Model 3 specifikationer

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
MangeT skrev:
bylund skrev:
Det är väl fyra år gratis på S/X? Så i höst kanske vi börjar se vad de tänker ta betalt för tidiga leveranser, då de började dyka upp i Sverige hösten 2013. Borde bli något liknande på Model 3 kan man tänka sig.
Fick för mig att det var sju år gratis uppkoppling för min S men kan säkert förstått fel och att det är 4 år.
7 års kartor ingår, kanske det du tänker på? Jag hittar inget in villkoren om fyra års data, men det uttalades i januari 2014 att fyra år gällde för Model S, och att det började räknas från då för äldre bilar. Så i januari nästa år kanske vi får veta mer.

Det bör ju finnas ett intresse från Teslas sida att bilarna är uppkopplade, och särskilt nya bilar som Model 3, då det hjälper datainsamlingen för autopilot, så jag tror inte att de kan ta alltför mycket från Model 3-ägarna.
Om det endast är fyra år så borde vi väll redan ha börjat höra hur det är i USA de de första Teslorna är fem år nu eller skulle det vara andra villkor här i Sverige?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av bylund »

Som jag skrev ovan började det räknas från januari 2014 även för äldre bilar, så det blir inte aktuellt för befintliga ägare innan januari 2018. Men det kan kanske bli aktuellt för Model 3-ägare innan dess.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Kulingen »

Normalt typ Volvo, så ingår detta i ca 3 år sedan tillkommer en liten uppkopplingskostnad per månad.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av HelectriC »

På eGolfen skulle första året vara gratis. Efter det året kom ett mail om jag ville förlänga abonemanget (inkl app). Eftersom jag var så missnöjd med appen, så var jag inte intresserad av att betala 900kr (har jag för mig) för varje extra år, så jag struntade helt enkelt i det. Nu när bilen är ca 2,5år fungerar det fortfarande utan att jag har betalat eller gjort något.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av vigge50 »

Tyvärr så finns det fortfarande ingen info om att uppvärmd ratt kommer till Model 3, kan hoppas att de åtminstånde kommer till premuimpaketet innan den når Sverige. De har även översatt delar av specifikationerna till svenska men tyvärr ingen information om laddning för europeiska bilar.

https://www.tesla.com/sv_SE/presskit
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Leo »

78,27 användbart och 80,5 totalt i batterikapacitet men det kanske redan framgår av någon tidigare tråd?

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 52/page-28
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Tyvärr så finns det fortfarande ingen info om att uppvärmd ratt kommer till Model 3, kan hoppas att de åtminstånde kommer till premuimpaketet innan den når Sverige. De har även översatt delar av specifikationerna till svenska men tyvärr ingen information om laddning för europeiska bilar.

https://www.tesla.com/sv_SE/presskit
Undrar hur beställningen av den översättningen såg ut? Beställaren måste ju givit ok vid korrektur. :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Breeze »

Liten lista från model3ownersclub.com forum.

POST KEY
❑ Unanswered
✓ Confirmed and/or photos/videos provided
✘ Answered in the negative

Exterior:
✓ Does card (phone's BLE) unlock all doors? Yes, place near middle of B pillar, keycard manual download
✓ How the Aero wheel covers come off/go on video
✓ Opening Trunk (from app and screen photos, exterior button video)
✓ Opening Frunk (from app and screen photos, ✘ No exterior button)
❑ Hitch attachment (future accessory) possible attachment location video
❑ Confirm exterior width/length
✓ Horn sound sound clip
✓ Jack points diagram from first responders manual
✓ Mounted front plate frame post, photo
✓ Washer nozzles wiper mounted photo
✓ How to attach optional roof rack (future accessory) photo four points marked for possible attachment
✓ Photo of the parking/driving lights
✓ Photo of the fog lights]
✓ Folding the mirrors explained here
❑ Turning radius

Interior:
✓ Seat heaters - front, UI photo
❑ Seat heaters - back
✘ Heated steering wheel? NO, not in current UI
✓ Windshield wipers (auto? manual adjustments?) description, stalk photo and UI photo
✓ 12-way adjustable seats forward/back, up/down, recline up/down lumbar up/down/in/out, headrests stationary
❑ What is front seat height measured from ground when at max height compared to S/X?
3 = 21"-23"
S = ?
X = 21.5"-28.5" (seat raises 3", SAS 4", bolsters + 2.5")
✓ Rear seat height to floor, 14" from floor
❑ Optional snap-in sunshade (photos outside of car)
✓ Interior 12V outlet location inside the front armrest photo video
✓ UMC, included adaptors & storage case early deliveries provided with both styles UMC video showing connecting adaptor to UMC
✘ Is there an internet browser in the UI? not in current UI
✓ Turn signal indicator location - on the left hand ⅓ of the center screen photo
✓ Photos / Videos of ambient lighting at interior, puddle light? puddle light pix
✓ Description of premium seat fabric and closeup photos. texture, feel, sheen description
✓ 10 ½" of space between 6' driver seat & toddler seats
❑ How low do the rear windows go down to? photo
✓ coat hooks extended photo
✓ sun visors & mirror photo
✓ steering wheel diameter 35cm
✓ front cupholders 8cm

