Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av HelectriC »

När dom kommer fram till 396 liter så har dom antagligen standardiserade kuber och har man inte ett perfekt kubiskt utrymme baserat på multipler av dessa kuber, så får man dåligt resultat. Mäter man istället tillgängligt utrymme i alla dimensioner, så får man det vi ofta pratar om i Europa. När man packar så är det ju inga problem att använda olika stora väskor, lösa persedlar etc. för att fylla alla skrymslen och vrår.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av Smutt »

HelectriC skrev:
När dom kommer fram till 396 liter så har dom antagligen standardiserade kuber och har man inte ett perfekt kubiskt utrymme baserat på multipler av dessa kuber, så får man dåligt resultat. Mäter man istället tillgängligt utrymme i alla dimensioner, så får man det vi ofta pratar om i Europa. När man packar så är det ju inga problem att använda olika stora väskor, lösa persedlar etc. för att fylla alla skrymslen och vrår.
Påminner om vad min fru sa när nån försökte sälja svindyr läderväska till frunken här på forumet.

Ska man utnyttja utrumet maximalt så packar man i sopsäck och trycker ihop :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av HelectriC »

Smutt skrev:
HelectriC skrev:
När dom kommer fram till 396 liter så har dom antagligen standardiserade kuber och har man inte ett perfekt kubiskt utrymme baserat på multipler av dessa kuber, så får man dåligt resultat. Mäter man istället tillgängligt utrymme i alla dimensioner, så får man det vi ofta pratar om i Europa. När man packar så är det ju inga problem att använda olika stora väskor, lösa persedlar etc. för att fylla alla skrymslen och vrår.
Påminner om vad min fru sa när nån försökte sälja svindyr läderväska till frunken här på forumet.

Ska man utnyttja utrumet maximalt så packar man i sopsäck och trycker ihop :lol:
Vi packar nästan uteslutande i "seglarväskor" i sånt gummiaktigt material, slitstarkt och kan tryckas ihop enkelt på alla sätt och vis. Lite som en fancy sopsäck :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av Mats »

Med mjuka väskor har vi alltid fått med allt vi behöver i våra tidigare småbilar. 2 vuxna + 2 tonåringar. Gått utmärkt att åka VW polo, BMW 1Serie, egolf med packning för en vecka. Model 3 kommer räcka gott till oss.
Model S å andra sidan är enorm och det har gjort att vi nu övergivit de mjuka för vanliga resväskor.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av HelectriC »

Mats skrev:
Med mjuka väskor har vi alltid fått med allt vi behöver i våra tidigare småbilar. 2 vuxna + 2 tonåringar. Gått utmärkt att åka VW polo, BMW 1Serie, egolf med packning för en vecka. Model 3 kommer räcka gott till oss.
Model S å andra sidan är enorm och det har gjort att vi nu övergivit de mjuka för vanliga resväskor.
Vi packar i mjuka väskor i Model S och fyller ALLA utrymmen inklusive den stora gamla RWD-frunken som är enorm jämfört med de nya. Men vi fick med allt när vi tidigare dessutom hade med barnvagn och resesäng, så det handlar nog bara om att anpassa sig. :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av Legato »

gellerstam skrev:
Legato skrev:
kler skrev:
Man kan läsa på Teslas hemsida att Model S har 894 l (30 cu ft) och Model 3 har 396 l (14 cu ft).

Kanske kommer att blir problematiskt för en familj på (snart) 4...

https://www.tesla.com/compare
cargo.png
14 cu ft motsvarar inte 396 l med europeiska mått. Man använder olika standarder.

BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klass har alla 13 cu ft mätt enligt amerikansk standard. Enligt europeisk har de väl alla strax under 500 liter.

Model 3 bör därför rimligtvis ha runt 500 liter mätt enligt europeisk standard (VDA?).
Tack legato. Phuuuu.
Det var så lite :)

För mig blir troligen Model 3 ersättare som andrabil till nuvarande BMW 330e plugin hybrid. Den har typ 100 liter mindre utrymme än resterande 3-serie så för mig blir det rejält mycket mer plats! 8-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av gellerstam »

Legato skrev:
gellerstam skrev:
Legato skrev:
kler skrev:
Man kan läsa på Teslas hemsida att Model S har 894 l (30 cu ft) och Model 3 har 396 l (14 cu ft).

Kanske kommer att blir problematiskt för en familj på (snart) 4...

https://www.tesla.com/compare
cargo.png
14 cu ft motsvarar inte 396 l med europeiska mått. Man använder olika standarder.

BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klass har alla 13 cu ft mätt enligt amerikansk standard. Enligt europeisk har de väl alla strax under 500 liter.

Model 3 bör därför rimligtvis ha runt 500 liter mätt enligt europeisk standard (VDA?).
Tack legato. Phuuuu.
Det var så lite :)

För mig blir troligen Model 3 ersättare som andrabil till nuvarande BMW 330e plugin hybrid. Den har typ 100 liter mindre utrymme än resterande 3-serie så för mig blir det rejält mycket mer plats! 8-)
Lurar på att byta min Outlander ( Första bilen för fam.) till en M3 och ha en e-up som "andra" bil. Jag kommer nog sakna lita markfrigång men troligen inte så mycket mer..... hoppas jag.
Tesla Model Y
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av Smutt »

Lurar på att byta min Outlander ( Första bilen för fam.) till en M3 och ha en e-up som "andra" bil. Jag kommer nog sakna lita markfrigång men troligen inte så mycket mer..... hoppas jag.[/

Har en Outlander och en Tesla längtar så tills Outlander är borta och det står 2 Teslor på parkeringen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av Laban »

gellerstam skrev:
Lurar på att byta min Outlander ( Första bilen för fam.) till en M3 och ha en e-up som "andra" bil. Jag kommer nog sakna lita markfrigång men troligen inte så mycket mer..... hoppas jag.
Samma här, Outlander (PHEV) kommer bytas mot Model 3. Gillar att sitta högt samt markfrigång men jag/vi får helt enkelt leva med det tills Model Y kommer. Siktar på en äldre 24 kWh Leaf som andrabil.

Lastutrymmet tänkte jag lösa med takbox alternativt bakbox. Vi behöver det främst på våra skidresor vintertid. I dagsläget kör vi enkelsätet bak nerfällt och med skidorna på sidan om barnen, fungerar med nöd och näppe. Räknar med att det kommer att bli bättre utrymme i Model 3 tillsammans med box. Får bli den tunnaste boxen på marknaden för att hålla nere energiförbrukningen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av Daniel R »

Hej,

Har också en Outlander PHEV (med lastnät). Den har 34,2 cubic ft (SAE) lastutrymme enligt:

https://www.mitsubishicars.com/outlander/specifications

Att mer än halvera lastutrymmet känns inte aktuellt. Siktar därför på en Model Y som jag hoppas ska ha 30+ cubic ft. Om man får drömma lite, så har den en integrerad lastrullgardin.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av 18650 »

Det blir intressanta diskussioner när model S ägare med obegränsad budget ställs inför en folkbil som är anpassad för normen och inte unlimited på allt. Det kommer säkerligen vara gott om utrymme i bilen jämfört mot alla andra i samma klass. Man måste ju välja en bil som är anpassad efter behoven och inte försöka forma om sig bara för det står ett T i nosen.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av gellerstam »

Daniel R skrev:
Hej,

Har också en Outlander PHEV (med lastnät). Den har 34,2 cubic ft (SAE) lastutrymme enligt:

https://www.mitsubishicars.com/outlander/specifications

Att mer än halvera lastutrymmet känns inte aktuellt. Siktar därför på en Model Y som jag hoppas ska ha 30+ cubic ft. Om man får drömma lite, så har den en integrerad lastrullgardin.

Daniel
Bagagevolymen är 463l enligt svenska sidan. (34cu ft. (ca 970liter) gäller väl med nerfällt baksäte ... ? )

Och OM nu M3 ska vara klassledande så lär M3 matcha BMWW/Audis strax under 500l enligt tidigare i tråden. MAO så bör M3 tom ha större lastkapacitet en Outlander PHEV enligt europeiskt sätt att mäta på.
Tesla Model Y
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av vigge50 »

Daniel R skrev:
Hej,

Har också en Outlander PHEV (med lastnät). Den har 34,2 cubic ft (SAE) lastutrymme enligt:

https://www.mitsubishicars.com/outlander/specifications

Att mer än halvera lastutrymmet känns inte aktuellt. Siktar därför på en Model Y som jag hoppas ska ha 30+ cubic ft. Om man får drömma lite, så har den en integrerad lastrullgardin.

Daniel
Om man kollar på den svenska sidan så har vanliga outlander beroende på modell antingen 550-968 liter eller 591-1022 liter. Om man däremot kollar på plug-in versionen så har den endast 463 liter så det är inte säkert att skillnaden är så stor som de dubbla.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av Daniel R »

gellerstam skrev:
Daniel R skrev:
Hej,

Har också en Outlander PHEV (med lastnät). Den har 34,2 cubic ft (SAE) lastutrymme enligt:

https://www.mitsubishicars.com/outlander/specifications

Att mer än halvera lastutrymmet känns inte aktuellt. Siktar därför på en Model Y som jag hoppas ska ha 30+ cubic ft. Om man får drömma lite, så har den en integrerad lastrullgardin.

Daniel
Bagagevolymen är 463l enligt svenska sidan. (34cu ft. (ca 970liter) gäller väl med nerfällt baksäte ... ? )

Och OM nu M3 ska vara klassledande så lär M3 matcha BMWW/Audis strax under 500l enligt tidigare i tråden. MAO så bör M3 tom ha större lastkapacitet en Outlander PHEV enligt europeiskt sätt att mäta på.
Det faller på sin egen orimlighet att M3 skulle har större lastutrymme än en ganska stor SUV som Outlander.

Följ länken så ser du att 34,2 är med uppfällt baksäte.

Skulle tro att SAE mäter hela vägen upp till taket (vilket är relevant om man använder lastgaller). Det är inte relevant att jämföra olika mätstandarder. Antar att de 14 cubic ft som Tesla anger för M3 är SAE. Då är lastutrymmet i en Outlander drygt dubbelt så stort.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av 18650 »

Daniel R skrev:
gellerstam skrev:
Daniel R skrev:
Hej,

Har också en Outlander PHEV (med lastnät). Den har 34,2 cubic ft (SAE) lastutrymme enligt:

https://www.mitsubishicars.com/outlander/specifications

Att mer än halvera lastutrymmet känns inte aktuellt. Siktar därför på en Model Y som jag hoppas ska ha 30+ cubic ft. Om man får drömma lite, så har den en integrerad lastrullgardin.

Daniel
Bagagevolymen är 463l enligt svenska sidan. (34cu ft. (ca 970liter) gäller väl med nerfällt baksäte ... ? )

Och OM nu M3 ska vara klassledande så lär M3 matcha BMWW/Audis strax under 500l enligt tidigare i tråden. MAO så bör M3 tom ha större lastkapacitet en Outlander PHEV enligt europeiskt sätt att mäta på.
Det faller på sin egen orimlighet att M3 skulle har större lastutrymme än en ganska stor SUV som Outlander.

Följ länken så ser du att 34,2 är med uppfällt baksäte.

Skulle tro att SAE mäter hela vägen upp till taket (vilket är relevant om man använder lastgaller). Det är inte relevant att jämföra olika mätstandarder. Antar att de 14 cubic ft som Tesla anger för M3 är SAE. Då är lastutrymmet i en Outlander drygt dubbelt så stort.

Daniel
Outlandern är ju bara hälften av en Caravelle
BMW i3 REX i väntan på Model3
Verdi

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av Verdi »

kler skrev:
Man kan läsa på Teslas hemsida att Model S har 894 l (30 cu ft) och Model 3 har 396 l (14 cu ft).

Kanske kommer att blir problematiskt för en familj på (snart) 4...

https://www.tesla.com/compare
cargo.png

Nej Model 3 kommer inte bli nån familjebil. Jag ser det inte som en konkurrent till Model S för andra än elbilsfanatiker som köper bilen för att det är en elbil och som inte behöver utrymmet.
Verdi

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av Verdi »

gellerstam skrev:
Daniel R skrev:
Hej,

Har också en Outlander PHEV (med lastnät). Den har 34,2 cubic ft (SAE) lastutrymme enligt:

https://www.mitsubishicars.com/outlander/specifications

Att mer än halvera lastutrymmet känns inte aktuellt. Siktar därför på en Model Y som jag hoppas ska ha 30+ cubic ft. Om man får drömma lite, så har den en integrerad lastrullgardin.

Daniel
Bagagevolymen är 463l enligt svenska sidan. (34cu ft. (ca 970liter) gäller väl med nerfällt baksäte ... ? )

Och OM nu M3 ska vara klassledande så lär M3 matcha BMWW/Audis strax under 500l enligt tidigare i tråden. MAO så bör M3 tom ha större lastkapacitet en Outlander PHEV enligt europeiskt sätt att mäta på.

I en kombi/SUV så kan man lasta mer än den officiella siffran som ju bara är upp till rutan/säteskanten. Vi packar ändå upp till taket i vår XC70 när det behövs.

Dessutom så är det inte volymen i sig som alltid är avgörande heller. Ibland vill man ju ha med sig en trehjuling, snowracer, barnvagn eller annat skrymmande som kräver stor öppning och vissa mått på längden, höjden och bredden snarare än en viss volym. Eller om man ska ta bilen till Arlanda och har packat i stora hårda väskor för resan. I XC70 kan man bara stapla in såna där vanliga stora resväskor. 4 i bredd tror jag får plats stående. I en vanlig sedan får du kanske in en enda sån liggande.

För att inte tala om alla som har hund... Där krävs det minst halvkombi om man inte ska behöva ha hunden inne i kupén vilket inte är bra för den skitar och hårar ner samt är en säkerhetsrisk om den inte spänns fast i säkerhetsbälte på nåt vis.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
kler skrev:
Man kan läsa på Teslas hemsida att Model S har 894 l (30 cu ft) och Model 3 har 396 l (14 cu ft).

Kanske kommer att blir problematiskt för en familj på (snart) 4...

https://www.tesla.com/compare
cargo.png

Nej Model 3 kommer inte bli nån familjebil. Jag ser det inte som en konkurrent till Model S för andra än elbilsfanatiker som köper bilen för att det är en elbil och som inte behöver utrymmet.
Vi verkar vara en andenlig andel av Model S-ägarna. Jag skulle inte köpt Model S om något i klass med Model 3 funnits 2014.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av LarsL »

Kommer den med drag så löser sig utrymmesproblemet. I normala fall packar vi lätt in våra saker i bakluckan, även med tre barn i en E-klass sedan.
Verdi

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
Verdi skrev:
kler skrev:
Man kan läsa på Teslas hemsida att Model S har 894 l (30 cu ft) och Model 3 har 396 l (14 cu ft).

Kanske kommer att blir problematiskt för en familj på (snart) 4...

https://www.tesla.com/compare
cargo.png

Nej Model 3 kommer inte bli nån familjebil. Jag ser det inte som en konkurrent till Model S för andra än elbilsfanatiker som köper bilen för att det är en elbil och som inte behöver utrymmet.
Vi verkar vara en andenlig andel av Model S-ägarna. Jag skulle inte köpt Model S om något i klass med Model 3 funnits 2014.
Ja men det är ju för att många early adopters framförallt lockades av eldriften.

Om några år när elbilar blir mer mainstream så kommer folk välja elbil utifrån samma kriterier som man idag väljer fossilbil.
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2017 19:28
Ort: Stockholm

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av Jjakobb »

Kapar denna tråd med frågan om någon vet om man får plats med en 55" tv (inkl emballage) i en Model 3?
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av Elof »

Jjakobb skrev:
Kapar denna tråd med frågan om någon vet om man får plats med en 55" tv (inkl emballage) i en Model 3?
Ja, min LG fick plats åtminstone. (En platt-TV alltså :D )
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av Svenssons »

Elof skrev:
Jjakobb skrev:
Kapar denna tråd med frågan om någon vet om man får plats med en 55" tv (inkl emballage) i en Model 3?
Ja, min LG fick plats åtminstone. (En platt-TV alltså :D )
Så du har inte testat en 55" tjock-TV? :shock:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Model 3 lastutrymme hälften av Model S

Inlägg av bonath »

Svenssons skrev:
Elof skrev:
Jjakobb skrev:
Kapar denna tråd med frågan om någon vet om man får plats med en 55" tv (inkl emballage) i en Model 3?
Ja, min LG fick plats åtminstone. (En platt-TV alltså :D )
Så du har inte testat en 55" tjock-TV? :shock:

Cyber-TV?? :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar