Model 3 specifikationer

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Nu är ju det här en lista som ska framhäva fördelarna med en S, men att 3 kan få dragkrok och S inte borde ju även stå där! Men, som sagt, det är ju ett dokument som ska prata ner 3:an...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av bjelkeman »

Det blir intressant att se hur optionerna på Model 3 utvecklar sig över ett par år. Har fortfarande två år kvar på S leasing när trean förmodligen kommer till Sverige. Just nu blir detinte en kombination av optioner som jag siktade på.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Har också haft mina dubier angående glastak. I början var det solinstrålningen, men den har jag förstått är OK tack vare rökfärgningen, men däremot att ha stora glasytor som kan komma att få stenskottskador, det kan bli dyrt för det borde också påverka försäkringen och självrisken på glas. Frågan är om det påverkar möjligheten att ha takräcke? Iofs kompenserar dragkroken för det.
Taket bygger väl på samma teknik som de nya solcellstaken? Dvs glaset är mer motståndskraftigt än de flesta andra material? Jag tror inte man behöver vara orolig för stenskott på ett sånt tak.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Har också haft mina dubier angående glastak. I början var det solinstrålningen, men den har jag förstått är OK tack vare rökfärgningen, men däremot att ha stora glasytor som kan komma att få stenskottskador, det kan bli dyrt för det borde också påverka försäkringen och självrisken på glas. Frågan är om det påverkar möjligheten att ha takräcke? Iofs kompenserar dragkroken för det.
Taket bygger väl på samma teknik som de nya solcellstaken? Dvs glaset är mer motståndskraftigt än de flesta andra material? Jag tror inte man behöver vara orolig för stenskott på ett sånt tak.
OK, det där vet jag inte så mycket om. Tittade just på en video från demokörningarna förra våren. Där frågar de om takversioner. Tydligen är det så att det är bara sektionen över framsätena som kan vara plåt. Över baksätet måste det vara glas, annars blir det för låg takhöjd. Samma orsak till att det inte blir en större baklucka. Scrolla till 3:11 i videon:

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av HelectriC »

Snacka om att info från Tesla enbart är till för att snacka ner M3 när det bara är den lilla skygglappen över förarens huvud man pratar om när man pratat glastak eller inte. Ska den lilla plutten kosta typ 16000kr som ett vanligt glastak gör?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Laban »

Ja det blir inte mycket till plåttak i detta fall. Återstår att se om det blir som Jerker nämnde, dvs, relaterat till möjligheten att ha takräcke eller ej.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Surfaren »

Jag har funderat lite på vilka saker som inte finns med i jämförelsen. Eftersom denna är till för att sälja fler S idag och färre 3 imorgon, så kan man tänka sig att flera av de saker som inte tas upp är såna där 3 ståtar med det bättre värdet. Förbrukning får vi anta blir bättre på den mindre 3:an, men hur är det med laddningseffekt? Nya batterierna kanske kan ta emot fler kW än de gamla. Svängradie? Troligen mycket bättre på 3:an och inte med i tabellen. Dragkrok? Finns inte till S, inte med i tabellen.

Jag rekommenderar er alla att tänka lite utanför här, och delge era tankar.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Viss information i det här jämförelsedokumentet strider mot tidigare information. Man kan se det på två sätt:

1. Sen presentationen har man ändrat sig på vissa punkter. Det är ju inte alls omöjligt. Visioner har mött verkligheten och tvingat fram andra principer.

2. Man framhäver skillnader som kommer att gälla när de första model 3 släpps. Man vänder sig alltså till potentiella köpare i nutid, inte i en framtid när model 3 nått full produktionskapacitet och då har fler tillval.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

Dragkrok kommer nog till model S när nuvarande rekommendations program är slut, är inte bra om det är köpare som köper M3 pga krok som borde köpt S
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Blir lite oroad att dragkrok kan saknas :? De krävde ju luftfjädring på Model X för att få ha drag och nu kommer Model 3 utan luftfjädring. De nämner inte heller dragkrok i utrustningslistan.
Nu kan det ju vara så att Model S kommer att begåvad med dragkrok och andra features som borde hamna på 3. Men varför då inte slänga på det redan nu?
Nu är väl iofs en dragkrok en icke fråga i USA där de hellre köper en extra pickup. Nu har det här gått så långt att det börjar nämnas pickup som ett alternativ här hemma också. Det skulle då alltså bli två vanliga elbilar och en fossilpickup med drag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Ha! Skippar de dragkroken på 3:an kommer minst hälften av reservanterna i Norden att avboka!
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av mahulkp »

Jerker skrev:
Ha! Skippar de dragkroken på 3:an kommer minst hälften av reservanterna i Norden att avboka!
Vilket är nån procent av de som reserverat. Tror tyvärr det finns en stor risk att dragkrok inte kommer i första läget då man nog prioriterar ned allt som inte är 'must have' för att klara leveransstarten. Men förhoppningsvis släppt fler tillval innan vi får leveranser till Sverige.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

mahulkp skrev:
Jerker skrev:
Ha! Skippar de dragkroken på 3:an kommer minst hälften av reservanterna i Norden att avboka!
Vilket är nån procent av de som reserverat. Tror tyvärr det finns en stor risk att dragkrok inte kommer i första läget då man nog prioriterar ned allt som inte är 'must have' för att klara leveransstarten. Men förhoppningsvis släppt fler tillval innan vi får leveranser till Sverige.
Jag tror den kommer direkt elsystemet måste vara klart från dag 1 även kylning osv kvar är bara kroken som knappast är svår att tillverka
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Laban »

Håller med Smutt.

Tror heller inte att avsaknaden av luftfjädring betyder något, kan inte se varför det skulle vara vara en skillnad mellan elbilar och förbränningsmotorbilar när det gäller den biten. Det skulle möjligtvis vara den jämna viktfördelningen men det finns massor med fossilbilar som har 50/50 viktfördelning, BMW 3 serie exempelvis. Sen kanske det kan påverka den maximala dragvikten och att det är därför Tesla valde att endast ha det som tillval med luftfjädring när det gäller Model X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

Ja, det viktiga är att den typas med dragkrok för då går det att montera en själv sedan. Men finnas hade det ju varit om de fått till en utfällbar och fin dragkrok direkt från fabriken.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Jerker »

Jag tror också att dragkrok kommer med från början.

Men för mig är dragkrok en definitiv vattendelare. Jag köper ingen mer elbil förrän det finns en med dragkrok att köpa.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Legato »

Konfigs:

5 färger
2 batterier
2 ap
2 techpaket (hifi, hepa, led)
2 premiumpaket (glastak, 19", skinn)

80 konfigs

Frågan är bara hur de gör med kroken ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gas P Dahl
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 17 maj 2015 12:44

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Gas P Dahl »

Personligen så mår jag redan så dåligt av att behöva vänta kanske 1 1/2 år till på bilen, att jag kommer överse med eventuellt stora brister (som t ex avsaknad av krok eller takräcke ).
Att behöva vänta ytterligare ett par år på en Model Y finns inte på kartan. Inte heller köpa ett klassiskt fossilmärke som börjat bygga elbilar för att de är tvungna.
Med risk för att låta som en hippi men:
Att köpa en Tesla är inte bara ett vanligt val av bilmärke utan också ett "statement" att stötta en visionär som inte drivs av traditionellt vinstintresse utan verkligen vill förändra världen. Det är också ett val som "straffar" den tradionella bilindustrin som inte tagit klimathot och miljö på allvar i decennier.
Model Y Pearl White AWD Long Range med autopilot , 19" 2022
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Stefan »

Tre färger på säten. Om det stämmer...
https://twitter.com/Model3Owners/status ... 1004875776

Jag vill nog ha vita.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

Tyg är trevligt :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av jonasl »

Det är ju spec vid release. Tror tyvärr fortfarande att krok kommer kräva luftfjädring, och att takräcke kommer kräva panoramatak.

Isf blir det inte krok för mig. Luftfjädring är säkert jättebra men inte på en bil som man tänkt sig att ha kvar länge.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

jonasl skrev:
Det är ju spec vid release. Tror tyvärr fortfarande att krok kommer kräva luftfjädring, och att takräcke kommer kräva panoramatak.

Isf blir det inte krok för mig. Luftfjädring är säkert jättebra men inte på en bil som man tänkt sig att ha kvar länge.
Var säkert tänkt så från början, men nu är det viktigare att visa att man kan leverera och få upp produktionen än vinsten levererar dom som lovat så är en fortsatt förlust inte hela världen.

Att skippa luftfjädring är vettigt precis som att med tiden ta bort stålfjädrar från model S

Att misslyckas med en dragkrok är inte så lätt förlåtet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av LarsL »

jonasl skrev:
Det är ju spec vid release. Tror tyvärr fortfarande att krok kommer kräva luftfjädring, och att takräcke kommer kräva panoramatak.

Isf blir det inte krok för mig. Luftfjädring är säkert jättebra men inte på en bil som man tänkt sig att ha kvar länge.
Luftfjädring behöver inte vara sämre. Farsans förra bil hade gått 40000mil och luftfjädringen funka perfekt... även om resten av bilen rostade bort, Mercedes.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Peter Holm »

sch123 skrev:
Laban skrev:
Om det är medräknat frunk så är det rätt dåligt.
Det är med frunk, så ja, Lite av en besvikelse. Men man kan iallafall fälla sätena.

Edit: kollade precis på BMWs amerikanska hemsida, där står det att 3 serien klarar endast 368l/13 ft³ bagage?? Är det större bagageutrymme i Europa?
Nej men standarden för att mäta skiljer mellan Nordamerika och Europa. Med de siffrorna på 3-serien så tror jag att den är jämförbar med Model 3.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 specifikationer

Inlägg av Smutt »

Gas P Dahl skrev:
Personligen så mår jag redan så dåligt av att behöva vänta kanske 1 1/2 år till på bilen, att jag kommer överse med eventuellt stora brister (som t ex avsaknad av krok eller takräcke ).
Att behöva vänta ytterligare ett par år på en Model Y finns inte på kartan. Inte heller köpa ett klassiskt fossilmärke som börjat bygga elbilar för att de är tvungna.
Med risk för att låta som en hippi men:
Att köpa en Tesla är inte bara ett vanligt val av bilmärke utan också ett "statement" att stötta en visionär som inte drivs av traditionellt vinstintresse utan verkligen vill förändra världen. Det är också ett val som "straffar" den tradionella bilindustrin som inte tagit klimathot och miljö på allvar i decennier.
Förstår precis klarade 7 månader innan suget blev för stort och sotlok nr1 blev Tesla
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar