Frustrationstråden för model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frustrationstråden för model 3b

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
gellerstam skrev:
Visst längtar jag till M3 men livet hade kunnat vara värre. ;)
Sant! Tänk om det inte hade funnits någon model 3 att se fram emot! Då hade man bara kunnat vara avundsjuk på de som har råd med en S eller X...
Jag är också avundsjuk (typ) på alla som har råd med en S eller X. Ändå så har jag en S. Skillnaden är att jag egentligen inte har råd alls med tanke på hur stor andel av min inkomst som går till bilen. Men jag har lärt mig att ignorera det. Har fungerat hittills. :lol:
Jag lägger redan ungefär lika mycket i leasingen på Zoen och sparande till 3:an som det skulle kosta att ha ett lån på en S eller X. Men jag vill inte göra det i all evighet. Kan inte belåna huset mer heller, så jag vet inte vad räntan skulle bli. Så jag väljer att stanna utanför sinnessjukhuset och göra ett klokare val trots att det innebär svåra anfall av frustation då och då...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3621
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av jonasl »

Mitt stora problem är att jag kör för lite för att lägga de slantar som krävs på en S, även om det ekonomiskt inte skulle vara någon katastrof. Prioriteringar osv. Hade jag tillbringat mera tid i bilen så hade det varit stor skillnad.

Men jag är inte sugen på att köpa en till avgasbil, och nu verkar det ju bara vara Tesla som kan leverera något kul.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frustrationstråden för model 3b

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag lägger redan ungefär lika mycket i leasingen på Zoen och sparande till 3:an som det skulle kosta att ha ett lån på en S eller X. Men jag vill inte göra det i all evighet. Kan inte belåna huset mer heller, så jag vet inte vad räntan skulle bli. Så jag väljer att stanna utanför sinnessjukhuset och göra ett klokare val trots att det innebär svåra anfall av frustation då och då...
Ja, det förstår jag. Det är inte billigt att finansiera en bil och spara på en ny samtidigt. Jag sparar ingenting just nu. S:en är leasad på företaget och det är mycket tveksamt om ekonomin tillåter ett likadant upplägg en gång till. Jag får se hur länge det går att behålla S:en, jag siktar på att ha den i tre år men det kanske blir mindre. Efter leasingen har jag ju ingen bil alls och då får vi se vad som händer. Avgasbilar har jag ingen lust att gå tillbaka till. Det blir nog en begagnad lite äldre elbil antar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Seregon »

Jag sparar ungefär 1/3 av nettolönen varje månad vilket blir mer eller mindre 100k på ett år. Jag har mindre än 10 minuter cykelväg till jobbet så egentligen är det helt vansinnigt att spara för att lägga uppskattningsvis en halv mille på något som just nu enbart vore smidigt att ha ett par gånger i månaden. Det kanske får bli att jag måste flytta eller byta kontor för att kunna ordentligt motivera kostnaden efter ett tags användning iom att jag behöver privatköpa den.
Model S85D -15, "Voltaire"
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Smutt »

Min bil är leasad med lågt restvärde hoppas betala det beloppet när det är dags och sen köra bil löjligt billigt tills det är dags för skroten :( Förstår inte varför man ska byta hela tiden och ta den första värdeminskningen igen och igen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Delta »

Smutt skrev:
Min bil är leasad med lågt restvärde hoppas betala det beloppet när det är dags och sen köra bil löjligt billigt tills det är dags för skroten :( Förstår inte varför man ska byta hela tiden och ta den första värdeminskningen igen och igen
Det är rätt till 100%. Hade själv en tidig P85 som såldes alldeles för billigt. Trivdes verkligen i den bilen och saknar den våldsamt. Den nya 90D har inte samma själ som den gamla. Saknar den stora frunken. Men life must go on med liten frunk och HEPA och AWD. Dessutom skinstolar med ventilation som i sig är en raritet i en S. Dessutom har den nya solitt tak vilket snart också är unikt, vilket jag uppskattar. En spirande kärlek börjar växa fram efter 1100 mil i den nya. Vinterkörning och AP2 blir spännande. :D
Verdi

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
chpaulin skrev:
Daoops skrev:
Samma här, fingrar på en model s också
Ny?

Det är synd att nuvarande politik nästan bara gynnar företagare. Hade vart najs om privarpersoner fick göra nån form av årligt skatteavdrag motsvarande förmånsreduceringen. Alla har liksom inte möjlighet att leasa på firman.
Hur tänkte du nu? Privatpersoner har ju 100% rabatt på förmånsbeskattningen.

Edit: och får göra avdrag för räntekostnaden.
Jo, fast det övervägs ju av att man får betala värdeminskningen med egna hårt beskattade kronor.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av mati »

Delta skrev:
Hade själv en tidig P85 som såldes alldeles för billigt. Trivdes verkligen i den bilen och saknar den våldsamt. Den nya 90D har inte samma själ som den gamla. Saknar den stora frunken....
Kan bara hålla med. Jag sålde min P85 enbart för att det blev mycket billigare för mig att leasa en bil på företaget isf att äga den privat. Men jag saknar bilen. Nya 90D har mycket mindre prestanda och dessutom går den inte lika tyst. Och den skramlar och klonkar vilket P85:an inte gjorde. Men pano-taket är underbart, det bästa med hela bilen skulle jag vilja påstå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Feddan »

mati skrev:
Delta skrev:
Hade själv en tidig P85 som såldes alldeles för billigt. Trivdes verkligen i den bilen och saknar den våldsamt. Den nya 90D har inte samma själ som den gamla. Saknar den stora frunken....
Kan bara hålla med. Jag sålde min P85 enbart för att det blev mycket billigare för mig att leasa en bil på företaget isf att äga den privat. Men jag saknar bilen. Nya 90D har mycket mindre prestanda och dessutom går den inte lika tyst. Och den skramlar och klonkar vilket P85:an inte gjorde. Men pano-taket är underbart, det bästa med hela bilen skulle jag vilja påstå.
MYCKET mindre prestanda? Båda gör 0-100 på 4.4 sekunder enligt Wikipedia:
Screenshot_20170619-223409.png
Ditt minne kanske förskönat prestandan på den gamla :geek:
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av mati »

Feddan skrev:
MYCKET mindre prestanda? Båda gör 0-100 på 4.4 sekunder enligt Wikipedia:

Ditt minne kanske förskönat prestandan på den gamla :geek:
Jag vet att siffrorna är lika. Det är därför jag blev lite förvånad/besviken när jag hämtade ut nya bilen och märkte att den inte alls är lika rapp. Siffrorna bedrar. 90D är bättre på att komma iväg från stillastående eftersom den inte slirar. Det gör att den har ett försprång de första metrarna.
Men P85:an accar mycket bättre när den har fått fäste. Även omkörningar gör den klart snabbare.
Vi jämför på en väldigt hög nivå här. 90D är en snabb bil. Men den ger inte samma breda leende som en P85.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Anders77 »

Nicke Nyfiken skrev:
dstr skrev:
chpaulin skrev:
Det är synd att nuvarande politik nästan bara gynnar företagare. Hade vart najs om privarpersoner fick göra nån form av årligt skatteavdrag motsvarande förmånsreduceringen. Alla har liksom inte möjlighet att leasa på firman.
Hur tänkte du nu? Privatpersoner har ju 100% rabatt på förmånsbeskattningen.

Edit: och får göra avdrag för räntekostnaden.
Och ändå är det dyrare att äga bilen privat... :?
Jag är företagare men tog ut min X privat för det blir billigare än att ta den i företaget. Så jag hade med velat ha nån mer rabatt för oss som äger bilen privat :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Anders77 »

Sen är jag med frustrerad över väntan pä M3. Den skall bli vår andra bil här hemma. Är så tråkigt att behöva köra en ICE ibland.

Samtidigt är jag extremt nöjd över väntan. För hade jag inte väntat så hade jag aldrig köpt en X :D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Laban »

Vet inte om detta har nämnts tidigare här men:

https://model3ownersclub.com/threads/ju ... rise.3983/
First, the source has indeed confirmed that the initial Model 3 configurator choices are colour and wheels. No details on what those consist of but we can assume the 5 colours we've seen so far and the 2-3 wheel styles. Those choices are slated to be in place for about "3 months" while production is ramped up.

Secondly, the interior colour is to be black only during the initial phase. The wood trim found on the dash is real wood but species is unknown. The alcantara liner in the door panels is indeed making it to production. Was told the interior is very good, people are going to be happy with it. Think: fixing Model S deficiencies like door pockets, cup holder placements, arm rests, storage etc...

The best bit: July is going to surprise a lot of people and especially Wall Street, as the production line is just about ready and will start production ASAP so that several THOUSAND Model 3s are produced and stockpiled for deliveries at the end of July. This confirms what the source relayed to me back in February, namely keeping configs simple so they could make preconfigured cars instead of relying on custom configs. Later on when production ramps up in the 4th quarter more options could be added to the mix.
Lyckas man producera flera tusen bilar redan i Juli så går det definitivt bättre än vad jag hade förväntat mig. Vet inte om det dämpar frustrationen men goda nyheter är alltid trevligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av hakan_k »

Låter ju nästan för bra för att vara sant, men Elon brukar ju vara bra på att överraska.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Jerker »

Ja, detta är ju rykten. Jag läste detta också i en andrahandskälla och där poängterade de att det är just rykten. Å andra sidan, skrev de, så har den här som är ägaren av model3ownersclub ofta fått rätt när han publicerat sina uppgifter. Men tydligen har han nån bra insider som ger honom info.

Jag kommer nog inte att lugna mig förrän jag kan sitta och leka med konfiguratorn själv och planera! :?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag kommer nog inte att lugna mig förrän jag kan sitta och leka med konfiguratorn själv och planera! :?
Det kommer initialt bli såhär verkar det som:
Få se nu.....grå...silver...silvergrå...mörkgrå och grå....hmmm
Vi tar silver.
Och så hjulen....runda hjul....trekantiga hjul...fyrkantiga hjul....hmmm
Vi tar runda hjul.
Färdigt :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Laban »

Han nämnde ~3 månader (~Oktober) till de utökar konfiguratorn, det lär nog inte bli aktuellt med några bilar till Sverige under den tiden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Legato »

Stor överraskning för mig att det ihärdigaste ryktet nu är att den släpps som "75"-modell från start (med 74 kWh tillgängligt) och att 60 modellen kommer senare. Undrar hur långt över $35k den hamnar då?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Laban »

Det är ett hyfsat gammalt rykte ska väl tilläggas. Jag tror faktiskt inte att det har så mycket med marginaler att göra utan snarare att det är en rätt stor andel av de som står först i kön som vill ha ett större batteri samt att det är något som man kan göra utan att produktionen påverkas. AWD är värre eftersom det inte bara är en extra motor utan också en annan arkitektur på den främre motorn.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
Det är ett hyfsat gammalt rykte ska väl tilläggas. Jag tror faktiskt inte att det har så mycket med marginaler att göra utan snarare att det är en rätt stor andel av de som står först i kön som vill ha ett större batteri samt att det är något som man kan göra utan att produktionen påverkas. AWD är värre eftersom det inte bara är en extra motor utan också en annan arkitektur på den främre motorn.
För mig var det faktiskt helt nytt. Har bara tidigare hört 55-60 för lilla och 70 för det stora, samt att första versionen skulle vara helt "barskrapad". För mig är det inte så förvånande med det större batteriet annat än just ur perspektivet att de då inte kan lansera på $35k-nivån, något jag trodde ansågs väldigt viktigt. Att det verkar bli 75 förvånar mig också för att jag var säker på att man skulle fortsätta vilja differentiera mot X/S.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Laban »

Det startade i Februari:

https://model3ownersclub.com/threads/mo ... have.2631/
Big battery and rear wheel drive first
Håller med dig om "problemet" med att inte lansera på $35k nivå, vi kommer med stor säkerhet att få en del artiklar om detta från väl valda journalister. Men vad jag förstod så skulle man vara tydliga med när man släpper nya konfigurationsmöjligheter och det kanske delvis löser detta problem.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Smutt »

Laban skrev:
Det startade i Februari:

https://model3ownersclub.com/threads/mo ... have.2631/
Big battery and rear wheel drive first
Håller med dig om "problemet" med att inte lansera på $35k nivå, vi kommer med stor säkerhet att få en del artiklar om detta från väl valda journalister. Men vad jag förstod så skulle man vara tydliga med när man släpper nya konfigurationsmöjligheter och det kanske delvis löser detta problem.
Hade nog varit värre att börja med det mindre batteriet och på så sätt påverkat vissa att köpa ett för litet batteri som tog lång tid på SUC osv och bättre låta alla recensera bilen med stora batteriet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:


Hade nog varit värre att börja med det mindre batteriet och på så sätt påverkat vissa att köpa ett för litet batteri som tog lång tid på SUC osv och bättre låta alla recensera bilen med stora batteriet
Tycker det är väldigt liten skillnad mot att inte kunna få bra HiFi, feta fälgar osv från start. Går hela tiden att motivera "du har ju möjligheten att vänta på bättre". Priset på $35k,är ju dock en av de mest centrala bitarna med trean.

Är det någon som förresten läst något trovärdigt om man kan få AP från början eller ej? Verkar ju inte som de räkna mjukvaru-relaterade uppgraderingar som options.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av chaffis75 »

Om de är samma hårdvara som i S och X (vilket det väl sägs vara) så bör detta gå att köpa till från början kan man tycka men de kanske bara är i min enkla värld.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Jerker »

Vad tror ni? Är det 4 veckor kvar? Den 27 juli är en torsdag. Då borde presentationen kunna vara.

Väntan känns lång nu...
WaitingSkeleton.jpg
Skriv svar