Model 3 specifikationer

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Limbster »

Känns allt mer spännande med Leaf 2 gen två i september.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

Elon kan skriva i stort sätt vad som helst! M3 är snygg SUC är underbart! Kommer vara en underbar dag när jag säger adjö till sista sotloket och alltid åker Tesla och kan dra mitt släp med elkraft :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Svenssons »

Smutt skrev:
Elon kan skriva i stort sätt vad som helst! M3 är snygg SUC är underbart! Kommer vara en underbar dag när jag säger adjö till sista sotloket och alltid åker Tesla och kan dra mitt släp med elkraft :D
Intressant att priset inte är med i jämförelsen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

Svenssons skrev:
Smutt skrev:
Elon kan skriva i stort sätt vad som helst! M3 är snygg SUC är underbart! Kommer vara en underbar dag när jag säger adjö till sista sotloket och alltid åker Tesla och kan dra mitt släp med elkraft :D
Intressant att priset inte är med i jämförelsen...
Är ju billigaste elektriska dragkrok som finns så vad ska man jämföra med? Model X?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Renault Kango ZE går att få med dragkrok.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Renault Kango ZE går att få med dragkrok.
:lol: avbeställa min M3 för nåt franskt låter som en mardröm som man längtar efter att vakna ifrån så man slipper plågan
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
LarsL skrev:
Renault Kango ZE går att få med dragkrok.
:lol: avbeställa min M3 för nåt franskt låter som en mardröm som man längtar efter att vakna ifrån så man slipper plågan
Fast jag kan köpa den och en bil till för samma pengar som M3. Dags för Elon att börja sälja M3 annars kroknar jag snart på allt nersnack.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Nu har man uppdaterat sektionen som förut var tom. Tydligen kommer det att vara metalltak som standard och man kan inte får luftfjädring.
Model3_ny_jämförelse.PNG
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

Underbart har aldrig gillat glastak var orolig att jag skulle bli tvingad med min
M3
Har även oroat mig för att bli tvungen att köpa luftfjädring pga dragkroken
Så det här är fantastiska nyheter :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Har också haft mina dubier angående glastak. I början var det solinstrålningen, men den har jag förstått är OK tack vare rökfärgningen, men däremot att ha stora glasytor som kan komma att få stenskottskador, det kan bli dyrt för det borde också påverka försäkringen och självrisken på glas. Frågan är om det påverkar möjligheten att ha takräcke? Iofs kompenserar dragkroken för det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Nu är ju det här en lista som ska framhäva fördelarna med en S, men att 3 kan få dragkrok och S inte borde ju även stå där! Men, som sagt, det är ju ett dokument som ska prata ner 3:an...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av bjelkeman »

Det blir intressant att se hur optionerna på Model 3 utvecklar sig över ett par år. Har fortfarande två år kvar på S leasing när trean förmodligen kommer till Sverige. Just nu blir detinte en kombination av optioner som jag siktade på.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Har också haft mina dubier angående glastak. I början var det solinstrålningen, men den har jag förstått är OK tack vare rökfärgningen, men däremot att ha stora glasytor som kan komma att få stenskottskador, det kan bli dyrt för det borde också påverka försäkringen och självrisken på glas. Frågan är om det påverkar möjligheten att ha takräcke? Iofs kompenserar dragkroken för det.
Taket bygger väl på samma teknik som de nya solcellstaken? Dvs glaset är mer motståndskraftigt än de flesta andra material? Jag tror inte man behöver vara orolig för stenskott på ett sånt tak.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Har också haft mina dubier angående glastak. I början var det solinstrålningen, men den har jag förstått är OK tack vare rökfärgningen, men däremot att ha stora glasytor som kan komma att få stenskottskador, det kan bli dyrt för det borde också påverka försäkringen och självrisken på glas. Frågan är om det påverkar möjligheten att ha takräcke? Iofs kompenserar dragkroken för det.
Taket bygger väl på samma teknik som de nya solcellstaken? Dvs glaset är mer motståndskraftigt än de flesta andra material? Jag tror inte man behöver vara orolig för stenskott på ett sånt tak.
OK, det där vet jag inte så mycket om. Tittade just på en video från demokörningarna förra våren. Där frågar de om takversioner. Tydligen är det så att det är bara sektionen över framsätena som kan vara plåt. Över baksätet måste det vara glas, annars blir det för låg takhöjd. Samma orsak till att det inte blir en större baklucka. Scrolla till 3:11 i videon:

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av HelectriC »

Snacka om att info från Tesla enbart är till för att snacka ner M3 när det bara är den lilla skygglappen över förarens huvud man pratar om när man pratat glastak eller inte. Ska den lilla plutten kosta typ 16000kr som ett vanligt glastak gör?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Laban »

Ja det blir inte mycket till plåttak i detta fall. Återstår att se om det blir som Jerker nämnde, dvs, relaterat till möjligheten att ha takräcke eller ej.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Surfaren »

Jag har funderat lite på vilka saker som inte finns med i jämförelsen. Eftersom denna är till för att sälja fler S idag och färre 3 imorgon, så kan man tänka sig att flera av de saker som inte tas upp är såna där 3 ståtar med det bättre värdet. Förbrukning får vi anta blir bättre på den mindre 3:an, men hur är det med laddningseffekt? Nya batterierna kanske kan ta emot fler kW än de gamla. Svängradie? Troligen mycket bättre på 3:an och inte med i tabellen. Dragkrok? Finns inte till S, inte med i tabellen.

Jag rekommenderar er alla att tänka lite utanför här, och delge era tankar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Viss information i det här jämförelsedokumentet strider mot tidigare information. Man kan se det på två sätt:

1. Sen presentationen har man ändrat sig på vissa punkter. Det är ju inte alls omöjligt. Visioner har mött verkligheten och tvingat fram andra principer.

2. Man framhäver skillnader som kommer att gälla när de första model 3 släpps. Man vänder sig alltså till potentiella köpare i nutid, inte i en framtid när model 3 nått full produktionskapacitet och då har fler tillval.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

Dragkrok kommer nog till model S när nuvarande rekommendations program är slut, är inte bra om det är köpare som köper M3 pga krok som borde köpt S
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Blir lite oroad att dragkrok kan saknas :? De krävde ju luftfjädring på Model X för att få ha drag och nu kommer Model 3 utan luftfjädring. De nämner inte heller dragkrok i utrustningslistan.
Nu kan det ju vara så att Model S kommer att begåvad med dragkrok och andra features som borde hamna på 3. Men varför då inte slänga på det redan nu?
Nu är väl iofs en dragkrok en icke fråga i USA där de hellre köper en extra pickup. Nu har det här gått så långt att det börjar nämnas pickup som ett alternativ här hemma också. Det skulle då alltså bli två vanliga elbilar och en fossilpickup med drag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Ha! Skippar de dragkroken på 3:an kommer minst hälften av reservanterna i Norden att avboka!
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av mahulkp »

Jerker skrev:
Ha! Skippar de dragkroken på 3:an kommer minst hälften av reservanterna i Norden att avboka!
Vilket är nån procent av de som reserverat. Tror tyvärr det finns en stor risk att dragkrok inte kommer i första läget då man nog prioriterar ned allt som inte är 'must have' för att klara leveransstarten. Men förhoppningsvis släppt fler tillval innan vi får leveranser till Sverige.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

mahulkp skrev:
Jerker skrev:
Ha! Skippar de dragkroken på 3:an kommer minst hälften av reservanterna i Norden att avboka!
Vilket är nån procent av de som reserverat. Tror tyvärr det finns en stor risk att dragkrok inte kommer i första läget då man nog prioriterar ned allt som inte är 'must have' för att klara leveransstarten. Men förhoppningsvis släppt fler tillval innan vi får leveranser till Sverige.
Jag tror den kommer direkt elsystemet måste vara klart från dag 1 även kylning osv kvar är bara kroken som knappast är svår att tillverka
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Laban »

Håller med Smutt.

Tror heller inte att avsaknaden av luftfjädring betyder något, kan inte se varför det skulle vara vara en skillnad mellan elbilar och förbränningsmotorbilar när det gäller den biten. Det skulle möjligtvis vara den jämna viktfördelningen men det finns massor med fossilbilar som har 50/50 viktfördelning, BMW 3 serie exempelvis. Sen kanske det kan påverka den maximala dragvikten och att det är därför Tesla valde att endast ha det som tillval med luftfjädring när det gäller Model X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Ja, det viktiga är att den typas med dragkrok för då går det att montera en själv sedan. Men finnas hade det ju varit om de fått till en utfällbar och fin dragkrok direkt från fabriken.
Skriv svar