Model 3 specifikationer
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 specifikationer
Det som strider emot att det skulle komma något annat i Juli är ju att bilarna kallas "reslease candidates". Som jag har förstått det så är en release candidate ungefär som en 0-serie, den ska alltså se ut exakt som den produkt som sedan kommer släppas. Att då slänga på en massa nytt och "otestat" känns konstigt, fast inte helt onaturligt i Teslas fall.
Re: Model 3 specifikationer
Ja, Elon gör ju inte som andra. Just detta att det är riktigt fult framme i kupén (ser ut som nån 70-talsinredning) talar för att det kommer nåt annat, plus att jag skulle bli riktigt förvånad om Elon inte har nåt överraskande att visa upp.LarsL skrev:Det som strider emot att det skulle komma något annat i Juli är ju att bilarna kallas "reslease candidates". Som jag har förstått det så är en release candidate ungefär som en 0-serie, den ska alltså se ut exakt som den produkt som sedan kommer släppas. Att då slänga på en massa nytt och "otestat" känns konstigt, fast inte helt onaturligt i Teslas fall.
Re: Model 3 specifikationer
När M3 fick kritik för sin interiör svarade ju Elon något i stil med att vänta tills ni får se den riktiga (space ship like) osv. Interiören som visats upp ser ju väldigt lik ut RC bilarna. Detta talar ju för att de döljer något in i det sista.LarsL skrev:Det som strider emot att det skulle komma något annat i Juli är ju att bilarna kallas "reslease candidates". Som jag har förstått det så är en release candidate ungefär som en 0-serie, den ska alltså se ut exakt som den produkt som sedan kommer släppas. Att då slänga på en massa nytt och "otestat" känns konstigt, fast inte helt onaturligt i Teslas fall.
BMW i3 REX i väntan på Model3
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model 3 specifikationer
Enda skillnaden jag sett är att ratten, som fortfarande är tjock som en falukorv, har fått lite små rullhjul att styra något med.
Model Y LR AWD 2022
Re: Model 3 specifikationer
Det är för att dom ska kunna boota om mittskärmen, vilket är viktigare nu när allt finns på den skärmen.jonasl skrev:Enda skillnaden jag sett är att ratten, som fortfarande är tjock som en falukorv, har fått lite små rullhjul att styra något med.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Model 3 specifikationer
Ny fälgar, undrar om de kommer att finnas som option?
https://twitter.com/_juanmax_/status/870743923500699648
https://twitter.com/_juanmax_/status/870743923500699648
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: Model 3 specifikationer
http://insideevs.com/tesla-model-3-specs/
Full Tesla Model 3 spec list:
STANDARD EQUIPMENT
Price – $35,000
Standard Battery
Range: 220 miles (EPA estimated)
Supercharging rate: 130 miles of range per 30 minutes
Home charging rate: 30 miles of range per hour (240V outlet, 32A)
Deliveries begin: Fall 2017
Performance
0-60 mph: 5.6 seconds
Top speed: 130 mph
Interior
15” touchscreen display
Dual zone climate control system
FM/Internet streaming radio
Textile seating
Front center console with open storage and two USB ports
Convenience
Onboard maps and navigation
Wi-Fi and LTE internet connectivity
Keyless entry and remote climate control using the Tesla app
Voice activated controls
Bluetooth hands-free calling and media streaming
60/40 split folding rear seat to maximize cargo options
Back-up camera
Auto dimming rear-view mirror
One-touch power windows throughout
Power-adjustable side mirrors
12-volt power outlet
Safety
Full LED exterior lighting
Eight cameras, forward radar and twelve ultrasonic sensors enabling active safety technologies including collision avoidance and automatic emergency braking
Six front row and two side curtain airbags
Three-point safety belts with belt-reminders for driver and four passengers
Two LATCH (Lower Anchors and Tethers for Children) attachments in second row
Electronic stability and traction control
Four-wheel antilock disc brakes with electronic parking brake
Child safety locks
Anti-theft alarm system
Tire pressure monitoring system
Warranty
Vehicle: 4 year, 50,000 mile limited warranty
Battery warranty: 8 year, 100,000 mile (120,000 mile with Long Range Battery)
OPTIONS
Long Range Battery – $9,000
Range: 310 miles
Supercharging rate: 170 miles of range per 30 minutes
Home charging rate: 37 miles of range per hour (240V outlet, 40A)
0-60 mph: 5.1 seconds
Top speed: 140 mph
Deliveries begin: July 2017
Paint
Solid Black: Standard
Midnight Silver Metallic: $1,000
Deep Blue Metallic: $1,000
Silver Metallic: $1,000
Pearl White Multi-Coat: $1,000
Red Multi-Coat: $1,000
Wheels
18” Aero: Standard
19” Sport: $1,500
Premium Upgrades Package – $5,000
Upgraded interior with additional features and premium materials.
Premium heated seating and cabin materials throughout, including open pore wood décor and two rear USBs
12-way, power adjustable front seats, steering column and side mirrors, with custom driver profiles
Premium audio system with more power, tweeters, surround speakers and subwoofer
Tinted glass roof with ultraviolet and infrared protection
Auto dimming, power folding, heated side mirrors
LED fog lamps
Center console with covered storage and docking for two smartphones
Enhanced Autopilot – $5,000
Model 3 will match speed to traffic conditions, keep within a lane, automatically change lanes, transition from one freeway to another, exit the freeway and self-park at your destination.
Additional features will roll out over time through software updates.
Full Self-Driving Capability – $3,000 (requires Enhanced Autopilot)
In the future, Model 3 will be capable of conducting trips with no action required by the person in the driver’s seat.
This feature is dependent upon extensive software validation and regulatory approval, which may vary by jurisdiction.
VEHICLE SPECIFICATIONS
Dimensions & Weight
Length: 184.8”
Width: 72.8” (76.1” with mirrors folded)
Height: 56.8”
Wheelbase: 113.2”
Track (wheel center): 62.2” front and rear
Ground clearance: 5.5”
Head room, standard: 39.6” front row, 37.7” second row
Head room, glass roof: 40.3” front row, 37.7” second row
Leg room: 42.7” front row, 35.2” second row
Shoulder room: 56.3” front row, 54.0” second row
Hip room: 53.4” front row, 52.4” second row
Seating capacity: 5 adults
Luggage capacity: 15 cubic feet
Curb weight:
3549 lbs. (Model 3)
3814 lbs. (Model 3 Long Range)
Weight distribution:
47% front, 53% rear (Model 3)
48% front, 52% rear (Model 3 Long Range)
Body
Hybrid steel/aluminum body
Drag coefficient of 0.23
Chassis
Double wishbone, virtual steer axis front suspension with coil over twin-tube shock absorbers and stabilizer bar
Independent multi-link rear suspension with twin-tube shock absorbers and stabilizer bar
Variable ratio, speed sensitive electronic power steering
Electromechanically boosted four wheel anti-lock disc brakes with electronic brake force distribution
18” Aero or 19” Sport wheels with all-season tires
Standard Accessories
240 volt NEMA 14-50 adapter
120 volt NEMA 5-15 adapter
J1772 public charging adapter
20 foot mobile connector with storage bag
Full Tesla Model 3 spec list:
STANDARD EQUIPMENT
Price – $35,000
Standard Battery
Range: 220 miles (EPA estimated)
Supercharging rate: 130 miles of range per 30 minutes
Home charging rate: 30 miles of range per hour (240V outlet, 32A)
Deliveries begin: Fall 2017
Performance
0-60 mph: 5.6 seconds
Top speed: 130 mph
Interior
15” touchscreen display
Dual zone climate control system
FM/Internet streaming radio
Textile seating
Front center console with open storage and two USB ports
Convenience
Onboard maps and navigation
Wi-Fi and LTE internet connectivity
Keyless entry and remote climate control using the Tesla app
Voice activated controls
Bluetooth hands-free calling and media streaming
60/40 split folding rear seat to maximize cargo options
Back-up camera
Auto dimming rear-view mirror
One-touch power windows throughout
Power-adjustable side mirrors
12-volt power outlet
Safety
Full LED exterior lighting
Eight cameras, forward radar and twelve ultrasonic sensors enabling active safety technologies including collision avoidance and automatic emergency braking
Six front row and two side curtain airbags
Three-point safety belts with belt-reminders for driver and four passengers
