Angående SuC-laddning av Model 3 så överraskas jag lite av hur pass långsamt det verkar komma att gå. Det lilla batteriet torde hamna på ca 60 kW och det större på ca 80 kW laddeffekt. Det större (som enligt mina beräkningar bör vara på 75 kWh) borde ju gå att ladda lika snabbt som dagens Model S75 och det mindre (52,5 KwH) borde kunna jämföras med det gamla S60-batteriet...???
Ser på man Teslas "charging" sida så säger de 170 miles på 30 minuter för Model S:
Ju större de är desto svårare blir det antagligen att hålla en jämn temperatur i cellen. Precis på samma sätt som det är svårare att kyla prismatiska (platta) celler när de packas tätt på varandra.
Sen hade jag trots det hoppas på betydligt snabbare snabbladdning ändå, ny kemi, bättre kylsystem osv men man kan inte få allt här i världen. Speciellt inte så länge Model S/X ligger kvar på nuvarande siffror.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Har äntligen övertygat (talat) min far om att elbilar är framtiden och hans förkärlek för mercedes suv-dieselstånkor kommer om ett par år att leda till samma besvikelse som hans tidigare vurm för SonyEricssons mobiltelefoner...
Dock, efter att ha kört min S ett antal gånger tycker han att instegshöjden (eller vad framsätets höjd över marken nu heter?) är för låg. Han vill helt enkelt sitta högre upp, inte mycket dock utan några cm räcker. Har sökt både här och på TMC men kan inte hitta någon data på detta för Model 3. Undrar därför om någon annan här har sett detta mått eller kanske tom provsatt på lanseringseventet förra året och kan delge sina intryck?
Tack på förhand.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Dock, efter att ha kört min S ett antal gånger tycker han att instegshöjden (eller vad framsätets höjd över marken nu heter?) är för låg. Han vill helt enkelt sitta högre upp, inte mycket dock utan några cm räcker. Har sökt både här och på TMC men kan inte hitta någon data på detta för Model 3. Undrar därför om någon annan här har sett detta mått eller kanske tom provsatt på lanseringseventet förra året och kan delge sina intryck?
Tack på förhand.
Har du luftfjädring? Om inte så kanske det räcker med de få cm man kan höja?
Har ingen aning om höjden på Model 3, skulle kunna tänka mig att den har lite högre insteg (men inte mycket).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Angående SuC-laddning av Model 3 så överraskas jag lite av hur pass långsamt det verkar komma att gå. Det lilla batteriet torde hamna på ca 60 kW och det större på ca 80 kW laddeffekt. Det större (som enligt mina beräkningar bör vara på 75 kWh) borde ju gå att ladda lika snabbt som dagens Model S75 och det mindre (52,5 KwH) borde kunna jämföras med det gamla S60-batteriet...???
Ser på man Teslas "charging" sida så säger de 170 miles på 30 minuter för Model S:
Supercharging rate: 170 miles of range per 30 minutes
Men du kanske menar att den borde ladda snabbare (km/h) eftersom den förbrukar mindre ?
130 eller 170 miles är ju en oduglig siffra. Laddeffekten avgör ju hur länge man står. Nu går snacket om att batteriets storlek inte spelar någon roll, det är räckvidden. Men alltså, förbrukningen är ju avgörande. Model X som drar säg 250 i snitt kommer ladda 2.9mil per timme på en laddstolpe. Samma stolpe ger model 3 nästan 5mil på samma tid. Behöver man 10 mil så är det 2h med model 3 och 3h+ med model X. Förbrukning talks!!!!
uperchargers kapabla till 120kW, varför i hela friden skulle man begränsa en Model 3 till 60kW???? För att skapa köer för S/X-ägare? Hm.... någonting stämmer inte här, så enkelt är det.
uperchargers kapabla till 120kW, varför i hela friden skulle man begränsa en Model 3 till 60kW???? För att skapa köer för S/X-ägare? Hm.... någonting stämmer inte här, så enkelt är det.
Tror inte att man medvetet vill begränsa laddhastigheten vid SuC. Man kan ju t.ex. inte själv begränsa hastigheten vid SuC som en del kanske nu skulle vilja för att slippa idle-avgiften. Begränsningen beror nog på att det är ett mindre batteri som inte kan laddas lika fort. 60 kW är ju snitthastigheten över 30 minuter. Tror inte att snitthastigheten på Model S över 30 minuter kan vara 120 kW vid SuC utan den måste vara lägre om SuC kan ge totalt 120kW. Skulle en Model S 100D kunna ta 120kW och det är samma batterikemi i Model 3:s batteri (vilket det i princip skall vara enligt senaste kvartalsmötet) så skulle ett hälften så stort batteripack i princip kunna laddas i halva hastigheten, dvs 60kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hittade nedanstående beskrivningar av standard- och premiuminteriör. Jag skrev av ett par bilder som någon hade tagit på en skärm, för att göra det mer lättläst. Min fetstil.
Standard Interior
A 15” touchscreen display and Airwave dual zone climate control system are standard, along with:
Solid roof
7 speaker audio system
Fabric seating throughout
Heated, manually adjustable 6-way front seats with two USB ports
Center console with open storage
Premium Interior
Comfort is elevated with upgraded features and premium materials throughout the interior.
Tinted, 100% UV filtering glass roof
High fidelity 15 speaker audio system, tuned for Model 3’s ultra quiet cabin
Premium seating materials throughout, including a seat heater and USB port (four total) for every passenger
Custom driver profiles enabled by 12-way, power adjustable front seats, steering column and side mirrors
Center console with covered storage, twin phone docks and padded trim
Auto dimming, power folding, heated side mirrors
Rear fold-down arm rest with integrated cup holders
Ambient interior lighting
Automatically open and close garage doors with Homelink
Two years of complimentary data connectivity
Nu kan man ju undra vad det kostar att ha internet i bilen om man skippar premiumpaketet, eller vad det kostar efter två första åren med detta paket.
Kan konstatera att det finns mycket trevligt i detta paket. Helt klart prisvärt tycker jag.
Det är väl fyra år gratis på S/X? Så i höst kanske vi börjar se vad de tänker ta betalt för tidiga leveranser, då de började dyka upp i Sverige hösten 2013. Borde bli något liknande på Model 3 kan man tänka sig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
OK, så då verkar det som att "skinn" kommer med premiumpaketet, vilket inte är förvånande och i så fall så framstår paketet som rimligt prissatt och för min del ett givet val.
Undrar vad de med manuellt justerbara framsäten. Är det med spakar och kugghjul = dyrlösning eller elmotorer fast manuellt styrda.
Beroende av ovanstående så kan man också undra vad som händer med backspeglarna i standard utförande.
Vi lär väl få veta innan vi ska beställa i Sverige, genom youtube klipp.
Det är väl fyra år gratis på S/X? Så i höst kanske vi börjar se vad de tänker ta betalt för tidiga leveranser, då de började dyka upp i Sverige hösten 2013. Borde bli något liknande på Model 3 kan man tänka sig.
Fick för mig att det var sju år gratis uppkoppling för min S men kan säkert förstått fel och att det är 4 år.
Det är väl fyra år gratis på S/X? Så i höst kanske vi börjar se vad de tänker ta betalt för tidiga leveranser, då de började dyka upp i Sverige hösten 2013. Borde bli något liknande på Model 3 kan man tänka sig.
Fick för mig att det var sju år gratis uppkoppling för min S men kan säkert förstått fel och att det är 4 år.
7 års kartor ingår, kanske det du tänker på? Jag hittar inget in villkoren om fyra års data, men det uttalades i januari 2014 att fyra år gällde för Model S, och att det började räknas från då för äldre bilar. Så i januari nästa år kanske vi får veta mer.
Det bör ju finnas ett intresse från Teslas sida att bilarna är uppkopplade, och särskilt nya bilar som Model 3, då det hjälper datainsamlingen för autopilot, så jag tror inte att de kan ta alltför mycket från Model 3-ägarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det är väl fyra år gratis på S/X? Så i höst kanske vi börjar se vad de tänker ta betalt för tidiga leveranser, då de började dyka upp i Sverige hösten 2013. Borde bli något liknande på Model 3 kan man tänka sig.
Fick för mig att det var sju år gratis uppkoppling för min S men kan säkert förstått fel och att det är 4 år.
7 års kartor ingår, kanske det du tänker på? Jag hittar inget in villkoren om fyra års data, men det uttalades i januari 2014 att fyra år gällde för Model S, och att det började räknas från då för äldre bilar. Så i januari nästa år kanske vi får veta mer.
Det bör ju finnas ett intresse från Teslas sida att bilarna är uppkopplade, och särskilt nya bilar som Model 3, då det hjälper datainsamlingen för autopilot, så jag tror inte att de kan ta alltför mycket från Model 3-ägarna.
Om det endast är fyra år så borde vi väll redan ha börjat höra hur det är i USA de de första Teslorna är fem år nu eller skulle det vara andra villkor här i Sverige?
Som jag skrev ovan började det räknas från januari 2014 även för äldre bilar, så det blir inte aktuellt för befintliga ägare innan januari 2018. Men det kan kanske bli aktuellt för Model 3-ägare innan dess.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
På eGolfen skulle första året vara gratis. Efter det året kom ett mail om jag ville förlänga abonemanget (inkl app). Eftersom jag var så missnöjd med appen, så var jag inte intresserad av att betala 900kr (har jag för mig) för varje extra år, så jag struntade helt enkelt i det. Nu när bilen är ca 2,5år fungerar det fortfarande utan att jag har betalat eller gjort något.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tyvärr så finns det fortfarande ingen info om att uppvärmd ratt kommer till Model 3, kan hoppas att de åtminstånde kommer till premuimpaketet innan den når Sverige. De har även översatt delar av specifikationerna till svenska men tyvärr ingen information om laddning för europeiska bilar.