Nej Model 3 kommer inte bli nån familjebil. Jag ser det inte som en konkurrent till Model S för andra än elbilsfanatiker som köper bilen för att det är en elbil och som inte behöver utrymmet.
Att mer än halvera lastutrymmet känns inte aktuellt. Siktar därför på en Model Y som jag hoppas ska ha 30+ cubic ft. Om man får drömma lite, så har den en integrerad lastrullgardin.
Daniel
Bagagevolymen är 463l enligt svenska sidan. (34cu ft. (ca 970liter) gäller väl med nerfällt baksäte ... ? )
Och OM nu M3 ska vara klassledande så lär M3 matcha BMWW/Audis strax under 500l enligt tidigare i tråden. MAO så bör M3 tom ha större lastkapacitet en Outlander PHEV enligt europeiskt sätt att mäta på.
I en kombi/SUV så kan man lasta mer än den officiella siffran som ju bara är upp till rutan/säteskanten. Vi packar ändå upp till taket i vår XC70 när det behövs.
Dessutom så är det inte volymen i sig som alltid är avgörande heller. Ibland vill man ju ha med sig en trehjuling, snowracer, barnvagn eller annat skrymmande som kräver stor öppning och vissa mått på längden, höjden och bredden snarare än en viss volym. Eller om man ska ta bilen till Arlanda och har packat i stora hårda väskor för resan. I XC70 kan man bara stapla in såna där vanliga stora resväskor. 4 i bredd tror jag får plats stående. I en vanlig sedan får du kanske in en enda sån liggande.
För att inte tala om alla som har hund... Där krävs det minst halvkombi om man inte ska behöva ha hunden inne i kupén vilket inte är bra för den skitar och hårar ner samt är en säkerhetsrisk om den inte spänns fast i säkerhetsbälte på nåt vis.
Nej Model 3 kommer inte bli nån familjebil. Jag ser det inte som en konkurrent till Model S för andra än elbilsfanatiker som köper bilen för att det är en elbil och som inte behöver utrymmet.
Vi verkar vara en andenlig andel av Model S-ägarna. Jag skulle inte köpt Model S om något i klass med Model 3 funnits 2014.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nej Model 3 kommer inte bli nån familjebil. Jag ser det inte som en konkurrent till Model S för andra än elbilsfanatiker som köper bilen för att det är en elbil och som inte behöver utrymmet.
Vi verkar vara en andenlig andel av Model S-ägarna. Jag skulle inte köpt Model S om något i klass med Model 3 funnits 2014.
Ja men det är ju för att många early adopters framförallt lockades av eldriften.
Om några år när elbilar blir mer mainstream så kommer folk välja elbil utifrån samma kriterier som man idag väljer fossilbil.