Two LATCH (Lower Anchors and Tethers for Children) attachments in second row
Electronic stability and traction control
Four-wheel antilock disc brakes with electronic parking brake
Child safety locks
Anti-theft alarm system
Tire pressure monitoring system
Warranty
Vehicle: 4 year, 50,000 mile limited warranty
Battery warranty: 8 year, 100,000 mile (120,000 mile with Long Range Battery)
OPTIONS
Long Range Battery – $9,000
Range: 310 miles
Supercharging rate: 170 miles of range per 30 minutes
Home charging rate: 37 miles of range per hour (240V outlet, 40A)
0-60 mph: 5.1 seconds
Top speed: 140 mph
Deliveries begin: July 2017
Paint
Solid Black: Standard
Midnight Silver Metallic: $1,000
Deep Blue Metallic: $1,000
Silver Metallic: $1,000
Pearl White Multi-Coat: $1,000
Red Multi-Coat: $1,000
Wheels
18” Aero: Standard
19” Sport: $1,500
Premium Upgrades Package – $5,000
Upgraded interior with additional features and premium materials.
Premium heated seating and cabin materials throughout, including open pore wood décor and two rear USBs
12-way, power adjustable front seats, steering column and side mirrors, with custom driver profiles
Premium audio system with more power, tweeters, surround speakers and subwoofer
Tinted glass roof with ultraviolet and infrared protection
Auto dimming, power folding, heated side mirrors
LED fog lamps
Center console with covered storage and docking for two smartphones
Enhanced Autopilot – $5,000
Model 3 will match speed to traffic conditions, keep within a lane, automatically change lanes, transition from one freeway to another, exit the freeway and self-park at your destination.
Additional features will roll out over time through software updates.
Full Self-Driving Capability – $3,000 (requires Enhanced Autopilot)
In the future, Model 3 will be capable of conducting trips with no action required by the person in the driver’s seat.
This feature is dependent upon extensive software validation and regulatory approval, which may vary by jurisdiction.
VEHICLE SPECIFICATIONS
Dimensions & Weight
Length: 184.8”
Width: 72.8” (76.1” with mirrors folded)
Height: 56.8”
Wheelbase: 113.2”
Track (wheel center): 62.2” front and rear
Ground clearance: 5.5”
Head room, standard: 39.6” front row, 37.7” second row
Head room, glass roof: 40.3” front row, 37.7” second row
Leg room: 42.7” front row, 35.2” second row
Shoulder room: 56.3” front row, 54.0” second row
Hip room: 53.4” front row, 52.4” second row
Seating capacity: 5 adults
Luggage capacity: 15 cubic feet
Curb weight:
3549 lbs. (Model 3)
3814 lbs. (Model 3 Long Range)
Weight distribution:
47% front, 53% rear (Model 3)
48% front, 52% rear (Model 3 Long Range)
Body
Hybrid steel/aluminum body
Drag coefficient of 0.23
Chassis
Double wishbone, virtual steer axis front suspension with coil over twin-tube shock absorbers and stabilizer bar
Independent multi-link rear suspension with twin-tube shock absorbers and stabilizer bar
Variable ratio, speed sensitive electronic power steering
Electromechanically boosted four wheel anti-lock disc brakes with electronic brake force distribution
18” Aero or 19” Sport wheels with all-season tires
Standard Accessories
240 volt NEMA 14-50 adapter
120 volt NEMA 5-15 adapter
J1772 public charging adapter
20 foot mobile connector with storage bag
Re: Model 3 specifikationer
Jag blev lite förvånad av storleken på M3
Length: 184.8” (4694 mm)
Width: 72.8” (76.1” with mirrors folded) (1849/1933 mm)
Height: 56.8” (1443 mm)
Wheelbase: 113.2” (2876 mm)
Det där är i klass eller till och med större än S60?
