.
Sen finns de andra som jag försökte beskriva ovan. De frågar inte. De är inte intresserade på det viset. Det är de som kör omkring i sina dyra fossilmonster och glor på en. De kan rulla förbi lite långsammare för att se vad det är för en typ som kör Tesla men de skulle nog inte komma på tanken att skaffa en sådan själv trots att de förmodligen har råd. Men det kan ju bero på var jag bor. Jag förstår att det är lite annorlunda i storstäderna där man generellt förmodligen (gissar jag) är lite mer öppen för förändring än här på landsbygden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model 3 specifikationer
Finns det något inlägg som på ett vettigt sätt förklarar detta med effekten? Bilen på 2.5ton gör 0-100 på 2 sekunder. Där känns ju ca 68kW mer avlägset än ca 400kW som de har specat nu. Är det så att P100D har rätt effekt och rätt höga försäkring medan S60 med lägre effekt och dieselprestanda inte åker ner i försäkringspris?mati skrev:Den höga försäkringskostnaden på S/X beror till stor del på den felaktiga effektsiffran som Transportstyrelsen envisas med och som ligger till grund för försäkringsbolagens fantasipriser. Jag betalar mer än dubbelt så mycket i försäkring nu jämfört med min gamla P85 som var reggad med 68kW effekt. Det är trots allt i princip samma bil. Totalt orimligt. Många försäkringsbolag säger rakt ut att de inte vill försäkra Tesla. Om detta kommer att förändras i och med Model 3 återstår att se. Vi får verkligen hoppas det.Laban skrev:Det är väl hyfsat rimligt att anta att däck/fälgar, försäkringskostnader och dylikt bör bli betydligt billigare på Model 3 än S/X.
Däcken för en Tesla är inte dyrare än för andra bilar som har samma hjuldimension. Det är ju trots allt standarddäck. Model 3 kan fås med mindre hjul än Model S och därmed kommer däcken också vara något billigare.
Angående servicekostnader vet vi inte ännu, men det är inte direkt troligt att Tesla kommer att ta en lägre timpeng för service på en Model 3. Däremot så kommer reservdelarna antagligen bli något billigare.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Model 3 specifikationer
Det är inte alls avlägset med 68kW. Bilen kan inte leverera 300+kW längre än några sekunder eller kanske minuter. Därefter stryps effekten ganska markant.
Effekten som anges i svenska regbeviset är däremot den teoretiska sammanlagda maxeffekten av båda motorerna eller möjligen den maximala toppeffekten som batteriet kan leverera under en mycket begränsad tid. Det som angavs tidigare, och vilket är den rätta definitionen, är maxeffekten under en timme. Och då stämmer 68kW ganska bra med tanke på att man kan få ut dryga 70kWh ur ett 85kWh-batteri.
Effekten som anges i svenska regbeviset är däremot den teoretiska sammanlagda maxeffekten av båda motorerna eller möjligen den maximala toppeffekten som batteriet kan leverera under en mycket begränsad tid. Det som angavs tidigare, och vilket är den rätta definitionen, är maxeffekten under en timme. Och då stämmer 68kW ganska bra med tanke på att man kan få ut dryga 70kWh ur ett 85kWh-batteri.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model 3 specifikationer
Men bedöms inte en fossilbil på samma sätt? Maxeffekt? det är väl den potentiella skadan man kan orsaka om man släpper lös så mycket effekt som man får betala försäkring för? Sen är ju klart risken högre om man klarar att provocera fram den höga effekten under lång tid kontra kortare, men risken är ju ändå där?mati skrev:Det är inte alls avlägset med 68kW. Bilen kan inte leverera 300+kW längre än några sekunder eller kanske minuter. Därefter stryps effekten ganska markant.
Effekten som anges i svenska regbeviset är däremot den teoretiska sammanlagda maxeffekten av båda motorerna eller möjligen den maximala toppeffekten som batteriet kan leverera under en mycket begränsad tid. Det som angavs tidigare, och vilket är den rätta definitionen, är maxeffekten under en timme. Och då stämmer 68kW ganska bra med tanke på att man kan få ut dryga 70kWh ur ett 85kWh-batteri.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 specifikationer
Det var en lika märklig förklaring som det låga förmånsvärdet.mati skrev:Det är inte alls avlägset med 68kW. Bilen kan inte leverera 300+kW längre än några sekunder eller kanske minuter. Därefter stryps effekten ganska markant.
Effekten som anges i svenska regbeviset är däremot den teoretiska sammanlagda maxeffekten av båda motorerna eller möjligen den maximala toppeffekten som batteriet kan leverera under en mycket begränsad tid. Det som angavs tidigare, och vilket är den rätta definitionen, är maxeffekten under en timme. Och då stämmer 68kW ganska bra med tanke på att man kan få ut dryga 70kWh ur ett 85kWh-batteri.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Model 3 specifikationer
Det är EG-regler som bestämmer detta. Det är max effekt som kan tas ut under 30 minuter/60 minuter som skall anges. Transportstyrelsen hittar dock på egna uppgifter och summerar maxeffekten per motor utan att bry sig om att batterierna aldrig klarar av att leverera denna effekt. Min bil har t.ex. 772 hk som angiven effekt men jag kan omöjligen få ut denna effekt hur gärna jag än vill, det går inte att leverera denna effekt till bägge motorerna.18650 skrev:Det var en lika märklig förklaring som det låga förmånsvärdet.mati skrev:Det är inte alls avlägset med 68kW. Bilen kan inte leverera 300+kW längre än några sekunder eller kanske minuter. Därefter stryps effekten ganska markant.
Effekten som anges i svenska regbeviset är däremot den teoretiska sammanlagda maxeffekten av båda motorerna eller möjligen den maximala toppeffekten som batteriet kan leverera under en mycket begränsad tid. Det som angavs tidigare, och vilket är den rätta definitionen, är maxeffekten under en timme. Och då stämmer 68kW ganska bra med tanke på att man kan få ut dryga 70kWh ur ett 85kWh-batteri.
Denna tråd tar upp många detaljer om detta:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=5684
Själv har jag postat CoC för min bil som har de korrekta uppgifterna om effekt enligt gällande regler i denna post:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 50#p165170
Transportstyreslen bryr sig dock inte om gällande regelverk (man gjorde det till en början men sedan verkade man tycka synd om premiumbilar från Tyskland... och ändrade hur man registrerar Teslabilar och endast Teslabilar).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 specifikationer
Men vi börjar ju få en tradition att inte följa EU... solcellskatt och felräknade effekter på amerikanska elbilar.
Re: Model 3 specifikationer
Tack, då är effekten tydligt fel angiven. FSB måste också titta på vad bilen är kapabel till när de sätter sina risker. Om det blir nya lägre effekter och premien störtdyker pga det så är ju något galet där med. Hoppas dem kommer fram till något vettigt tills M3 kommer.Svenssons skrev:Det är EG-regler som bestämmer detta. Det är max effekt som kan tas ut under 30 minuter/60 minuter som skall anges. Transportstyrelsen hittar dock på egna uppgifter och summerar maxeffekten per motor utan att bry sig om att batterierna aldrig klarar av att leverera denna effekt. Min bil har t.ex. 772 hk som angiven effekt men jag kan omöjligen få ut denna effekt hur gärna jag än vill, det går inte att leverera denna effekt till bägge motorerna.
Denna tråd tar upp många detaljer om detta:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=5684
Själv har jag postat CoC för min bil som har de korrekta uppgifterna om effekt enligt gällande regler i denna post:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 50#p165170
Transportstyreslen bryr sig dock inte om gällande regelverk (man gjorde det till en början men sedan verkade man tycka synd om premiumbilar från Tyskland... och ändrade hur man registrerar Teslabilar och endast Teslabilar).