Trunk & Frunk:
✓ Actual rear trunk approx 17.5CF (without lower bin)
❑ Actual rear trunk lower bin capacity
❑ Actual frunk capacity
✓ Trunk dimensions 42" wide x 18" opening, approx 42" front to back with seats up
❑ Trunk width between wheel wells
✓ Height of pass-thru when seats are folded down 18"
❑ Size of under cover trunk bin
✓ Trunk lighting photo description of light and vent more on the vent
✓ Frunk lighting photo
✘ Does the trunk or frunk include a 12V outlet, no
✓ Photos of what can fit in the Trunk video
❑ Photos of what can fit in the Trunk's lower bin
✓ Photos of what can fit in the Frunk video photo
✓ Photo showing adults lying in back at least 6' of length available
✓ Photos of the seats folded post
✓ Photo of the Frunk, video of foldout bag hooks

Tech, UI & Tesla App:
❑ Setting/adjusting AP following distance
❑ Homelink settings/options
❑ Summoning in/out of garage
❑ Tesla app walkthrough (Model 3 specific)
❑ Audio (streaming, ✓ USB, phone, FM) walk-thru USB video walkthrough
✓ is FM HD or standard? it is all streaming and high quality
❑ Energy consumed graphs during & per trip
✘ Setting functions to steering wheel buttons Currently does not appear to be customizable, but set by the UI interface
✓ Do wheel buttons push in also? pushing will pause music Plus some typical functions
❑ Climate control on for driver and off for passenger description
✓ rear seat air vents how to control UI photo and vent photo and description
❑ Function w/multiple phones plugged in
❑ # user profiles, what profiles control
✓ How to activate TACC vs AP? 1 tap on stalk for TACC, 2 for AP, up to end either
✓ Window/door safety child safety lockout photo and post
✓ Wiper controls from the stalk tap for swipe, hold for fluid

Technical:
❑ USB output amps?
❑ Can OBDII be used as a power source?
❑ Toll transponder ideal location
❑ Is Tesla using a Gentex mirror with the integrated transponder?
❑ Do windshield mount radar detectors work with the windshield glass?
❑ Is there any risk to magnetic media in the cabin/trunk/frunk?
✘ Is the pedestrian audio warning already included? No, Silence
✓ UMC charge rate 5-15 outlet (15a/110v) 12a draw 5 miles/hr
✓ Gen 1 UMC charge rate 14-50 outlet (50a breaker) 40a draw 38-39 miles/hr
✓ Gen 2 UMC charge rate 14-50 outlet (50a breaker) 32a draw 31 miles/hr
✓ WC (60A+ breaker) 48a draw

Service & Maintenance:
❑ Replacement RFID card from Tesla & deactivating prior card(s)
✓ Access/location of the 12V battery diagram from first responders manual
✘ Supercharging allowances? Does not appear to be any allowance Per use Supercharge rates are posted on Tesla's site at: Tesla.com/support/supercharging
❑ Will there be a use fee for LTE in non PUP (or PUP after 2 years)?
❑ Maintenance plans & schedules as provided/suggested by Tesla at Delivery
✓ TPMS lists which tire is low

User Opinion & etc (subjective):
✓ Screen glare doesn't appear to be an issue
✓ Screen view with polarized sunglasses? not an issue
✓ Ease of getting in/out of - review getting in/out of front and back seats by 6' tall
✓ Comfort of seats & overall ergonomics - seat/armrest comfort review info on rear seat comfort
✓ Does regen feel the same as on S/X? Not quite as aggressive even on higher setting
✓ PUP audio sound - It Jams
❑ Driver / Passenger eye level photos showing view
✓ Does wood trim cause glare? No, it is not glossy photo
❑ Impression & photos/video of headlights at night, foglights, interior ambient lights? high beams are very bright
✘ With stereo off, whats noise level between 50-75mph/80-120kph? any noise from frameless windows? have not noticed any.
✘ Squeaks, rattles, groans, etc? minimal. comments
✓ overall impression of interior finishes, driving feel
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av snowtroll »

Legato skrev:
Konfigs:

5 färger
2 batterier
2 ap
2 techpaket (hifi, hepa, led)
2 premiumpaket (glastak, 19", skinn)

80 konfigs

Frågan är bara hur de gör med kroken ;)
Min syn på detta är att färger, hjul, dragkrok, takräcke är inom tillval, dvs enkla saker.
Däremot premuimpaket, AWD, batteri, fjädringen är mer omfattande optioner. Troligtvis även AP som ligger i ngn mjukvara med olika licensnycklar för att ge tillgång till features - full autonomous... Etc.

Vad vi vet är att följande blir tids nog:
Long range
AWD
Premiumpaket
Luftfjädring (om jag minns tweets från Elon rätt)
AP full

Resten av detaljerna är liksom trevligt lull-lull.

... Har jag missat ngt?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Surfaren »

I mitt inlägg från 5 augusti i denna tråd finns specen för standard-interiör och premium-interiör så som den då var känd. Idag ser det lite annorlunda ut. Någon som har några tankar? Jag tycker iaf det är bra att Tesla placerar USB-uttagen i centerkonsolen istället för i stolarna. :D
Augusti 2017 skrev:
Standard Interior

A 15” touchscreen display and Airwave dual zone climate control system are standard, along with:
  • Solid roof
  • 7 speaker audio system
  • Fabric seating throughout
  • Heated, manually adjustable 6-way front seats with two USB ports
  • Center console with open storage
Januari 2018 skrev:
Standard Interior
  • 15” touchscreen display
  • Dual zone climate control system
  • FM/Internet streaming radio
  • Textile seating
  • Center console with open storage and two USB ports
Augusti 2017 skrev:
Premium Interior

Comfort is elevated with upgraded features and premium materials throughout the interior.
  • Tinted, 100% UV filtering glass roof
  • High fidelity 15 speaker audio system, tuned for Model 3’s ultra quiet cabin
  • Premium seating materials throughout, including a seat heater and USB port (four total) for every passenger
  • Custom driver profiles enabled by 12-way, power adjustable front seats, steering column and side mirrors
  • Center console with covered storage, twin phone docks and padded trim
  • Auto dimming, power folding, heated side mirrors
  • Rear fold-down arm rest with integrated cup holders
  • Ambient interior lighting
  • Automatically open and close garage doors with Homelink
  • Two years of complimentary data connectivity
Januari 2018 skrev:
Premium Upgrades
  • Premium heated seating and cabin materials throughout, including open pore wood décor and two rear USBs
  • 12-way, power adjustable front seats, steering column and side mirrors, with custom driver profiles
  • Premium audio system with more power, tweeters, surround speakers and subwoofer
  • Tinted glass roof with ultraviolet and infrared protection
  • Auto dimming, power folding, heated side mirrors
  • LED fog lamps
  • Center console with covered storage and docking for two smartphones
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Svenssons »

AGCF skrev:
Tror den är byggd för dragkrok från början precis som X. Däremot var S inte konstruerad så, därför tycker de att det blir för komplicerat att ändra konstruktionen nu. Det kommer på nästa gen S. Angående spaceship controls tror jag ambitionen var att introducera en Yoke som delvis fälls invid autonom körning. På allas vår "token of appreciation" skissen på model 3 är det en Yoke. Men de har inte lyckats få den driftsäker nog, se den kommer inom obestämt framtid. Med tanke på dörrhandtagen på S är det bäst att infällbara saker fungerar bättre innan de lanseras. Många utbytta switchar där
Du fick rätt! Nu har den kommit eller snart i alla fall... Vi får se om du får rätt angående kroken också.
PS. AGCF skrev om yoke-ratt i mars och juli 2017!
AGCF skrev:
Bild.

På sketchen är det en yoke som är "steering controls". Jag tror det blir något sådant.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av holden »

Yoke is a joke, eller i vart fall ett 4-letter word.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Svenssons »

holden skrev:
Yoke is a joke, eller i vart fall ett 4-letter word.
Det stämmer även för drag och krok...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av holden »

Svenssons skrev:
holden skrev:
Yoke is a joke, eller i vart fall ett 4-letter word.
Det stämmer även för drag och krok...
Sant. Men en dragkrok löser ett problem som faktiskt finns.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Svenssons »

holden skrev:
Svenssons skrev:
holden skrev:
Yoke is a joke, eller i vart fall ett 4-letter word.
Det stämmer även för drag och krok...
Sant. Men en dragkrok löser ett problem som faktiskt finns.
Jag anser att en yoke också löser en del problem som finns. Funkar dock inte så bra för de som vill styra med en hand kl 12...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av holden »

Svenssons skrev:
holden skrev:
Svenssons skrev:
holden skrev:
Yoke is a joke, eller i vart fall ett 4-letter word.
Det stämmer även för drag och krok...
Sant. Men en dragkrok löser ett problem som faktiskt finns.
Jag anser att en yoke också löser en del problem som finns. Funkar dock inte så bra för de som vill styra med en hand kl 12...
Eller vila handen mellan 4 och 6 vid AP.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Svenssons »

holden skrev:
Svenssons skrev:
holden skrev:
Svenssons skrev:
holden skrev:
Yoke is a joke, eller i vart fall ett 4-letter word.
Det stämmer även för drag och krok...
Sant. Men en dragkrok löser ett problem som faktiskt finns.
Jag anser att en yoke också löser en del problem som finns. Funkar dock inte så bra för de som vill styra med en hand kl 12...
Eller vila handen mellan 4 och 6 vid AP.
Vid AP har jag alltid handen kl 9 och det ser ut att bli bättre/bekvämare med yoke. Vill du inte ha nyheter så verkar det som att du kommer kunna välja gammal ratt även i framtiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Fredrik j »

Seriöst nyfiken på hur det är tänkt att fungera? Kommer man kunna ha händerna i handgreppet hela tiden behövs det ju sjukt stor skillnad i utväxling beroende på hastighet.
Om det är tänkt att den ska snurra mer än ett halvt var åt varje håll blir det svårt att hålla reda på var blinkers är.
Skriv svar