S60 2013 4628mm 1865mm 1484mm 2776mm
Jag som trodde det skulle bli en "liten" bil dvs storleksmässigt som BMW 320, Audi A4
Length: 184.8” (4694 mm)
Width: 72.8” (76.1” with mirrors folded) (1849/1933 mm)
Height: 56.8” (1443 mm)
Wheelbase: 113.2” (2876 mm)
Det där är i klass eller till och med större än S60?
S60 2013 4628mm 1865mm 1484mm 2776mm
Jag som trodde det skulle bli en "liten" bil dvs storleksmässigt som BMW 320, Audi A4
Re: Model 3 specifikationer
Tesla 3 469cm lång, Volvo V70 472cm lång.Crappy skrev:Jag blev lite förvånad av storleken på M3
Length: 184.8” (4694 mm)
Width: 72.8” (76.1” with mirrors folded) (1849/1933 mm)
Height: 56.8” (1443 mm)
Wheelbase: 113.2” (2876 mm)
Det där är i klass eller till och med större än S60?
S60 2013 4628mm 1865mm 1484mm 2776mm
Jag som trodde det skulle bli en "liten" bil dvs storleksmässigt som BMW 320, Audi A4
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model 3 specifikationer
Vad menar du? A4 är ju längre än båda (473 cm). Invändigt blir dock trean störst.Crappy skrev:Jag blev lite förvånad av storleken på M3
Length: 184.8” (4694 mm)
Width: 72.8” (76.1” with mirrors folded) (1849/1933 mm)
Height: 56.8” (1443 mm)
Wheelbase: 113.2” (2876 mm)
Det där är i klass eller till och med större än S60?
S60 2013 4628mm 1865mm 1484mm 2776mm
Jag som trodde det skulle bli en "liten" bil dvs storleksmässigt som BMW 320, Audi A4
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 specifikationer
Så fult tycker jag inte att det är. Jag är rätt säker på att detta är den interiör som produktionsbilarna kommer få de närmaste åren. Det som talar för detta är att Tesla har låtit flera stora bilsajter recensera bilen och har låtit dem fota i princip alla detaljer på bilen. Jag tror också att Tesla är väldigt oroliga att göra en för bra och för snygg Model 3 eftersom den skulle på ett allvarligt sätt riskerar kanibalisera Model S-försäljningen. För att undvika detta måste Model 3 måste vara fulare, mindre attraktiv tills man har fått upp produktionen ordentligt av Model 3. Då kommer sannolikt Model S försvinna ur modellutbudet.Jerker skrev:Ja, Elon gör ju inte som andra. Just detta att det är riktigt fult framme i kupén (ser ut som nån 70-talsinredning) talar för att det kommer nåt annat, plus att jag skulle bli riktigt förvånad om Elon inte har nåt överraskande att visa upp.LarsL skrev:Det som strider emot att det skulle komma något annat i Juli är ju att bilarna kallas "reslease candidates". Som jag har förstått det så är en release candidate ungefär som en 0-serie, den ska alltså se ut exakt som den produkt som sedan kommer släppas. Att då slänga på en massa nytt och "otestat" känns konstigt, fast inte helt onaturligt i Teslas fall.
Re: Model 3 specifikationer
Tror inget är gjort medvetet fult, tror allt är gjort inom hårda kostnadsramar. Att man skulle sluta tillverka en större och dyrare sedan tror jag inte alls på, jag tror man kommer fortsätta att successivt bredda modellprogrammet även efter Y och den nya roadstern. Dock bör det väl komma en större uppdatering av S inom rimlig framtid.mjwahl skrev:För att undvika detta måste Model 3 måste vara fulare, mindre attraktiv tills man har fått upp produktionen ordentligt av Model 3. Då kommer sannolikt Model S försvinna ur modellutbudet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 specifikationer
Uppdateringen av S behöver komma ganska snart om den ska fortsätta att vara en bättre, lite större version, av Model 3. Efter vad jag hört och sett så verkar Model 3 vara bättre på många punkter. Vem vill 2017 flytta ventilationen förhand, det är ju så 2016.
Re: Model 3 specifikationer
Visst är det så, jag tänkte helt fel. Det kommer såklart en uppdaterad och bättre Model S istället.Legato skrev:Tror inget är gjort medvetet fult, tror allt är gjort inom hårda kostnadsramar. Att man skulle sluta tillverka en större och dyrare sedan tror jag inte alls på, jag tror man kommer fortsätta att successivt bredda modellprogrammet även efter Y och den nya roadstern. Dock bör det väl komma en större uppdatering av S inom rimlig framtid.mjwahl skrev:För att undvika detta måste Model 3 måste vara fulare, mindre attraktiv tills man har fått upp produktionen ordentligt av Model 3. Då kommer sannolikt Model S försvinna ur modellutbudet.
Re: Model 3 specifikationer
Det är möjligt att S och X är uppdaterad eftersom de ändrade i paketen nyligen. Men det tar väl några veckor innan de levereras ut. Som när AP2 kom.LarsL skrev:Uppdateringen av S behöver komma ganska snart om den ska fortsätta att vara en bättre, lite större version, av Model 3. Efter vad jag hört och sett så verkar Model 3 vara bättre på många punkter. Vem vill 2017 flytta ventilationen förhand, det är ju så 2016.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Model 3 specifikationer
Så inte ens ansiktslyftet kvalar in som uppdatering?LarsL skrev:Med uppdatering menar jag nya konstruktioner från grunden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 specifikationer
Inte om de ska bli bättre än Model 3, när de väl börjar sälja den.bylund skrev:Så inte ens ansiktslyftet kvalar in som uppdatering?LarsL skrev:Med uppdatering menar jag nya konstruktioner från grunden.
Re: Model 3 specifikationer
Detta är mpg vad Elon menar med rymdskepp. Sitter man i bilen på natten utanför stan lär man se stjärnhimlen på ett helt annat sätt än i en vanlig bil. Själv uppskattar jag den stora framrutan på Model X varje dag.Sabbe skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 specifikationer
Jag är övertygad om att det skulle kommit en HUD, och att det var den som gjorde att det såg ut som ett rymdskepp, men den strulade så de fick skippa den.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Model 3 specifikationer
Fast HUDs har ju funnits i över 10 år och är ju världens enklaste teknik.... Så jag tror inte på teorin även om jag gärna hade sett en HUD.Feddan skrev:Jag är övertygad om att det skulle kommit en HUD, och att det var den som gjorde att det såg ut som ett rymdskepp, men den strulade så de fick skippa den.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 specifikationer
Jag tror han skippade rymdskepps tanken av 2 skäl.Svenssons skrev:Detta är mpg vad Elon menar med rymdskepp. Sitter man i bilen på natten utanför stan lär man se stjärnhimlen på ett helt annat sätt än i en vanlig bil. Själv uppskattar jag den stora framrutan på Model X varje dag.Sabbe skrev:
1. För dyr och krånglig att tillverka
2. Bilen fick inte bli för exklusiv, det inverkar på S försäljningen.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Model 3 specifikationer
Håller fullständigt med. Rymdskepp med framtoning rymd och inte som en instrumentpanel som ett rymdskepp.Svenssons skrev:Detta är mpg vad Elon menar med rymdskepp. Sitter man i bilen på natten utanför stan lär man se stjärnhimlen på ett helt annat sätt än i en vanlig bil. Själv uppskattar jag den stora framrutan på Model X varje dag.Sabbe skrev:
Det tolkades bara helt fel av alla som ville att M3 skulle bli en ny version av Model S, fast mycket billigare och bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14