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Model 3 specifikationer
Skulle den här typen av led-list som Audi från dagens TeslaClubSweden hade vara något för Model 3. För jag tänker att bilen på något sätt måste kunna kommunicera med föraren om hur det står till, särskilt innan full självkörning är aktuell.
Dessutom skulle det kunna bli lite av ett space-ship med sådan här belysning i M3s minimalistiska inredning.
Dessutom skulle det kunna bli lite av ett space-ship med sådan här belysning i M3s minimalistiska inredning.
Re: Model 3 specifikationer
Jag tycker öht att det är nåt skumt med den inredning (eller brist på inredning) som sitter i de bilar som åker runt nu. Den är inte bara minimalistisk, jag tycker att den är ful, ser ut att vara ihopsnickrad på en kaffekvart. Jag undrar om de inte döljer nåt.LarsL skrev:Skulle den här typen av led-list som Audi från dagens TeslaClubSweden hade vara något för Model 3. För jag tänker att bilen på något sätt måste kunna kommunicera med föraren om hur det står till, särskilt innan full självkörning är aktuell.
Dessutom skulle det kunna bli lite av ett space-ship med sådan här belysning i M3s minimalistiska inredning.
Det var ju nån här på forumet som var i USA och själv fotade en 3:a och när han gick fram till den öppna sidorutan bad de honom att inte fotografera. Varför det? Fotografera vad? Det är ju ingen skillnad mot hur bilarna såg ut för ett år sedan. Så det verkar mest bara vara ett spel för gallerierna. Jag tror att den färdiga produktionsbilen kommer att se annorlunda ut i "cockpit". Elon måste ju ha nåt kvar att visa upp som får oss att häpna i juli! Det är inte likt honom annars.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model 3 specifikationer
Det som strider emot att det skulle komma något annat i Juli är ju att bilarna kallas "reslease candidates". Som jag har förstått det så är en release candidate ungefär som en 0-serie, den ska alltså se ut exakt som den produkt som sedan kommer släppas. Att då slänga på en massa nytt och "otestat" känns konstigt, fast inte helt onaturligt i Teslas fall.
Re: Model 3 specifikationer
Ja, Elon gör ju inte som andra. Just detta att det är riktigt fult framme i kupén (ser ut som nån 70-talsinredning) talar för att det kommer nåt annat, plus att jag skulle bli riktigt förvånad om Elon inte har nåt överraskande att visa upp.LarsL skrev:Det som strider emot att det skulle komma något annat i Juli är ju att bilarna kallas "reslease candidates". Som jag har förstått det så är en release candidate ungefär som en 0-serie, den ska alltså se ut exakt som den produkt som sedan kommer släppas. Att då slänga på en massa nytt och "otestat" känns konstigt, fast inte helt onaturligt i Teslas fall.
Re: Model 3 specifikationer
När M3 fick kritik för sin interiör svarade ju Elon något i stil med att vänta tills ni får se den riktiga (space ship like) osv. Interiören som visats upp ser ju väldigt lik ut RC bilarna. Detta talar ju för att de döljer något in i det sista.LarsL skrev:Det som strider emot att det skulle komma något annat i Juli är ju att bilarna kallas "reslease candidates". Som jag har förstått det så är en release candidate ungefär som en 0-serie, den ska alltså se ut exakt som den produkt som sedan kommer släppas. Att då slänga på en massa nytt och "otestat" känns konstigt, fast inte helt onaturligt i Teslas fall.
BMW i3 REX i väntan på Model3
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model 3 specifikationer
Enda skillnaden jag sett är att ratten, som fortfarande är tjock som en falukorv, har fått lite små rullhjul att styra något med.
Model Y LR AWD 2022
Re: Model 3 specifikationer
Det är för att dom ska kunna boota om mittskärmen, vilket är viktigare nu när allt finns på den skärmen.jonasl skrev:Enda skillnaden jag sett är att ratten, som fortfarande är tjock som en falukorv, har fått lite små rullhjul att styra något med.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla