Frustrationstråden för model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Tror inte att de vill mixa in EU-varianten nu i början så det lär dröja ett tag innan den kommer.
Vad måste man ändras för EU ?

Om de slutmonteras i Holland så antar jag att det som skiljer hanteras där. Annat ladduttag ex.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Smutt »

Laban skrev:
LarsL skrev:
Tror inte att de vill mixa in EU-varianten nu i början så det lär dröja ett tag innan den kommer.
Vad måste man ändras för EU ?

Om de slutmonteras i Holland så antar jag att det som skiljer hanteras där. Annat ladduttag ex.
Ja och då kan dom skruva ditt dragkrokarna samtidigt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av LarsL »

De har ju börjat skicka Model S i heltäckande huvar, såg jag på en lastbil. Lösningen är alltså att inte ha sönder bilarna under transporten.

Det är förresten betydligt lättare att tvätta en bil än att köra med ytterligare en mutiple av varianter vilket EU-varianten skulle innebära. De vill ju inte ha några som helst variationer pp de första bilarna skulle ju typ bara bli färg, fälgar som val.


Edit: EU-varianterna har ett Typ 2 intag. De är anpassade för att köra med 3-fas istället för 1-fas som det är i USA. Dessutom måste bilarna godkännas i EU vilket också kräver en arbetsinsats och möjligtvis ännu fler modifieringar. Men det spelar mindre roll... det räcker med att det är en enda detalj som ska ändras så har du en multiple av varianter. Hade de 100 USA varianter så får de alltså 200 om de adderar en EU-variant.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Bjelke »

Lite kul formulering i VA, läser man det så låter det som att dom har typ 725.000 reservationer/förbeställningar (325k först och 400k till "sedan dess")...

"Tesla presenterade den nya modellen i mars förra året och började då ta 1000 dollar som en deposition till bilen strax efter.
Inom en vecka hade elbilföretaget fått ihop 325 000 förbeställningar.
Vid den tidpunkten sa Tesla det sammanlagda värdet av förbeställningarna motsvarade cirka 14 miljarder dollar i framtida försäljning.
Företaget har tagit cirka 400.000 förbeställningar sedan dess."

Eller så stämmer det helt enkelt... :shock:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Jerker »

En av mina ticks är att vara inne på My Tesla, vilket naturligtvis aldrig ger nåt och det vet jag. Men nu börjar jag irritera mig på att de inte ändrar texten utan att det fortfarande står "Planlagd produktionsstart under 2017" trots att produktionen av bilen har varit igång flera dagar redan!! Vad gör de på Tesla Sveriges kontor egentligen? Sitter de med armarna i kors hela dagarna? :evil:








Hoppsan, det där gick visst lite överstyr... :oops:
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
Lite kul formulering i VA, läser man det så låter det som att dom har typ 725.000 reservationer/förbeställningar (325k först och 400k till "sedan dess")...

"Tesla presenterade den nya modellen i mars förra året och började då ta 1000 dollar som en deposition till bilen strax efter.
Inom en vecka hade elbilföretaget fått ihop 325 000 förbeställningar.
Vid den tidpunkten sa Tesla det sammanlagda värdet av förbeställningarna motsvarade cirka 14 miljarder dollar i framtida försäljning.
Företaget har tagit cirka 400.000 förbeställningar sedan dess."

Eller så stämmer det helt enkelt... :shock:
Det låter väl inte så otroligt att de skulle ha skrapat ihop 725000 reservationer men varför skriver Västernorrlands Allehanda om det??? ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Bjelke »

:lol: Västernorrlands Allehanda...

Jo fast jag har mest bara hört siffror kring 400 tusen och inte direkt det nästan dubbla, och inga officiella som antyder så många heller vad jag kan minnas,
fast kul om det är typ över 700 tusen såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av lator »

Det kan ju också röra sig om en tveksam formulering och antyda att de tagit 400000 reservationer sedan presentationen... :( Sluta aldrig att förvånas över journalisters förmåga att hantera språket...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
:lol: Västernorrlands Allehanda...

Jo fast jag har mest bara hört siffror kring 400 tusen och inte direkt det nästan dubbla, och inga officiella som antyder så många heller vad jag kan minnas,
fast kul om det är typ över 700 tusen såklart :)
Efter en månad efter presentationen sa Elon att de hade typ 373 000 reservationer, sen dess har Tesla aldrig angett en siffra. På mötet för aktieägarna tidigare i år sa han dock att reservationerna fortsätter komma in samtidigt som media fortsätter skriva om antalet de hade efter en månad. Kanske har de endast 400 000 reservationer men de kan lika gärna ha 700 000 för vad vi vet.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
e5m1r skrev:
Eller så får man ordning på AP och bilar levererar sig själva ? Bild
Skulle vara det då :-)

Men jag håller med om problemet som Smutt nämnde, dvs, vad händer när bidraget inte längre är tillgängligt. Speciellt på marknader som har enorma subventioner, ex Norge. Lite osäker på hur det kommer att påverka marknaden i USA. Jag ser Model 3 som prisvärd helt utan subventioner och tänker mig att den kommer att sälja ändå, men kanske till ett lite lägre genomsnittspris. Det är i alla fall så jag tänker när det gäller mitt eget inköp, den eventuella subventionen kommer jag lägga på lull-lull.
Inte alls svårt att räkna ut, se bara på Danmark och Hongkong. Där försvann i stort sett hela försäljningen när "bidragen" försvann. Så kommer det även bli i Norge om dom tar bort nuvarande system. Därför har politikerna inte gjort det. Egentligen skulle systemet ändras när man nått 50 000 sålda elbilar och det har man nått för länge sedan. Vad som behövs är fler elbilar till en billigare peng, samt högre pris för fossilbilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Jerker »

Nu minns jag inte hur länge sedan det är, men det gjordes väl en uppskattning i samband med nån delårsrapport då man kan se hur mycket pengar de har för reservationer och då var väl siffran ungefär 500.000. Nu är det ju många felkällor eftersom summan för en reservation inte är exakt samma överallt. $1000 blev SEK 10.000 t.ex. Kanske får vi en uppdatering den 28:e.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Crappy »

Vad gör vi om 13 dagar? Eventet är slut, vi har fått alla våra svar, och vi klickar F5 med sällan skådad frenesi, men mer?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av bylund »

Crappy skrev:
Vad gör vi om 13 dagar? Eventet är slut, vi har fått alla våra svar, och vi klickar F5 med sällan skådad frenesi, men mer?
Om det blir som Model X-leveransevenemanget så lär det väl väcka fler frågor än det ger svar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av LarsL »

Tror inte vi får alla svaren den 28:e. De som får bilarna då är inte direkt youtubers... så det dröjer nog några månader innan vi får ordentliga filmer från inredning och utrymmen.
Sen ska vi vänta på att designstudion öppnar först för USA, sker förmodligen i September. Efter det så ska vi vänta på att den öppnas i EU och att de finns bilar för provkörning i Sverige. Det tror jag kommer hålla oss sysselsatta fram till nästa sommar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Frustrationstråden för model 3

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Tror inte vi får alla svaren den 28:e. De som får bilarna då är inte direkt youtubers... så det dröjer nog några månader innan vi får ordentliga filmer från inredning och utrymmen...
Eller typ några timmar skulle jag nog gissa på...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar