Model 3-konfigurator i slutet av juli

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3-konfigurator i slutet av juli

Inlägg av Jerker »

Det sas ju att bara vissa få val finns tillgängliga i konfiguratorn från start medan de som kommer ska vara synliga men inte valbara.
He [Musk] added that the configurator will also show what future options are coming later and with a timeline associated with every upcoming option. That’s something he already confirmed in the past, like the dual motor option coming “either late 2017 or early 2018”, he said.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3-konfigurator i slutet av juli

Inlägg av Jerker »

Det jag undrar är hur många som kommer att vilja ha en så strippad version av bilen. Kommer det inte att kunna bli problem med att det finns för få köpare till de versioner som erbjuds från början så att det räcker med anställda och Teslaägare i närheten av fabriken? Det kan ju innebära att såna som reserverat rätt sent men som är villiga att köpa en basmodell kommer att kunna få göra det väldigt tidigt och gå före i kön.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Model 3-konfigurator i slutet av juli

Inlägg av Teslalink »

Hm, jag vill ju ha en D-version. Undrar vad som händer med kö-platsen om modellen jag vill ha inte finns tillgänglig då beställningen öppnas?
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3-konfigurator i slutet av juli

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Dragkrok finns från början när de Model 3 släpps i EU eller så kommer den aldrig finnas som för Model S. Att sätta dit en dragkrok utan typgodkänade skulle jag aldrig göra, vill gärna ha mitt fordon försäkrat.

Såg en youtube där econimics och owner club gubbarna diskuterade Model 3 utrustning. De var helt oförstående till varför det skulle finnas dragkrok. I Amerika använder man en Truck för sånt, helt enkelt.
Kan inte titta på videon just nu. Ja, vi har olika kulturer. Men det försvarar inte varför t.ex Tesla inte typat S för drag. När man bara har en elbil att välja på så måste ju den ha "allt", och just drag är ju ingen stor grej att ta med som tillbehör. Jag menar, alla biltillverkare ser ju till att - iaf rätt hyfsat - anpassa sina bilar efter den marknad där de ska säljas, och de flesta bilar som säljs i Sverige har ju dragkrok, så varför ska inte det samma gälla elbilar?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3-konfigurator i slutet av juli

Inlägg av Svenssons »

Teslalink skrev:
Hm, jag vill ju ha en D-version. Undrar vad som händer med kö-platsen om modellen jag vill ha inte finns tillgänglig då beställningen öppnas?
Det som hände med Model X var att man kunde vänta med konfigureringen på beställningssidan. De som satt med Signature fick efter en tid information om att de borde lägga beställning. Har för mig att de fick slutdatum också men inte säker. Nu finns ingen Signature på Model 3 så då kan du egentligen ha kvar din reservation hur länge som helst misstänker jag. Andra som lägger beställning före dig kommer naturligtvis gå före.

Vill man ha D och andra tillval som öppnas upp senare kommer kunna vänta med beställning likt de som valde 5-säteskonfigurationen på Model X fast troligen med lite mer info än vad som fanns för de med Model X-reservationer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3-konfigurator i slutet av juli

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Dragkrok finns från början när de Model 3 släpps i EU eller så kommer den aldrig finnas som för Model S. Att sätta dit en dragkrok utan typgodkänade skulle jag aldrig göra, vill gärna ha mitt fordon försäkrat.

Såg en youtube där econimics och owner club gubbarna diskuterade Model 3 utrustning. De var helt oförstående till varför det skulle finnas dragkrok. I Amerika använder man en Truck för sånt, helt enkelt.
Kan inte titta på videon just nu. Ja, vi har olika kulturer. Men det försvarar inte varför t.ex Tesla inte typat S för drag. När man bara har en elbil att välja på så måste ju den ha "allt", och just drag är ju ingen stor grej att ta med som tillbehör. Jag menar, alla biltillverkare ser ju till att - iaf rätt hyfsat - anpassa sina bilar efter den marknad där de ska säljas, och de flesta bilar som säljs i Sverige har ju dragkrok, så varför ska inte det samma gälla elbilar?
Länk till tiden för just dragkroken:

https://youtu.be/ncaYgGXX4BM?t=1957
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3-konfigurator i slutet av juli

Inlägg av Limbster »

Jerker skrev:
Det jag undrar är hur många som kommer att vilja ha en så strippad version av bilen. Kommer det inte att kunna bli problem med att det finns för få köpare till de versioner som erbjuds från början så att det räcker med anställda och Teslaägare i närheten av fabriken? Det kan ju innebära att såna som reserverat rätt sent men som är villiga att köpa en basmodell kommer att kunna få göra det väldigt tidigt och gå före i kön.
Man får en bil med bra fartresurser, relativt gott om plats, cirka 35 mil eldrift, tillgång till bästa laddnätverket mm. Visst hade det varit bra med drag och jag hoppas vidare :)
Tror det blir väldigt mycket bil. Är glaset halvtomt eller är det halvfult?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3-konfigurator i slutet av juli

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Det kan ju innebära att såna som reserverat rätt sent men som är villiga att köpa en basmodell kommer att kunna få göra det väldigt tidigt och gå före i kön.
Så har det väl alltid varit med Tesla. Bara det att prioritetsordningen är lite annorlunda denna gång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Model 3-konfigurator i slutet av juli

Inlägg av EnTraktor »

Seregon skrev:
Gissningsvis den 27:e juli (av uppenbara skäl) kommer det gå att börja bygga sin egen Model 3, dock med väldigt begränsade valmöjligheter. Inledningsvis är det antagligen bara färgval och storlek på fälgar som kommer att gå att välja, sedan kommer det fler val successivt under slutet av 2017 och början av 2018
https://electrek.co/2017/06/06/tesla-mo ... r-options/
Vilket är mer eller mindre exakt vad jag skrev för 2 veckor sedan.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 59#p169459
I dokumentet står det ju klart och tydligt vad bilen kommer ha för prestanda och räckvidd så alla spekulationer om olika paket med olika prestanda och olika batterier stämmer inte alls överens med detta dokument. Fri SC ser inte ut att vara ett val och fälgar är ingen "customzation" utan nånting som hängs på vid leverans. Autopilot hårdvara kommer väl vara standard på alla bilar. Kan inte tänka mig att dragkrok är ett alternativ så här tidigt. Just nu är absolut högsta prio få ut bilar.

Kvar att välja på blir några färger och interiör. Med tiden kommer alternativen garanterat utökas, men dag 1 blir det som sagt en väldigt enkel bil utan några roliga val, som kostar mindre än hälften av en Model S.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Model 3-konfigurator i slutet av juli

Inlägg av Seregon »

EnTraktor skrev:
en massa saker (inlägget är direkt ovanför, så läs det istället)
Bra förutspått helt enkelt!
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Model 3-konfigurator i slutet av juli

Inlägg av EnTraktor »

Seregon skrev:
EnTraktor skrev:
en massa saker (inlägget är direkt ovanför, så läs det istället)
Bra förutspått helt enkelt!
Spå är inte min grej. Jag bara läser informationen som publiceras innantill :)
Elon har varit tydlig med att det ska vara en enkel bil och det finns ett dokument som specificerar prestandan.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Skriv svar